پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

خبر کوتاه بود و تکان‌دهنده الکسا تعطیل می‌شود!

مرجان عبدی مرجان عبدی
23 آذر 1400
زمان مطالعه: 5 دقیقه
خبر کوتاه بود و تکان‌دهنده الکسا تعطیل می‌شود!
زمان مطالعه: 4 دقیقه

هر کسی که با فضای آنلاین آشنایی داشته باشد به خوبی می‌داند که رتبه سایت الکسا در ایران، اهمیت بسیار بالایی برای مدیران سایت‌ها دارد. آرزوی اکثر مدیران سایت‌ها این است که رتبه الکسای بهتری داشته باشند و وقتی خودشان را به دیگران معرفی می‌کنند، بادی به غب غب بیاندازند و با غروری خاص بگویند: “فلانی هستم، مدیر سایت … با رتبه الکسای … در ایران!”

بارها این جمله را از مدیران سایت‌های اینترنتی شنیده‌ام که اگر رتبه الکسای سایتم، بهتر بود درآمدم چندین برابر می‌شد. از سوی دیگر، رتبه الکسا کابوس بسیاری از بازاریابان دیجیتال و کارشناسان سئو است. زیرا مدیرشان هر روز آن را چک می‌کند و خدا به دادشان برسد اگر رتبه سایت افت کند.

حساسیت بالایی که در مورد رتبه الکسا وجود دارد، باعث شد که بسیاری از فعالان حوزه وب به سمت تقلب و روش‌های فریب‌آمیز برای بهبود رتبه سایت خودشان حرکت کنند. در سال‌های گذشته انواع روش‌ها و خدمات مختلف برای تقلب در الکسا به وجود آمد و الکسا تبدیل شد به معیاری برای قیمت‌گذاری سایت‌های اینترنتی!

اما این تمام ماجرا نیست، آن چیزی که الکسا را برای کارشناسان سئو جذاب کرده است، سیستم رتبه‌بندی آن نیست، بلکه ابزارهای جذابی است که برای تحقیق کلمات کلیدی و تحلیل رقبا در اختیار فعالان سئو قرار داده است. به همین خاطر با تعطیل شدن الکسا، یکی از ابزارهای جذاب سئو از کار خواهد افتاد.

بخوانید  گزارش سالانه نجوا: «بیشترین نرخ کلیک پیامک‌ها توسط کاربران در ساعات غیرکاری»
dmboard dmboard -->

رتبه الکسا چیست و الکسا چگونه کار می‌کند؟

الکسا در سال ۱۹۹۶ راه‌اندازی شد و در سال ۱۹۹۹ شرکت آمازون آن را با مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار خریداری کرد. رتبه الکسا بر اساس تولبار مرورگر محاسبه می‌شود. در واقع کاربرانی که تولبار الکسا را نصب کرده‌اند، اطلاعات فردی خود را در زمان نصب مشخص می‌کنند و هر زمان که به صفحات اینترنتی مراجعه می‌کنند تولبار الکسا بازدید سایت‌های اینترنتی را بر اساس اطلاعات کاربران به صورت روزانه محاسبه کرده و رتبه سایت‌ها را بر اساس تعداد بازدیدکننده یکتا و صفحات بازدید شده، مشخص می‌کند.

رتبه‌بندی الکسا چند مشکل اساسی دارد

  • همه کاربران تولبار ندارند، بنابراین الکسا بازدید سایت‌ها را به صورت تخمینی محاسبه می‌کند. مگر در حالتی که مدیران سایت‌ها اسکریپت الکسا را در سایت خود قرار دهند که در این حالت، امتیاز بالاتری کسب می‌کنند.
  • کاربرانی که تولبار نصب می‌کنند، معمولا در حوزه‌های مرتبط با تکنولوژی فعالیت دارند و به همین خاطر رتبه الکسا این‌گونه سایت‌ها بهتر از سایت‌هایی است که مخاطب عام دارند. به عنوان مثال رتبه الکسا سایت‌هایی که در حوزه اخبار تکنولوژی فعالیت می‌کنند یا خدمات سئو، طراحی سایت، هاست و… ارائه می‌دهند بسیار بهتر از سایت‌های عمومی مثل آموزش آشپزی، ورزشی و… است.
  • به مرور زمان و با گسترش استفاده از موبایل، الکسا نمی‌توانست ترافیک موبایل را محاسبه کند. به همین خاطر تلاش کرد که با برخی از مرورگرهای اینترنتی قراردادی منعقد کند تا آمار ترافیک سایت‌ها بدست بیاورد اما موفق نبود. به همین خاطر، الکسا بازدید موبایل را اندازه‌گیری نمی‌کند.
  • کاربران از طریق مرورگرهایی که تولبار الکسا دارند، با ایجاد ترافیک غیرواقعی می‌توانند به راحتی با رتبه الکسا بازی کنند و آن را بهبود دهند. حتی برخی از مدیران سایت‌ها با خرید بازدید بازدید پاپ آپ، رتبه خود را بهبود می‌دهند.
بخوانید  نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی و برندسازی ۱۳ تا ۱۶ آذر برگزار می‌شود

