پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار گزارش‌ها

عطاویچ گزارش سال ۱۴۰۱ خود ارائه کرد؛ سهم ۶۷ درصدی خرید حضوری و ۲۰ درصدی اسنپ‌فود از فروش

الهه صالحی الهه صالحی
15 مهر 1402
زمان مطالعه: 6 دقیقه
عطاویچ گزارش سال ۱۴۰۱ خود ارائه کرد؛ سهم ۶۷ درصدی خرید حضوری و ۲۰ درصدی اسنپ‌فود از فروش
زمان مطالعه: 6 دقیقه

عطاویچ در رویداد «مزه‌ها، فراتر از مرزها« اولین گزارش سال خود را پس از ۲۳ سال فعالیت ارائه کرد. براساس این گزارش در این مدت این برند موفق شده است تعداد شعب خود را به ۸۷ شعبه برساند و در کنار آن نیز فراتر از مرزها رفته و شعباتی را در ترکیه و آلمان افتتاح کرده است. نکته جالب اینجاست که برای اولین بار است که یک فست‌فود زنجیره‌ای اقدام به ارائه گزارش سال می‌کند. مدیر مارکتینگ این برند می‌گوید که هدف‌ آنها از ارائه گزارش سال ایجاد شفافیت بیشتر و فضای بهتر برای رقابت بوده است.

به گزارش دی‌ام برد، فست‌فود زنجیره‌ای عطاویچ روز گذشته در رویدادی به نام مزه‌ها فراتر از مرزها، گزارش سالیانه خود را ارائه کرد. این رویداد به صورت انلاین و با حضور عطا قطبی بنیان‌گذار و میلاد گودرزی مدیرعامل این برند برگزار شد.

متن کامل این گزارش را در اینجا بخوانید.

براساس گزارش عطاویچ این برند توانسته است در طول مدت ۲۳ سال فعالیت خود، ۸۷ شعبه در ایران، ترکیه و آلمان تاسیس کند و تا سال ۱۴۰۱ تعداد همکاران خود را به ۱۰۲۴ نفر برساند. از میان شعب عطاویچ ۶۴ شعبه در ایران فعالیت دارند، ۲۱ شعبه در استانبول و ۲ شعبه نیز در کلن آلمان به ارائه خدمات می‌پردازند.

عطاویچ گزارش سال ۱۴۰۱ خود ارائه کرد؛ سهم ۶۷ درصدی خرید حضوری و ۲۰ درصدی اسنپ‌فود از فروش 1

این گزارش اشاره کرده است که بیشترین میزان فروش ریالی عطاویچ در اسفند ماه ۱۴۰۱  بوده که ۴۶ درصد رشد نسبت به فروردین ماه را تجربه کرده است.

عطاویچ گزارش سال ۱۴۰۱ خود ارائه کرد؛ سهم ۶۷ درصدی خرید حضوری و ۲۰ درصدی اسنپ‌فود از فروش 2

عطاویچ همچنین اشاره کرده است که در مهرماه ۱۴۰۱ میزان سفارش‌ها کاهش چشم‌گیری را تجربه کرده و ۲۵ آبان با ۹۷۸ سفارش، خلوت‌ترین روز این برند در سال گذشته بوده است.

براساس این گزارش روزهای پنج‌شنبه و جمعه پرسفارش‌ترین روزهای هفته بوده‌اند و در روزهای جمعه در مجموع بیشتر از ۲۰۱ هزار سفارش به ثبت رسیده‌ است.

پیتزا، صدرنشین محبوبیت منوی عطاویچ

این گزارش در ادامه به تنوع غذایی ارائه شده در منوی عطاویچ می‌پردازد که براساس آن در منوی این برند ۱۰ گروه غذایی، ۱۱ پیش غذا و روی هم رفته ۶۴ غذا موجود هستند.

عطاویچ گزارش سال ۱۴۰۱ خود ارائه کرد؛ سهم ۶۷ درصدی خرید حضوری و ۲۰ درصدی اسنپ‌فود از فروش 3

از این بین گروه غذایی پیتزا بیشترین محبوبیت را نزد مشتریان دارد و پیتزا مخصوص پنجره‌ای متوسط با بیش از ۱۴۷ هزار سفارش در رتبه اول محبوبیت قرار گرفته است و بعد از آن آیتم‌ همبرگر و چیزبرگر عطاویچ رتبه دوم و سوم را دارند.

