دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۲۲ به چه سمتی میرود؟ ۴۲ ترند اصلی دیجیتال مارکتینگ
دنبال کردن آخرین ابتکارات و ترندها در حوزه مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ ممکن است نتایج کوتاهمدتی برای کسبوکارها به بار بیاورد اما چنین حرفی در زمانهای که ترندها به بخشی از استراتژیهای مارکتینگ تبدیل میشوند، آنچنان درست به نظر نمیرسد. زمانی در روزگار ما وجود داشته است که هوش مصنوعی، بهینهسازی موتور جستوجوی صوتی و بازاریابی دادهمحور در بهترین حالت، مفاهیم و متدهایی بلندپروازانه و مضحک بودند، اما حالا نمیتوان بدنه مارکتینگ را بدون هیچکدام از این سه مفهوم متصور شد.
از خصوصیات مارکتینگ و مخصوصا دیجیتال مارکتینگ، تغییر و تحول مدام آن است. در چنین فضایی برای برنامهریزیهای بلندمدت و رسیدن به موفقیت حداکثری، نیاز دارید که خود را با تغییرات اکوسیستم و تحولات جهان انطباق دهید و برای آن تغییرات در استراتژیها و تاکتیکهای خود جایی پیدا کنید. در میان هیجانات زودگذر و اصطلاحا روی بورسی که در هر حوزه پدید میآیند، معمولا استثنائاتی وجود دارند که مسیر آینده آن حوزه را میسازند و حاوی یک ارزشآفرینی واقعی در خود هستند.
در این مقاله به سراغ 42 ترند جذاب و مهم دیجیتال مارکتینگ میرویم که باید در سال 2022 به آنها روی خوش نشان دهید! به گفته سایتهای single grain، ahrefs، hubspot و 99designs این ترندها آیندهسازان حوزه دیجیتال مارکتینگ خواهند بود و به بقا و رشد کسبوکار شما در عصر تغییرات بیپایان مارکتینگ کمک خواهند کرد.
1) بهینهسازیهای مبتنی بر هوش مصنوعی
امروزه هوش مصنوعی فناوری پشت بسیاری از خدمات از جمله تولید محتوا، چتباتها و موتورهای جستوجو است و کرونا هم در این امر بیتاثیر نبوده است. هوش مصنوعی تسهیلگر فرآیندهایی است که اگر توسط نیروی انسانی انجام شوند، زمان، انرژی و هزینه بسیار بیشتری میبرند. در حالی که هوش مصنوعی بدون نیاز حیاتی به اینها، یک ابزار یا پلتفرم را پشتیبانی میکند که به طور اتوماتیزهشده و مداوم، کارهای نیروی انسانی را جلو میبرد.
کسبوکارها به واسطه هوش مصنوعی میتوانند رفتار مصرفکننده را تجزیه و تحلیل کنند، الگوهای جستوجو را مشاهده کنند و از دادههای شبکههای اجتماعی مختلف همچون اینستاگرام و توییتر بهره ببرند تا نحوه رسیدن مشتری به محصول مورد نظرشان را بفهمند. گوگل بزرگترین کمپانی موجود در جهان است که هوش مصنوعی را در مرکزیت کار خود قرار داده است و نتیجه آن را امروز به عنوان کاربر گوگل مشاهده میکنید.
2) Programmatic Advertising یا اصطلاحاً تبلیغات برنامهریزیشده
Programmatic Advertising استفادهای هدفمند از هوش مصنوعی برای خرید و فروش خودکار تبلیغات آنلاین است. با حذف نیروی انسانی از فرآیند خرید تبلیغات، شرکتها به سمت کاهش هزینه، موثر و سادهتر کردن معاملات و مطمئنتر کردن راهحل رفتهاند. در Programmatic Advertising، نمایش تبلیغات به کاربر در نتیجه یک تکنولوژی نوین با نام BTR که اختصاری برای عبارت «مزایده آنی» است رخ میدهد. در این مکانیسم، پیشنهاد قیمت به صورت آنی انجام میشود و خرید و فروش جایگاه تبلیغات هم در لحظه صورت میگیرد. برای اینکه Programmatic Advertising بتواند جایگاه مناسبی را برای تبلیغات مورد نظر انتخاب کند، صدها سیگنال و داده بررسی میشود و نهایتا به صورت خودکار، این جایگاه برای تبلیغ انتخاب خواهد شد.
مزیت اصلی Programmatic Advertising، داشتن تمرکز گسترده بر روی صرف بودجه برای تبلیغات است.
3) Conversational Marketing یا بازاریابی مکالمهای
واقعیت بازاریابی مدرن یک چیز را به ما میگوید: بازاریابی حالا مکالمهمحورتر از هر زمان دیگری است.
طبق تحقیقات، 82 درصد از مشتریان به هنگام سوال پرسیدن، به پاسخ «فوری» نیاز دارند. چنین چیزی در رفتار مشتری امروز نهادینه شده است. بازاریابی محاورهای ارتباط شخصی و فوری میان بازاریابان و مشتریان را تسهیل می کند. برخلاف بازاریابی سنتی، این نوع از ارتباط حالا قابل استفاده در کانالهای مختلف است. هدف بازاریابی مکالمهای ارتقای تجربه کاربر از طریق یک مدل بازخوردمحور است که تعامل، وفاداری و فروش را تا حد فوقالعادهای افزایش میدهد.
