
بودجه کل کشور در ارتباطات بازاریابی در سال ۱۴۰۴ به ۷۷ همت خواهد رسید

فهرست مطلب
اولین «Iran CMO Annual Report» با تمرکز بر اندازه بازار و هزینهکرد ارتباطات بازاریابی در سال ۱۴۰۳ که با همکاری شرکت emrc و mbaNEWS تهیه شده، منتشر شد. این گزارش بر پایه مطالعات عمیق و مشارکت گسترده صاحبان رسانه و عرضهکنندگان خدمات، شرکتهای مشاوره و صاحبان کسبوکارهای مختلف و تکمیل پرسشنامه ساختاریافته شکل گرفته است و در این گزارش تلاش شده تا تصویری جامع از بودجهبندی در فعالیتهای ارتباطات بازاریابی ارائه شود و به تصمیمگیریهای راهبردی متخصصان و مدیران بازاریابی در سال ۱۴۰۴ کمک کند.
emrc ضمن دستهبندی فعالیتهای ارتباطات بازاریابی، گروه هدف این گزارش را صاحبان رسانه و عرضهکنندگان خدمات، شرکتهای مشاوره و صاحبان کسبوکارها دانسته است.
نسخه کامل گزارش Iran CMO Anual Report را از اینجا دانلود کنید.
بودجه کل ارتباطات بازاریابی در ۱۴۰۳ حدود ۶۰ همت بوده است
این گزارش در بخش اندازه بازار فعالیتهای ارتباطات بازاریابی در سال ۱۴۰۳ و پیشبینی آن در سال ۱۴۰۴، اشاره کرده است که براساس نتایج حاصل از نظرسنجی انجام شده با صاحبان رسانه، عرضه کنندگان خدمات و شرکتهای مشاوره، بودجه تخمینی کل کشور در حوزه ارتباطات بازاریابی در ساال ۴۰۳ بالغ بر ۶۰همت براورد شده است.
بیش از نیمی (۵۷ درصد) از بودجه فعالیتهای بازاریابی در سالی که گذشت، از میان ۸ دسته بندی اصلی به فعالیتهای غیررسانهای non-media اختصاص یافته است و سهم کمترین بودجه به دستهبندیهایی مانند استراتژی و ایده و earned-media (روابط عمومی) رسیده است.
این گزارش همچنین پیشبینی کرده است که مطالعات این نظرسنجی از صاحبان رسانه ارائه دهندگان خدمات و شرکتهای مشاوره نشان میدهد که بودجه کل کشور در حوزه ارتباطات بازاریابی در سال ۱۴۰۴ نسبت به ۱۴۰۳ حدود ۲۸ درصد افزایش خواهد یافت و به ۷۷ همت خواهد رسید.
تبلیغات در رسانههای چاپی ۱۰ درصد رشد منفی خواهد داشت
این گزارش در بخش دیگری با اشاره به رشد فعالیتهای ارتباطات بازاریابی و پیشبینی سهم هریک در سال ۱۴۰۴ به این موضوع پرداخته است که براساس تحلیلهای پیشبینی شده برای ۱۴۰۴ بیشترین نرخ رشد نسبت به سال ۱۴۰۳ به تبلیغات در رسانههای آنلاین با ۵۰ درصد افزایش اختصاص دارد. در مقابل تبلیغات تلوزیونی و رادیویی تنها ۱۰ درصد رشد کردهاند و کمترین میزان رشد را داشتهاند. این آمار از سوی دیگر نشان میدهد که در سال پیشرو تبلیغات در نشریات چاپی حتی ۱۰ درصد رشد منفی را تجربه خواهند کرد.
فروش مبنای سهم بودجه کسبوکارهاست
دادههای این گزارش نشان میدهد که سهم بودجه مارکتینگ در سه پنجم از کسبوکارها براساس درصدی از مبلغ فروش تعیین میشود. عواملی مانند شرایط اقتصادی و تورم، عملکرد سال گذشته کسبوکار از جمله دلایلی هستند که در سایر موارد به عنوان مبنای تخصیص بودجه مطرح شدهاند.
فعالیتهای روابطعمومی کمترین سهم از بودجه ارتباطات بازاریابی را دارد
از میان ۸ دسته اصلی فعالیتهای ارتباطات بازاریابی، تحصیص بودجه به هر بخش در کسبوکارها تفاوت چشمگیری را نشان میدهد. paid media و تبلیغات در رسانههای آنلاین و آفلاین با در اختیار داشتن حدود یک سوم از کل بودجه، بیشترین سهم از بودجه را دارد. non media (فعالیتهای غیررسانهای) نیز با در اختیار داشتن ۲۰ درصد از بودجه در رتبه دوم قرار دارد و در مقابل کمترین میزان بودجه به earned media یا روابطعمومی تخصیص یافته است.
