براساس پژوهش ایسپا، ۷۸ درصد از مردم دیجیکالا را با ارائه محصولات متنوع میشناسند
فهرست مطلب
براساس پژوهشی اجتماعی که مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در بهمن 1401 با هدف شناخت نگرش مردم نسبت به فروشگاه اینترنتی دیجیکالا انجام داده، آماری از وضعیت خریدهای اینترنتی به دست آمده است که در این متن میخوانید.
دیجیکالا گزارش کرده است پژوهشی در مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران انجام شده که 3559 نفر در آن شرکت کرده و به پرسشهایی در مورد فروشگاههای اینترنتی پاسخ دادهاند. سپس، این پژوهش را استادان معتبر دانشگاههای مختلف تحلیل کردند.
81 درصد از کسانی که در نظرسنجی این پژوهش شرکت کردهاند، گفتهاند که دیجیکالا را میشناسند. گفته میشود طبق این پژوهش، نیمی از مردم ایران کاربر دیجیکالا هستند و 62 درصد دیجیکالا را برندی معتبر میدانستند.
آمارهای این پژوهش
در طرح مطالعاتی و نظرسنجی درباره دیجیکالا، 3 هزار و 559 نفر شرکت کردهاند که 50.4 درصد آنها مرد و 49.6 درصد نیز زن بودهاند. استان تهران بیشترین افراد را در این جامعه آماری داشت چون 708 نفر از جامعه آماری در این استان ساکن بودهاند و استان گلستان با ۴۵ نفر، کمترین تعداد شرکتکننده در این نظرسنجی را داشت. 51.2 درصد از این افراد در مرکز استانها زندگی میکردند و 48.8 درصد در شهرستانها. کسانی که به پرسشهایی درباره دیجیکالا پاسخ داده بودند 15 تا 90 سال سن داشتند و میانگین سنیشان 37.7 سال بوده با میانگین تحصیلات دیپلم و پیشدانشگاهی.
براساس گزارش منتشر شده از این پژوهش، 17.2 درصد از جامعه آماری در بخش دولتی کار میکردند و 82.88 درصد در بخش خصوصی شاغل هستند.
همچنین در این پژوهش مشخص شده که میانگین هزینه خانوار پاسخدهندهها در هر ماه 9.85 میلیون تومان بوده و بیشترین هزینه خانوار نیز 10 میلیون تومان است. 24.9 درصد هزینه خانوار در ماه کمتر از 6 میلیون بوده؛ 23.7 درصد بین 6 تا 9 میلیون تومان هزینه ماهیانه داشتند؛ 24.2 درصد بین 9 تا 12 میلیون تومان و 27 درصد 12 میلیون بیشتر در ماه برای خانوادهشان هزینه میکنند.
مردم به کدام پرسشها درباره دیجیکالا پاسخ دادهاند؟
«آیا پیش از این نام فروشگاه دیجیکالا را شنیده بودید؟» این اولین پرسش جدیای است که 3 هزار 559 نفر به آن پاسخ دادهاند. 81.1 درصد از پاسخدهندههای این پرسش، دیجیکالا را میشناختند و 62.7 درصد از این افراد، این برند را معتبر و خوشنام میدانستند و 31.9 درصد نظرشان درباره اعتبار نام تجاری دیجیکالا معمولی بود و 5.4 درصد این برند تجاری را نامعتبر میشناختند.
پرسیدن از احساس مشتریهای دیجیکالا و کسانی که از دیجیکالا خرید داشتهاند، پرسش دیگری است که 78.2 درصد از پاسخگویان، معتقدند تجربه خود را حس یک خرید خوب میدانند؛ 17 درصد احساسشان خرید خود خود معمولی بوده و 4.8 درصد تجربه خرید بد داشتهاند.
«بهطورکلی با شنیدن نام دیجیکالا چه احساسی نسبت به این شرکت پیدا میکنید؟» این پرسشی است که 61.2 درصد از پاسخگویان حس خوب و خیلی خوب داشتد؛ 33 درصد هیچ احساسی نداشتند و 5.8 درصد حس بد و خیلی بد را تجربه کردهاند.
ویژگیهای دیجیکالا از نگاه مردم
دیجیکالا در مسیر خود تحول و ارزیابی خدمات خود، 19 پرسش و کلید واژه را درباره خود از مشتریان پرسیده است. این پرسشها شامل ارائه محصولات متنوع (78.2 درصد)، احترام به مشتری (76.6درصد)، با کیفیتبودن بستهبندی موقع ارسال کالا (76درصد)، کیفیت و کارکرد خوب سایت دیجیکالا (75.8 درصد)، معرفی مشخصات کالاها (75.4 درصد)، کیفیت و کارکرد خوب اپلیکیشن دیجیکالا (75.2 درصد)، به روز کردن خدمات (74.8 درصد)، رعایت اخلاق کسبوکار (74.6 درصد)، امکان مقایسه کالاها با یکدیگر در سایت دیجیکالا (74.4 درصد)، ارتباط خوب با مشتری (73.4 درصد)، دقیق بودن زمان و ساعت ارسال کالا (72.4 درصد)، با سرعت تحویل دادن سفارش (71.6 درصد)، راحتی مرجوع کردن کالا (68 درصد)، هزینه مناسب ارسال کالا (67.4 درصد)، با کیفیت بودن کالاها (66.6 درصد)، اصل بودن کالاها (66.4 درصد)، عرضه کالاهای برند (65.2 درصد)، تخفیفهای مناسب در قیمتها (64.8 درصد) و منصفانه بودن قیمتها (63.6 درصد) میشود.
