همه برندهایی که در 1401 نو شدند
بهار فصل نو شدنهاست؛ انگار طبیعت میداند که برای زنده ماندن نیازمند انداختن پوستهای کهنه و پوشیدن لباسی جدید است تا زایش و رویش ادامه داشته باشد. البته این رویکرد مختص طبیعت نیست و میتواند در تمام ابعاد و موضوعات مختلف تجلی پیدا کند. ریبرندینگ را احتمالا برای کسبوکارها بتوان به پوشیدن قبایی نو تشبیه کرد که میتواند جانی دوباره به یک کسبوکار ببخشد و آن را نو کند. در همین رابطه به کسبوکارهایی پرداختهایم که در سالی که گذشت هویت بصری خود را تجدید کردند.
هرچند این مطلب قرار است که به ریبرندهای انجام شده توسط کسبوکارهای ایرانی بپردازد، شاید شروع کردن آن با ریبرند پرسروصدای نوکیا در روزهای اخیر خالی از لطف نباشد. شاه پیری که روزگاری توانست استفاده از تلفنهای همراه را در ایران فراگیر کند، پس از ظهور تلفنهای هوشمند به حاشیه رانده و فراموش شد. احتمالا همین موضوع سبب شد تا نوکیا بخواهد با رونمایی از هویت بصری جدید خود توجهات تازهای را جلب کند؛ ریبرندی پر از حاشیه و پر از انتقاد.
در لوگوی جدید نوکیا که پیش از شروع کنگره بینالمللی موبایل بارسلونا در هفته گذشته رونمایی شد، فونتهای قدیمی و رنگ آبی سرمهای با فونتی مینیمالتر و رنگی روشنتر جایگزین شدهاند. شرکت نوکیا در بیانیهای در این باره اعلام کرده که در حال نو کردن استراتژیهای خود است و برای اینکه نوکیا نشان دهد امروز چه کسی است، در حال بهروز کردن برند خود است. این مجموعه در این بیانیه خود را رهبر B2Bفناوری در آینده مشترک شبکهها و ابرها دانسته و گفته است که در ذهن اکثر مردم ما هنوز یک برند موفق تلفن همراه هستیم اما هدف نوکیا این نیست. ما میخواهیم برند جدیدی را راه اندازی کنیم که تمرکز خود را روی شبکهها و دیجیتال کردن صنعتی دارد که کاملا از تلفنهای همراه قدیمی متمایز است.
با اینهمه به نظر میرسد برند جدید نوکیا چندان نتوانسته انتظارات را برآورده کند و برخی منتقدان بر این باورند که خوانایی عبارت نوکیا در برند جدید چندان راحت نیست و از سوی دیگر آن را شبیه به هویت بصری برند کیا دانستهاند.
اسفند، نوبیتکس: سادگی در یک بازار پیچیده
احتمالا بهتر است این گزارش را با داغترین ریبرندینگ روزهای گذشته رونمایی کنیم. در روزی که گذشت پلتفرم رمزارزی نوبیتکس در پایان پنج سالگی این مجموعه از هویت بصری جدید خود رونمایی کرد. چهرهای که قرار است گویای پویایی و شتاب این مجموعه باشد و با وجود پیچیدگیهای صنعت بلاکچین سادگی و رابط کاربری آسان را به مخاطب یادآور شود.
اسفند، مقداد آیتی: لوگوی نو برای تصمیمات نو
فروشگاه اینترنتی مقداد آیتی در هفته گذشته از لوگوی جدید خود رونمایی کرد.
مقداد ایتی همچنین در وبلاگ خود گفته بود که لوگوی قبلی تا حدی نشان کهنگی گرفته بود و نمیتوانست تلاش و اشتیاق این مجموعه را نمایندگی کند. در نتیجه این مجموعه با پیروی از الگوهای دیزاین و استفاده از انرژی پالت زرد تصمیم گرفت رنگ لوگو را به طور کامل تغییر دهد. مجموعه مقداد آیتی در اینباره اشاره کرده بود که این لوگوی جدید از تغییرات این مجموعه، خبر از تغییرات در روند و سازوکار برند خواهد داد و درواقع این تغییر لوگو بازتابدهنده تصمیم این مجموعه برای شروع مسیری جدید در ارائه خدمات به مشتریان خواهد بود.