کالاهای بادوام و سرمایهای بیشترین سهم تبلیغات در تلویزیون را داشتهاند
این گزارش در بخش دیگری اشاره میکند که در ۱۲ ماه منتهی به آذر ۱۴۰۳ حدود ۵۵۰ هزار آگهی در ۹ شبکه تلوزیونی به نمایش درامده است. تحلیل فعالیتهای تبلیغاتی تلوزیونی در صنایع گوناگون نشان میدهد که کالاهای بادوام و سرمایهای با در اختیار داشتن بیشتر از نیمی از کل آگهیها، بیشترین سهم را به خود اختصاص دادهاند. براساس این گزارش حدود ۵۹۵ برند در تلوزیون به تبلیغ پرداختهاند و سهم کالای بادوام و سرمایهای از سایر صنایع بیشتر بوده است.
با توجه به کل آگهیها هر برند به طور متوسط ۹۲۲ آگهی پخش کرده است که باز هم در میان دسته کالاهای سرمایهای، بالاترین تعداد آگهیهای پخش شده به فروشگاههای لوازم خانگی اختصاص داشته است. از سوی دیگر تحلیلها نشان میدهد که ۹۳۲ کمپین در تلوزیون پخش شده است و کالاهای بادوام و سرمایهای بیشترین درصد را به خود اختصاص داده است. به طور متوسط هر برند ۲ کمپین فعال در تبلیغات تلویزیونی داشته است.
ارزش تعرفهای تبلیغات تلوزیونی در سال ۱۴۰۳ حدود ۶ همت بوده است
این گزارش در بخش دیگری اشاره کرده است که ارزش تعرفهای تبلیغات تلویزیونی در سال ۱۴۰۳ حدود ۳۶ هزار همت بوده است که پس از اعمال تخفیفات به ۶ همت کاهش یافته است. نیمی از ارزش تعرفهای تبلیغات تلوزیونی به کالاهای بادوام و سرمایهای اختصاص دارد که نشان از تمرکز بالای تبلیغات در این بخش دارد.
این گزارش در بخش دیگری به بودجه تبلیغات محیطی پرداخته و اشاره کرده است که از مجموع بیش از ۳۷ هزار تبلیغ محیطی اکران شده به طور میانگین سه هزار و ۱۵۰ آگهی تجاری در ماه اکران شده است که بیشترین سهم را «خدمات» به خود اختصاص داده است.
بررسیهای این گزارش نشان میدهد که ۱۲۱۷ برند در رسانههای محیطی به تبلیغ پرداختهاند و به طور متوسط هر برند ۳۱ بار تبلیغ خود را در رسانههای محیطی به نمایش گذاشته است.
در مجموع در این سال ۲۲۷۴ کمپین تبلیغاتی محیطی توسط برندهای مختلف اجرا شده است اما بیشترین سهم از اجرای کمپینها به کالای بادوام و سرمایهای اختصاص داشته است.
ارزش تعرفهای کل تبلیغات در رسانههای محیطی ۴.۵ میلیارد بود
این گزارش اشاره میکند که در سال ۱۴۰۳ ارزش تعرفهای کل تبلیغات در رسانههای محیطی ۱۴ همت بوده است که پس از اعمال تخفیفات به ۴.۵ همت کاهش یافته است. بیش از ۴۰ درصد از ارزش تعرفهای تبلیغات در رسانههای محیطی به هریک از خدمات و کالاهای بادوام و سرمایهای اختصاص دارد که نشان از تمرکز بالای تبلیغات در این بخشها دارد.
بودجه تبلیغات در پلتفرمهای نمایش خانگی
این گزارش در بخش دیگری به تعداد کل برندهای فعال در شبکه نمایش خانگی پرداخته است و آمارهای آن نشان میدهد که ۱۲۴ برند در ۴ پلتفرم نمایش خانگی مورد پایش از ابتدای فروردین تا پایان اذر ۱۴۰۳ به تبلیغ پرداختهاند و سهم کالای پرگردش و کالاهای بادوام و سرمایهای به نسبت مساوی و بیش از خدمات بوده است.
در مجموع ۳۳۴ کمپین تبلیغاتی توسط برندهای مختلف در ۴ پلتفرم نمایش خانگی پخش شده است. این به آن معناست که به طور متوسط هر برند دو کمپین داشته است و بیشترین سهم از این کمپینها به کالای پرگردش اختصاص داشته است.
براساس این گزارش هزینه تبلیغات در پلتفرمهای نمایش خانگی ۱.۲ همت ارزیابی شده است.
ارزیابی اثربخشی کمپینهای تبلیغات تلوزیونی
این گزارش در بخش دیگری به شاخص Impression یا مجموع شانسهای دیده شدن کل تبلیغات تلوزیونی پرداخته و آن را ۶۶ میلیارد بار ارزیابی کرده است.
شاخص Impression یا مجموع شانسهای دیده شدن، نشاندهنده مجموع دفعاتی است که تبلیغ به مخاطبان مختلف نمایش داده شده است. این معیر برای ارزیابی اثربخشی کمپینهای تبلیغاتی و برآورد میزان تاثیرگذاری آنها استفاده میشود. این گزارش در ادامه میزان Impression تبلیغات تلوزیونی را برای کالای بادوام و سرمایهای، بیشتر از سایرین ارزیابی کرده است.
نسخه کامل گزارش Iran CMO Anual Report را از اینجا دانلود کنید.
مطالب پیشنهادی
