بلکفرایدی 2020 در ایران چگونه گذشت؟
فهرست مطلب
بلکفرایدی یا جمعه سیاه که بزرگترین حراج سال است، هر ساله روز بعد از شکرگزاری یعنی در آخرین پنجشبه ماه نوامبر برگزار میشود. در واقع این روز آغازی برای خرید کریسمس محسوب میشود. ویژگی اصلی این روز تخفیف و حراجهای قابل توجه اجناس است. با وجود اینکه بلکفرایدی یک روز تعطیل نیست اما اکثر شرکتها به کارمندان خود اجازه مرخصی میدهند تا به خرید سال نو بپردازند. در این روز فروشگاهها فعالیت خود را از صبح خیلی زود شروع میکنند و مردم نیز سعی میکنند از بزرگترین خرید سال بهرهمند شوند، به همین دلیل ساعتها قبل از بازشدن فروشگاهها در صفهای طولانی میایستند.
در سالهای اخیر با توجه به زیاد شدن فروشگاههای اینترنتی فروش بلکفرایدی قبل از روز جمعه شروع میشود و تا چند روز ادامه دارد. در واقع اگرچه سیاه در اکثر فرهنگها به معنی شومی و عزا است اما روز بلک فرایدی روزی جذاب و فرصتی طلایی برای خرید است. در این روز حتی کالاهای اساسی مانند گوشیهای موبایل، دوربینهای عکاسی، تلویزیون و … نیز با قیمتهای باورنکردنی به فروش میرسد. رقابت بین فروشگاهها بر سر ارائه خدمات بهتر و قیمت ارزانتر تا جایی افزایش یافته که حتی متحمل ضررهای زیادی میشوند. در ایران هم چندسالی است این روز به یک روز چالش برانگیز برای فرشگاههای آنلاین و تولیدکنندگان تبدیل شده و در تلاش برای جذب مشتری با گذاشتن تخفیفات بهتر هستند، هرچند هر سال عرصه رقابت در این روز تنگتر میشود.
تاریخچه بلکفرایدی
تاریخچه بلک فرایدی به یک اتفاق یا یک روز خاص برنمیگردد، بلکه اتفاقاتی طی سالهای مختلف باعث به وجود آمدن این روز شده است که در ادامه چند مورد از این مجموعه اتفاقات را باهم بررسی میکنیم:
- جمعه سیاه در واقع به روز 24 سپتامبر 1869 اشاره دارد که از آن به عنوان روز رسوایی بازار طلا یاد شده است که زندگی بسیاری را ویران کرد و ضررهای جبران ناپذیری به افراد مشغول در این حرفه زد.
- از اولین کاربردهای این عبارت باید به مجله Factory Management and Maintenance در نوامبر سال 1951 اشاره کرد.
- حسابداران از مخترعان بلکفرایدی هستند، که طبق رسوم برای حسابهای خود از دو رنگ مشکی و قرمز استفاده میکردند، مشکی برای سود و قرمز برای زیان؛ از آنجا که فردای روز شکرگزاری تمام حسابها با مشکی نوشته میشد آنها از واژه بلکفرایدی برای این روز خاص که سرآغازی برای سود و خریدهای پیش از عید به حساب میآمد، استفاده میکردند.
- در سال 1961، پلیس فیلادلفیا و پنسیلوانیا به خاطر شلوغی و ترافیک خیابانها در این روز، آن را بلک فرایدی خواندند.
- بار دیگر در سال 1975 روزنامه نیویورک تایمز به علت شلوغترین روز خرید و سنگینترین ترافیک جادهها بابت خرید مردم بود، از این عبارت برای این روز استفاده کرد.
جمعه سیاه 2020 در ایران
علی رغم محدودیتهایی که به دلیل شیوع کرونا برای کسبوکارهای آفلاین پیش آمد، کسبوکارهای آنلاین از این فرصت بهرهمند شدند و کمپینهای خوبی را برگزار کردند. با ما همراه باشید تا چند نمونه از این کمپینها را ببینیم.
کمپین سیاجمعه بانیمد
بانیمد که فروشگاهی در زمینه پوشاک و لوازم آرایشی بهداشتی است، چند سالی است که کمپین خود را با نام سیاجمعه برگزار میکند. فروش ویژه و تخفیفات بانیمد باعث شد تا این فروشگاه آنلاین ادعای واقعیترین سیاه جمعه را در ایران داشته باشد. این فروشگاه امسال تخفیف 50 درصدی بر روی کل اجناسش در نظر گرفت. نکتهای خرید از این فروشگاه که آن را برای مشتریان جذاب میکرد؛ این بود که پس اعمال از تخفیف 50درصدی روی تکتک محصولات، در آخر نیز یک تخفیف 40درصدی کلی روی خرید آنها اعمال میشد. همچنین بانیمد امکان تعویض یا بازگرداندن کالا تا 7 روز را برای کاربرانش فراهم نمود.
