پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار رپورتاژ

نقش نرم‌افزار CRM در شخصی‌سازی پیام‌‌های بازاریابی

مهسا بهادری مهسا بهادری
3 تیر 1403
زمان مطالعه: 6 دقیقه
نقش نرم‌افزار CRM در شخصی‌سازی پیام‌‌های بازاریابی
زمان مطالعه: 5 دقیقه

امروزه دیگر ارسال پیام بازاریابی به گروه بزرگی از مخاطب‌ها کارساز نیست. شما به بازاریابی و پیام‌های شخصی‌سازی شده برای جلب توجه مشتری‌ها نیاز دارید.

مشتری‌ها روزانه ده‌ها و حتی صدها تبلیغ می‌بینند و تنها تعداد انگشت شماری از آن‌ها پیامی شخصی‌سازی یا تبلیغی مختص به خود به عنوان مخاطب ویژه می‌بینند.

نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در شخصی‌سازی پیام‌های بازاریابی و مارکتینگ نقش اساسی ایفا می‌کند که با داشتن ابزارها، فرآیندها و تکنولوژی‌هایی که دارد به کسب‌و‌کارهای مختلف این امکان را می‌دهد تا تعامل و ارتباط خود را با مشتری‌ها بهتر مدیریت کنند.

در گزارشی که تیم روابط‌عمومی مجموعه در اختیار دی‌ام‌برد قرار داده آمده: «نرم افزار سی آر ام برای درک و فهم نیازهای مشتری‌ها سیستمی کاربردی است که سازمان‌ها و تیم‌ها می‌توانند از آن برای جمع‌آوری و تحلیل داده‌های مشتری‌ها استفاده کنند. مثلا سازمان شما می‌تواند داده‌هایی مثل اطلاعات تماس مشتری، تاریخچه خرید آن‌ها، رفتار آن‌ها در مسیر فروش و کانال‌های ارتباطی مد نظر آن‌ها را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کند و در شخصی‌سازی پیام‌های بازاریابی از این داده‌ها و نتایج به دست آمده استفاده کند. نکته جالب‌تر اینکه بررسی‌ها نشان داده 80 درصد از مشتری‌ها وقتی با برند شخصی‌سازی شده مواجه می‌شوند بیشتر تمایل دارند از آن برند خرید کنند. پس شخصی سازی پیام‌های بازاریابی اهمیت خود را در بازاریابی مدرن بیش از پیش نشان می‌دهد.»

استفاده از CRM در شخصی‌سازی پیام‌های بازاریابی

حالا که بیشتر با اهمیت شخصی‌سازی بازاریابی آشنا شدیم بهتر است به راه‌هایی که نرم افزار CRM به کسب‌وکارها در ارائه پیام‌های شخصی‌سازی شده بازاریابی کمک می‌کند هم بپردازیم.

نقش نرم‌افزار CRM در شخصی‌سازی پیام‌‌های بازاریابی 1

جمع‌آوری اطلاعات مشتری

سیستم‌های CRM به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به شما این امکان را می‌دهند تا هر داده‌ای که مربوط به مشتری‌های خود است را جمع آوری و ذخیره کنید. اسم، شماره تماس، تاریخچه خرید و فعالیت آن‌ها در سطح وب‌سایت همگی نمونه‌ای از این داده‌ها و اطلاعات هستند که نرم افزار سی‌آر‌ام جمع‌آوری و سازماندهی می‌کند.

با داشتن این حجم از اطلاعات می‌توانید عمیقا مشتری‌های خود را بشناسید، از نیازهای آن ها مطلع شوید و رفتارشان را حتی پیش‌بینی کنید.

برای مثال نرم افزار CRM دانا کالاهایی که مشتری‌های شما خریده، تاریخچه فعالیتشان در وب‌سایت و حتی تعامل‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی با شما داشته‌اند را بررسی و پیگیری می‌کند.

تقسیم‌بندی مشتری‌ها

برای این که بتوانید در شخصی‌سازی پیام‌های بازاریابی موفق عمل کنید باید در قدم اول مخاطب‌ها و مشتری‌های خود را دسته‌بندی کنید. این تقسیم‌بندی و گروه‌بندی مشتری‌ها می‌تواند بر اساس منطقه جغرافیایی آن‌ها یا سطح تعاملشان با شما باشد. نرم افزار CRM به شما این امکان را می‌دهد تا از همان ابتدای جمع‌آوری داده‌ها، مشتری‌ها را تقسیم‌بندی و در گروه‌های مشخصی قرار دهید.

برای مثال ممکن است بر اساس اهداف بازاریابی بخواهید مشتری‌ها را به دسته «مشتری‌های وفادار»، «مشتری‌های جدید» و «سرنخ‌ها» تقسیم کنید تا تجربه‌ای شخصی‌سازی شده در اختیار هر یک از گروه‌ها قرار دهید و توجه آن‌ها را بیشتر جلب کنید.