برخی از روشهایی که شرکتها برای پیاده کردن استراتژیهای بازاریابی مکالمهای استفاده میکنند اینها هستند:
- چتباتها
- ویدیوهای شخصیسازی شده
- ایمیلهای شخضیسازی شده
- دستیاران فروش مجازی
4) چتباتها (رباتهای گفتوگو)
یکی از روشهای اجراسازی بازاریابی مکالمهای، رباتهای گفتوگو هستند.
رباتهای گفتوگو از فناوری هوش مصنوعی برای ارائه پیامهای خودکار شبیه انسان به بازدیدکنندگان وب در زمان واقعی استفاده میکنند. بزرگترین مزیتی که چتباتها برای شرکتها دارند، ارائه پاسخ به کاربران به صورت 24 ساعته است. این مزیت، 64 درصد از کل مزیتهای موجود برای چتباتها را در برمیگیرد.
5) شخصیسازی
اگر میخواهید در سال 2022 متفاوت ظاهر شوید، استراتژیها دیجیتال مارکتینگ خود را به صورت شخصیسازی شده جلو ببرید. این بدان معناست که شما باید ایمیلها، محتواها، محصولات و … شخصیسازی کنید. بر اساس آمار SmarterHQ، نزدیک به 72 درصد از کاربران تنها زمانی روی پیامهای بازاریابی اقدام هدفمندی انجام میدهند که بر اساس علایقشان طراحی شده باشد. نمودار زیر را که نتیجه نظرسنجی Salesforce از مارکترهاست مشاهده کنید.
6) ویدیو مارکتینگ
بازاریابی ویدیویی یکی از مهمترین ترندهای بازاریابی امروز و احتمالا 5 الی 10 سال آینده است. جالب است که در یک نظرسنجی، 60 درصد از کسبوکارها از ویدئو به عنوان یک ابزار بازاریابی استفاد میکنند و 74 از آنها معتقدند ویدیو بازده بهتری از تصاویر دارد. ویدیو کانال مفیدی است که در آن میتوانید محتوای قبلی خود را مجددا هدفگذاری و منتشر کنید یا بالعکس؛ یعنی در کانال ویدیو امکان استفاده از مقالات برای تولید ویدیو و امکان استفاده از ویدیوها برای تولید محتوای بلاگپست برای افراد وجود دارد.
7) اپلیکیشنهای پیامرسانی اجتماعی
اگر فکر میکنید اپلیکیشنهای پیامرسان اجتماعی فقط برای ارسال ایموجی به دوستانتان هستند، به یاد بیاورید که سه برنامه پیامرسان اجتماعی برتر واتساپ، فیسبوک مسنجر و ویچت در مجموع 4.5 میلیارد کاربر دارند از فیسبوک یا یوتیوب بیشتر است. برنامههای پیامرسان اجتماعی یکی دیگر از راهها برای اجراسازی استراتژی بازاریابی مکالمهای هستند. مردم انتظار دارند کسبوکارها در برنامههای پیامرسان حضور داشته باشند چرا که این یک راه مستقیم و آسان برای تعامل با آنهاست. اگر به دلایل بیشتر و محکمتری برای عضویت در اپلیکیشنهای پیامرسان نیازمندید، به موارد زیر توجه کنید:
- پرورش ارتباطات
- ارائه اطلاعات بهموقع به مشتری
- شرکت دادن افراد در رویدادها
- دوباره به دست آوردن مشتریان بالقوه
- کمکحال مخاطب بودن
- افزایش فروش
8) جستوجوی بصری
جستوجوی بصری روش جدیدی است که در آن افراد می توانند به جای کلمه، یک تصویر را برای سرچ آپلود کنند. اگرچه چنین چیزی نسبتا جدید است، اما دو شرکت «پینترست» و «گوگل لنز» مدتهاست در حال بهره بردن از آنند. تحقیقات نشان داده است که کاربران تا حد خوبی از این نوع از سرچ استقبال کردهاند و جای پیشرفت بیستری هم در آن دیده میشود.
9) خرید به صورت پخش ویدیویی زنده
پخش زنده مفهومی تازه در غرب است اما در چین، بسیار رایج و محبوب است. طبق آمار به دست آمده توسط مککینزی، محصولاتی که در پخش زنده خریداری میشوند، از درصد محبوبیت متفاوتی برخوردارند.
این روش بسیار جدید است و به توصیه مککینزی، اگر میخواهید این کار را شروع کنید، با تکیه بر فیسبوک، تیکتاک، اینستاگرام یا آمازون لایو این کار را انجام دهید.
10) جستوجوی صوتی
استفاده روزافزون از جستجوی صوتی شرکتها را وادار کرده است که در استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ خود تجدید نظر کنند. اگر هنوز درباره این روش مطمئن نیستید، در نظر داشته باشید که 20 درصد از کل جستوجوهای اینترنتی مبتنی بر صداست، 40 درصد از بزرگسالان روزانه از جستوجوی صوتی استفاده میکنند و هر ماه یک میلیارد جسوجوی صوتی انجام میشود. آیا چنین آماری برای توجه بیشتر به این ترند کافی نیست؟!