عطاویچ گزارش سال ۱۴۰۱ خود ارائه کرد؛ سهم ۶۷ درصدی خرید حضوری و ۲۰ درصدی اسنپ‌فود از فروش 4

در گروه پیش غذا نیز محبوب‌ترین آیتم در بین ۱۷ آیتم موجود، سیب زمینی سرخ کرده بوده است که ۵۵ درصد از سفارشات پیش‌غذا را به خود اختصاص داده است. قارچ سوخاری و سالاد سزار نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

عطاویچ گزارش سال ۱۴۰۱ خود ارائه کرد؛ سهم ۶۷ درصدی خرید حضوری و ۲۰ درصدی اسنپ‌فود از فروش 5

مردم همچنان خرید حضوری را ترجیح می‌دهند

عطاویچ از اولین برندهای صنایع غذایی بود که در دهه ۹۰ اپلیکیشن خود را راه اندازی کرد و اما به مرور این روش را به فروش انلاین توسط وب‌سایت تغییر داد. حالا نیز به نظر می‌رسد که هرچند ۶۷ درصد فروش این برند به صورت حضوری در شعب است اما ۱۳ درصد از مشتریان از وب‌سایت عطاویچ خرید می‌کنند. البته نباید در این میان سهم ۲۰ درصدی فروش از طریق اسنپ فود را نادیده گرفت.

عطاویچ گزارش سال ۱۴۰۱ خود ارائه کرد؛ سهم ۶۷ درصدی خرید حضوری و ۲۰ درصدی اسنپ‌فود از فروش 6

این گزارش در بخش دیگری به مجموع تخفیف‌های داده شده در طول یک سال اشاره می‌کند که براساس آن این برند از طریق سه کانال فروش خود بیشتر از ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به مشتریان خود تخفیف داده است. بیشترین میزان تخفیف نیز در روز ۱۷ اسفند اعطا شده که رقمی معادل ۹۵ میلیون تومان داشته است.

مدیر مارکتینگ عطاویچ از کمپین «عطاویچ بیشتر می‌چسبه» می‌گوید

فرزاد باقری، مدیر مارکتینگ عطاویچ در ایران در گفت‌وگویی‌ اختصاصی با دی‌ام برد در رابطه با استراتژی‌های مارکتینگ و کمپین تابستان عطاویچ با شعار «عطاویچ بیشتر می‌چسبد» می‌گوید: «در ابتدای کار باید اشاره کنم که با توجه به زنجیره‌ای بودن کسب‌وکار ما و متفاوت بودن تاچ پوینت‌ها، جنس چالش‌های ما در تمامی واحدها، جدید است. استراتژی که ما برای کمپین تابستان تعریف کردیم، استراتژی براساس ریتنشن مارکتینگ یا بازاریابی بازگشتی و نگهداشت مشتری بود و شعار کمپین، جنس پروموشن، آفرها، محتواها و اطلاع‌رسانی را نیز در راستای همین تعریف کردیم.»

او ادامه می‌دهد: «تلاش ما این بود که روی یک استراتژی واحد و یک‌پارچه تمرکز کنیم. ما نیاز داشتیم که در عطاویچ روی تصویر برند کار کنیم و زیرساخت‌ها را برای این هدف آماده کنیم. مثلا روی مواردی مانند کیفیت، دسترسی شعب و فعالیت‌های روابط عمومی تمرکز بیشتری کنیم یا با برگزاری رویدادهای این چنینی به مردم نشان بدهیم که فعال هستیم.»

باقری می‌گوید: «در تیم مارکیتنگ ساختار به گونه‌ای چیده‌ شده که ما بتوانیم همواره روی شاخص‌های اصلی که به طور مستقیم به عملکرد  خود عطاویچ مرتبط است، تمرکز کنیم. یکی از این شاخص‌ها نرخ جذب مشتری‌های جدید است که به ما کمک می‌کند بفهمیم که چقدر در حال رشد و بزرگ‌ کردن بازار خود هستیم با این‌حال باید به این نکته توجه داشت که تمرکز روی مشتریان جدید بدون اینکه به نگهداشت آنها توجه کنیم، فایده‌ای نخواهد داشت.»