دیجیکالا که براساس گفتههای روابطعمومیاش سعی دارد برندی ملی شود، صدای مشتریان را میشنود و در طول مسیر، مشکلات روزمره آنها بررسی میکند. درنهایت، این برند تلاش میکند قدمی را برای پایداری کسبوکار خود و افزایش رضایت مشتریان بردارد.
کیفیت خدمات و پشتیبانی دیجیکالا از نگاه مردم
هر قدمی در مسیر خدمات به مشتری مهم است و پیکهای دیجیکالا، آخرین نقطه خدمت به مشتریان است در طول خرید و برای همین از کسانی که تجربه خرید از دیجیکالا را داشتهاند در پژوهش نگرشسنجی پرسیده شده: «دیجیکالا برای تحویل کالای مشتریان، از پیکهای موتورسوار یا خودروهای حمل بار استفاده میکنند. نحوه برخورد و ارتباط این تحویلدهندگان کالاها با خودتان را چگونه ارزیابی میکنید؟» پرسشی که مردم رفتار پیکهای تحویل سفارش را با خود اینطور ارزیابی کردهاند: 85.9 درصد از پیکها، کیفیت رفتار خوبی با مشتریان داشتند و 11.1 درصد از پاسخگویان، کیفیت رفتار پیکها را معمولی ارزیابی میکنند و سه درصد جامعه آمار، رفتار پیکهای را بد عنوان کردهاند.
همچنین مشتریان دیجیکالا میتوانند شکایت خود را با واحد شکایات مطرح کنند و برای همین در این پژوهش پرسیده شده: «آیا تاکنون برای پرسیدن سؤالی یا طرح شکایتی با مرکز تماس یا واحد شکایات دیجیکالا تماس گرفتهاید؟ 16.4 درصد از پاسخگویان گفتهاند برای پرسیدن سؤال یا طرح شکایت، با مرکز تماس دیجیکالا ارتباط گرفتهاند. یعنی 83.6 درصد سفارشها نیاز به هیچ سؤال یا طرح شکایتی از طرف مشتری نداشته است از آنهایی که برای پرسیدن سؤال یا طرح شکایتی با مرکز تماس دیجیکالا ارتباط گرفتهاند پرسیده شدده «برخورد کارکنان واحد پاسخگویی چگونه بود؟»، 77.5 درصد آنها گزینههای خوب و خیلی خوب را انتخاب کردهاند.
در سؤال دیگری از آنهایی که برای طرح سؤال یا شکایت تماس گرفتهاند پرسیده شد: «آیا به شکایتتان رسیدگی و مشکلتان حل شد؟»، 78.3 درصد به این پرسش پاسخ مثبت دادهاند؛ این گروه معتقدند که بعد از تماس با مرکز تماس، مشکلشان حل شده است.
دیجیکالا یک مارکتپلیس است، هر کس کالایی برای فروش داشته باشد، با رعایت مقررات و قوانین، میتواند کالای خود را از طریق دیجیکالا به فروش برساند. 51 درصد از پاسخگویان در پژوهش دیجیکالا، معتقدند که نام این شرکت را شنیدهاند و میتوانند از این مارکتپلیس برای فروش کالای خود استفاده کنند.
محبوبترین برند کارفرمایی از نگاه کارجویان
طبق گزارشی که به دیام برد رسیده است دیجیکالا برای دومین سال، بهعنوان اولین برند محبوب کارفرمایی، در گزارش «برند محبوب کارفرمایی ایران» که توسط تلنت در سال 1401، منتشر شده، معرفی شده است.
طبق نظرسنجی گزارش ایران تلنت، 2200 نفر از کارجویان درباره دیدگاه خود نسبت به شرکتها گفتهاند و در این نظرسنجی، از کارجویان خواسته شده تا از میان هفت هزار و 657 شرکت که برند کارفرمایی معروفی دارند، سه شرکتی را انتخاب کنند که به کار در آنجا علاقهمندند. بر اساس این گزارش، میزان حقوق دریافتی، فرصت ارتقای شغلی و امنیت شغلی از مهمترین دلایل برای انتخاب این برندها بوده گفته میشود براساس این گزارش، دیجیکالا رتبه اول را از نگاه کارجویان کسب کرده است.