پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار گزارش‌ها

گزارش سال ۱۴۰۲ دیجی‌کالا: ۱۵ درصد از سهم بازار تبلیغات آنلاین در اختیار دیجی‌کالا ادز

الهه صالحی الهه صالحی
5 شهریور 1403
زمان مطالعه: 7 دقیقه
گزارش سال ۱۴۰۲ دیجی‌کالا: ۱۵ درصد از سهم بازار تبلیغات آنلاین در اختیار دیجی‌کالا ادز
زمان مطالعه: 6 دقیقه

پلتفرم دیجی‌کالا گزارش عملکردی سال ۱۴۰۲ خود را منتشر کرد. در این گزارش ۳۰۰ صفحه‌ای به بخش‌های مختلفی از عملکرد دیجی‌کالا در سالی که گذشت اشاره شده است. این پلتفرم در بخشی از این گزارش با اشاره به عملکرد آژانس تبلیغات دیجی‌کالا ادز، اعلام کرده که توانسته است در سال ۱۴۰۲ سهمی ۱۵ درصدی از بازار تبلیغات آنلاین ایران کسب کند.  

به گزارش دی‌ام برد، دیجی‌کالا در گزارش عملکردی ۱۴۰۲ خود اشاره کرده است که ۱۰ هزار و ۹۹۳ هزار برند ایرانی در دیجی‌کالا فعالیت دارند و سهم فروش این برندهای ایرانی از مجموع فروش دیجی‌کالا ۴۷ درصد است.  همچنین در این سال، تعداد فروشندگان این پلتفرم با افزایشی ۳۶ درصدی به بیشتر از ۴۱۸ هزار نفر و تنوع کالایی نیز با ۲۹ درصد افزایش به ۱۲.۵ میلیون رسیده است.

گزارش سال ۱۴۰۲ دیجی‌کالا: ۱۵ درصد از سهم بازار تبلیغات آنلاین در اختیار دیجی‌کالا ادز 1

گزارش سال ۱۴۰۲ دیجی‌کالا را از اینجا دانلود کنید.

سهم بازار ۱۵ درصدی دیجی‌کالا ادز از بازار تبلیغات آنلاین ایران

دیجی‌کالا برای کمک به افزایش فروش فروشندگان خود، مدلهای متنوعی از تبلیغات و پروموشن را به آنها ارائه می‌کند که تبلیغات نمایشی جست‌وجو محور، تبلیغات SMS و پوش نوتیفیکیشن، شگفت انگیز سفارشی، سمپلینگ و تبلیغات نمایشی از جمله آنها هستند.  

تبلیغات در دیجی‌کالا توسط آژانس تبلیغاتی دیجی‌کالا ادز انجام می‌شود و این پلتفرم در گزارش خود، ماموریت این آژانس را کمک به رشد فروش و آگاهی از برند همکاران فروشنده و تامین ‌کنندگان دانسته است. این آژانس که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۹ آغاز کرده، در سال‌های فعالیت خود تلاش کرده است تا تحقیقات بازار، برنامه‌ریزی، اجرا و ارزیابی برنامه‌های برندسازی و فروش را محقق کند.

دیجی‌کالا در این گزارش ادعا کرده است که با میانگین نرخ بازگشت سرمایه‌ای معادل ۷۰۰ درصد، تبلیغات در دیجی‌کالا یکی از موثرترین ابزارهای رشد فروش در کشور است و در یک سال گذشته بیشتر از ۸۰ برند مطرح برای ارتقای سهم از بازار آنلاین خود با دیجی‌کالا ادز همکاری کرده‌اند.

این پلتفرم همچنین اشاره کرده است که پس از گذشت ۴ سال از شروع به کار و همکاری با بیشتر از ۳۰۰ برند داخلی و خارجی و همچنین ۳۰ هزار فروشنده، این آژانس تبلیغاتی ۱۵ درصد از سهم تبلیغات آنلاین را به خود اختصاص داده است به طوری که تنها در سال ۱۴۰۲ رشد بیشتر از ۱۰ برابری  تعداد مشتریان این سرویس و چهار برابر شدن درآمد حاصل از تبلیغات را تجربه کرده است.

گزارش سال ۱۴۰۲ دیجی‌کالا: ۱۵ درصد از سهم بازار تبلیغات آنلاین در اختیار دیجی‌کالا ادز 2

براساس این گزارش، دیجی‌کالا ادز در این سال سومین کمپین بزرگ محیطی خود را با حضور ۲۲ برند و ۴۰۰ اکران شهری برگزار کرد. دیجی‌کالا در این کمپین که در شهرهای تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، رشت و کرج اجرا شد تلاش کرده بود تا بر ایجاد بهترین فرصت‌ها و خلق تجربه خریدی رضایت بخش برای مردم به عنوان هدف اصلی خود تمرکز کند.