11) «استوری» شبکههای اجتماعی
اسنپچت اولین شرکتی بود که به مفهوم «استوری» رو آورد. سپس اینستاگرام و فیسبوک و در نهایت یوتیوب، لینکدین و توییتر هم از قالب استوری خود -البته با نامهایی متفاوت- رونمایی کردند. استوریها پستهای 24 ساعته هستند. همین مفهوم ساده، توانسته است رابطه مخاطب با بازاریاب را به سطح جدیدی ببرد و تعامل را به شکل و کیفیت دیگری پدیدار کند. انواع استفادههای شما از استوری برای جذب تعامل مخاطبان شامل موارد زیر هستند:
- استفاده از نظرسنجی در استوری اینستاگرام
- اضافه کردن لینک به استوریها
- استفاده از ژئوفیلترهای اسنپچت
- استفاده از از برچسب «مکان» روی استوریها
- منشن کردن نام تجاری دیگر برندها و دنبالکنندگانتان
- ایجاد لایو
- دعوت از فالوورها با کال تو اکشنهای شفاف و مستقیم
12) پوش نوتیفیکشن
بازاریابی ایمیلی در پی سختگیرانهتر شدن قوانین حریم خصوصی قدرتش را از دست داده است و البته مخاطبان جوان هم روشهای ارتباطی دیگری را ترجیح میدهند. این نسل جدید از مخاطبان دوست دارند به هنگام تعامل با برند با نقاط تماس کمتری برخورد داشته باشند. پوش نوتیفیکشنها در چنین دورانی ناجیان شما هستند. به علاوه پیچیدگی کمتر و سرعت بیشتر، آنچه در پوش نوتیفیکشن مزیت محسوب میشود، توانایی اضافه کردن تصاویر و CTA (کال تو اکشن) در نوتیفیکیشن برای به حداکثر رساندن نرخ تبدیل است.
13) Social Commerce یا تجارت اجتماعی
تجارت اجتماعی برای مدت طولانی وجود داشته است اما تا همین حالا، کسی توجه آنچنانی به آن نکرده است. اینستاگرام و تیکتاک دو پلتفرمی هستند که معنای جدیدی به تجارت اجتماعی بخشیدهاند. تجارت اجتماعی درواقع به معنای خرید و فروش انواع کالا و ارائه خدمات مستقیم در بستر شبکههای اجتماعی است.
هماکنون اینستاگرام سردمدار Social Commerce است و در بخشهای مختلف آن، منجمله لایو، پست، استوری، IGTV و رییلز، تبلیغات و خرید و فروش کالا را به صورت مداوم مشاهده میکنید.
14) محتوای تعاملی
یکی از ترندهای دیجیتال مارکتینگ که سریعترین روند رشد را در سالهای اخیر به خود دید محتوای تعاملی بود. در سال 2022، ما قرار است شاهد تغییری از محتوای سنتی مبتنی بر متن به سمت محتواهای پویا و جذاب باشیم که تجربهای فراگیر را به کاربران ارائه میدهد. به این موارد توجه کنید:
- کوییزها و نظرسنجیها
- تبلیغات واقعیت افزوده
- ویدیوهای 360 درجه
جالب است که بدانید 91 از خریداران، به طور فعالانهای به دنبال محتوای تعاملی بیشتر هستند.
15) بازاریابی Omnichannel
بازاریابی Omnichannel یکی از عباراتی بود که در سال 2020 زیاد شنیده میشد. بازاریابی Omnichannel یک استراتژی بینشبکهای در خود دارد. در این روش، فرآیند بازاریابی در چندین پلتفرم -مانند رسانههای اجتماعی، اپلیکیشنها، ایمیل و بلاگپستها- پیاذه میشود تا یک تجربه مشتری بهبودیافته را بسازد و پیام برند منسجمی را به بیرون ارسال کند. این موارد نهایتا منجر به افزایش تبدیل (Conversion) و وفاداری مشتری خواهد شد.
با افزایش روزافزون شرکتهای SaaS که ابزارهای خوبی را برای مدیریت مؤثرتر کانالهای متعدد ارائه میکنند، پیادهسازی یک استراتژی امنی چنل یا همهکاناله آسانتر از همیشه است.
16) واقعیت افزوده و تکنولوژیهای فراگیر
واقعیت افزوده (AR) در مقایسه با واقعیت مجازی (VR)، یک ورژن بسیار واقعگرایانه برای بازاریابان محسوب میشود. بسیاری از شرکتها پس از تولید عمده عینکهای هوشمند فیسبوک (متای کنونی) شروع به راهاندازی برنامههای واقعیت افزوده کردند. با بهبود سریع واقعیت افزوده، شاهد جذب گسترده برندهایی خواهیم بود که در آینده کاربردهای مفیدی برای این فناوری پیدا میکنند و سرمایه عظیمی را به اکوسیستم میآورند.