پیگیری رفتار مشتری

نرم‌افزار CRM از طریق کانال‌های ارتباطی مختلف مثل وب‌سایت، ایمیل، تلفن و شبکه‌های‌اجتماعی می‌تواند رفتار مشتری را زیر نظر بگیرد. دریافت و بررسی این داده‌ها دیدی جامع از نحوه تعامل مشتری‌ با برند ارائه می‌کند و می‌توان بهتر بفهمید که هر کالا یا خدمات برای کدام دسته از مشتری‌ها جذاب‌تر است و بهتر پاسخگوی نیازهای آن‌ها است. حتی با پیگیری رفتار مشتری می‌توان دانست که مشتری بیشتر چه زمان‌هایی به سراغ خرید می‌آید.

برای مثال اگر مشتری دائما روی لینکی که مربوط به یک وسیله نقلیه است، کلیک می‌کند، این به این معنا است که مشتری به آن نیاز دارد و با داشتن این اطلاعات کمپین‌های تبلیغاتی مربوطه برای او ارسال می‌شود.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ ابزار قدرتمندی برای ارتباط‌های شخصی‌سازی شده است و نرم افزار CRM دانا هم از بهترین نرم‌افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری است که به راحتی با پلتفرم های ایمیل مارکتینگ ادغام می شود و کسب و کار شما می تواند باکیفیت ترین و موثرترین کمپین های بازاریابی را با پیام شخصی سازی شده راه اندازی کند.

اتوماسیون بازاریابی

سیستم‌های CRM ابزارهای اتوماسیون بازاریابی دارند و به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهند تا پیام‌های بازاریابی خود را شخصی‌سازی کنند. این ابزارها با توجه به رفتار و داده‌های مشتری فعال می‌شوند و حتی با توجه به این رفتار مشتری فعالیت آن‌ها تعیین می‌شود. در نتیجه این ویژگی نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری در شخصی‌سازی پیام‌های بازاریابی به تیم مارکتینگ کمک می‌کند.

شخصی‌سازی کمپین‌های بازاریابی

وقتی شما از طریق نرم افزار CRM داده های مختلف مشتری را جمع آوری و تجزیه و تحلیل می کنید، می توانید به کمک اطلاعاتی که به دست آورده اید، کمپین های بازاریابی شخصی سازی شده برای مشتری های هدف خود بفرستید. این موضوع باعث می شود تا کسانی کمپین های مارکتینگ شما را ببینند که به کالا یا خدمات شما نیاز دارند و به تبلیغات شما توجه می کنند. در این صورت هم رد زمان و هم در هزینه ها صرفه جویی کرده اید.

تولید محتوای شخصی‌سازی شده

 با شناخت عمیق رفتار و ترجیح‌های مشتری‌ها می‌توان در وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی و حتی در کمپین‌های بازاریابی از محتواهایی استفاده کرد که مشتری شما را دقیقا هدف قرار داده باشد و مشتری این را متوجه شود که نیازهایش شناخته شده است.

در نتیجه، داده‌های CRM شما را در تولید بلاگ‌های شخصی‌سازی شده، توضیح محصول و لندینگ پیج‌ها یاری می‌دهد.

اندازه‌گیری و بهبود عملکرد

تنها جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات مربوط به مشتری‌ها کافی نیست و باید کمپین‌های بازاریابی و دیگر فرآیندهای مربوطه را تجزیه و تحلیل کنید تا بدانید آیا محتوا یا تبلیغی که ارائه کرده‌اید جواب داده؟ آیا ایمیلی که فرستاده‌اید باعث شده تا مشتری‌ها واکنشی به آن نشان دهند؟

با بررسی و تحلیل این متریک‌ها می‌توانید تلاش‌های بازاریابی خود را ارتقا بدهید و در شخصی‌سازی پیام‌های بازاریابی استراتژی‌های جدید و مناسب‌تر به کار ببرید.

برای مثال CRM دانا با داشتن نمودا‌رها آماری به شما کمک می‌کند تا از گزارشات خود نمودارهای آماری تهیه کنید و وضعیت کلی سیستم و فرآیندهای بازاریابی خود را بررسی کنید.

CRM دانا نرم‌افزاری کاربردی در شخصی‌سازی پیام‌های بازاریابی

نرم‌افزار CRM در شخصی‌سازی پیام بازاریابی کمک می‌کند، اما انتخاب درست و استفاده از نرم‌افزاری که هم استفاده از آن برای اعضای تیم آسان باشد و هم به راحتی با سیستم‌های دیگر مثل پلتفرم‌های ایمیل مارکتینگ ادغام شود و بهترین عملکرد را داشته باشد چالش برانگیز است.

نرم افزار CRM دانا با هدف اتوماسیون بسیاری از فرآیندها، کاهش هزینه‌ها و افزایش راندمان تیم قصد دارد تجربه‌ای لذت بخش را در اختیار تیم‌ها و سازمان‌ها قرار بدهد تا آن‌ها نیز به کمک نرم‌افزار CRM دانا تجربه‌ای شخصی‌سازی شده به کمک روش‌ها در اختیار مشتریان خود قرار دهند.

نقش نرم‌افزار CRM در شخصی‌سازی پیام‌‌های بازاریابی 2

ثبت‌نام در نرم‌افزار CRM دانا رایگان است و می‌توانید در عمل شاهد ویژگی‌ها و نحوه کار کردن آن در تیم‌تان باشید.

ورود به صفحه ثبت نام نرم افزار CRM دانا

بادکوبه
به اشتراک بگذارید:
مهسا بهادری
مهسا بهادری
نظرات

اشاره