تلاش برای ارتقا کسب‌وکارهای نوپا و بومی

علی علوی، معاون بازاریابی دیجی‌کالا در این گزارش در یادداشتی نوشته که در سالی که گذشت، دیجی‌کالا تلاش کرده است تا با تمرکز هرچه بیشتر بر تحلیل و شناخت رفتار بازار هدف با استفاده از الگوریتم‌های متنوع در تلاش بوده است جای خالی برندهای غیرایرانی را برای مردم پر کرده و با معرفی این ابزارها و در نهایت تجاری سازی آنها به برندهای ایرانی کمک کنند تا دیجی‌کالا را به عنوان بازوی بازاریابی و تحقیقات در کنار خود داشته باشند.

به نظر می‌رسد که دیجی‌کالا پیرو این رویکرد خود تلاش کرده است تا علاوه‌بر حمایت از برندهای ایرانی، توجهی ویژه به کسب‌وکارهای نوپای بومی داشته باشد. این پلتفرم در گزارش خود اشاره می‌کند که از همکاران فروشنده نوپای بومی و محلی کمیسیون فروش دریافت نمی‌کند و تنها فروشندگانی که کسب‌وکارشان رونق گرفته به دیجی‌کالا کمیسیون فروش پرداخت می‌کنند. علاوه بر این، بخشی از ظرفیت تبلیغاتی خود را به معرفی و تبلیغ محصولات بومی و محلی اختصاص داده و برای این کار هزینه ای دریافت نمی‌کند.

کارت هدیه و خرید و فروش موبایل کارکرده؛ تازه‌های دیجی‌کالا در ۱۴۰۲

دیجی‌کالا در سال ۱۴۰۲ با هدف توسعه بازار رفاهیات سازمانی و ایجاد زیرساخت محصولات غیرفیزیکی، بیزینس لاین Non-Inventory را ایجاد کرد. حاصل تلاش این لاین، فروش ۷ برابری رفاهیات سازمانی و ارائه خدمات یکپارچه رفاهیات سازمانی به بیش از ۱۰۰۰ سازمان در سال گذشته است.

بخش موبایل کارکرده از دیگر تازه‌های دیجی‌کالا در سال ۱۴۰۲ بود. در این سال دیجی‌کالا امکانی را فراهم کرد که کاربران بتوانند موبایل کارکرده خود را پس از استعلام لحظه‌ای قیمت به دیجی‌کالا بفروشند یا موبایل‌های کارکرده را با ضمانت ۷ روز تعویض و گارانتی سه ماهه از دیجی‌کلا بخرند. دیجی‌کالا در این گزارش خبر داده است که به زودی امکان خرید و فروش کالای دست دوم قرار است در گروه‌های کالایی دیگر هم فعال شود.

روزهای پرفروش برای بزرگ‌ترین خرده فروشی آنلاین ایران

دیجی‌کالا در این گزارش اشاره کرده است که در یکی از مهم‌ترین کمپین‌ها و بازه‌های زمانی برای این برند، یعنی در کمپین بلاک فرایدی، بیشتر از ۴ میلیون و ۹۶۷ هزار عدد کالا فروخته شده و بیشتر از ۹۵۷ هزار سفارش ثبت شده است. دیجی‌کالا همچنین روزهای یکشنبه و ساعت ۱۱ شب را به عنوان پرفروش‌ترین روز و ساعت هفته اعلام کرده است.

گزارش سال ۱۴۰۲ دیجی‌کالا: ۱۵ درصد از سهم بازار تبلیغات آنلاین در اختیار دیجی‌کالا ادز 3

آمارهای دیجی‌کالا همچنین نشان می‌دهند که بیشترین‌ سفارش‌ها از این پلتفرم در سال ۱۴۰۲ در استان تهران ثبت شده‌اند و میزان ثبت سفارش در استان‌های دیگر، اختلافی معنادار با تهران دارد.

تخفیف برای ۴۶ درصد کالاهای دیجی‌کالا

با در نظر گرفتن کاهش قدرت خرید مردم، دیجی‌کالا تلاش کرده است تا با ایجاد تخفیف‌ها و پروموشن‌هایی مانند امکان خرید شگفت انگیز و برگزاری حراج‌هایی مانند حراج سرماه بلک فرایدی و حراج آخر سال، با مردم همراهی بیشتری داشته باشد و به همین ترتیب دیجی‌کالا در این گزارش اعلام کرده است که ۴۶ درصد از کالاها در این سال تخفیف داشته‌اند و در این سال برای بیشتر از دو هزار کالا پیشنهاد شگفت‌انگیز در نظر گرفته شده است.

