پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

چابک؛ پلتفرم اتوماسیون بازاریابی و رصد منابع جذب

تحریریه دی‌ام‌برد تحریریه دی‌ام‌برد
14 اسفند 1401
زمان مطالعه: 4 دقیقه
چابک؛ پلتفرم اتوماسیون بازاریابی و رصد منابع جذب
زمان مطالعه: 3 دقیقه

«چابک»، ابزار اتوماسیون بازاریابی یکی از قدیمی‌ترین ابزارهای اتوماسیون است که رصد منابع جذب را هم از طریق سرویس ترکر انجام می‌دهد. در این یادداشت به بررسی و معرفی قسمت‌های مختلف ابزار رصد منابع جذب و اتوماسیون بازاریابی «چابک» می‌پردازیم.

فرض کنید در نزدیکی تولد یکی از دوستانتان به چند سایت فروش کیف و کفش سر زده‌اید؛ اما در آن لحظه پشیمان شده‌اید. چند روز بعد از طرف یکی از آن سایت‌ها، کد تخفیف قابل توجهی از طریق پیامک دریافت می‌کنید. همین دلیلی می‌شود برای اینکه از همان سایت هدیه تولد دوستتان را بخرید. این یکی از امکاناتی است که اتوماسیون بازاریابی انجام می‌دهد. ارسال پیام‌های خوش‌امدگویی، کد تخفیف اختصاصی، پیام‌های شخصی‌سازی‌شده و … همگی در کنار هم و در چارچوب یک استراتژی یکپارچه ارسال پیام به صاحب یک کسب‌وکار کمک می‌کند که رابطه‌ای قوی و ارزشمند با مشتری خود داشته باشد و از این طریق نرخ ROI و LTV خود را افزایش دهند. اما یک مانع بزرگ بر سر کسب‌وکارهاست. اینکه چه ابزاری با چه هزینه‌ای برای این کار انتخاب کنند. بسیاری از کسب‌وکارها به دنبال گزینه‌های خارجی مانند وب‌اینگیج می‌روند. اما در حال حاضر با توجه نرخ ارز، استفاده از این ابزار برای بسیاری از کسب‌وکارها به‌صرفه نیست. پس بهتر است به سراغ ابزارهای ایرانی برویم. 

استفاده بهینه از بودجه و منابع

یکی از جملات معروف در میان بازاریابان این است که معمولا بیش از نیمی از بودجه تبلیغاتی به هدر می‌رود، اما مشکل اصلی اینجاست که معلوم نیست کدام نیمه‌ی بودجه هدر می‌رود. اگر یک بازاریاب با تکیه بر داده‌های مختلف بتواند به کانالی دست پیدا کند که با کمترین هزینه به ازای هر کاربر بتوان از آن جذب داشت موفق شده است. این موضوع به قدری مهم است که یکی از شاخه‌های جذاب مارکتینگ در حال حاضر پرفورمنس مارکتینگ است. 

چابک، به کمک ابزار ترکر خود به شما کمک می‌کند که عملکرد کانال‌های جذب خود را رصد کنید. همچنین اگر از لینک ترکر استفاده کنید، می‌توانید یک چرخه ارسال پیام هم برای کاربران تعریف کنید. 

برای مثال برای کاربرانی که از طریق یک کمپین اینستاگرامی اپلیکیشن شما را نصب کرده‌اند، در یک سگمنت قرار می‌گیرند و از این به بعد می‌توانید برایشان اطلاعیه بقیه‌ی کمپین‌های اینستاگرامی خود را ارسال کنید. 

هر بازدیدکننده، یک مشتری بالقوه

احتمالا به عنوان یک بازاریاب اسم «قیف فروش» به گوشتان خورده است. در واقع هدف اصلی هر بازاریابی این است که تا حد امکان بیشترین درآمد را از بازدیدکنندگان به دست آورد.

 امکاناتی که این پلتفرم اتوماسیون عنوان می کند:

  • ارسال پیام خوشامدگویی: یکی از راه‌های تبدیل بازدیدکننده به کاربر، ارسال پیام خوشامدگویی بلافاصله پس از ثبت‌نام است. همچنین چند روز بعد از ثبت‌نام می‌توانید پیام‌هایی مناسب رفتارهای کاربر در پلتفرم خود ارسال کنید و خوشامدگویی را چیزی فراتر از یک پیام ببینید و برای آن استراتژی داشته باشید. 
  • ارسال پیام‌های شخصی‌سازی شده: می‌توانید پیام‌هایی بر اساس دیتای کاربر ارسال کنید. مثلا از نام او در متن پیام استفاده کنید و یا بر اساس خریدهایی که قبلا داشته، محصولات جدید را پیشنهاد کنید. 
  • ارسال لینک سبد خرید رها شده: اگر بخت با شما یار باشد و بازدیدکننده شما، یک سبد خرید پر کند، شما یک شانس مجدد برای برقراری ارتباط با او دارید. می‌توانید به کمک چابک یک پیام برای او ارسال کنید و لینک سبد خرید خودش را برایش ارسال کنید. با این کار فرد یک قدم به مرحله پرداخت نزدیک‌تر می‌شود. 

تعریف مسیر سفر برای مشتری 

یکی از کارهایی که به کمک این ابزار می‌توانید انجام دهید، طراحی سفر مشتری است. طبق گفته چابک، از لحظه‌ای که اولین مرحله برقراری ارتباط با مشتری شکل می‌گیرد تا لحظه‌ای که مشتری تصمیم به حذف اپلیکیشن شما و یا خروج از حساب کاربری خود می‌گیرد را از طریق چابک می توانید رصد کنید.

در حال حاضر یکی از راه‌های پیش روی کسب‌وکارها استفاده از سرویس‌های خارجی و به خصوص webenage است. مجموعه‌های بزرگی مانند اسنپ از این ابزار استفاده می‌کنند. اما مشکل اصلی این است که در درجه اول باید امکان پرداخت ارزی داشته باشید و در درجه دوم، بودجه ماهانه خود را با توجه به نرخ ارز تعیین کنید. 

برای واضح شدن این موضوع لازم است سازوکار قیمت‌گذاری اینگونه خدمات را کمی بیشتر توضیح دهیم. در حال حاضر، چه چابک و چه دیگر ابزارهای ایرانی و خارجی، بر اساس میزان MAU یا همان کاربر فعال ماهانه هزینه خود را دریافت می‌کنند پس استفاده از ابزارهای ایرانی برای کسب‌وکارهای ایرانی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

چابک در راستای امکاناتی که این سرویس برای کاربران ممکن می‌سازد به دی‌ام برد اینگونه می‌گوید: «می‌توانید برای ارسال پیامک و ایمیل از ابزارهای جداگانه استفاده کنید و یا اینکه به صورتی فرایند را تنظیم کنید که اگر کاربری پیامک شما را دریافت نکرد، برایش ایمیل ارسال شود. همچنین ارسال پیام‌هایی بر اساس رفتار کاربر و به صورت در لحظه قابلیتی است که پنل‌های پیامکی و ایمیلی ندارند.»

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
تحریریه دی‌ام‌برد
تحریریه دی‌ام‌برد
نظرات

اسمارتک