گزارش فصلی کافه بازار در پاییز 98: (رشد 87 درصدی اپلیکشنهای ورزشی در مقایسه با فصل گذشته)
فهرست مطلب
گزارش فصلی پاییز ۹۸ کافهبازار آمارهای مهمی از رفتار کابران اپ استور بازار را موردبررسی قرار داده که میتواند برای دارندگان اپلیکیشن بسیار کاربردی باشد. در این مقاله قصد داریم، مهمترین این اطلاعات را تحلیل کنیم. گزارش کامل آن نیز از اینجا قابل دریافت است
سهم کاربران هر برند گوشی تلفن همراه در اپلیکیشن بازار
بر اساس اطلاعات به دست آمده کاربران گوشهای هواوی ۲۱% برآورد شده است. در حالی که گوشیهای ال جیای، سونی، ایسوس، لنوو، اچ تی سی، شیائومی، نوکیا و موتورولا به ترتیب همگی زیر ۳% بوده است. سهم برندهای دیگر نیز در این میان چیزی در حدود ۲% برآورد شده است. برند سامسونگ با ۶۲% بالاترین سهم استفاده از بازار را در میان دیگر برند ها به خود اختصاص داده است.
نقشه زمانی خرید
بنا بر آمار به دست آمده، نقشه زمانی خرید از اپلیکیشن بازار در طی روزهای هفته حاکی از آن است که کاربران در روزهای آخر هفته بیشتر از سایر روزها خرید داشتهاند. این در حالی است که ساعات اوج خرید از بازار در بازه زمانی ۸ صبح تا ۸ شب قرار میگیرد. از طرفی از ساعت ۲۳ شاهد افت شدید میزان خرید اپلیکیشنهای ابزار هستیم، این روند تا ساعت ۷ صبح همچنان ادامه دارد.
میزان رشد خریداران در اپ بازار
گزارشهای به دست آمده حاکی از رشد میزان خریداران اپلیکیشن بازار در حوزههای مختلف، در مقایسه با سه ماهه گذشته است. خریداران اپلیکیشنهایی با موضوع معماری و دکور در پاییز در مقایسه با تابستان ۱۴۳ درصد بیشتر از اپلیکیشنهای این حوزه استقبال کردهاند. اپلیکیشنهای ورزشی در این مفصل در مقایسه با فصل گذشته ۸۷ درصد افزایش داشته است. اپلیکیشنهای مربوط به موضوعاتی از قبیل رانندگی، آموزش، کلمات و دانستنیها در مقایسه با فصل گذشته به ترتیب ۶۹، ۶۴، ۴۸ و ۴۸ درصد رشد همراه بودهاند. رشد سایر موضوعات شامل اپلیکیشنهای امتیازی، ویدئو و رسانه، ماجراجویی، موسیقی، خانوادگی، کتاب، ابزارها و دارو و درمان نیز به ترتیب ۳۴، ۳۲، ۳۰، ۲۷، ۲۷، ۲۷ و ۲۳ درصد بوده است.
میانگین رشد موضوعات مختلف در مقایسه با سه ماه گذشته ۲۶ درصد برآورد شده است. در نقطه مقابل در موضوعاتی از قبیل عکاسی، بازی های استراتژیک، شبکههای اجتماعی و سیروسفر شاهد رشد نزولی میزان خرید اپلیکیشنها در مقایسه با فصل گذشته بودیم.
سهم درآمد انواع پرداختها
همانطور که میدانید، مدلها پرداخت در اپلیکیشنها بسیار متفاوت است. برخی از اپلیکیشنها تنها از طریق اعتبار اشتراک ها قابل خریداری هستند. در حالی که استفاده از بسیاری از اپلیکیشنها تا حدودی رایگان است. در این موارد در صورتی که کاربر به امکانات و امتیازات بیشتری در اپلیکیشن نیاز داشته باشد، باید اقدام به خریداری این اپلیکیشنها کند.
در فصل پاییز اپلیکیشنهایی با موضوعات عکاسی، آب و هوا، آشپزی، کاربردی، رفت و آمد، سرگرمی، پیامرسانها، ورزش و آموزش از جمله برنامههایی بودند که با استفاده از اعتبار اشتراک خریداری شدند.
از سوی دیگر با حجم بسیار زیادی از برنامهها از طریق پرداخت درون برنامه خریداریشده و میزان اینگونه پرداختها در مقایسه با دیگر برنامهها به مراتب بیشتر بوده است. چرا که تعداد برنامههای رایگان اپلیکیشن بازار در مقایسه با دیگر برنامهها به مراتب بیشتر است. این قبیل برنامهها امکان استفاده موقت یا محدود از امکانات برنامه را به کاربر میدهند.
در این میان برخی از برنامهها نیز، بدون خریداری در اختیار کاربر گذاشته نمیشوند. از این میان میتوان به برنامههایی از قبیل ادیت عکس، شخصی سازی و ابزارها اشاره کنیم. این برنامهها بیشترین سهم خرید برنامه را به خود اختصاص دادهاند.