کمپین شب جمعه با موتنرو
در کمپین شب جمعه موتنرو در همهی دستهبندیهای محصولات آرایشی-مراقبتی، پوست، مو و همچنین وسایل برقی مرتبط با این دو حراج و تخفیفهای ویژهای داشت. مثل تخفیفهای ۷۰ درصدی، یک مساوی دو و یکسری جوایز در نظر گرفته شده بود. به نقل از محمد تحصیلی مدیر مارکتینگ در موتنرو از همان لحظه اول که کمپین آغاز شد با افزایش ۲۰ برابری یوزر در سایت مواجه شدیم و در طول کمپین به صورت مداوم این عدد افزایش پیدا میکرد، همچنین درآمدی که از این کمپین ۳ روزه به دست آمد برابر درآمد کل سال ۹۸ بود. وی افزود در این ۳ روز از لحاظ زیرساختی نیز به مشکل زیادی برخوردیم زیرا توقع این حجم از استقبال را نداشتیم.
کمپین حراجمعه خانومی
خانومی که یکی دیگر از سایتهای پرطرفدار و محبوب در زمینه لوازم آرایشی و بهداشتی است، امسال اولین فروشگاهی بود که کمپین خود را آغاز کرد. نکته جالب توجه نام حراجمعه است که خانومی برای کمپین خود انتخاب کرده بود، زیرا چند سال پیش برای اولینبار فروشگاه اینترنتی بامیلو بود که از این نام را برای کمپین بلکفرایدی خود استفاده کرد. حال بسیاری از مارکترها این حرکت خانومی را مورد نقد قرار دادهاند و معتقدند انتخاب عنوانی که قبلا متعلق به فروشگاه آنلاین دیگری بوده کار درستی نیست و نیاز است که کسبوکارها برای تبلیغاتشان خلاقیت بیشتری داشته باشند. خانومی در کمپین حراجمعه، تخفیف 70 درصدی روی تمامی محصولاتش در نظر گرفته بود.
کمپین 99/9/9 دیجیکالا
دیجیکالا که شناخته شدهترین فروشگاه اینترنتی ایران است، هر سال کمپینهای بزرگی در روز بلکفرایدی اجرا میکند. امسال دیجیکالا برای نامگذاری کمپینش از تاریخ رُند 99/9/9 استفاده کرد. تخفیفهای دیجیکالا از 9% تا 99% روی چهارصد هزار کالا بود، همچنین از ساعت 9 صبح تا 9 شب هر ساعت 9 کالای شگفتانگیز به این تخفیفها افزوده میشد. در گزارش نهایی دیجیکالا آمده است که بیش از 3.400.000 کالا توسط بیش از 500.000 مشتری خریداری شده است، همچنین استان تهران، اصفهان، البرز، فارس و خراسان رضوی پرخریدترین استانها بودهاند.
از بلکفرایدی تا سایبرماندی مدیسه
مدیسه که یک فروشگاه اینترنتی در زمینه مد و پوشاک است، امسال هم مثل سال گذشته کمپین از بلکفرایدی تا سایبرماندی را برگزار کرد. مشتریان این سایت در ازای خرید از کالاهای منتخب مدیسه میتوانستند کد تخفیف 300 هزارتومانی دریافت کنند. امتیاز هیجانانگیز این کمپین این بود که در صورت خرید دو کالا، سومین کالا رایگان بود. همچنین علاوه بر دیگر تخفیفها هر شب از ساعت 18 الی 24 آفرهای جدید نیز ارائه میشد.
جمعه نارنجی 2 سفرمارکت
کمپین جمعه نارنجی 2 سفرمارکت، به عنوان دومین حراج بزرگ بلیط هواپیما و تور مسافرتی در روزهای 7 و 8 آذر برگزار شد. این کمپین با استقبال زیاد کاربران در شبکههای اجتماعی و فضای خود جشنواره همراه شد و از دید دانش مارکتینگ نکات جذاب زیادی برای گفتن داشت. لازم به ذکر است که بازدیدکنندگان وبسایت سفرمارکت و صفحه فرود جمعه نارنجی 2 در این کمپین از مرز 2 میلیون گذشت. در بخش شبکههای اجتماعی، کمپین جمعه نارنجی 2، از اینفلوئنسر مارکتینگ بهره برد و در این پروژه 30 اینفلوئنسر در حوزه گردشگری و سبک زندگی با سفر مارکت همکاری کردند.
ممنون
سپاس از اطلاعات خوبتون ????