کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) از لوگو و هویت برند جدید خود، در سال ۲۰۲۵ رونمایی کرد
کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) با رونمایی از لوگوی جدید و هویت برند تازه خود، آغاز عصر جدیدی را در سال ۲۰۲۵ اعلام کرد. این تغییر نشاندهنده مسیر پیشرفت مستمر کنفدراسیون و ارتقای استانداردها در سالهای آینده است.
این نقطه عطف، اولین تغییر لوگوی کنفدراسیون در بیش از ۲۳ سال گذشته و تنها دومین تغییر برند سازمانی AFC در تاریخ محسوب میشود. اولین تغییر لوگو پس از تأسیس کنفدراسیون در سال ۱۹۵۴ با معرفی لوگوی “سپر” صورت گرفت و سپس در سال ۲۰۰۱ بهروزرسانی شد.
هدف هویت برند جدید AFC، ایجاد حضوری مدرنتر، پیچیدهتر و در عین حال تقویت ارتباط با نسل آینده از هواداران پرشور، بازیکنان و تمامی ذینفعان است. این امر با تاکید بر تعهد AFC برای تعامل با پرجمعیتترین قاره جهان و بزرگترین جامعه فوتبال جهان از طریق قدرت زیبای این ورزش صورت میگیرد.
شیخ سلمان بن ابراهیم آل خلیفه، رئیس AFC، که به همراه کمیته اجرایی AFC در پنجمین جلسه خود ماه گذشته با هویت بصری جدید آشنا شد، گفت: “در تمام سطوح فوتبال، چه از طریق مسابقات باشگاهی و تیمهای ملی بازسازی شده، یا اصلاحات اساسنامه AFC و حمایت بیشتر از فدراسیونهای عضو و انجمنهای منطقهای، هیچ شکی نیست که AFC در نقطه عطفی از رشد خود قرار دارد.”
وی افزود: “هیچگاه در تاریخ بازیهای آسیایی، اصلاحات استراتژیک بیشتری نسبت به سالهای اخیر معرفی نکردهایم، بنابراین ضروری است که هویت و برندی جدید را در پیش بگیریم که واقعاً منعکسکننده مسیر تحولآمیزی باشد که در دهه آینده در پیش خواهیم گرفت.”
“چشمانداز ما برای آینده ثابت است: ما میخواهیم یک کنفدراسیون نمونه در دنیای فوتبال باشیم، میخواهیم اطمینان حاصل کنیم که تیمهای آسیایی در سطح جهانی موفق میشوند و فوتبال را به عنوان ورزش شماره یک آسیا تأیید کنیم و این لوگوی جدید نشاندهنده بلندپروازیهای جسورانه ما برای رساندن بازیهای آسیایی به سطوح بیسابقهای از برتری و موفقیت است.”
لوگوی جدید AFC تجسم جسورانهای از ایده برند است: “اتصال آسیا از طریق قدرت فوتبال”. این طراحی با الهام از روحیه وحدتبخش بازی، ماهیت فوتبال را به عنوان یک عامل اتصال جهانی نشان میدهد، در حالی که AFC به عنوان رشتهای عمل میکند که قاره را به هم میبافد.
همچنین پیرامون طراحی لوگو جدید او ادامه میدهد:
«علامت متمایز لوگو نشاندهنده یک رشته یا روبان پویا است که حرکات سیال بازیکنان در زمین را ترسیم میکند و به طور یکپارچه برای تشکیل حروف “AFC” تا میشود و یک نشان بصری چشمگیر و دقیقاً ساخته شده را ایجاد میکند که ماهیت هویت کنفدراسیون را منعکس میکند.
لوگو با ترکیب زندهای از رنگهای جامد و پردازش گرادیان جان میگیرد و با پالت رنگی تازه تکمیل میشود و قدرت، اعتماد به نفس و مدرنیته را نشان میدهد. انتخاب رنگ بهروز شده، آبی غنی با رنگ بنفش ظریف را در کنار رنگهای اصلی طلا، کتان، آبی فلورسنت و سفید خالص بهعنوان رنگهای اصلی هویت جدید AFC معرفی میکند.
برند سازمانی جدید AFC با در نظر گرفتن انعطافپذیری طراحی شده است و به راحتی با کاربردها و نقاط تماس متنوع سازگار میشود و نیازهای اجرایی گسترده AFC را برآورده میکند. این رویکرد پویا تضمین میکند که برند تأثیرگذار، منسجم و تازه باقی میماند و تعادلی از سادگی و پیچیدگی را ارائه میدهد.»