هادی مرادی در دیام تاک ۸ درباره مارتک لندسکیپ ایران چه گفت؟
فهرست مطلب
هادی مرادی بنیانگذار و سردبیر رسانه دیام برد است که در رویدادهای دیام تاک را برگزار میکند. او در این ارائه با معرفی مفهوم «مارتک» و «مارتک لندسکیپ» از نقشه جامع ابزارهای بازاریابی ایران رونمایی کرد.
اولین راهنمای جامع ابزارهای بازاریابی ایران
هادی مرادی به عنوان ششمین ارائهدهنده روز دوم رویداد دیام تاک 8، ارائه کوتاهی در خصوص یک کار تحقیقی در رسانه دیام برد داشت. او به اشاره به اهمیت مارتک لنداسکیپها یا نقشه ابزارهای بازاریابی گفت: «ما متوجه شدیم که در حالی که کثیری از کشورها هر ساله نقشهای از مجموع ابزارهای مارکتینگی خود منتشر میکنند، ایران چنین چیزی ندارد. در دیام برد بر آن شدیم تا این نقشه را گردآوری و منتشر کنیم و با کمک دیما و سکان، پس از یک فاز تحقیق و بررسی طولانی، این مهم انجام شد.»
هادی مرادی با توضیح ساختار این نقشههای بهخصوص ارائه خود را شروع کرد: «مارتک ترکیبی از کلمه مارکتینگ و تکنولوژی است. ما در فارسی مارتک را «فناوری بازاریابی» ترجمه میکنیم. هرساله نقشههایی در کثیری از کشورهای جهان منتشر میکند که حول همین مارتک یا فناوری بازاریابی آن کشور میگردد. این نقشهها مارتک لندسکیپ نام دارند و شامل همه ابزارهای مارکتینگیای میشوند که در آن کشور، به آتومیت شدن یک فرآیند بازاریابی کمک کرده یا انجامیده است.»
هادی مرادی با تاکید بر ابزار بودن مواردی که در یک مارتک لندسکیپ منتشر میشوند، اذعان کرد: «باید به این نکته توجه کنیم که خدمتی که در این مارتک لندسکیپ یا نقشه ثبت میشود، از یک ابزار میآید، نه یک آژانس دیجیتال مارکتینگ یا تبلیغات. درواقع همه موارد حاضر در یک مارتک لندسکیپ، ابزار هستند. به همین دلیل هم بود که ما معادل فارسی این عبارت را «نقشه جامع ابزارهای بازاریابی» گرفتیم.»
هادی مرادی در خصوص ساختار مارتک لندسکیپ گفت: «یک مارتک لندسکیپ استاندارد دارای شش سگمنت است:
- ابزارهای «تبلیغات و پروموت»
- ابزارهای «محتوا و تجربه کاربری»
- ابزارهای «شبکههای اجتماعی و ارتباطات»
- ابزارهای «تجارت و فروش»
- ابزارهای «داده»
- ابزارهای «مدیریتی»
این شش سگمنت در اولین مارتک لندسکیپ موجود در جهان که در سال 2011 منتشر شد هم وجود دارد. ما در بررسیهای خود تنها ابزارهای پنج دسته اول را کامل کردیم و به این نتیجه رسیدیم که برای جمعآوری ابزارهای مدیریتی به زمان بیشتری نیاز داریم.»
تماشای ویدیو رویدادهای دیام تاک
مرادی در خصوص نتیجه کار اشاره کرد که آنها توانستهاند نهایتا به بیش از 400 ابزار فعال ایرانی برسند. این سند، نقشه جامع ابزارهای بازاریابی ایرانی است که فعالان حوزه دیجیتال مارکتینگ، خصوصا مارکترها میتوانند بهخوبی از آن در فرآیندها مارکتینگی خود استفاده کنند.
- گزارش بقیه ارائههای رویداد دیام تاک 8 را در رسانه دیام برد بخوانید.
- برای دانلود فایل نقشه جامع ابزارهای بازاریابی ایرانی اینجا کلیک کنید.
- برای بیشتر آشنا شدن با مقوله مارتک لندسکیپ یا نقشه ابزارهای بازاریابی، میتوانید به این گزارش مراجعه کنید.