پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار مصاحبه‌ها

مدیرعامل بامن: «تبلیغات محیطی و رادیو نمایشگاه در الکامپ برای ما بیش از غرفه گرفتن موثر بود»

پروانه حسین‌زاده پروانه حسین‌زاده
19 تیر 1402
زمان مطالعه: 6 دقیقه
مدیرعامل بامن: «تبلیغات محیطی و رادیو نمایشگاه در الکامپ برای ما بیش از غرفه گرفتن موثر بود»
زمان مطالعه: 5 دقیقه

استارتاپ‌های بسیاری در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ حضور داشته‌اند که یکی از آن‌ها استارتاپ‌ «بامن» بود. بامن، استارتاپی در حوزه کش‌بک است که تبلیغات محیطی آن در الکامپ امسال با شعار «خرید+پاداش»، توجه افراد حاضر در این نمایشگاه را به خود جلب می‌کرد. به بهانه حضور این استارتاپ‌ در نمایشگاه الکامپ و پخش تبلیغات آن در رادیو نمایشگاه و بیلبوردهایی که در محوطه نمایشگاه بین‌المللی نصب کرده‌بودند، با «جواد شالچیان»، مدیرعامل این مجموعه کش‌بک گفت‌وگو کردیم.

بامن، چه کاری انجام می‌دهد و از چه زمانی کار خود را شروع کرده‌است؟

جواد شالچیان درباره استارتاپ‌ «بامن» به دی‌ام‌برد گفت: «بامن اولین پلتفرم کش‌بک در ایران است که از سال ۹۷ کار خود را آغاز کرده. کاربران «بامن»، پس از خرید از فروشگاه‌ها، درصدی از مبلغ خرید خود را دریافت می‌کنند. این مبلغ به‌صورت منکس به کیف پول «بامن» آن‌ها بازگردانده می‌شود. ارزش هر منکس در حال حاضر ۱۰ تومان است. به‌عنوان مثال،‌ وقتی کاربری در حساب «بامن» خود ۵۰۰۰ منکس داشته‌باشد، در واقع مبلغی معادل ۵۰هزار تومن دارد.» 

شالچیان در توضیح چگونگی خرج کردن منکس‌ها افزود: «کاربران «بامن» می‌توانند منکس‌های خود را به‌صورت نقدی برداشت کنند؛ در این روش، موجودی حساب بامن کاربر به‌طور مستقیم به حساب بانکی‌ آن‌ها واریز می‌شود. همچنین امکان خرید بلیت‌مترو، شرکت در قرعه‌کشی‌های فصلی بامن و خرید از فروشگاه داخلی «بامن» برای آن‌ها فراهم است.»

مدیرعامل بامن در ادامه صحبت‌های خود گفت که این کسب‌وکار فعال در حوزه کش‌بک، در حال حاضر تمرکز خود را روی فروشگاه‌های شناخته‌شده و برندهای ایرانی گذاشته‌است. اسنپ‌اکسپرس، دیجی‌کالا، تپسی و به‌طور کلی بیست فروشگاه اینترنتی به بامن پیوسته‌اند. فروشگاه‌هایی چون هفت، افق کوروش و رستوران‌هایی مانند سیب‌۳۶۰، دان‌تان و سنسو، کسب‌وکارهایی هستند که با «بامن» همکاری می‌کنند. به‌گفته شالچیان، کسانی که شماره کارت بانکی خود را در سامانه «بامن» ثبت‌کرده‌اند، پس از خرید از فروشگاه‌هایی که با این پلتفرم همکاری دارند، منکس دریافت می‌کنند. او «بامن» را یک باشگاه وفاداری با شعار «خرید+پاداش»‌ معرفی کرد که یک بازی برد-برد برای خریداران و فروشندگان است.

