پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

تأکید متخصصان بر تحلیل تکنیکال و روانشناختی سئو در رویداد «SEO Lab 2»

کیمیا منصوری کیمیا منصوری
23 مهر 1403
زمان مطالعه: 6 دقیقه
تأکید متخصصان بر تحلیل تکنیکال و روانشناختی سئو در رویداد «SEO Lab 2»
زمان مطالعه: 4 دقیقه

رویداد «سئو لابراتوری» با حضور متخصصان حوزه SEO و بازاریابی محتوا برگزار شد و به بررسی جدیدترین استراتژی‌های بهینه‌سازی موتورهای جستجو پرداخت. در این گردهمایی، رضا شیرازی بنیان‌گذار جت‌سئو و علی حسینی موسس سئولب و اسکاتل، بر اهمیت تحلیل روانشناسی سئو، جزئیات فنی بهینه‌سازی سایت و نقش روزافزون رفتار کاربران در نتایج گوگل تأکید کردند. همچنین میلاد شولی، مدیر سئو دیوار، به موضوع افزایش «زیرو کلیک» و تأثیر آن بر دیده‌شدن برندها و آینده سئو با حضور هوش مصنوعی پرداخت.

به گزارش دی‌ام برد، در ابتدای این رویداد، رضا شیرازی، بنیان‌گذار و موسس جت‌سئو و وب ۲۴، ضمن انتقال تجربه، عنوان کرد: «ما معمولا در حوزه سئو دیدگاه‌های مختلفی داریم؛ بعضی اوقات دیدگاه فنی، محتوایی یا دیدگاه مارکتینگی داریم، اما مبحثی که من امروز پیرامون آن صحبت می‌کنم دیدگاهی است که به جنبه روانشناسی و جامعه‌شناسی سئو بازمی‌گردد. شاید ماهیت و رسالت کاری که یک سئوکار دارد این باشد که مخاطب یک کسب‌وکار را به آن کسب‌وکار برساند و از طریق سئو و آن سرچ‌هایی که انجام می‌شود، مشتری را به مدیر آن کسب‌وکار معرفی کند و آن کسب‌وکار را در معرض دید مخاطبش قرار دهد. ولی می‌توان این کار را از یک مسیر دیگر هم جلو برد. آن مسیر این است که تعامل بین مخاطب و کسب‌وکار را ایجاد کنیم. به همین منظور، به عنوان یک سئوکار باید بدانید که کسب‌و‌کار مورد نظر شما چه محصولات، چه اهداف و چه رقبایی دارد و چگونه می‌توانید این کسب‌وکار را رشد دهید و باید براساس منابع برای آن استراتژی طراحی کنید.»

بنیان‌گذار جت سئو و وب ۲۴ در پایان ضمن بیان اینکه ما باید تمرکزمان را روی علاقه‌مندی کاربر بگذاریم، گفت: «در این راستا، کی‌وردهایی را انتخاب می‌کنیم که در راستای اهداف آن کسب‌وکار باشد و کی‌ورد ریسرچ تاثیر زیادی خواهد داشت. همچنین، می‌توانیم در مراحل بعدی تعامل بیشتری با کاربر داشته باشیم، چون دغدغه‌های او را می‌دانیم و این موضوع می‌تواند اعتماد به برند و نرخ بازگشت سرمایه را افزایش دهد. افزایش تعامل با مخاطب باعث می‌شود که در گوگل هم رتبه بهتری کسب کنیم. البته باید یک پرسونا ایجاد کنیم و بدانیم پرسونای مخاطب کسب‌وکارمان چیست. زیرا می‌توانیم از داده‌هایی که یک کسب‌وکار از گذشته داشته است، بهره ببریم و بررسی کنیم که مشتری‌ها چه مسیری را طی کرده‌اند تا به نقطه خرید برسند. سایت لینکس و سایت اسپارکتورو در این مسیر کمک‌کننده هستند.»

اهمیت جزئیات فنی و استراتژی در بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها

در ادامه این رویداد، علی حسینی، بنیان‌گذار و موسس سئولب و اسکاتل، به اهمیت توجه به جزئیات فنی و استراتژیک در سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها تأکیدکرد و گفت: «شاید برخی از دوستان برایشان سوال باشد که یک پروژه شروع شده را از کجا شروع کنند و با چه رویکردی وارد آن شوند و کدام سایت چه مشکلی دارد. معمولاً بعد از اینکه شما قرارداد را می‌بندید و پیش‌پرداخت را دریافت می‌کنید، باید یک ارزیابی از سایت داشته باشید، نواقص را برطرف کنید و استراتژی برای آن تعریف کنید. سپس یک جلسه عارضه‌یابی ترتیب دهید و به کارفرما گزارشی ارائه دهید و آن جلسه را هم آنلاین ضبط کنید.»