گزارش سال ۱۴۰۲ دیجی‌کالا: ۱۵ درصد از سهم بازار تبلیغات آنلاین در اختیار دیجی‌کالا ادز 4

همچنین سهم کالاهای تخفیف‌دار از کالاهای فروخته شده در دیجی‌کالا ۴۵ درصد بوده است و بیشتر از یک میلیون و صدهزار کالا در این سال با تخفیف فروخته شده‌اند.

هزینه ارسال، مانع اصلی تکمیل فرایند خرید

دیجی‌کالا در بخش دیگری از این گزارش به میزان رضایت کاربران خود از خدمات این پلتفرم پرداخته و ادعا کرده است که  ۶۳ درصد از مشتریان خرید از دیجی‌کالا را به سایرین پیشنهاد داده اند و ۸۳ درصد از آنها نمره بالاتر از ۷ به دیجی‌کالا داده‌اند. کاربران دیجی‌کالا تنوع بالای کالاها، قیمت مناسب، اطلاعات کامل و فرایند مرجوعی را از مهم‌ترین دلایل توصیه کردن دیجی‌کالا به دوستان و آشنایان خود دانسته‌اند. این گزارش ادعا می‌کند که شاخص NPS (توصیه کاربران به دیگران) در این سال به نزدیک ۵۰ رسیده است.

گزارش سال ۱۴۰۲ دیجی‌کالا: ۱۵ درصد از سهم بازار تبلیغات آنلاین در اختیار دیجی‌کالا ادز 5

اما جالب‌تر می‌شود که بدانید کاربران این پلتفرم دلایل نارضایتی خود از دیجی‌کالا را هم قیمت کالاها و تنوع کالاها هزینه ارسال سفارش و زمان ارسال سفارش دانسته‌اند. یعنی برای مشتریان دیجی‌کالا قیمت و تنوع کالا هم دلیل رضایت بوده است و هم دلیل نارضایتی!

آمارهای دیجی‌کالا نشان می‌دهد که در سال گذشته، بیشتر از ۲۶.۵ میلیون سبد خرید رها شده و نهایی نشده در دیجی‌کالا وجود داشته است. این پلتفرم اشاره کرده که ناتمام ماندن فرایند خرید به دلیل هزینه ارسال در شرایطی است که دیجی‌کالا ۵۰ درصد سوبسید برای هزینه ارسال را پرداخت می‌کند و مشتریان در واقع نیمی از هزینه واقعی را پرداخت می‌کنند.

سهم سوشال کامرس از تجارت الکترونیک، دوبرابر سهم دیجی‌کالاست

دیجی‌کالا در بخش دیگری  از این گزارش به آمارهای مرتبط با خرده‌فروشی در سراسر جهان پرداخته است که نشان می‌دهد که خرده فروشی آنلاین در آمریکا، کانادا و انگلستان با افت مواجه شده و اندونزی و چین روندی صعودی در این زمینه داشته است.  این بخش همچنین اشاره می‌کند که سهم خرده فروشی آنلاین در ترکیه پس از دوران کرونا بدون تغییر مانده است و روسیه، عربستان سعودی، امارات و قطر نیز با سرمایه‌گذاری‌های سنگین سهم‌ خود را از این بازار در سال ۲۰۲۳ بالاتر بردند.

گزارش سال ۱۴۰۲ دیجی‌کالا: ۱۵ درصد از سهم بازار تبلیغات آنلاین در اختیار دیجی‌کالا ادز 6

دیجی‌کالا در ادامه همین گزارش به آمارهای خرده‌فروشی آنلاین در ایران پرداخته و اشاره کرده است که سهم ایران در تجارت الکترونیک از ۴ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۶ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است و فروشگاه دیجی‌کالا به تنهایی یک چهارم از این ۶ درصد را در اختیار داشته است. دیجی‌کالا در این گزارش سهم خرده فروشی آنلاین در شبکه‌های اجتماعی از تجارت الکترونیک را ۳ درصد دانسته است که دوبرابر سهم دیجی‌کالاست.

گزارش سال ۱۴۰۲ دیجی‌کالا: ۱۵ درصد از سهم بازار تبلیغات آنلاین در اختیار دیجی‌کالا ادز 7

گزارش سال ۱۴۰۲ دیجی‌کالا را از اینجا دانلود کنید.

پاکت
به اشتراک بگذارید:
الهه صالحی
الهه صالحی
روزنامه‌نگاری خوانده‌م و عاشق رسانه‌م؛ دی‌ام برد برای من فرصت جدیدی بود که بیشتر از دنیای جذاب مارکتینگ بدونم.
نظرات

پلاتین