سهم ۷۴ درصدی تلویزیون از بینندگان ایرانی المپیک ۲۰۲۴
فهرست مطلب
پلتفرم دیتامات که با هدف پایش عادت رسانهای مخاطبان رسانههای تصویری راهاندازی شده پژوهشی را در زمینه رفتار مخاطب ایرانی در رسانههای تصویری در المپیک ۲۰۲۴ انجام داده است. این پژوهش از ۱ تا ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ در کلانشهرهای تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز انجام شده. برای جمعآوری این آمار ۸۰۳ مصاحبه قبل از شروع المپیک و ۲۷۹ مصاحبه پس از اتمام المپیک به شیوه CATI اجرا شده است.
تماشای تلوزیون در بازه المپیک افزایش یافت
دیتامات در ابتدای این گزارش به میزان تماشای مسابقات المپیک پرداخته است که براساس آن میزان تماشای مسابقات المپیک ۴۳ درصد بوده است.
این پلتفرم در بخشی از این گزارش به جنسیت، وضعیت مالی و شهر محل سکونت مصاحبهشوندگان اشاره کرده است که براساس آن مردان نسبت به زنان در این بازه بیشتر از تلوزیون آنلاین مسابقات را تماشا کردهاند.
شیرازیها نسبت به تهرانیها با اختلافی چشمگیر بیشتر گزینه پیگیری اخبار فقط از خبرگزاریها را انتخاب کردهاند و از نظر وضعیت اجتماعی و اقتصادی، شرکتکنندگانی که در دسته ضعیف جامعه قرار داشتهاند با اختلاف نسبت به سایر افراد مسابقات را از طریق ماهواره دنبال کردهاند.
در نهایت نتایج در این بخش نشان میدهد که در حین پخش مسابقات میزان تماشای تلوزیون افزایش و میزان تماشای تلوزیون آنلاین کاهش یافته است. البته نتایج این گزارش نشان میدهد که چه پیش از مسابقات و چه پس از مسابقات المپیک، میزان تماشای ماهواره تغییری نکرده است.
۵۸ درصد افراد اخبار المپیک را از اینستاگرام دنبال کردند
این گزارش در ادامه به کانالهای مختلف تماشای مسابقات پرداخته است و با در نظر گرفتن سه کانال تلوزیون، تلوزیون آنلاین و شبکههای اجتماعی به نقش این کانالها پرداخته است.
براساس این آمار، ۳۹ درصد از کسانی که مسابقات المپیک را تماشا و رسانه تلوزیون را برای دنبال کردن این مسابقات انتخاب کردهاند، شبکه ۳ را تماشا کردهاند، ۱۹ درصد از این افراد مسابقات را از طریق شبکه ورزش دنبال کردهاند و ۴۲ درصد هردوی این شبکهها را تماشا کردهاند.
در بین آن دسته از افرادی که مسابقات را تماشا و آن را از تلوزیون آنلاین دنبال میکردهاند، حدود ۵۰ درصد مخاطب تلوبیون بودهاند، ۳۳ درصد از طریق روبیکا مسابقات را دیدهاند و ۱۷ درصد از این افراد نیز مخاطب پلتفرم آنتن بودهاند.
تکواندو، ورزش محبوب جدید ایرانیها
این گزارش در بخش دیگری به میزان تماشاگران رشتههای کاروان ورزشی ایران در المپیک اشاره کرده است که براساس آن کشتی و تکواندو دو رشته ورزشی اصلی است که تماشاگران ایرانی نسبت به تماشای آنها اشتیاق داشتهاند. وزنهبرداری، دوومیدانی و سنگنوردی رشتههایی هستند که با اختلاف در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند.
دیتامات در این گزارش و براساس اطلاعات تجمیع شده از مصاحبه شوندگان، بهترین عملکرد در بین رشتههای ورزشی کاروان ایران را متعلق به رشته تکواندو دانسته و اشاره کرده است که تیم تکواندو با درخشش خود در المپیک پاریس و کسب نتایج درخشان بیشترین رضایت عمومی را از آن خود کرده است به نحوی که در المپیک امسال توانسته است بالاتر از کشتی قرار بگیرد یعنی رشتهای که در سالهای گذشته همواره در صدر رضایت عمومی قرار داشت.
نگاهی ساده به این نمودار نشان میدهد که بعد از تکنواندو و کشتی، سایر رشتههای ورزشی آنچنان مورد اقبال و رضایت ایرانیها واقع نشدهاند.