به دلیل مشکلاتی که به آن‌ها اشاره کردم و گسترش استفاده کاربران از موبایل، رتبه الکسا با رتبه واقعی بازدید سایت‌ها اختلاف زیادی پیدا کرد. الکسا در اولین اقدام سعی کرد تغییراتی در نحوه نمایش صفحات خود ایجاد کند و تاکید خود را از روی رتبه بردارد، تا کاربران به سایر اطلاعات ارائه شده توسط الکسا مثل کلمات کلیدی، کانال‌های ورودی ترافیک و… توجه کنند. اما نتوانست موفقیت زیادی در این زمینه بدست بیاورد. گرچه این اطلاعات برای کارشناسان سئو از جذابیت بسیار بالایی برخوردارند.

چرا نباید به رتبه الکسا اهمیت داد؟

به دلایل زیر رتبه الکسا نمی‌تواند معیار تصمیم‌گیری باشد:
غیر واقعی است: فقط کاربران دسکتاپ و افرادی که تولبار نصب کرده‌اند را در نظر می‌گیرد، تخمین آن با واقعیت فاصله زیادی دارد.
ناعادلانه است: سایت‌های حوزه تکنولوژی رتبه‌ای به مراتب بهتر از سایت آشپزی بدست می آورد. همچنین اگر مدیر یک سایت هزینه پرداخت کند و سرویس غیررایگان الکسا را نصب نماید، رتبه بسیار بهتری خواهد داشت.
قابلیت تقلب بسیار بالایی دارد: به راحتی می‌توان رتبه الکسا را از روش‌های فریب‌آمیز بهبود داد.

همچنین افرادی که توانسته بودند الکسا را فریب دهند، تبلیغات نادرستی انجام می‌دادند که مدیران سایت‌های نامطلع را به سمت خود هدایت کنند. مطالبی مانند اینکه رتبه الکسا بهتر باعث می‌شود سئو سایت بهبود یابد، از جمله این دروغ‌های بزرگ بود!

وقتی الکسا تعطیل شود چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از تعطیل شدن الکسا، مدیران بازاریابی، بازاریابان دیجیتال و کارشناسان سئو نفس راحتی خواهند کشید و احتمالا از سمت مدیران بالادستی خود تحت فشار برای بهبود رتبه الکسا نخواهند بود. در حال حاضر جایگزین قابل اتکایی هم برای الکسا وجود ندارد و سایت سیمیالروب قابل مقایسه با الکسا نیست.

بخوانید  پلتفرم دارت ادز، تبلیغات دیجیتال در خارج از کشور را راه‌اندازی کرد

تعطیل شدن الکسا باعث خواهد شد که بازاریابان دیجیتال برای مقایسه سایت‌های اینترنتی از معیارهای دیگری استفاده کنند، گرچه در حال حاضر جایگزینی برای رتبه الکسا وجود ندارد. همچنین کارشناسان سئو، یکی از بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی خود را از دست خواهند داد. نکته قابل توجه این است که بسیاری از ابزارهای سئو نیز از طریق الکسا اطلاعات مرتبط با تحقیق کلمات کلیدی را استخراج می‌کنند و آن‌ها هم از کار خواهند افتاد.

جمع‌بندی

دنیایی را تصور کنید که در آن رتبه الکسا وجود ندارد، حتی فاکتورهایی مثل DA و PA و سایت moz هم وجود ندارند، در چنین دنیایی مدیران سایت‌های اینترنتی به جای اینکه دغدغه بررسی رتبه‌های مختلف سایت خود در این ابزارها را داشته باشند، احتمالا بر روی رشد کسب‌وکار خودشان و فاکتورهای واقعی و مفید مثل افزایش تعداد مخاطب، افزایش سهم بازار، سود و… تمرکز خواهند کرد.
از سوی دیگر افرادی که به دنبال تبلیغات اینترنتی در سایت‌ها هستند، به جای اینکه سایت‌ها را بر اساس رتبه الکسا با هم مقایسه کنند، آن‌ها را بر اساس موضوع سایت، کیفیت محتوا، تجربه کاربری، رتبه‌های گوگل و… بررسی خواهند کرد و احتمالا نتیجه بهتری از تبلیغات خواهند گرفت.
به‌نظر شما دنیای بدون الکسا چگونه خواهد بود؟

بادکوبه
به اشتراک بگذارید:
مرجان عبدی
مرجان عبدی
نظرات