استارتاپ بامن در مصاحبه با دی‌ام‌برد

فضای رقابتی در کسب‌وکارهای ایرانی حوزه کش‌بک به چه صورت است؟

مدیرعامل این مجموعه بر این باور است که فضای رقابتی شدیدی در کسب‌وکارهای ایرانی حوزه کش‌بک وجود ندارد چون این مدل کسب‌وکارها در ایران جا نیفتاده‌اند و تعداد رقبا در آن زیاد نیست.

به‌نظر شما دلیل ناآشنایی و یا بی‌اعتمادی مردم به کسب‌وکارهای فعال در حوزه کش‌بک چیست؟

شالچیان در پاسخ به این سوال، توضیح داد که بیشتر مردم نسبت به کسب‌وکارهای فعال در حوزه کش‌بک، آشنایی کمی دارند. به گفته مدیرعامل استارتاپ «بامن»، در کشورهای دیگر کسب‌وکارهای این‌چنینی جا افتاده ولی در ایران، چنین کسب‌وکارهایی بازیکنان زیادی نداشته‌است. او همچنین به وعده‌‌هایی که برخی از فروشگاه‌ها به مشتریان خود می‌دادند ولی آن را محقق نمی‌کردند، اشاره کرد. 

به گفته جواد شالچیان، مردم نسبت به کسب‌وکاری که تخفیف دائم دارد، بدگمان هستند. او همچنین درباره سرعت کارها در استارتاپ بامن گفت: «بامن یک همکاری جدی با «سپ» دارد و این مسئله که ما با یک ‌PSP به‌صورت مستقیم کار می‌کنیم، باعث می‌شود کارها را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهیم. ما در بامن هیچ شکایت رسیدگی‌نشده‌ای نداریم.»

شالچیان معتقد است که برای مشتریان، واریز جذاب‌تر و مثبت‌تر از برداشت است. به عقیده او، کسب‌وکارهایی که در حوزه کش‌بک فعالیت می‌کنند، باعث وفادارسازی مشتریان می‌شوند و به رونق کسب‌وکارها کمک می‌کنند. او همچنین اشاره کرد که کش‌بک‌هایی که بلوبانک در بخش پاداش به مشتریانش می‌دهد، همان کش‌بک‌های بامن است. مدیرعامل بامن، همکاری این استارتاپ‌ با بلوبانک، سپ و بانک سامان را تعاملی عمیق و گسترده عنوان کرد. 

امسال اولین حضور بامن در الکامپ بوده است؟

مدیرعامل مجموعه اظهار داشت که این کسب‌وکار برای نخستین بار در الکامپ حضور داشته است. شالچیان گفت: «برای اولین‌بار با تبلیغات محیطی و رادیو نمایشگاه در الکامپ شرکت کردیم ولی غرفه‌ای در این نمایشگاه نداشتیم.»

بامن برای حضور در الکامپ امسال چه استراتژی و هدفی داشت؟

مدیرعامل بامن، هدف اصلی این استارتاپ برای شرکت در الکامپ را معرفی این کسب‌وکار به مخاطبان جدید خود عنوان کرد. شالچیان توضیح داد: «معرفی بامن به عنوان اولین و جدی‌ترین پلتفرم کش‌بک در ایران برای ما اهمیت زیادی داشت. نمایشگاه‌هایی چون الکامپ یا تلکام، برای اینفلوئنسرهای Tech و فین‌تک مهم هستند. شبکه‌ای از افراد مختلف که با هم کار می‌کنند یا قصد همکاری‌های B2B را دارند، به این نمایشگاه‌ها می‌آیند. ما می‌خواستیم بامن و تگ‌لاین جدید آن یعنی خرید+پاداش در این نمایشگاه دیده و شنیده شود. کیفیت افرادی که به این نمایشگاه می‌آمدند، برای ما مهم بود و می‌توانستیم علاوه بر توسعه روابط B2B، شرکت را به مشتریان آینده‌مان معرفی کنیم.»