17) تجزیه و تحلیل افزوده و پیشبینیکننده
تجزیه و تحلیل افزوده و تجزیه و تحلیل پیشبینیکننده دو دسته از انواع Analytics هستند که میتوانند در ادامه با تمرکز روی دادهکاوی، مدلسازی و ماشین لرنینگ، به حوزه دیجیتال مارکتینگ کمک کنند. این تحلیلها میتوانند تا حد زیادی در امتیازدهی پیشرفته، تقسیمبندی مشتری و شخصیسازیهای حوزه دیجیتال مارکتینگ ایفای نقش کنند.
یکی از این نمونهها، Amazon Assistant است؛ یک افزونه کروم از یک غول تجارت الکترونیک که به کاربران اجازه میدهد تا محصولات پیشنهادی از آمازون را فراتر از وبسایت ببرند و حتی حضور در دیگر قسمتهای وب، پیشنهادات شخصیسازی شده دریافت کنند. به گفته گارتنر، 75 درصد از شرکتها تا پایان سال 2024 به استفاده از هوش مصنوعی برای نیازهای عملیاتی خود رو میآورند و این امر باعث افزایش 5 برابری در زیرساختهای جریان داده و تحلیل خواهد شد.
18) تکنولوژی ژئوفنس (Geo-fance) یا اصطلاحاً حصار جغرافیایی
ایده بازاریابی برای افراد بر اساس موقعیت مکانی آنها چیز جدیدی نیست، اما انتظار میرود که استفاده از فناوری حصار جغرافیایی در سالهای پیش رو افزایش یابد. البته چنین امری شدیدا وابسته به افزایش رشد استفاده از تلفن همراه است که آن را مستقیما به دیجیتال مارکتینگ هم مربوط میکند. حصار جغرافیایی امکان جستوجوی هدفمند در زمان واقعی را بر اساس موقعیت مکانی کاربر ایجاد میکند. بازاریابی مبتنی بر مکان قطعا یکی از زمینههای سرشار از پتانسیل در سالهای آتی خواهد بود.
بر اساس آمار Reveal Mobile، بیش از 50 درصد از بازاریابان، رستورانها و بارها، فروشگاههای بهداشت و زیبایی، سرگرمی، مواد غذایی و فروشگاههای حیوانات خانگی را به عنوان پنج مکان برتر خردهفروشی برای ژئوفنسینگ میدانند.
19) وباپلیکیشنهای پیشرونده (PWAs)
وباپلیکیشنهای پیشرونده وبسایتهایی هستند که مانند برنامههای تلفن همراه کار میکنند و ترکیبی از سایت و اپلیکیشن موبایلی هستند. PWAها سرعت لود بالایی دارند و پوش نوتیفیکشنها، استفاده آفلاین و موارد دیگر را بدون محدود شدن به اندروید یا iOS امکانپذیر میکنند. با افزایش 57 درصدی تعداد بازدیدهای صفحات در موبایل در سراسر جهان، تلفن همراه برای استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما مهمتر از همیشه است. PWAها قسمتی از انقلاب تلفن همراه خواهند بود.
20) فرمهای جدید بلاکچین
سایت Blockgeeks بلاکچین را اینگونه تعریف میکند: «بلاکچین مجموعهای از سوابق دادهای تغییرناپذیر دارای مهر زمانی است که توسط دستهای از رایانههایی که متعلق به هیچ نهاد واحدی نیستند مدیریت میشود. هر یک از این بلوکهای داده با استفاده از اصول رمزنگاری ایمن شده و به یکدیگر متصل میشوند.»
علیرغم تمرکز اولیه بر روی ارزهای دیجیتال، فناوریهای بلاکچین و کاربردهای آن بسیار گستردهتر از دنیای مالی هستند و طبق تعریفی که از آن خواندید، احتمال فراگیری آن در سالهای آتی بسیار بالاست.
21) رایانش کوانتومی
محاسبات کوانتومی یک فناوری جدید مبتنی بر نظریه فیزیک کوانتومی است که ادعا می کند ذرات زیر اتمی در بیش از یک حالت به طور همزمان وجود دارند. برای اینکه رایانش کوانتومی را بفهمید یک کتابخانه بزرگ را تصور کنید: در حالی که یک کامپیوتر کلاسیک همه کتابهای موجود در کتابخانه را به صورت خطی میخواند، یک کامپیوتر (رایانش) کوانتومی همه کتابها را همزمان میخواند. کامپیوترهای کوانتومی از نظر تئوری قادرند روی میلیونها محاسبات در آن واحد کار کنند.
رایانش کوانتومی به خاطر این خاصیتش، تاثیر گسترده، عمیق و ماندگاری روی بازاریابی خواهد داشت. برای مثال به موارد زیر توجه کنید:
- بهبود پوشش داده تلفن همراه
- افزایش شباهت هوش مصنوعی به انسان
- افزایش تناسب و ارتباط تبلیغات (Relevance in Ads)
22) کلانداده و یادگیری عمیق
به طور کلی داده یکی از مهمترین حوزهها در سالهای اخیر دیجیتال مارکتینگ بوده است و به شکل صعودی چنین چیزی ادامه خواهد یافت. طبق آمار Statista، پیشبینی میشود که کل دادههای مصرفشده در سطح جهان تا سال 2025 به بیش از 180 زتابایت (که یک با 21 صفر است!) افزایش یابد.