دی، ویرا دیزل: کرگدن از راه میرسد
ویرا دیزل، به عنوان یکی از مجموعههای هلدینگ ماموت در اواسط دی ماه از هویت بصری جدید خود رونمایی کرد که تلفیق سر یک کرگدن و نام ویرا بود. به نظر میرسد چنین لوگویی در امتداد سنت دیرینه ماموت در استفاده از ظاهر حیوانات قدرتمند برای لوگوی شرکتهای زیر مجموعهاش است. حسین وفایی، طراح این لوگوست که پیشتر نیز تجربه طراحی لوگوی جدید برای کرمان موتور را داشته است.
ویرا دیزل نماینده رسمی تولید، فروش و خدمات پس از فروش برند شاکمان در ایران است.
آبان، والکس: رونمایی از یک لوگوی سادهتر
در آبان ماه ۱۴۰۱ پلتفرم رمزارزی والکس که چشمانداز خود را تبدیل شدن به پلتفرم مبادله ارزهای دیجیتال در سطح منطقه و ایجاد درگاه پرداخت پوششدهنده ارزهای دیجیتال میداند، از هویت بصری جدید خود رونمایی کرد.
دی، پرسلاین: گاهی یک علامت سوال کافی است
مجموعه پرسلاین که در حوزه پرسشنامه آنلاین و نظرسنجی اینترنتی فعالیت میکند، یکی دیگر از مجموعههایی بود که در اوایل زمستان امسال از هویت بصری جدید خود رونمایی کرد.
شهریور، اسکای روم: یک ابر ایرانی
اسکای روم نیز یکی از برندهایی بود که در سالی که گذشت به دور از هیاهوی رسانهای از هویت بصری جدید خود رونمایی کرد.
اسکای روم دلیل این ریبرند را نیاز به فرآیندهای برندینگ همزمان با رشد و بزرگ شدن این مجموعه مانند بازنگری در هویت برند و استراتژی برند دانسته بود. این مجموعه در هویت بصری خود چهار تداعی اصلی حرفهای بودن، قابل اتکا و صمیمی بودن و اصیل و ایرانی بودن را انتخاب کرد و سپس هویت کلامی خود را تعریف کرد تا در نهایت به تغییر هویت بصری رسید.
اسکای روم در ادامه با همکاری شرکت بینالمللی دیزاین وند این مسیر را ادامه داد و پس از پیمایشهایی که نشان داد اسکای روم هنوز نتوانسته است برند خود را در نگاه مشتریان متمایز کند، تصمیم به تغییر لوگو گرفت و ابر را به عنوان المان اصلی لوگوی جدید انتخاب کرد. با در نظر گرفتن هویت ایرانی از بین مینیاتورهای ایرانی طرح اولیه ابر استخراج و انتخاب شد.
مرداد، فرابوم: آیینه کسبوکار
شرکت فرابوم نیز از دیگر مجموعههایی بود که تصمیم گرفت در مرداد ماه امسال لوگوی خود را نو کند. این مجموعه که به عنوان یک هاب بانکداری باز شناخته میشود در چهاردهمین نمایشگاه صنعت مالی از جدیدترین لوگوی خود رونمایی کرد.
همایون محبوبی، مدیرعامل فرابوم درباره این تغییر لوگو گفته بود که با رشد فعالیتهای فرابوم از جنبههای مختلفی مانند رشد منابع انسانی، سرویسدهندگان و سرویسگیرندگان تصمیم گرفتهاند تا هویت بصری فرابوم را تغییر بدهند و این لوگوی جدید به طور کامل نمایانگر کسبوکار فرابوم است.
مرداد، صباویژن: تغییری برای بیرون و درون
اوایل مرداد ماه، مجموعه صباویژن در مراسمی با حضور خبرنگاران از لوگوی جدید صباویژن و لوگوهای جدید ویپدیا (وبلاگ صباویژن) و صباکست (پادکست صباویژن) رونمایی کرد.
