میزان فروش کسبوکارهای اینستاگرامی در دوران فیلترینگ ۳ برابر شد
فهرست مطلب
طبق اعلام روابط عمومی پادرو، فروشگاههای اینستاگرامی که با این مجموعه همکاری میکنند، در زمان فیلترینگ توانستهاند رشد حدود ۳۰۰ درصدی را به ثبت برسانند. همچنین طبق اعلام مدیرعامل این مجموعه، حجم بازار خردهفروشی در اینستاگرام، در سال ۱۴۰۳ بیش از ۷۵ هزار میلیارد تومان برآورده شده که در صورت نبود فیلترینگ، این رقم به بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان میرسید.
به گزارش دیام برد و به نقل از روابطعمومی پادرو، فروشگاههای اینستاگرامی فعال در این پلتفرم، در زمان فیلترینگ موفق شدهاند به فروش ۳ برابری دست یابند. این میزان از رشد نشان میدهد علیرغم فیلترینگ شبکههای اجتماعی از پاییز ۱۴۰۱، بازار اینستاگرام بهعنوان پرمخاطبترین شبکه اجتماعی برای کسبوکارهای ایرانی همچنان درحالرشد است.
بررسیهای پادرو نشان میدهد که حجم بازار فروشگاههای فعال در اینستاگرام که از طریق این پلتفرم فروش خود را انجام میدهند، با رشد ۲۰۰ درصدی روبرو بودهاست.
پشوتن پورپزشک مدیرعامل پادرو در این باره میگوید: «حجم بازار خردهفروشی در اینستاگرام، سال ۱۴۰۳ بیش از ۷۵ هزار میلیارد تومان برآورده شده است. این در حالی است که برآوردهایی که با بررسی ترندهای منطقهای انجام شده، نشان میدهد اگر فیلترینگ وجود نداشت این رقم به بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان میرسید.»
او با مقایسه بازار ایران و کشوری مانند ترکیه ادامه میدهد: «بازار خردهفروشی ایران باتوجهبه شباهتهای موجود در ترکیب جمعیتی، فرهنگ عمومی و ضریب نفوذ اینترنت، شباهتهای بسیاری با بازار کشور همسایه ترکیه دارد؛ باتوجهبه روند رشد بازار تجارت اجتماعی در ترکیه در پنج سال اخیر میتوان اینطور نتیجهگیری کرد که اگر موانع موجود در ایران مثل فیلترینگ و کیفیت اینترنت وجود نداشت، سهم خردهفروشی آنلاین ایران حداقل دوبرابر رقم فعلی بود و فرصتهای توسعه در این بخش هم از رشد ۱۰۰ درصد بیشتر برخوردار میشدند.»
میزان افت فروش در اینستاگرام در طول دوسال به تدریج بازیابی شد
پورپزشک ادامه داد: «بررسی میزان فروش ۳۰۰ فروشگاه برتر پادرو نشان میدهد که میزان سفارش این فروشگاهها اگرچه که پس از فیلترینگ گسترده سال ۱۴۰۱ با افت چشمگیر مواجه شد و در آبان ۱۴۰۱ به پایینترین سطح خود رسید، اما در طول بازه زمانی ۲ سال بهتدریج بازیابی شد و در دیماه ۱۴۰۳ به عددی بیش از ۳ برابر آبان ۱۴۰۱ رسیده است. ازآنجاکه تعداد سفارشهای فروشندگان اینستاگرام در آبان ۱۴۰۲ با کاهش ۶۰ درصدی به نسبت تیر همان سال مواجه شده بود، قاعدتاً در صورت نبود فیلترینگ رشد بازار فروشندگان اینستاگرامی طی دو سال میتوانست منجر به بازاری با ارزش بیش از ۱۲۰ همت در سال ۱۴۰۳ تبدیل شود.»
تأثیر فیلترینگ و تورم بر خریدهای اینستاگرامی
پورپزشک توضیح میدهد: «پس از اعمال قوانین جدید برای دسترسپذیری درگاههای بانکی و ایران اکسسشدن آنها، نرخ تراکنشهای ناموفق فروشندگان پادرو به ۶۷ درصد رسید. یعنی ۶۷ درصد از مشتریان که اقدام به خرید از فروشندگان میکردند، امکان تکمیل پروسه خرید خود را از طریق درگاه پرداخت آنلاین در پادرو از دست داده بودند. بسیاری از پلتفرمهای اینترنتی دیگر هم با این مشکل روبرو بودند. همچنان هم کاربران برای طیکردن مسیر خرید در اینستاگرام با چالش قطع و وصل مجدد فیلترشکن روبرو هستند و شرکتهای مختلف دستبهدامن راهکارهای مختلفی شدهاند تا بتوانند تأثیرات این مشکل را به حداقل برسانند.»
او اضافه میکند: «این بخشی از مشکلاتی است که فیلترینگ و انواع و اقسام اعمال محدودیتها ایجاد کرده است؛ اما تورم و مشکلات اقتصادی هم بر رفتار خرید کاربران اینستاگرامیها تأثیر داشته است؛ به طور مثال متوسط تعداد کالای هر سبد خرید از ۳ عدد به کمتر از ۲ عدد کاهش پیدا کرده است که علت آن افزایش قیمت کالاها و کاهش قدرت خرید کاربران است.» به نظر میرسد علیرغم تمامی سیاستهای فیلترینگ و دسترسی سخت کاربران به اینستاگرام، این بازار همچنان با هر مشقتی از تمام پتانسیلهای موجود برای رشد استفاده کرده است.