سنجاب
اخبار گزارش‌ها

فقط ۴۰٪ از مدیران بازاریابی، عنوان شغلی مدیر ارشد بازاریابی (CMO) دارند

تحریریه دی‌ام‌برد تحریریه دی‌ام‌برد
اسفند ۲۸, ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 4 دقیقه
فقط ۴۰٪ از مدیران بازاریابی، عنوان شغلی مدیر ارشد بازاریابی (CMO) دارند

یک مطالعه جدید از شرکت مشاوره رهبری Spencer Stuart نشان می‌دهد که تنها ۴۰٪ از رهبران بازاریابی در شرکت‌های Fortune 500 عنوان معاون ارشد بازاریابی (CMO) را دارند. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که میانگین دوره تصدی CMOها در سال ۲۰۲۴ برابر با ۴.۳ سال بوده است، که نسبت به سال قبل کمی افزایش یافته است، اما هنوز از میانگین دوره تصدی سایر مدیران C-suite که ۴.۹ سال است، کمتر است.

به گزارش دی‌ام برد، موقعیت‌های شغلی ارشد بازاریابی در حال تحول هستند و بر اساس گزارش سالانه شرکت مشاوره مدیریت اسپنسر استوارت، تنها ۴۰٪ از رهبران بازاریابی در شرکت‌های Fortune 500 عنوان مدیر ارشد بازاریابی (CMO) را دارند. این گزارش نشان می‌دهد که ۳۳٪ از رهبران بازاریابی در این شرکت‌ها، عناوینی در سطح مدیریت ارشد بازاریابی دارند که شامل واژه «مدیر ارشد (Chief)» نمی‌شود، مانند معاون ارشد بازاریابی (SVP of Marketing). در همین حال، ۱۶٪ از این مدیران عنوانی دوگانه دارند، مانند مدیر ارشد بازاریابی و ارتباطات (Chief Marketing and Communications Officer). همچنین، ۱۱٪ از رهبران بازاریابی، هیچ اشاره‌ای به واژه «بازاریابی» در عنوان شغلی خود ندارند. رایج‌ترین واژه‌هایی که در این عناوین دیده می‌شود، شامل تجاری (Commercial)، رشد (Growth)، مشتری/مصرف‌کننده (Customer/Consumer)، برند (Brand) و استراتژی (Strategy) هستند. این یافته‌ها از مطالعه سالانه تصدی CMO توسط اسپنسر استوارت استخراج شده‌اند که تغییرات در نقش مدیران ارشد بازاریابی را بررسی می‌کند.

کاهش تعداد مدیران ارشد بازاریابی در C-Suite شرکت‌های Fortune 500

بر اساس این تحقیق، در سال ۲۰۲۴، حدود ۳۲۹ شرکت از ۵۰۰ شرکت برتر (معادل ۶۶٪) یک معاون بازاریابی در سطح C-suite داشته‌اند. این رقم ۸ درصد کمتر از سال ۲۰۲۳ (زمانی که این تعداد ۳۵۷ شرکت بود) اما همچنان بیشتر از سال ۲۰۲۲ (با ۳۲۰ شرکت) است. از نظر صنعتی، بخش صنایع (Industrial) بزرگ‌ترین بخش در لیست Fortune 500 محسوب می‌شود و در عین حال، کمترین احتمالِ داشتن یک CMO را دارد. با این حال، تعداد شرکت‌های صنعتی که یک معاون بازاریابی دارند، از ۲۰۲۲ تاکنون ۵ درصد افزایش یافته است. در بخش کالاهای مصرفی (Consumer Goods) نیز سهم شرکت‌هایی که یک رهبر بازاریابی دارند، ۳ درصد افزایش داشته است که شامل رشد در تعداد شرکت‌هایی است که رهبران بازاریابی آن‌ها دارای عنوان «مدیر ارشد (Chief)» هستند. این روند با داده‌های نظرسنجی حقوق و مشاغل ۲۰۲۵ مجله Marketing Week هم‌خوانی دارد که نشان می‌دهد ۲۳.۸٪ از برندها در حال کاهش نقش‌های ارشد بازاریابی، از جمله CMO هستند و این موقعیت‌ها را جایگزین نمی‌کنند.

میانگین دوره تصدی مدیران ارشد بازاریابی (CMO Tenure)

در سال ۲۰۲۴، میانگین دوره تصدی CMOها در شرکت‌های Fortune 500 حدود ۴ سال و سه ماه بوده است که نسبت به سال ۲۰۲۳ (۴.۲ سال) کمی افزایش یافته است. با این حال، مدت تصدی CMO همچنان از میانگین مدت تصدی در C-suite (۴.۹ سال) کمتر است و در مقایسه با سایر نقش‌های رایج مدیریتی، پایین‌تر قرار دارد. البته این مدت بیشتر از مدیران ارشد عملیات (COO)، مدیران ارشد پایداری (CSO) و مدیران ارشد تنوع (CDO) است.با این حال، داده‌ها نشان می‌دهد که اکثر CMOها پس از ترک سمت خود، به نقش‌های برابر یا بالاتر ارتقا پیدا می‌کنند. تقریباً ۶۵٪ از مدیران ارشد بازاریابی که از سمت خود خارج شده‌اند، یا در شرکت‌های خود ترفیع گرفته‌اند یا به موقعیت‌های مشابه یا بالاتر در شرکت‌های دیگر منتقل شده‌اند. همچنین، ۱۰٪ از CMOهایی که سمت خود را ترک کرده‌اند، به مقام CEO رسیده‌اند و ۳۷٪ از مدیران عامل (CEO) در شرکت‌های Fortune 500، دارای پیشینه بازاریابی هستند.

افزایش حضور زنان در جایگاه CMO در کنار کاهش تنوع نژادی و قومی

طبق این گزارش، ۵۳٪ از مدیران ارشد بازاریابی در سال ۲۰۲۴ را زنان تشکیل می‌دهند که نسبت به آمار ۴۱٪ درصدی سال ۲۰۲۰ و ۴۷٪ درصدی سال ۲۰۲۲، نشان‌دهنده افزایش قابل توجه حضور زنان در جایگاه‌های مدیریتی داشته است. این آمار نشان می‌دهد که جایگاه CMO اکنون بیشتر به سمت مدیریت زنان متمایل شده است. در مقابل، تنوع نژادی و قومی بین مدیران سطح بالای CMO همچنان راکد مانده است. تنها ۱۲٪ از رهبران بازاریابی از گروه‌های نژادی یا قومی کمتر دیده‌شده (Historically Underrepresented Ethnic or Racial Groups) هستند که بدون تغییر نسبت به ۲۰۲۳ باقی مانده و نسبت به ۲۰۲۲ (۱۴٪) کاهش داشته است.

به اشتراک بگذارید:
تحریریه دی‌ام‌برد
تحریریه دی‌ام‌برد
نظرات

در حال بارگیری کپچا...