با اینکه کلانداده با توجه به قوانین سختگیرانه حریم خصوصی یک شمشیر دو لبه محسوب میشود، اما به زودی مقاومت در برابر آن برای بسیاری از بازاریابان دیجیتال دشوار خواهد بود. برخی از کاربردهای کلانداده را برای مارکترها مشاهده میکنید:
- اجرای فرآیندهای KYC یا احراز هویت مشتری (Know Your Costumer) با هزینه بسیار کمتر
- توسعه هوش تجاری و گسترش ابزارهای تجزیه و تحلیل وب
- استفاده از روشهای شخصیسازی پیشرفته و تارگتینگ جهت بهبود تجربه مشتری
23) SERP Position Zero یا موقعیت صفر گوگل
چیزی که در تصویر فوق میبینید یک محتوای موقعیت صفر در صفحه نتایج گوگل است. موقعیت یا جایگاه صفر یکی از نوآوریهای گوگل بود که در آن، یک محتوا، جدا از 10 نتیجه همیشگی صفحه اول، به رتبه صفر صفحه نتایج میرسید و نخستین چیزی میشد که کاربر در صورت سرچ مشاهده میکرد.
موقعیت صفر مطلوبترین مکان برای هر وبسایتی است. این جایگاه بیشترین کلیک را دارد و گاهی اوقات یک محتوای موقعیت صفر کل فضای بالای صفحه را اشغال میکند. موقعیت صفر گوگل ممکن است یک تجربه کاربری یکپارچه را ارائه دهد، اما برای بازاریابان بخش موتورهای جستوجو، چالشی عظیم را میسازند. به گفته گوگل هیچ راهی برای بهینهسازی یک صفحه جهت رساندنش به موقعیت صفر وجود ندارد و تصمیمگیری برای این مسئله به عهده سیستمهای خودکار گوگل است. اما با این همه، میتوانید تصورش را بکنید که رسیدن به این جایگاه چه مزیتهایی برای یک سایت به وجود میآورد؟!
24) Voice Commerce یا تجارت صوتی
راهاندازی دستیارهای صوتی بلاهای زیادی سر موتورهای جستوجو آورده است و از اهمیت آنها کاسته است، اما مسئله فراتر از اینهاست. آنطور که به نظر میرسد، کاربران فقط به اینکه سوالات خود را از دستیاران صوتی بپرسند علاقه ندارند؛ آنها همچنین دوست دارند از دستیاران صوتی برای انجام خرید استفاده کنند!
برای درک قدرت تجارت صوتی، باید به یک جنبه از فرآیند خرید مصرفکننده فکر کنیم: راحتی. تجارت صوتی با پیشروی گوگل و فروشگاههایی همچون والمارت، دارد به یک ترند عالی برای دیجیتال مارکتینگ تبدیل میشود. فروشگاههای تجارت الکترونیک در آینده متوجه پتانسیلهای عظیم این فناوری در پیشبرد اهدافشان خواهند شد و این مسئله نه فقط تجربه خرید را، بلکه تجربه فروش را نیز برای فروشندگان متحول خواهد کرد.
همین حالا هم بسیاری از افراد با مراجعه با دستیار صوتی گوگل، از او میخواهند که آنها را به آمازون یا والمارت ببرد (!) و بعد سفارش و خرید خود را همانجا -در حالی که در واقعیت در محل کار یا خانه خود هستند- ثبت میکنند.
25) فناوری نسل پنجم
در دنیایی که تبوتابها برای موبایل تا این اندازه بالاست، مسلما یکی از مهمترین ترندهای دیجیتال مارکتینگ در سال 2022، ظهور 5G یا نسل پنجم فناوری تلفن همراه است. این بهروزرسانی، عصر جدیدی از ارتباطات دیجیتالی را منعکس میکند و تأثیر آن تقریبا در هر صنعتی احساس خواهد شد. بدون شک فناوری 5G نحوه دسترسی ما را به محتوای آنلاین -از بازاریابان دیجیتال گرفته تا کاربران معمولی- تغییر خواهد داد.
26) بازاریابی سبز
بازاریابی سبز عملا یک بازاریابی «دوستدار محیط زیست» است و آن را با نام بازاریابی محیطی هم میشناسند. بازاریابی سبز تنها یک بخش کوچگ از جنبشی گستردهتر است که به سمت روشهای تولید پایدار حرکت میکند. به موارد زیر که موضوعات اصلی بازاریابی سبز هستند توجه کنید:
- استفاده از مواد بازیافتی یا قابل بازیافت
- استفاده از مواد تجدیدپذیر
- ایجاد محدودیت در استفاده از بستهبند
- توسعه محصولات قابل تعمیر برای جلوگیری از دور ریختن
بازاریابی سبز میتواند به کسبوکار شما امکان دسترسی به بازارهای جدید و جوانتر را بدهد و مزیت رقابتی نسبت به سایر مشاغل مشابه ایجاد کند. همچنین می تواند وفاداری به برند را افزایش دهد و تصویر برند شما را در اذهان تقویت کند.
