پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار گزارش‌ها

جک دورسی آس خود را رو کرد: بلواسکای جایگزینی برای توییتر ایلان ماسک؟

الهه صالحی الهه صالحی
26 فروردین 1402
زمان مطالعه: 6 دقیقه
جک دورسی آس خود را رو کرد: بلواسکای جایگزینی برای توییتر ایلان ماسک؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه

در شرایطی که به نظر می‌رسد هوا برای توییتر پس است و تصمیمات ایلان ماسک برای این پلتفرم شرایط را برای توییتر دشوار کرده، زمزمه‌هایی از ایجاد یک شبکه اجتماعی به عنوان جایگزینی برای توییتر، شنیده می‌شود و زمانی این زمزمه‌ها جدی‌تر می‌شود که بدانیم سکان هدایت این شبکه اجتماعی جدید در دست جک دورسی، بنیان‌گذار و مدیرعامل سابق توییتر قرار دارد.

به گزارش دی‌ام برد،‌ واقعیت این است که خرید توییتر توسط ایلان ماسک برای بسیاری از کاربران این شبکه اجتماعی خبر خوبی نبود؛ ماسک بلافاصله پس از راه رسیدن در توییتر درست همان سیاستی را پیش گرفت که قبلا در مورد اسپیس ایکس و تسلا اجرا کرده بود؛ یعنی دست به اخراج‌های گسترده‌ زد؛ کاری که بیشتر از قبل صلاحیت و محبوبیت او را نزد اذهان عمومی کم کرد. تغییرات‌ گسترده‌ای که ایلان ماسک در توییتر ایجاد کرد هم به موضوع دامن زد و انتقادات بسیاری را برانگیخت تا جایی‌که توییتر بسیاری از تبلیغ‌های کلان خود را از دست داد و گفته می‌شد این پلتفرم تا ۴ میلیون در روز ریزش درامد پیدا کرده است.

جک دورسی آس خود را رو کرد: بلواسکای جایگزینی برای توییتر ایلان ماسک؟ 1

به نظر می‌رسد ایلان ماسک نتوانسته برای توییتر مدیر کارآمدی باشد

در نتیجه کاهش شدید درآمد، ماسک شروع به کاهش هزینه‌ها کرد که با اخراج قابل توجه کارکنان و تعطیلی دفاتر آغاز شد. همه این‌ها باعث شد تا حیات این شبکه اجتماعی به خطر بیفتد و بسیاری از کاربران توییتر آن را مورد انتقاد قرار دهند.

حالا به نظر می‌رسد که خیال منتقدان توییتر ایلان ماسک با ظهور شبکه اجتماعی بلواسکای که توسط جک دورسی هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل جدید توییتر پایه‌گذاری شده، اندکی‌ راحت‌تر شده است و قصد مهاجرت به این شبکه اجتماعی را دارند که تا حد بسیار زیادی به توییتر شباهت دارد؛ پلتفرمی که البته تا به حال تنها روی اپل استور ارائه شده و با دعوت‌نامه به افراد اجازه ورود می‌دهد.

اما این پلتفرم اجتماعی تازه‌کار که ادعای غیرمتمرکز بودن دارد، چیست و چه قابلیت‌های بیشتری را به کاربران خود ارائه می‌دهد؟

جک دورسی آس خود را رو کرد: بلواسکای جایگزینی برای توییتر ایلان ماسک؟ 2

هم بنیان‌گذار و مدیرعامل پیشین توییتر حالا یک شبکه اجتماعی به عنوان جایگزین توییتر را معرفی کرده است.

بلواسکای از کجا شروع شد؟

داستان بلواسکای درست همزمان با نهایی شدن توافقات خرید توییتر توسط ایلان ماسک آغاز شد. در آن روزها جک دورسی مدیرعامل اسبق توییتر اعلام کرد که به زودی نسخه بتای یک شبکه اجتماعی و غیرمتمرکز جدید را راه اندازی می‌کند و تنها ۴۸ ساعت پس از اعلام جک دورسی سی هزار کاربر در پلتفرمی که هنوز راه اندازی نشده بود ثبت‌نام کردند تا محض راه‌اندازی آن، کاربر بلواسکای محسوب شوند.

جالب است بدانید که بلواسکای پلتفرمی جدید نیست و درواقع نه تنها برنامه برای ساخت آن به سال‌ها قبل برمی‌‌گردد بلکه در آغاز پروژه ۱۳ میلیارد دلار از توییتر حمایت مالی دریافت کرد اما از سال ۲۰۲۱ به بعد و پس از اعلام کناره‌گیری جک دورسی از توییتر، بلواسکای هم از زیر چتر توییتر خارج شد تا فعالیت خود را به عنوان یک پلتفرم مستقل ادامه بدهد.

این پلتفرم درواقع یک شبکه اجتماعی عام‌المنفعه است که با هدف ایجاد یک شبکه اجتماعی باز و غیرمتمرکز شکل گرفت؛ به این ترتیب که پس از توسعه کامل به شبکه‌های اجتماعی دیگر اجازه خواهد داد تا علی‌رغم حفظ موجودیت خود بتوانند به یکدیگر متصل شوند.

