پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

پلتفرم کشف محصولات اینستاگرامی «چرخ» راه‌اندازی شد

تحریریه دی‌ام‌برد تحریریه دی‌ام‌برد
10 بهمن 1401
زمان مطالعه: 6 دقیقه
پلتفرم کشف محصولات اینستاگرامی «چرخ» راه‌اندازی شد
زمان مطالعه: 4 دقیقه

با افزایش تمایل افراد به خرید از وبسایت‌ها و صفحات اینستاگرامی، پلتفرمی به نام چرخ ایجاد شد.  سایت چرخ یک چارچوب جدید در بین پلتفرم‌های خرید آنلاین است که می‌تواند در بین آنلاین‌شاپ‌های اینستاگرامی و پست‌هایشان بچرخد و مناسب‌ترین محصول را به مخاطب نشان دهد.

به گفته باقر احمدی مدیرعامل چرخ: «ایده‌ی برند چرخ دقیقا از جایی شروع شد که خرید کردن به خصوص در دسته‌ مد و فشن به عنوان یک فعالیت لذت‌بخش شناخته شد. معمولا این لذت فقط به خاطر خود خرید نیست، بلکه به خاطر چرخ زدن بین تعداد زیادی محصول با ویژگی‌های متنوع و کشف هیجان‌انگیز و دقیق همان چیزیست که ما مدام به دنبالش بودیم. چرخ همان جاییست که مخاطب خرید آنلاین می‌تواند تجربه‌ی واقعی چرخ زدن در بازار و مراکز خرید را به صورت آنلاین تجربه کند، محصولات جدید و متنوع را از طریق قابلیت‌های هوشمند و منحصر به فرد چرخ و چرخیدن بین تمام آنلاین‌شاپ‌های اینستاگرامی کشف کند و از اکتشافات و خرید خود به وجد بیاید.»

نحوه کار چرخ

پست‌های آنلاین شاپ‌های اینستاگرام روزانه توسط خزنده‌های چرخ جمع‌آوری می‌شود و با عبور از مدل‌های هوش مصنوعی متن و تصویر، جزئیات و ویژگی‌های محصول مرتبط به هر پست مشخص می‌شود و درون چرخ قرار می‌گیرد.

چرخ چه قابلیتهایی را به مخاطب ارائه میدهد؟ به عبارتی چرا مخاطب باید از چرخ استفاده کند؟

این مجموعه براساس صحبتی که با دی‌ام برد داشته، قابلیت‌های این پلتفرم جدید را به شرح زیر عنوان می‌کند:

  • چرخ به سبب قابلیت‌هایی که دارد فرآیند کشف را سریع‌تر و هوشمندانه‌تر می‌کند.
  • چرخ آنقدر جامع است که می‌توان گفت تمام آنلاین‌شاپ‌ها و پست‌های اینستاگرامی آن‌ها را در یک پلتفرم جمع‌آوری کرده تا دقیق‌ترین نتایج جستجو را به شما نمایش دهد.
  • قابلیت بعدی چرخ درمورد جستجوی متنی ویژه‌ای است که به مخاطبانش ارائه می‌دهد. یعنی کاملا ریزبینانه همان چیزی را به شما نشان می‌دهد که جستجو کرده باشید. برای مثال اگر به دنبال یک مانتوی آبی آسمانی کوتاه کتی هستید، نتیجه‌ی جستجوی شما دقیقا همان مانتو در فروشگاه‌‌ها، قیمت‌ها و کیفیت‌های متنوع خواهد‌بود.
  • چرخ با استفاده از هوش مصنوعی براساس فعالیت شما درون چرخ، پیشنهادهای خاص خودتان را نشان‌ می‌دهد و دنیای جدیدی را برای یک تجربه‌ی هیجان‌انگیز از اکتشافات جدید به روی شما باز می‌کند.
  • منحصربه فردترین قابلیت چرخ، ویژوئال سرچ یا همان چرخیدن با عکس است. چرخ به شما این امکان را می‌دهد تا با آپلود تصویر لباس و استایلی که دوستش دارید، آن را پیدا کنید.

تیم چرخ

چرخ توسط 4 هم‌بنیان‌گذار راه‌اندازی شده است. باقر احمدی مدیر اجرایی و بازاریابی، آرمین مرادی مدیر محصول، مهدی رضایی مدیر فنی و مهدی لطفی مدیر هوش مصنوعی. در حال حاضر تیم چرخ 17 نفر می باشد.

پس از شروع به‌ کار بر روی ایده، تیم چرخ در مهر ماه ۱۴۰۱ موفق به جذب سرمایه شد. این سرمایه‌گذاری به‌صورت مشترک از طرف جوانه، شرکت سرمایه‌گذاری گروه هزاردستان، و توسعه کارآفرینی بهمن و اجوتک، سرمایه‌گذارهای قبلی شرکت، انجام گرفت.