ولیپور، قائم مقام مدیرعامل صباویژن در این رویداد با تاکید بر اهمیت بهروز بودن در دنیای دیجیتال، همگام بودن با دانش، نیاز و دغدغه مخاطب را لازمه بقای یک برند دانسته و گفته بود که برای صباویژن وقت آن رسیده بود که نگرش و رویکرد جدید خود را در ظاهر نیز منعکس کند.
مرداد، کرمان موتور: کوچ پرستوها به سمت مدرنیته
در اواسط مرداد ماه، نوبت نو شدن به کرمان موتور رسید که پس از سه دهه فعالیت در صنعت خودرو، لوگوی رسمی خود را که یک پرستوی آبی رنگ در حال پرواز بود با یک لوگوی مدرن عوض کند؛ هرچند تا حدی تداعیکننده همان پرستوی در حال پرواز است، اما با تغییراتی ظاهری امروزیتر به خود گرفته و با زوایای تیزتر از پیش، ظاهری خشنتر دارد. برخی منتقدان بر این باور بودند که لوگوی جدید احتمالا برای برخی از مشتریان این مجموعه تا مدتها ناشناخته خواهد ماند و تشخیص اینکه این لوگو درواقع همان پرستوی درحال پرواز است را برای آنها دشوار خواهد کرد.
این تغییر لوگو در مراسم رونمایی از خودروی جدید این شرکت سدان لوکس KMC J7 انجام شد و هرچند که لوگوی جدید به هنگام رونمایی از این خودرو روی قسمت جلویی، پشتی و هاب مرکزی ریمهای اسپرت خودنمایی میکرد، در داخل خودرو خبری از این لوگو نبود و تنها لوگوتایپ KMC در داخل خودرو به چشم میخورد.
مرداد، بانک رفاه؛ نوبت به قدیمیترها میرسد
به نظر میرسد که مرداد ۱۴۰۱ برای بسیاری از کسبوکارها ماه تغییرات بوده است. بانک رفاه کارگران نیز مرداد ماه را انتخاب کرد تا هویت بصری خود را پس از سالها بهکلی تغییر دهد. در لوگوی جدید بانک رفاه خبری رنگ بنفش نیز به آبی سرمهای اضافه شدهاند و لوگو و فونت کاملا تغییر کردهاند.
تیر، سپ: ریبرند برای نسل Z
پرداخت الکترونیکی سامان کیش (سپ) در تیرماه با هدف به تصویر کشیدن بستر تکنولوژیهای روز دنیا برای مخاطبان نسل Z و شعار «برای پرداختن به زندگی» از هویت بصری جدید خود رونمایی کرد.
حسین واعظ قمصری، مدیرعامل سپ در این رابطه تقویت هویت بصری را منجر به بهینه شدن رویکردهای جدید در حوزههای اجرایی دانسته بود و گفته بود که این ریبرندینگ برای افزایش سینرژی، استفاده از ظرفیت مشترک و مشاع ابزارها و درگاه و تقویت فروش و با کاهش هزینههای آینده برای تبلیغات و برندسازی انجام شده است.
این مجموعه بر این باور است که از این به بعد با نام تجاری سپ در اذهان عمومی بازآفرینی خواهد شد و همین مسئله برای عقب نماندن از جریان گستره تغییرات اجتماعی و تکنولوژیکی و رقابتهای پرچالش تجاری بسیار مهم است.
اردیبهشت، تترلند: ریبرندینگ به سبک بلاکچین
شاید بتوان یکی از متفاوتترین ریبرندهای سال ۱۴۰۱ را متعلق به تترلند دانست. تترلند مجموعه فعال به عنوان یک مرجع تبادلات رمزارزی در خردادماه امسال هویت بصری خود را به صورت توکن غیرقابل معاوضه NFT ایجاد و از آن رونمایی کرد.
این مجموعه در وبلاگ خود با اشاره به این اتفاق نوشت که احساس نیاز به رشد و ایجاد تغییر بزرگ در برند یا ریبرندیگ تترلند؛ رابطهای تنگاتنگ با نیاز کاربران و فعالان حوزه رمزارز داشت و رفع نیاز کاربران در این حوزه رشد بیشتری را برای تترلند میطلبید. این دگرگونی به معنای خلق شخصیتی نو برای تترلند است و لوگوی جدید و تمامی عناصر آن به عنوان توکن غیرمثلی ثبت و در پلتفرم Open Sea قابل مشاهده است.