او با اشاره به شعار کمپین تابستان عطاویچ توضیح می‌دهد: «ما در تابستان شعار «عطاویچ بیشتر می‌چسبد» را انتخاب کردیم تا حس متفاوتی را به مردم القا کنیم و با این شعار فضای مبهمی ساختیم که مردم خودشان ببینند که عطاویچ این بار چه فرقی دارد و فرقی اساسی‌مان این بار روی جنس پروموشن‌هایی بود که در این کمپین داشیم.»

در این کمپین که از مرداد تا اخر شهریور ماه ادامه داشت کاربران در خریدهای بالاتر از ۴۰۰ هزار تومان خود از عطاویچ برای خریدهای خود تخفیف پلکانی دریافت می‌کردند و در پایان کمپین در قرعه کشی شرکت داده می‌شدند تا ۱۰ برابر مجموع خرید خود را جایزه بگیرند. این قرعه کشی در روز رویداد عطاویچ انجام شد و دو نفر از مشتریان این برند جایزه‌هایی به مبالغ ۳۸ میلیون و ۸۶ میلیون تومان دریافت کردند.

عطاویچ گزارش سال ۱۴۰۱ خود ارائه کرد؛ سهم ۶۷ درصدی خرید حضوری و ۲۰ درصدی اسنپ‌فود از فروش 7

فرزاد باقری، مدیر مارکتینگ عطاویچ

مدیر مارکتینگ عطاویچ براین باور است که در ایران این برند برای اولین بار در صنعت چنین جایزه‌ای را به چنین شکلی به برنده داده است و این کمپین به عطاویچ کمک کرده است تا در زمان کم نرخ جذب مشتری جدید و نرخ نگهداشت را رشد بدهد. او همچنین اشاره می‌کند که در این مدت سبدهای خرید مشتریان افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است و رشد این شاخص‌ها به دلیل استراتژی جدید این برند بوده است.

هرچند که ارائه گزارش سال در بین شرکت‌های فناور محور در ایران بحث جدیدی نیست و برندها هرساله گزارش عملکرد خود را به عموم مردم ارائه می‌کنند، به نظر می‌رسد که این اولین بار است که یک رستوران زنجیره‌ای گزارش عملکرد سالیانه ارائه می‌کند. در این باره از مدیر مارکتینگ عطاویچ پرسیدیم که ارائه گزارش سال چه ارزش افزوده‌ای را برای این برند ایجاد کرده است و با چه هدفی ارائه شده است؟

باقری در این باره پاسخ داد: «برای اولین بار است که در صنعت فست‌فود‌های زنجیره‌ای یک کسب‌وکاری گزارش سال ارائه می‌کند. قابل کتمان نیست که جمع اوری دیتا و ساختارمند کردن برای ما بسیار زمان‌بر اما جذاب بود. ما معتقد بودیم که می‌توانیم با ارائه گزارش سال دریچه‌ای برای شفافیت بیشتر، رقابت‌پذیری بهتر فضای حرفه‌ای و باز کنیم. اما زمانی که وارد پروسه گزارش سال شدیم، احساس کردیم  که می‌تواند زمینه ساز شروع خیلی از اتفاقات در آینده باشد. یعنی ما واقعا به همین گزارش سال و ارائه‌ دوره‌ای بسنده نخواهیم کرد و قطعا روند روابط عمومی و فعالیت‌های روابط عمومی ما از این پس متفاوت خواهد بود و قطعا هر برنامه‌ای که در توسعه داشته باشیم به شکل متفاوت‌تری اطلاع‌رسانی خواهد شد.

متن کامل این گزارش را در اینجا بخوانید.

 

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
الهه صالحی
الهه صالحی
روزنامه‌نگاری خوانده‌م و عاشق رسانه‌م؛ دی‌ام برد برای من فرصت جدیدی بود که بیشتر از دنیای جذاب مارکتینگ بدونم.
نظرات

اسمارتک