پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

براساس نظرسنجی جهانی: ۹۰٪ بازاریابان از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند، ۲۲٪ هم مخالف این ابزارها هستند

پروانه حسین‌زاده پروانه حسین‌زاده
14 شهریور 1402
زمان مطالعه: 3 دقیقه
براساس نظرسنجی جهانی: ۹۰٪ بازاریابان از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند، ۲۲٪ هم مخالف این ابزارها هستند
زمان مطالعه: 2 دقیقه

بسیاری از ابزارهای ارتباطات و بازاریابی با رشد فناوری در سال‌های اخیر متحول شده‌اند. با ظهور هوش‌ مصنوعی، بازاریابان دیجیتال به استفاده از ابزارهای AI رو آوردند و سعی کردند حداقل برای یک‌بار هم که شده این ابزارها را امتحان کنند.

نتایج یک نظرسنجی که به تازگی از سوی سایت کنفرانس برد (The Conference Board) انجام گرفته، نشان می‌دهد که بیشتر افراد فعال در حوزه مارکتینگ از ابزارهای هوش مصنوعی برای بهبود ارتباطات و بهینه‌سازی فعالیت‌های تخصصی خود استفاده می‌کنند. براساس این نظرسنجی، از هر ۱۰ مارکتر، ۹ مارکتر از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده می‌کند. طبق نتایجی که «کنفرانس بورد»‌ منتشر کرده، بازاریابان دیجیتال حداقل با یکی از ابزارهای هوش مصنوعی رشته تخصصی خود کار کرده‌اند.

با توجه به داده‌های‌ «کنفرانس بورد»، برترین ابزارهای هوش مصنوعی بازاریابان دیجیتال کارهای متنوعی چون خلاصه کردن محتوا، تفکر الهام‌بخش، شخصی‌سازی محتوا، پژوهش، تولید محتوای سریع‌تر و بهبود خدمات مشتریان را انجام می‌دهند. داده‌ها نشان می‌دهند که از ۱۰ مارکتر، ۴ نفر بر این باورند که هوش مصنوعی کار آن‌ها را بهبود بخشیده و باعث سریع‌تر شدن فرآیندها شده است. این در حالی است که از هر ۱۰ متخصص بازاریابی دیجیتالی که در نظرسنجی «کنفرانس بورد» شرکت کرده‌، ۳ مارکتر معتقد است که با آمدن ابزارهای AI، کار آن‌ها به چالش کشیده شده و شاهد افول بازاریابی دیجیتال هستند. 

۴۰ درصد از کسانی که در نظرسنجی «کنفرانس بورد» شرکت کرده‌‌اند، موافق این ابزارها هستند و هوش مصنوعی را راهی برای رشد بازاریابی دانسته‌اند. این در حالی است که ۲۲ درصد از مارکترهای شرکت‌کننده در این نظرسنجی مخالف ابزارهای هوش مصنوعی هستند و معتقدند این ابزارها تاثیری منفی روی فرهنگ سازمانی آن‌ها داشته است.

ایوان پولارد (Ivan Pollard)، مدیر مارکتینگ و ارتباطات کنفرانس بورد درباره احساسات متناقض فعالان بازاریابی دیجیتال نسبت به هوش مصنوعی می‌گوید: «هیچ شکی نیست که ابزارهای هوش مصنوعی جدید قادر به تغییر فضای کاری در  تمام حوزه‌های بازاریابی و ارتباطات است. ما باید نگاه رو به بالایی داشته باشیم و روی افزایش هوش انسانی با قدرت ماشین‌ها تمرکز کنیم. ما در این صنعت برای نوآوری کار می‌کنیم و روحیه ماجراجویانه‌مان را از دست نمی‌دهیم.»

با توجه به داده‌های کنفرانس برد، ۶۸٪ مارکترها و ۶۰٪ فعالان حوزه ارتباطات از هوش مصنوعی در فرآیندهای کاری روزانه‌شان استفاده می‌کنند. بیش از ۸۲ درصد این افراد انتظار دارند که هوش مصنوعی بهره‌وری آن‌ها را افزایش دهد. بازاریابان دیجیتال در سطوح متوسط و مبتدی بیشتر از مدیران این حوزه از هوش مصنوعی در کار خود استفاده می‌کنند. نتایج نظرسنجی کنفرانس برد نشان‌دهنده این است که بازاریابان ارشد دیجیتال نسبت به نوآوری‌ها، خلاقیت و کیفیت کار با هوش مصنوعی خوش‌بین هستند. دنیس دالهوف (Denise Dahlhoff)، پژوهشگر در امور مصرف‌کنندگان کنفرانس بورد در مورد دلیل انجام این نظرسنجی از مارکترها گفته است: «برای مارکترها و فعالان حوزه ارتباطات، تاثیر هوش مصنوعی در کیفیت کار و خلاقیت آن‌ها یک سوال انتقادی است. ما در تحقیق خود سعی کردیم دلیل نگاه مثبت فعالان این حوزه نسبت به هوش مصنوعی را پیدا کنیم. اگر هوش مصنوعی برای الهام‌بخشی و بهینه‌سازی استفاده می‌شود به این معنا نیست که جایگزین ایده‌های انسانی است و روی هم‌افزایی و خلاقیت جمعی تاثیر می‌گذارد.»

بادکوبه
به اشتراک بگذارید:
پروانه حسین‌زاده
پروانه حسین‌زاده
نظرات