تأکید متخصصان بر تحلیل تکنیکال و روانشناختی سئو در رویداد «SEO Lab 2» 1

علی حسینی، بنیان‌گذار و موسس سئولب

او در ادامه گفت: «وجود ریدایرکت‌های متعدد می‌تواند به کاهش زمان بارگذاری و بهبود عملکرد وب‌سایت منجر شود. همچنین، داشتن SSL برای امنیت وب‌سایت الزامی است و باید بررسی شود که آیا وب‌سایت از SSL استفاده می‌کند یا خیر! همچنین وجود منابع غیر امن (HTTP) در صفحاتی که باید امن (HTTPS) باشند، می‌تواند به افت رتبه در نتایج جستجو منجر شود. گوگل ممکن است صفحاتی با میکس کانتنت را از ایندکس خارج کند. البته، ساختار URL باید بهینه باشد؛ URLها باید کوتاه و معنادار باشند و همینطور شامل کلمات کلیدی مرتبط باشند. همچنین، تعداد سیگمنت‌ها در URL باید به حداقل برسد.»

اهمیت خوانایی محتوا و تحلیل رقبا

حسینی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: «خوانایی محتوا باید مورد توجه قرار گیرد. جملات باید کوتاه و قابل فهم باشند و محتوا باید به گونه‌ای نوشته شود که برای مخاطب هدف مناسب باشد. استفاده از اسکیما و داده‌های ساختاری برای کمک به موتورهای جستجو در درک بهتر محتوا و موضوعات وب‌سایت ضروری است. همچنین، بررسی کلمات کلیدی و تحلیل رقبا برای شناسایی فرصت‌ها و نقاط ضعف در استراتژی سئو بسیار مهم است. تولید محتوای تازه و مرتبط با نیازهای کاربران می‌تواند به بهبود رتبه وب‌سایت کمک کند. بررسی عملکرد محتواهای قبلی و به‌روزرسانی آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از ابزارهای تحلیلی برای بررسی عملکرد وب‌سایت و شناسایی مشکلات و فرصت‌ها در بهینه‌سازی سئو بسیار مهم است.»

افزایش زیرو کلیک و تأثیر آن بر استراتژی‌های سئو

در پایان این رویداد، میلاد شولی، مدیر سئو دیوار، به بررسی مفهوم «زیرو کلیک» و تأثیر آن بر برند و ویزیبیلیتی (امکان مشاهده) پرداخت و تأکید کرد: «این ارائه، چون در آینده ممکن است مسیر پرفورمنس و مسیر کاری که باید در سئو انجام دهید را تغییر دهد، دارای اهمیت است. زیرو کلیک‌ها در حال افزایش هستند و به همان اندازه هم کلیک‌های سایت را بیشتر می‌کنند. در نهایت، سرچ‌ها روی open web بیشتر می‌شود. البته کاربران دنبال محتوایی‌اند که خیلی سریع، کوتاه و منسجم جوابشان را بدهد؛ با تکامل گوگل، رفتار کاربران نیز تغییر می‌کند.»

تأکید متخصصان بر تحلیل تکنیکال و روانشناختی سئو در رویداد «SEO Lab 2» 2

میلاد شولی، مدیر سئو دیوار

شولی ضمن اشاره به اینکه با وجود افزایش زیرو کلیک، میزان جستجوها در بالاترین سطح تاریخی خود قرار دارد، ادامه داد: «زیرو کلیک با زیرو پوزیشن تفاوت دارد؛ زیرو کلیک به حالتی اطلاق می‌شود که در آن کاربران روی نتایج جستجوی ارگانیک کلیک نمی‌کنند. بر اساس آمار ارائه شده، ۶۰ درصد از جستجوها در سال ۲۰۲۴ در آمریکا و اروپا به کلیک منجر نمی‌شود. این آمار نشان می‌دهد که کاربران به دنبال پاسخ‌های سریع و مختصر هستندو بیشتر به جستجوهای مرتبط می‌پردازند.»

مدیر سئو دیوار در ادامه به بررسی رفتار کاربران و تغییرات آن در جستجوهای گوگل پرداخت و تأکید کرد که کاربران به دنبال محتوای مختصر و مفید هستند. همچنین شولی به استراتژی‌های بهینه‌سازی برای برندها در مواجهه با زیرو کلیک گریزی زد و پیشنهاد کرد که برندها باید به جای تمرکز صرف بر رنکینگ، به بهبود ویزیبیلیتی (قابلیت مشاهده) خود در نتایج جستجو توجه کنند. همچنین او به اهمیت بهره‌گیری از داده‌های ساختاری و پاسخ به سوالات کاربران به صورت عمیق‌تر اشاره کرد.» او در پایان به تأثیرات آینده هوش مصنوعی و جستجوهای صوتی روی سئو و رفتار کاربران پرداخت و پیش‌بینی کرد که این روندها در آینده ادامه خواهد داشت.»

این رویداد با حمایت مالی «تریبون» پلتفرم انتشار آگهی و مقصد روابط عمومی، «لیمو هاست» ارائه‌دهنده هاست، سرور اختصاصی و سرور مجازی، و «یکتانت» پلتفرم تبلیغات دیجیتال برگزار شد. همچنین، گیفتو، سامینه، زومینو، بن‌مانو و رسانه دی‌ام از دیگر حامیان این رویداد بودند.

پاکت
به اشتراک بگذارید:
کیمیا منصوری
کیمیا منصوری
هنرهای دراماتیک را دوست داشتم و خواندم، روزنامه‌نگاری چندرسانه‌ای را انتخاب کردم و حالا خبر می‌نویسم. دی‌ام برد فرصتی است تا دنیای بازاریابی دیجیتال را روایت کنم.
نظرات

برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in