27) کوکیهای اول شخص
پس از تصویب قوانین GDPR در اتحادیه اروپا و CCPA در کالیفرنیای آمریکا که هر دو جهت حفاظت از حریم خصوصی کاربران بودند، ضربههای زیادی متوجه شرکتهای بزرگ جهانی از جمله آمازون، گوگل، H&M و TIM شد. این شرکتها حریم خصوصی کاربران نقض کرده بودند و جریمههایی با مبالغ گزاف هم پرداختند.
چنین اتفاقی چالش بزرگی برای بازاریابان کنونی در جهان به وجود آورد؛ چرا که دوران استفاده از کوکیهای شخص ثالث تمام شد. در چنین فضای کوکیهای شخص اول میتوانند به برگ برنده شرکتها تبدیل شوند. کوکیهای شخص اول بازاریابان را وادار میکنند که به دادههایی که جمعآوری میکنند و نحوه استفاده از آنها توجه کافی داشته باشند و از خط بیرون نزنند. هرچند که شاید اقدامات مبتنی بر داده در فرآیندهای دیجیتال مارکتینگ سختتر از قبل باشد، اما با رعایت قوانین و احترام به رضایت کاربر، میتوان کارهای بزرگی کرد.
28) امنیت وبسایت
در کنار حفظ حریم خصوصی کاربر، امنیت وبسایت بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا میکند. هنگامی که یک بازدیدکننده برای اولین بار وارد سایت شما میشود، در عرض چند ثانیه در مورد امنیت شما تصمیم میگیرد. اگر این بازدیدکننده احساس امنیت نکند سریع صفحه را ترک میکنند که منجر به زمان ماندگاری کمتر کاربر در صفحه میشود. این به خودی خود، یکی از آخرین عوامل رتبهبندی گوگل است.
این بدان معناست که اگر مردم در وبسایت شما احساس امنیت نکنند، ممکن است شاهد کاهش رتبهبندی خود باشید. از این به بعد حداقل کاری که میتوانید بکنید این است که پروتکل HTTPS را برای سایت خود فعال کنید که به بازدیدکنندگان شما یک نماد قفل سبز کوچک در URL نشان می دهد. علاوه بر این، وجود نشان اعتماد در وبسایت هم توسط بازدیدکنندگان جدی گرفته میشود.
29) تجارت همراه
تجارت همراه با نام انگلیسی Mobile Commerce یا M-Commerce نتیجه زندگی در یک دنیاب موبایلمحور است.درواقع پررنگ شدن نقش موبایلها در زندگی و به تبع آن، در چرخه خرید مصرفکنندگان، پایه و اساس تجارت همراه است. طبق گفته متخصصان، موج جدید تجارت موبایلی ضربه محکمی به پیکر تجارت الکترونیک خواهد زد؛ همانطور که تا همین حالا هم شاهد آن بودهایم.
سرمایهگذاری روی تجارت همراه در کنار ملاحظات فنی و استراتژیک، آینده درخشانی را برای کسبوکارها خواهد ساخت؛ مخصوصا اگر سرمایهگذاران از پیش کسبوکاری در فضای تجارت الکترونیک داشته باشند و بخواهند آن را در بستر موبایلی هم پیاده کنند.
30) اقتصاد تولیدکنندگان محتوا
ما دیگر در عصر تولیدات تلویزیونی در مقیاس بزرگ نیستیم. حتی برخی گفته اند «عصر طلایی تلویزیون» به پایان رسیده است. ما اکنون در عصر تولیدکنندگان محتوا هستیم، در دورانی که مصرفکنندگان میتوانند مستقیما با سازندگان محتوای مستقل ارتباط بگیرند. این نوع از اقتصاد تا حدودی ناشی از تمایل افراد به امرار معاش با شغلی رضایتبخش و مستقل بوده است. از سوی دیگر، مصرفکنندگان میخواهند با افرادی که با آنها همذاتپنداری میکنند ارتباط برقرار کنند.
با ظهور اقتصاد تولیدکنندگان، برندها باید با این تولیدکنندگان محتوای مستقل که مخاطبان بسیار تعاملی خود را تحت کنترل دارند، درگیر شوند. در این راستا، پدیدار شدن سه ترند قابل انتظار است:
- سازندگان طرفداران وفادار خود را از شبکههای اجتماعی خارج میکنند و به وبسایتها، برنامهها و ابزارهای کسب درآمد خود (مانند Substack) میبرند.
- سازندگانی که بنیانگذاران یک شرکت یا کسبوکار میشوند؛ مانند یوتیوبرهای تناسب اندام که برندهای موازی با کار خود را راهاندازی میکنند.
- سازندگانی که در صنعت رسانه قدرت پیدا میکنند؛ آن هم به این دلیل که طرفداران و بینندگان با تولیدکنندگان محتوای مستقل بیشتر از سازندگان محتوای تلویزیونی ارتباط برقرار میکنند.
31) پخش ویدیویی زنده یا لایو
محتوای ویدیویی شاید آینده رسانههای اجتماعی باشد، اما پخش زنده محبوبترین کانال بازاریابی ویدیویی است. مصرفکنندگان، محتوای معتبر و منحصربهفرد با فرصت تعامل یا ارتباط با سازنده میخواهند. پخش زنده یک تجربه تماشایی را ارائه میدهد که آنها را به این خواسته نزدیک میکند. در نتیجه، شرکتهای بیشتری از پخش لایو برای کسبوکار خود استفاده میکنند.
