روژین نقوی در دیام تاک 8 درباره رشد کسبوکارها بدون دیجیتال مارکتینگ چه گفت؟
روژین نقوی مدیر ارشد بازاریابی دکترنکست است. ارائه او، هفتمین ارائه روز اول رویداد دیام تاک 8 بود. او بحث خود را با مبحث قدیمی «اول عرضه یا اول تقاضا» شروع کرد. او با اشاره به این نکته، بحث ارجح بودن عرضه یا تقاضا را مطرح کرد و از تجربیات خود در دکترنکست برای رشد دادن این کسبوکار گفت. نکته اصلی ارائه او این بود که دیجیتال مارکتینگ، آنچنان که همیشه گفته میشود، جواب همیشگی یک کسبوکار نیست.
روژین نقوی با اشاره به موضوع رشد بدون اهرم دیجیتال مارکتینگ که به طور جالبی در تضاد با موضوع کل رویداد بود گفت: «ارجحیت تقاضا یا عرضه مسئله بسیار مهمی است. هزینه زیادی برای دیجیتال مارکتینگ در دکترنکست شده است که اگر مقوله عرضه یا تقاضا مشخص نمیشد، این مسئله به نتیجه مورد نظر ما نمیرسید. ما در ابتدای مسیر خود نمیدانستیم به سراغ پزشکهایی برویم که عموما تکنوفوب هستند و بهسختی پول خرج میکنند یا روی بیمارانی که نیازمند امکانات پزشکی هستند، زمان بگذاریم». به گفته نقوی، در حالی که هزینه زیادی برای دیجیتال مارکتینگ در دکترنکست شد، اما به دلیل واضح نبودن مقوله عرضه یا تقاضا، این مسئله به نتیجه مورد نظر نمیرسید.
تماشای ویدیو رویدادهای دیام تاک
روژین نقوی در خصوص تصمیم نهایی دکترنکست گفت: «در حالی که میان تمرکز روی عرضه و تمرکز روی تقاضا معلق بودیم، نهایتا انتخاب کردیم که روی پزشکها کار کنیم اما متوجه شدیم که باید عرضه پزشک را بالا ببریم. پس تمرکز خود را روی این گذاشتیم که پزشک بتواند در هر روز بیست نسخه در پلتفرم ما بنویسد. ما تصمیم گرفتیم که تمرکز خود را به جای تقاضا (Demand) روی عرضه (Supply) بگذاریم در حالی که این تصمیم شدیدا پرریسک بود. نهایتا آمارهای ما به خاطر این تصمیم رشد قابل توجهى كرد. در بازار پررقابت مسائل بهداشتی و پزشکی رسیدن به یک راه غیرمرسوم برای رشد مسئله پرریسکی بود، اما به ما کمک کرد که با توسل به مسائل پایهای بازاریابی، نمودارها را زیر و رو کنیم.»
روژین نقوی ادامه داد: «ما با برعکس کردن نقطه فوکوس و فانل خود، در عرض یک سال به 5 میلیون یوزر بیس رسیدیم. مسئلهای که وجود دارد این است که یا باید نگاه خود را به مارکتینگ عوض کنید، یا ابزارتان را تغییر دهید». توصیه روژین نقوی که حالا همبنیانگذار دکترنکست محسوب میشود و طبق تجربهای که در دکترنکست کسب کرده است، این بود که مارکینگ را فقط دیجیتال مارکتینگ نبینید؛ ابتدا مارکتینگ را در بخش بالای کسبوکار خود حل کنید. رویکردتان این باشد که باید نگاهی جامعتر داشته باشید و بر یک نقطه نمانید. «دیجیتال مارکتینگ همیشه راهحل صرف ما نیست. باید بتوانیم به راهکارهای جایگزین اتکا کنیم و از تجربیات جدید نترسیم.»
- گزارش بقیه ارائههای رویداد دیام تاک 8 را در رسانه دیام برد بخوانید.
- برای دانلود فایل ارائه روژین نقوی اینجا کلیک کنید.