جک دورسی آس خود را رو کرد: بلواسکای جایگزینی برای توییتر ایلان ماسک؟ 3

بلواسکای قرار است یک شبکه اجتماعی باز و غیرمتمرکز باشد

بلواسکای چه قابلیت‌هایی دارد؟

این شبکه اجتماعی غیرمتمرکز که در ظاهر و کارکرد بسیار شبیه به توییتر به نظر می‌رسد، به کاربران اجازه می‌دهد که پستی با حداکثر ۲۵۶ کاراکتر شامل کلمات و عکس منتشر کنند.

ادعای بلواسکای این است که هدفش ایجاد قابلیت تعامل با همکاری با سایر پلتفرم‌هاست. پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام، واتس‌‌اپ، تیک‌تاک و … که همگی شبکه‌های بسته‌ای هستند؛ برای مثال، اگر فردی یک حساب کاربری در توییتر داشته باشد، نمی‌تواند با کسی در فیسبوک ارتباط برقرار کند یا از طریق توییتر به حساب خود در فیس‌بوک دسترسی پیدا کند. کاربران تنها مجازند که باید حساب‌ها و پروفایل‌های جداگانه‌ای را در هر پلتفرم ایجاد کنید و فقط با آن حساب‌ها در آن پلتفرم خاص تعامل داشته باشید. اما بلواسکای ادعا دارد که این نحوه سازوکار دست و پاگیر است و می‌تواند به لحاظ امنیتی مشکلاتی را ایجاد کند و با حرکت جامعه به سمت متاورس و تجربه‌های وب۳، یکپارچه کردن شبکه‌های اجتماعی امری حیاتی است.

چنین سازوکاری را می‌توان تا حد زیادی به سازوکار ایمیل دادن شبیه دانست. درواقع کاربران در طی سال‌ها استفاده از ایمیل آموخته‌اند که تفاوتی نمی‌کند از چه سرویس ایمیلی استفاده می‌کنید، پیام شما قطعا برای شخص دیگری که قصد برقراری ارتباط با او را دارید، ارسال می‌شود.

علاوه بر این بلواسکای قابلیت‌هایی مانند امکان انتقال اکانت و انتخاب الگوریتمی را به کاربران خود ارائه می‌دهد و کاربران قادرند که با قابلیت انتقال اکانت بدون نگرانی احتمال از دست رفتن اطلاعات خود، اکانت خود را به ارائه‌دهنده دیگری منتقل کنند و انتخاب الگوریتمی به کاربران امکان کنترل بیشتری بر تجربه آنلاین خود می‌دهد. برای مثال، اگر کاربری از توصیه‌های خودکار اینستاگرام ناراضی باشد، می‌تواند به پلتفرم دیگری برود که از یک سیستم توصیه متفاوت برای همان ویدیوها یا عکس‌ها استفاده می‌کند. مهم‌تر از همه، این برنامه بدون به خطر انداختن عملکرد، تمام این ویژگی‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

تبلیغات همچنان در هاله‌ای از ابهام

طبیعی است که وجود ظرفیت‌های تبلیغاتی یکی از اصلی‌ترین مسائلی است که در مواجهه با یک شبکه اجتماعی جدید توجه مارکترها را به خود جلب می‌کند، حتی با وجود اینکه این پلتفرم در حالت بتا قرار دارد و هنوز در دسترس عموم قرار نگرفته است. در همین رابطه مدیران میانی بلواسکای براین باورند که بلواسکای می‌تواند به عنوان یک شبکه اجتماعی غیرمتمرکز و تجمیع کننده سانسور نشده مورد استفاده قرار بگیرد.

آنها می‌گویند که هر پلتفرمی برای ساختن خود و پذیرفته شدن در جامعه به زمان نیاز دارد اما با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی، فکر کردن به پتانسیل تبلیغاتی امری بدیهی است و هرچند در حال حاضر تبلیغات در این شبکه اجتماعی با جدیت دنبال نمی‌شود اما به محض اینکه بلواسکای مخاطبان قابل توجهی پیدا کند، ممکن است شاهد تغییراتی جدی در این حوزه باشیم.

به گفته مدیران این شبکه تا زمانی که Bluesky بتواند آگهی‌دهندگان را در مورد مزایای خود متقاعد کند، بسیاری از برندها ممکن است برای به دست آوردن این مزایا تبلیغات در این شبکه اجتماعی را آغاز کنند.

فعالان حوزه تبلیغات هم کما بیش نظارت مشابهی در این رابطه دارند. سیذارت سورانا، مدیر اجرایی Media360 Communications، گفت: بلواسکای یا حتی ماستودون این پتانسیل را دارند که فضای توییتر را با تمرکززدایی تسخیر کنند. با این حال، رسیدن به آن مقیاس، با گزینه‌های متعددی که برای کاربران وجود دارد، بسیار چالش برانگیز خواهد بود.

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
الهه صالحی
الهه صالحی
روزنامه‌نگاری خوانده‌م و عاشق رسانه‌م؛ دی‌ام برد برای من فرصت جدیدی بود که بیشتر از دنیای جذاب مارکتینگ بدونم.
نظرات

اسمارتک