32) سرویس Twitch
Twitch یکی از زیرمجموعههای سرویس پخش زنده ویدیویی آمازون، به تنهایی شایسته ذکر در این بخش است. این پلتفرم روزانه بیش از 30 میلیون کاربر فعال دارد. اگرچه Twitch از زمان تاسیس در سال 2011 تقریبا به طور انحصاری بر روی جامعه بازی (مخصوصا تماشای بازی گیمرها) تمرکز کرده است، اما اخیرا به فعالیتهای دیگری مانند نقاشی، آشپزی و موسیقی گسترش یافته است.
شرکتها مدتی است که از Twitch به عنوان بخشی از استراتژی اینفلوئنس مارکتینگ خود استفاده میکنند. مشابه آنچه در پلتفرمهای دیگر مانند یوتیوب و اینستاگرام دیده میشود، اینفلوئنسرهای توییچ رابطه قوی با دنبالکنندگان خود دارند. استفاده و روی کار آمدن چنین پلتفرمهایی، آینده رابطه سازنده محتوا و دنبالکننده محتوا را دچار تحول بزرگی خواهد کرد و شرکتها میتوانند بهراحتی از این تحول سود ببرند.
33) آمازون ادز
وقتی به تبلیغات آنلاین فکر میکنید، احتمالا فیسبوک و گوگل در ذهنتان بیاید. آمازون چطور؟ باور کنید یا نه، سهم درآمد آمازون اکنون 2.4 برابر مجموع اسنپ، توییتر، روکو و پینترست است و 1.7 برابر سریعتر رشد میکند. آمازون با داشتن بیش از 200 میلیون مشتری Prime در سراسر جهان، مکانی ایدهآل برای کسبوکارهای تجارت الکترونیکی است که میخواهند دامنه خود را گسترش دهند. آمازون برای تقویت گزینههای تارگتینگ خود به دادههای شخص ثالث متکی نیست، بلکه صاحب دادههای اول شخص است و شما میتوانید از این مسئله به نفع خود استفاده کنید.
34) پادکست
سالهای اخیر به ما ثابت کرده است که مردم پادکستها را دوست دارند. گوگل نیز اکنون اپیزودهای پادکست را مستقیما در SERP نمایش میدهد و همین دلیلی کافی برای تمرکز بیشتر بر بهینهسازی پادکستهاست.
از آنجایی که مردم امروزه ارتباط بیشتری با محتوای صوتی میگیرند، برندها میتوانند با کار کردن روی تاکتیکهای سئویی خود، آگاهی از برند و تعامل مخاطبان را بالا ببرند؛ تاکتیکهایی همچون موارد زیر:
- برای هر قسمت پادکست یک کلمه کلیدی انتخاب کنید
- برای هر قسمت یک صفحه (page) خاص ایجاد کنید
- برای هر قسمت یک بلاگپست با 300 کلمه ایجاد کنید
کال تو اکشن (CTA) را فراموش نکنید. شنوندگان خود را به شکل ظریفی به یک اقدام هدفمند در جهت رشد خود دعوت کنید.
35) تبلیغات بومی
تبلیغات بومی نوعی از تبلیغات دیجیتال است که در آن آگهی به طور یکپارچه با طراحی صفحه وبی که در آن منتشر میشود ترکیب میشود. مصرفکنندگان معمولا نمیتوانند تبلیغات بومی را از محتوایی که در آن نمایش داده میشود تشخیص دهند؛ از این رو به آن «بومی» میگویند. طبق آمار تبلیغات بومی هم بسیار در میان کاربران محبوبیت دارند و هم به لحاظ مالی سود و آورده خوبی برای ذینفعان به بار میآورند.
در سال 2022 بهتر است که تبلیغات بومی را به یک عنصر اصلی در استراتژی تبلیغات خود تبدیل کنید.
36) تبلیغات IoT یا اینترنت اشیا
اینترنت اشیا (IoT) در دهه گذشته سروصدای زیادی به پا کرده است. برای درک پتانسیلهای بازاریابی آن، اجازه دهید به سرعت آن را تعریف کنیم:
«اینترنت اشیا نشاندهنده شبکهای از دستگاهها، از خودروهای هوشمند گرفته تا لوازم خانگی و فناوریهای پوشیدنی است که بین یکدیگر و اینترنت متصل هستند. در این شبکه، دستگاههای متصل میتوانند اطلاعات را جمعآوری، به اشتراک بگذارند، تجزیه و تحلیل کنند و اقداماتی را به صورت همزمان انجام دهند.»
فرصتهای تبلیغات اینترنت اشیا به تازگی در حال ظهور هستند که ممکن است صنعت را به شکلی که ما اصلا تصورش را نمیکنیم دچار اختلال کند. تنها چالش پیش رو حفظ حریم خصوصی است. با توجه به حجم دقیق دادههایی که دستگاههای اینترنت اشیا جمعآوری میکنند، بازاریابان باید از آنها به روشهایی استفاده کنند که مرتبط باشد و به حریم خصوصی کاربر احترام بگذارد.
