پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

«Artifact» شبکه اجتماعی جدید بنیان‌گذاران اینستاگرام

زهرا محبی زهرا محبی
24 بهمن 1401
زمان مطالعه: 3 دقیقه
«Artifact» شبکه اجتماعی جدید بنیان‌گذاران اینستاگرام
زمان مطالعه: 2 دقیقه

کوین سیستروم و مایک کریگر  دو نفر از بنیان‌گذاران اینستاگرام بودند که پیش‌تر در سال 2018، به همراهی یکدیگر از مدیریت اینستاگرام استعفا دادند. حالا این دو کارآفرین، دوباره در یک همکاری تازه، به میادین بازگشته‌اند و یک برنامه اجتماعی جدید را به دنیا معرفی کرده‌اند. این اپ، Artifact (آرتی‌فکت) نام دارد.

بنیان‌گذاران اینستاگرام Artifact را پروژه جدید خود نام‌گذاری می‌کنند و فعلا در حال راه‌اندازی آن هستند. تمرکز عمده این برنامه، بیشتر روی محتوا خواهد بود. برنامه «Artifact» درواقع قرار است ترکیبی از «مقالات، حقایق و هوش مصنوعی» باشد و به گونه‌ای طراحی شده است که بر اساس تعامل و علایق شما، گزینه‌هایی شخصی‌سازی‌شده از محتواهای موجود در جهان را در اختیار شما قرار دهد. درباره این برنامه، اینطور توضیح داده شده است:

«آرتی‌فکت یک فید پروپیمان از مقالات پرطرفدار انتخاب‌شده توسط سرپرستان نشر سازمان‌های خبری برجسته مانند نیویورک‌تایمز تا وبلاگ‌های کوچک‌تر درباره موضوعات خاص می‌سازد. شما روی مقاله‌هایی که تمایل دارید بخوانید کلیک می‌کنید و آرتی‌فکت با ردیابی این اقدام و سلیقه شما، در آینده پست‌ها و محتواهای مشابهی را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ همانطور که مثلا تماشای ویدیوها در صفحه تیک‌تاک یا اینستاگرام، به مرور زمان طبق الگوریتم تنظیم می‌شود و محتوایی شخصی‌سازی‌شده را به شما نمایش می‌دهد.»

درواقع، هدف این برنامه استفاده از همان رویکرد مبتنی بر ماشین لرنینگی است که تیک‌تاک از آن استفاده کرده است و به خاطرش، به اوج رسیده است. این برنامه از اقدامات درون‌برنامه‌ای شما به عنوان نشانه‌هایی برای تشخیص محتوای موردعلاقه شما استفاده می‌کند و کم‌کم سلیقه شما را یاد می‌گیرد. شاید بگویید این برنامه برای استفاده‌های شخصی است و عنصر «تعامل» در آن وجود ندارد؛ پس نمی‌توان آن را یک پلتفرم یا شبکه «اجتماعی» نامید؛ حال آنکه اینگونه نیست و سازندگان، توسعه عناصر اجتماعی برنامه را نیز در دستورکار خود دارند. فی‌الواقع Artifact در حال توسعه یک فید قابل فالو کردن و همچنین قابلیت پیام‌رسانی است، اما انگیزه اصلی استفاده از یک سیستم ماشین لرنینگ پیشرفته، درگیر نگه داشتن کاربران است.

بسیاری معتقدند که سیستروم و کریگر از قصد این زمان را برای لانچ این پروژه انتخاب کرده‌اند تا کاربرانی که با ورود ایلان ماسک به هیئت مدیره توییتر، از تغییرات تازه آن ناامید شده‌اند را جذب کنند؛ به هر حال آرتی‌فکت یک مدل پیشرفته‌تر برای برجسته کردن اخبار و موارد مهم روز است و بنابراین، جایگزین خوبی برای توییتر محسوب می‌شود؛ اما ماجرا می‌تواند به این سادگی‌ها هم نباشد. به هر حال، آنچه که می‌دانیم این است که سیستم Artifact عمدتا برای خواندن و تشخیص محتوا بهینه‌سازی شده است و کار زیادی با ایجاد محتوایی که بیشترین کلیک را می‌گیرد ندارد. هنوز مشخص نیست که داشتن چنین رویکردی چقدر کارآمد است، باید منتظر بود تا لانچ نهایی آرتی‌فکت انجام شود و دید کریگر و سیستروم تا چه اندازه توانسته‌اند از تجربیات خود در اینستاگرام برای عرضه این محصول جدید بهره ببرند.

از این لینک، می‌توانید سری به آرتی‌فکت بزنید و با وارد کردن ایمیل خود، به لیست انتظار لانچ پروژه بپیوندید.

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
زهرا محبی
زهرا محبی
کشف دنیاها و آدم‌های جدید خوشحالم می‌کنه و یاد گرفتن زنده نگهم می‌داره. دی‌ام بُرد سرزمین جدیدِ پر از اکسیژنیه که الان توش سکونت دارم.
نظرات

اسمارتک