پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار گزارش‌ها

گزارش سال دیجی‌کالا منتشر شد: صدای پای نسل زد

جمال احمدی جمال احمدی
24 تیر 1402
زمان مطالعه: 5 دقیقه
گزارش سال دیجی‌کالا منتشر شد: صدای پای نسل زد
زمان مطالعه: 5 دقیقه

دیجی‌کالا گزارش سال برند و کارنامه خرید کاربران خود را منتشر کرد. ۳۳ درصد خریداران زیر ۲۴ سال دارند و این نشان از حضور پر رنگ نسل زد در خریدآنلاین دارد.

به گزارش دی‌ام برد، گزارش سال ۱۴۰۱ دیجی‌کالا منتشر شد. این گزارش که به صورت آنلاین از طریق این لینک نیز در دسترس است هفت بخش دارد. دیجی‌کالا عنوان کرده در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، با رشد ۵ درصدی به ۴۱/۵ میلیون بازدیدکننده یکتای ماهانه رسیده است و این تعداد بازدیدکننده به ۳/۵ میلیون جستجو روزانه می‌پردازند.

گزارش سال دیجی‌کالا منتشر شد: صدای پای نسل زد 1

۳۰۸ هزار فروشنده فعال در دیجی کالا فعال هستند که نسبت به سال قبل آن، ۲۳ درصد رشد ثبت شده است. متوسط فروش هر فروشنده با رشد خیره کننده ۷۳۴ درصدی برابر با ۳۶۰ میلیون شده است. 

البته مقایسه گزارش ۱۴۰۱ دیجی‌کالا با گزارش ۱۴۰۰ این مجموعه نشان می‌دهد که سرعت رشد فروشندگان دیجی‌کالا نسبت به سال گذشته کمتر شده است و این شاخص رشد نسبت به سال ۱۴۰۱ حدودا یک سوم بوده است.

تجارت الکترونیکی به سمت نسل زد 

گزارش سال دیجی‌کالا منتشر شد: صدای پای نسل زد 2

گزارش سال ۱۴۰۱ دیجی‌کالا نشان می‌دهد که تقریبا ۳۳ درصد خریداران از دیجی کالا زیر ۲۴ سال سن دارند و این نشان دهنده فعال بودن قابل توجه نسل زد در خرید است. ۳۲.۳۴ درصد از خریداران نیز بین ۲۵ تا ۳۴ سال و ۱۷.۵ درصد بین ۳۵ تا ۴۴ سال بوده‌اند. نکته جالب اینکه ۳.۹۴ درصد از خریداران نیز بیشتر از ۶۵ سال داشته‌اند.

علاوه براین گزارش دیجی‌کالا نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱، ۳۶ درصد از کل کاربران دیجی‌کالا خانم و ۶۴ درصد آقا بوده‌اند.

تنها ۲ درصد از خرده فروشی آنلاین در اختیار فروشگاه‌های اینترنتی است

دیجی‌کالا در بخش دیگری از گزارش سالانه خود به سهم خرده فروشی آنلاین از بازار خرده فروشی ایران پرداخته است. این مجموعه در این بخش اشاره کرده است که از ۴درصد سـهمی کـه خرده فروشـی آنلاین از کل بـازار خرده فروشـی ایـران دارد، ۲ ٪ سـهم فروشـگاه‌های اینترنتـی و ۲٪ سـهم خرده فروشـی‌هایی اسـت کـه بـر بسـتر شـبکه‌های‌ اجتماعـی فعالیـت دارند. از این ۲٪ سـهم فروشـگاه‌های اینترنتی، سهم دیجی‌کالا یک درصد است.

گزارش سال دیجی‌کالا منتشر شد: صدای پای نسل زد 3

این مجموعه با طراحی پرسش‌نامه‌ای از کاربران خود پرسیده است که مزیت خرید اینترنتی برای آنها چیست و بیشترین پاسخ‌های کاربران راحتی، صرفه‌جویی در زمان، قیمت مناسب‌تر و صرفه اقتصادی و تنوع کالاها بوده است.

ارزش کالای فروخته شده ۱۹ درصد افزایش یافت

دیجی‌کالا در گزارش سال خود به نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) پرداخته است که براساس آن ارزش خالص فروش ریالی این مجموعه در ۱۰ سال گذشته حدود ۷۷ درصد ثبت شده است و فروشندگان دیجی‌کالا در سال ۱۴۰۱ بیشتر از ۲۳ درصد رشد کرده و به ۳۰۸ هزار نفر رسیده‌اند. علاوه براین متوسط فروش فروشندگان فعال در این سال ۳۶۰ میلیون تومان بوده است.

ارزش کالای فروخته شده نیز در این سال ۱۹ درصد افزایش پیدا کرده است.

پرفروش‌ترین کالاها در دیجی‌کالا 

گزارش ۱۴۰۱ دیجی‌کالا نشان می‌دهد که در یک‌سال گذشته برندهای کاله، سامسونگ و تافته پرفروش‌ترین برندهای این پلتفرم بوده‌اند و در بین پرفروش‌ترین کالاها به لحاظ ریالی، گوشی سامسونگ A32 در جایگاه اول، سامسونگ گلکسی A53 در جایگاه دوم پرفروش‌ترین کالاها و آیفون ۱۳ پرومکس در جایگاه سوم قرار گرفته است. این گزارش هندزفری بلوتوثی، زعفران مصطفوی و نوار بهداشتی پنبه ریز را به عنوان پرفروش‌ترین کالاها به لحاظ تعدادی عنوان کرده است.