هدف «بامن» از تبلیغات محیطی در الکامپ چه بود و چرا این روش از تبلیغ را استفاده کرد؟ آیا تبلیغات محیطی از غرفه‌گرفتن در نمایشگاه موثرتر بوده است؟

جواد شالچیان، نمایشگاه‌ها را رسانه و کانالی برای تعاملات B2B دانست و عنوان کرد که بیشتر کسب‌وکارها برنامه‌ای برای کاربران در الکامپ ندارند. به گفته شالچیان، تمام کسانی که وارد نمایشگاه می‌شدند، برای آن‌ها اهمیت داشته‌اند و هدف اصلی‌شان مذاکرات B2B نبوده است. او همچنین افزود: «ما در نمایشگاه از تبلیغات محیطی و رادیو نمایشگاه بهره بردیم چون با شخصیت حقیقی افراد کار داشتیم نه شخصیت حقوقی یا موقعیت سازمانی‌شان. بیش از ۱۰۰ بار در روز تیزرهای بامن را در «رادیو نمایشگاه» پخش کردیم چون تاثیر این مدل تبلیغات برای هدفی که ما داشتیم از گرفتن غرفه بیشتر بود.» 

الکامپ چطور به بامن کمک می‌کند تا به اهداف مارکتینگی‌ خود برسد؟

شالچیان با تاکید بر صحبت‌های قبلی خود، نمایشگاه‌هایی مانند الکامپ را فضای مناسبی برای مذاکره با سازمان‌ها دانست. این مدیر استارتاپی بر این باور است که هدف و وظیفه نمایشگاه‌های الکامپ، تلکام و رویدادهای مشابه، ایجاد فضایی برای عرضه شرکت‌ها و گفت‌وگو میان افراد تاثیرگذار در حوزه‌های مرتبط است. او با اشاره به این نکته که تاثیر اشخاص، گروه‌های اجتماعی‌ که در آن عضو هستند و جایگاه آن‌ها بعد از الکامپ مشخص می‌شود، این نمایشگاه را بهترین مکان برای دیده‌شدن کسب‌وکارها دانست.

برنامه آینده‌تان برای بامن چیست و فکر می‌کنید که کش‌بک جایگاه خود را در ایران پیدا می‌‌کند؟

شالچیان آینده بامن را روشن خواند و پیش‌بینی کرد که در آینده نزدیک این برنامه، یکی از ۱۰ اپلیکیشن پراستفاده مردم ایران خواهد بود. او گفت: «هر کسی که کارت بانکی دارد و خرید می‌کند، با استفاده از بامن می‌تواند بدون چانه‌زنی بخشی از مبلغ خرید خود را پس‌بگیرد. ما تمام تلاشمان را برای توسعه برند بامن و آگاه‌سازی مخاطبان انجام می‌دهیم. در حال حاضر، بامن ۴/۵ میلیون عضو فعال دارد و با ۱۲ هزار فروشگاه همکاری می‌کند. ما سعی می‌کنیم تعداد فروشگاه‌ها را بیشتر و «بامن»‌ را به افراد بیشتری معرفی کنیم.»

در پایان، شالچیان ضمن اشاره به هزینه بالای نگه‌داشتن مشتری نسبت به هزینه جذب آن، گفت: «بامن پلتفرمی صادقانه است که تلاش می‌کند خدمات کسب‌وکارهای مختلف را جدی‌تر و عمیق‌تر به کاربرها معرفی کند. چون هزینه نگه‌داشت مشتری به مراتب بیشتر از هزینه جذب مشتری است، بامن با جدیت روی این موضوع کار می‌کند. از طرفی، بازگشت بخشی از هزینه‌هایی که افراد در طول روز انجام می‌دهند، در طولانی‌مدت عدد قابل‌توجهی می‌شود و از طریق «بامن»، همزمان هم کاربر و هم صاحبان مشاغل نفع می‌برند.»

بادکوبه
به اشتراک بگذارید:
پروانه حسین‌زاده
پروانه حسین‌زاده
نظرات