تترلند ضمن این ریبرند شعار تازه خود را «سادگی نهایت هوشمندی است» اعلام کرد و گفت که خواهد توانست پاسخی متناسب با خواستههای جدید جامعه کاربران رمزارز کشور داشته باشد.
اردیبهشت، حال: حال خوب برای همه؟
در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ مجموعه آسانپرداخت اعلام کرد که سرویس سلامت زیر مجموعه خود که پیشتر با نام «مشورپ» شناخته میشد از این پس با نام حال و با شعار «حال خوب برای همه» به فعالیت خود ادامه خواهد داد و ماموریت اصلی این پلتفرم را بهتر کردن حال عموم افراد جامعه دانست.
علی اکبر فراهانی، مدیرعامل شرکت آسانپرداخت در این رابطه اشاره کرده بود که پس از این ریبرندینگ یک سرویس جدید پرداختی به اپلیکیشن حال ارائه خواهد شد و این امکان وجود خواهد داشت که بخشی از خدمات حوزه سلامت موجود در اپلیکیشن حال به صورت اعتباری پرداخت شوند.
پاکت: لوگویی که به هدف میزند
پلتفرم ایمیل مارکتینگ پاکت یکی دیگر از کسبوکارهایی بود که در سال ۱۴۰۱ هویت بصری خود را تغییر داد. این مجموعه در این رابطه اشاره کرده بود که تلاش کرده است تا هویت بصری پاکت پس از دو سال فعالیت، هرچه بیشتر نمایانگر شایستگی، صمیمیت، ارزشها و اهدافی باشد که پاکت همواره به دنبال آنها بوده است. همچنین تلاش شده است تا چشمانداز پاکت و ارزشهای آن در هویت جدید قابل رویت باشد.
هویت جدید پاکت با ترکیب معانی پوشش انبوه، حمایت، ارتباط و هدف و با الهام از آیکون wi-fi که نمایانگر ارتباط است و صفحه هدف طراحی شده است و به گفته این مجموعه در واقع هویت بصری جدید سعی دارد که با تدوین یک استراتژی جدید و مشخص کردن ارزشهای خود و مخاطبان هدفاش، به موفقیت کامل و به هدف رساندن یک کمپین تبلیغاتی کمک کند.
مدیانا: برندی با شخصیت آرام
مجموعه مدیانا که ارائهدهنده راهکارهای یکپارچه ارتباط با مشتریان به کسبوکارها است، از دیگر مجموعههایی بود که در یک سال گذشته ریبرند کرد. این مجموعه دلیل این تغییر را تصمیم برای برداشتن قدمی بزرگتر دانسته و اشاره کرده بود که تلاش میکند تا علاوه بر ارائه سامانه پیامکی، با پیام استراتژیک «راهکارهای جامع ارتباط با مشتریان» سراغ ارائه ابزار جامعی برای ارتباط کسبوکارها برود و با توجه به این تغییرات لازم بود تا مدیانا را مجدداً برای مخاطبان به عنوان شخصیتی صمیمی، حامی و آرام باز تعریف کنیم.
دکتر نکست: نقاشها مشغول کارند
از تغییر کلی در لوگوها که بگذریم، سال ۱۴۰۱ برای پلتفرم سلامت دکتر نکست، سالی برای تغییر رنگها بود و در سالی که گذشت، هرچند هویت بصری دکترنکست بهکلی دگرگون نشد اما این مجموعه رنگهای استفادهشده در لوگو و رنگ سازمانی خود را از آبی و بنفش به آبی و سبز تغییر داد.
اسفند ۱۴۰۰، شبکه ورزش: تغییر به مثابه معجزه
این ریبرند شدن با تمام ریبرندهای قبلی متفاوت است و از جنس کسبوکار نیست؛ اما احتمالا مانند لنگه کفشی که در بیابان غنیمت است، حتی یک تغییر در نهادی که سالهاست در آن تغییرات یا قطرهچکانی رخ میدهند یا نایاب است، جالب به نظر میرسد. درست در آخرین روزهای سال ۱۴۰۰ که همه مشغول به جا آوردن آداب شب عید بودند، شبکه ورزش از هویت بصری جدید خود رونمایی کرد.