سامسونگ در حالی در بحث بیشترین فروش ریالی، رتبه اول را به خود اختصاص داده است که شیائومی و اپل در رتبه دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

علاوه‌بر این کلید واژه «گوشی» پر جست‌وجوترین کلید واژه در یک سال گذشته در دیجی‌کالا بوده است.

 ۹۵ درصد نظرات دیجی‌کالا منتشر شده است

دیجی‌کالا در بخش دیگری از گزارش خود به این نکته اشاره کرده است که در سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۵ درصد از نظرات ثبت شده توسط کاربران یعنی حدود ۴۲ میلیون نظر، تایید شده و در سایت نمایش داده شده‌اند. علاوه بر این، حدود ۵ میلیون پرسش‌وپاسخ در بخش نظرات درج شده است و حدود ۳۶ میلیون فیلم و۱.۳ میلیون تصویر نیز توسط کاربران به اشتراک گذاشته شده است.

علاوه براین، این گزارش اشاره کرده است که در این سال بیشتر از ۴۸ هزار سفارش به دست کاربران تحویل شده که در ۹۳ درصد از موارد به موقع به دست کاربران رسیده‌اند؛ البته ۲ درصد از سفارش‌ها با تاخیر در همان روز و ۴ درصد نیز با یک روز تاخیر یا بیشتر تحویل شده‌اند.

کاربران دیجی‌کالا در نظرسنجی انجام شده توسط این مجموعه در رابطه با شاخص توصیه کنندگان، دلایل نارضایتی خود را مواردی مانند کیفیت کالاها، مغایرت اطلاعات مندرج با کالای دریافتی، مشکلات فنی و ظاهری کالا، تاخیر در ارسال سفارش و هزینه ارسال دانسته‌اند.

 

گزارش سال دیجی‌کالا منتشر شد: صدای پای نسل زد 4

در سال ۱۴۰۱، ۸۳ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی شاخص توصیه‌کنندگان، در پاسخ به سوال «چقدر احتمال دارد که خرید از دیجی‌کالا را به دیگران توصیه کنید؟» نمره بین ۷ تا ۱۰ را انتخاب کردند. 

دیجی‌کلاب، تمرکز روی بازی

در دیجی‌کلاب مشتریان دیجی‌کلاب می‌توانند با هر خرید ثبت‌نظر و … امتیازهایی به دست بیاورند. سپس با این امتیازها بازی کرده، برنده جوایز شوند یا کد تخفیف دریافت کنند و در قرعه‌کشی‌های هفتگی و فصلی شرکت کنند.

گزارش سال دیجی‌کالا منتشر شد: صدای پای نسل زد 5

دیجی‌کالا در گزارش ۱۴۰۱ خود مجموع بازی‌های انجام شده در این سال را ۳۰ میلیون بازی اعلام کرده است که این عدد در گزارش ۱۴۰۰ دیجی‌کالا ۲.۳ میلیون بوده است؛ یعنی افزایشی حدود ۱۳ برابری در این زمینه رخ داده است.

دیجی‌پلاس

گزارش سال دیجی‌کالا منتشر شد: صدای پای نسل زد 6

تنها شاخص اعلام شده در این بخش که با داده‌های سال قبل قابل مقایسه است، تعداد سفارش‌های رایگان مشتریان است. این شاخص از ۲.۳ میلیون در سال ۱۴۰۰ به ۲.۸ میلیون در سال ۱۴۰۱ رسیده است اما سایر شاخص‌ها با شاخص‌های عنوان شده در گزارش ۱۴۰۰ متفاوت‌اند.

من و دیجی‌کالا، ابتکاری جدید در گزارش سال دیجی‌کالا

یکی از بخش‌های جالب گزارش ۱۴۰۱ دیجی‌کالا، بخش «من و دیجی‌کالا» یا گزارش شخصی‌سازی شده برای کاربران است که کاربران می‌توانند با ورود به آن روایت خودشان را از همراهی یک ساله با دیجی‌کالا مشاهده کنند. گزارش بخش کاربران، شاخص‌هایی مانند زمان اولین خرید، تعداد سفارش، تعداد و نوع فروشنده، متوسط قیمت هرسفارش، نمودار سفارش در سال، کالاهای خریداری شده براساس استان فروشنده، گران‌ترین، ارزان‌ترین و بیشترین تخفیف را در نظر گرفته است. 

گزارش سال دیجی‌کالا منتشر شد: صدای پای نسل زد 7

 

شما می‌توانید گزارش سال ۱۴۰۱ دیجی‌کالا را در اینجا بخوانید.

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
جمال احمدی
جمال احمدی
نظرات

قیمت خرید ویلا در خزرشهر
قیمت خرید ویلا در خزرشهر

عالی بود تشکر

اسمارتک