37) همهگیری و تنوع
فراگیری و تنوع دیگر به دنیای منابع انسانی تعلق ندارد. در سال 2022 و پس از آن، این وظیفه یک بازاریاب است که تنوع را در همه اشکال آن بالا ببرد، عناصر و افراد به حاشیه راندهشده یا کمتر نمایشداده شده را به متن ماجرا بیاورد و تعصبات فرهنگی طولانیمدت را کاهش دهد تا نهایتا، ارتباطات با مشتریان را بهبود بخشد و فرهنگ تغییرات مثبت اجتماعی را تقویت کند.
شرکتها حالا باید بیشتر از هر زمان دیگری مراقب باشند که پیامها، تصاویر، صداها و ارزشهای آنها طیف کاملی از مشتریان بالقوه را نشان دهد و کسی را به دلیل تعصب ناخودآگاه خود کنار نگذارند. برندها میتوانند بازاریابی خود را با کار کردن روی لحن، زبان و بازنمایی برند خود به سمت فراگیرتر و متنوعتر شدن ببرند.
38) موتورهای جستوجوی جایگزین
تحقیقات StatCounter نشان میدهد که حدود 92 درصد از کل ترافیک موتورهای جستوجو از طریق گوگل انجام میشود.
اگرچه این اعداد در برابر عدد گوگل کوچک است، اما ما به هر حال باید اثر تغییرات را ببینیم و بفهمیم: درح حالی که سهم بازار گوگل تقریبا یک درصد کاهش یافت، همه موتورهای جستوجوی دیگر در خود شاهد رشد بودند. نمیشود این را گفت که گوگل دارد به سمت فروپاشی میرود، اما با رسواییهای به بار آمده و تلاشهای قابل تقدیر دیگر موتورها، میتوان آینده متفاوتی را برای موتورهای جستوجو و وب متصور شد.
39) CX بدون اصطکاک
یکی از نقاطی که تجربه مشتری یا همان CX را از خرید آنلاین به عالیترین حد خودش میرساند، بدون اصطکاک بودن آن است. سرعت و راحتیای که امروزه در خرید آنلاین حس میشود، هیچوقت دیگری در هیچکجای تاریخ وجود نداشته است. تجربه مشتریان خود را تا جای ممکن سرشار از نقاط مثبت تماس کنید و نواحی اصطکاک را از سر راه او بردارید.
40) دورکاری
در حالی که مدت زمان حضور ویروس کرونا در زندگیهامان دارد به سه سال نزدیک میشود، سازمانها دورکاری یا همان ریموت کار کردن را به طور کامل درون خود جذب کردهاند. آنچه که این مورد را به یک ترند تبدیل میکند، جای پیشرفت زیاد آن است. با اینکه زندگی در پاندمی ما را مجبور به انطباق با زندگی جدید کرد، اما پتانسیلها و مزایای دورکاری هم برای افراد و هم برای سازمانها، هنوز به طور کامل برملا نشده است. البته طبق آمار تا همینجا هم تجربه دوکاری در دوران کرونایی هم در میان کارمندان و هم در میان کارفرمایان تجربه موفقیتآمیزی بوده است.
دور بودن از فضای کار مشکلاتی هم دارد که برای برخی کسبوکارها پررنگتر هم هست. در این موارد، تصمیمات اتخاذشده ترکیبی از کار ریموت و آنلاین و کار حضوری است.
41) پستهای دائمی VS. محتوای زودگذر و حذفشونده
به نظر میرسد که محتواهای حذفشونده و زودگذری که پس از 24 ساعت از بین میروند (مگر اینکه ذخیره داخلی یا آرشیو شوند) در حال باختن به محتوای دائم هستند. با اینکه پژوهشهای بازاریابی در این زمینه حرفها و نتایج زیادی به بار آورده است، اما به صورت کلی، به نظر میرسد این پستهای دائمی و متناوب هستند که برند را به سطح شناخته شدن میبرند.
42) اینفلوئنسر مارکتینگ
پیشبینیها حاکی از این است که در سال 2022 اینفلوئنسر مارکتینگ از یک ترند به یک تاکتیک رایج در مارکتینگ تبدیل خواهد شد. رشد خودجوش اینفلوئنسرها در فضای شبکههای اجتماعی این تحول را تسریع کرده است و تصور میشود در دو سال آتی اینفلوئنسر مارکتینگ به بخش جداییناپذیر فضای دیجیتال مارکتینگ تبدیل شود.
این 42 ترند در بهترین حالت بستری برای رشدهای آتی دیجیتال مارکتینگ فراهم کردهاند و در بدترین حالت، تحولاتی را به آن تحمیل کردهاند. با توجه به نوع کسبوکار و استراتژی بازاریابی خود میتوان این ترندها را در برنامهریزیهای سال جدید خود راه داد و آنها را در بستر درست پیاده کرد. فضای دیجیتال مارکتینگ ثابت کرده است که گاهی بزرگترین چالشها و تغییرات غیرمنتظره میتوانند فرصتی برای شکوفایی باشند. متخصصان این حوزه در سایتهای single grain، ahrefs، hubspot و 99designs توصیه میکنند تغییر را با آغوش باز بپذیرید و رشد را از خلال آن برای کسبوکار خود ممکن کنید.