پلتفرم کشف محصولات اینستاگرامی «چرخ» راه‌اندازی شد 1

چرخ، بستری برای کشف محصولات

چرخ قصد دارد مشتری را در سفر خود از مرحله جست‌وجو و آگاهی تا انتخاب محصول همراهی کند. همچنین در چرخ این امکان برای فروشندگان وجود دارد که محصولات خود را به نمایش بگذارند و خریداران نیز می‌توانند با کمک ابزارهایی در اختیار آن‌ها گذاشته شده است، محصولات موردنظر خود را کشف کنند. چرخ فعالیت خود را از حوزه فشن شروع کرده است. در حال حاضر هیچ تأمین‌کننده یا فروشگاهی بر روی چرخ وجود ندارد و محصولات و اطلاعات آن‌ها از طریق استخراج پست‌های اینستاگرام و تحلیل آن های به کمک مدل های هوش مصنوعی تصویر و متن به دست آمده‌اند. کاربران پس از یافتن محصول موردنظر می‌توانند از طریق راه‌های ارتباطی موجود با فروشنده ارتباط برقرار کنند و خرید خود را خارج از بستر چرخ انجام دهند.

برنامه های آینده چرخ؟

باقر احمدی، مدیر عامل تیم چرخ درباره برنامه‌های اصلی و چشم‌انداز آینده چرخ می‌گوید:

  • علاوه بر اینستاگرام، استخراج محصولات از بسترهایی مانند تلگرام نیز انجام‌پذیر خواهد شد.
  • علاوه بر فشن، دسته‌‌های کالایی جدیدی اضافه می‌شود.
  • در بخش محصول امکاناتی مانند گفت‌وگوی آنلاین و… به چرخ اضافه خواهد شد
  • انجام همکاری استراتژیک با استارتاپ‌های ارائه‌دهنده خدمات ساخت سایت
  • توسعه چرخ در بازار کشورهای خاورمیانه نیز از برنامه های آینده تیم چرخ هست.

جذب کاربر، اصلی‌ترین چالش چرخ

اصلی‌ترین چالش پیش‌روی چرخ جذب کاربران است. در مدل کسب‌وکار جرخ، حضور کاربران و فروشندگان به یکدیگر وابسته است و چرخ باید بتواند تعداد هر دو را به‌مرور و متعادل افزایش دهد تا از طریق اثر شبکه‌ای ارزش پلتفرم خود را برای هر دو طرف افزایش داده و آن‌ها را حفظ کند. با این حال اکنون تمرکز تیم چرخ بر جذب هرچه بیشتر خریداران است؛ زیرا به کمک استخراج محصولات و داده‌ها از اینستاگرام و تحلیل آن ها به کمک هوش مصنوعی، چالش حضور فروشندگان حل شده است. با این وجود، برای توسعه هر چه بیشتر محصول و درآمدزایی، حضور فعال فروشندگان نیز از چالش‌های تیم چرخ خواهد بود.

 آژانس خلاقیت پیلبان، چرخ را از نو اختراع کرد! «برندینگ چرخ با پارادایم جدید فریمینگ»

علی رضایی مدیر عامل پیلبان در مورد چرخ اینطور عنوان کرده است که: «از آنجایی که همه چیز در حال تغییر است، آژانس خلاقیت پیلبان نیز با این تغییرات هم‌قدم شده و با به کار‌گیری روشی نو خدمات برندینگ خود را متفاوت از بقیه ارائه می‌دهد. پیلبان عنوان کرده که با استفاده از یک پارادایم جدید در برندینگ، «چرخ» را به عنوان یک برند متمایز به عرصه‌ی بازار پلتفرمهای آنلاین خرید معرفی کرد و برای دیگر پلتفرم‌ها کری خواند.»

پلتفرم کشف محصولات اینستاگرامی «چرخ» راه‌اندازی شد 2

راه و رسم جدید آژانس پیلبان برای برندینگ چیست؟

این آژانس درباره شکل‌دهی این برند در مصاحبه با دی‌ام برد اذعان داشته است: «پارادایم جدید Brand relevance راهی برای تبدیل یک برند به رهبر بازار است، نه یک رقابت بیهوده با دیگر برندها. با استفاده از این روش، برندها به طور تمام و کمال روی معرفی خود به عنوان مرتبط‌ترین پاسخ به نیاز مخاطب تمرکز کرده و به طور مشخص بیان می‌کند که برندهای دیگر غیرمرتبطند و برای رقابت ابتدا باید وارد چارچوبی شوند که رهبرش ما هستیم. مزیت استفاده از پارادایم Brand relevance، کاهش هزینه‌ی جذب مشتری و افزایش مدت ‌زمانیست که مخاطب به برند وفادار می‌ماند. آژانس خلاقیت پیلبان با استفاده از این پارادایم جدید در برندینگ، چرخ را از هویت برند که شامل ایدهی مرکزی آن است گرفته تا نام، هویت کلامی، بصری و دیجیتال، خلق کرده است.»

پلتفرم کشف محصولات اینستاگرامی «چرخ» راه‌اندازی شد 3

نمونه تبلیغ
به اشتراک بگذارید:
تحریریه دی‌ام‌برد
تحریریه دی‌ام‌برد
نظرات

شیوا مقدم نیا
شیوا مقدم نیا

بسیار عالی هست این ایده، فقط یه مورد خیلی خیلی مهم رو جا انداختن ، و اون هم پیجهای کلاهبردار یا فیک فروش هست که اجناس رو با متن و تصویر مرتبط بارگزاری کردن ولی پیجشون فیک یا کلاهبرداره و بعد از خرید چیزی براتون ارسال نمیشه، بنظرم تو پلتفرم چرخ باید به این نکته توجه بشه و یه برنامه تدارک ببینند که بشه این نوع پیجها رو تشخیص داد و از ردیف فروشگاههای قابل خرید خارج کرد.

اسمارتک