اینفلوئنسر کیست؟ همکاری با انواع اینفلوئنسرها
فهرست مطلب
شاید در سالهای اخیر شما هم با دو کلمه اینفلوئنسر و اینفلوئنسر مارکتینگ برخورد کرده باشید و سوالی که برایتان پیش آمده است این بوده که این دو مفهوم به چه معنی است و از چه جایگاهی در دنیای امروزی کسب و کارها برخوردار هستند. به همین جهت ما در این مقاله قصد داریم شما را با دو مفهوم اینفلوئنسر و اینفلوئنسر مارکتینگ آشنا سازیم. پس با ما همراه باشید.
اینفلوئنسر کیست؟
به زبان ساده، اینفلوئنسرها، کاربران پرفالووری هستند که در شبکههای اجتماعی مختلف حضور داشته و روزانه تعداد زیادی از افراد آنها را دنبال میکنند. کلمه اینفلوئنسر Influencer به معنای تاثیرگذار بوده و همانطور که از نامش پیداست، یک اینفلوئنسر یک شخص تاثیرگذار است که قدرت نفوذ روی نظر دیگران و جهتدهی به افکار دنبال کنندگان خود را داراست.
معمولا اینفلوئنسرها به یک یا چند موضوع علاقه بیشتری دارند و در این موضوعات، شناخت و نظراتشان را با جامعه اطراف خود به اشتراک میگذارند. در اکثر مواقع، فالوورها به دلیل محتوای ارائه شده از جانب اینفلوئنسرها و همراستا بودن با نیاز خود، آنها را دنبال میکنند.
یک دهه پیش، اینفلوئنسر مارکتینگ فقط به افراد مشهور اختصاص داده میشد؛ اما امروزه شاهد افزایش روز به روز افراد تاثیرگذار هستیم و هر سال به میزانی که بر تعداد کاربران رسانههای اجتماعی افزوده میشود، دنیای اینفلوئنسرها و اینفلوئنسر مارکتینگ نیز بزرگتر و بزرگتر میشود؛ به طوری که گاها شاهد کلاهبرداریهایی در این زمینه بودهایم.
در بسیاری از مواقع اینفلوئنسرهای تاثیرگذار دقیقا همان افرادی هستند که در دنیای واقعی نیز بر افراد تاثیر گذاشته و در مسیر زندگی همراهشان هستند. اما در برخی موارد نیز اینفلوئنسرها تنها در فضای مجازی دنبالکننده داشته و تاثیرگذاری ویژهای روی افکار دنبالکنندگان خود در این فضاها دارند.
اگر بخواهیم به چند مورد از اینفلوئنسرهای ایرانی که در موضوعات مختلفی فعالیت میکنند اشاره کنیم میتوان از هدی رستمی در زمینه سفر، نواب ابراهیمی در زمینه غذا، آرین ابرونی در زمینه تکنولوژی و امثال آن نام برد.
انواع اینفلوئنسرها و نحوه همکاری با آنها:
اینفلوئنسرها با توجه به تعداد دنبالکنندههای خود به چهار دسته اصلی تقسیم میشوند. با توجه به دسته بندی موجود برای انواع اینفلوئنسرها، هر کسب و کار میبایست متناسب با نیاز و هدف خود در زمان لازم، به دنبال انتخاب بهترین و مناسبترین اینفلوئنسر جهت پیشبرد اهداف بازاریابی خود باشد. هرچند در بسیاری از موارد نیاز است تا کسب و کارها جهت به ثباترساندن چگونگی فعالیتهای خود با اینفلوئنسرها، در زمانهای مختلف، تجربیات مختلفی به دست آورند؛ با این حال یک قاعده کلی متناسب با دستهبندی اینفلوئنسرها وجود دارد که متناسب باهدف کسب و کار میتوان اینفلوئنسر مورد نظر را برای همکاری انتخاب نمود. چهار دسته اصلی اینفلوئنسرها عبارت اند از:
مگا اینفلوئنسرها:
مگا اینفلوئنسرها به اینفلوئنسرهایی گفته میشود که بیش از یک میلیون فالوور دارند. به طور معمول افرادی شامل این دسته خواهند بود که از قبل و خارج از فضای دیجیتال نیز مشهور بوده و از هوادارانی برخوردار باشند. همچنین قدرت تاثیرگذاری این افراد به قدری بالاست که میتوانند خود به تنهایی جریانساز باشند. افراد زیادی در این دسته قرار دارند که شامل طیف وسیعی از دنبالکنندگان میباشند. از انوع مگااینفلوئنسرها میتوان رونالدو، فوتبالیست مشهور که نزدیک به 240 میلیون فالوور دارد، صدف بیوتی که زمینه فعالیت وی مد و زیبایی است و غیره را نام برد.
از آنجا که مگااینفلوئنسرها جز آن طیف از اینفلوئنسرهایی هستند که دنبال کنندگان زیاد و متنوعی داشته و به تناسب فعالیت خود تاثیرگذاری بالایی روی مخاطبان خود دارند، همکاری با چنین افرادی نیاز به صرف بودجه بالایی است که بسیاری از کسب و کارها قادر به صرف چنین هزینهای نیستند. بنابراین اگر جز آن دسته از کسب و کارهایی هستید که هدفتان نمایش برند خود به تعداد بالا و طیف متنوعی از افراد است؛ و اگر با صرف بودجه کلان در ارتباط با اینفلوئنسر مارکتینگ مشکلی ندارید، همکاری با چنین افرادی میتواند برای کسب و کار شما نتیجه بخش باشد.
ماکرو اینفلوئنسرها :
ماکرو اینفلوئنسرها به اینفلوئنسرهایی گفته میشود که بین 100 هزار تا یک میلیون دنبال کننده و یا به اصطلاح فالوور دارند. معمولا این دسته از اینفلوئنسرها افرادی عادی هستند که از اوائل پیدایش سوشال مدیا در آن حضور یافتند. در ایران تعداد بالایی از افراد به عنوان ماکرواینفلوئنسر در شبکههای اجتماعی به ویژه اینستاگرام فعالیت دارند. از نمونه ماکرو اینفلوئنسرهای معروف میتوان به علیرضا خطیبی در زمینه عکاسی، خانم صبا رحیمی در زمینه آشپزی و غیره اشاره کرد.
همان طور که گفته شد، فرق ماکرواینفلوئنسرها با مگااینفلوئنسرها در طیف مخاطبانی است که آنها را دنبال میکنند. هرچه میزان مخاطبان این افراد کمتر باشد، احتمال وجود مخاطبان هدفمندتر با دسته بندی مشخصتر بیشتر است. پس اگر هدف شما از اینفلوئنسرمارکتینگ، نشان دادن برند، خدمات و یا محصول خود به طیف خاصی از جامعه است، لازم است تا ماکرواینفلوئنسر فعال در راستای کسب و کار خود را پیدا کنید و بخشی از بودجه بازاریابی خود را صرف اینفلوئنسر مارکتینگ و همکاری با چنین افرادی نمایید.
میکرو اینفلوئنسرها :
میکرو اینفلوئنسرها به اینفلوئنسرهایی گفته میشود که بین ده تا صدهزار فالوور دارند. تعداد این دسته از اینفلوئنسرها روزانه در حال افزایش بوده و هرکدام از آنها روی موضوعات خاصی جهت تاثیرگذاری روی مخاطبان خود تمرکز دارند. میکرو اینفلوئنسرها برخلاف دو دسته قبل، مخاطبان یکدستتری داشته و قشر خاصی از افراد و به دنبال هدفی خاص این افراد را دنبال میکنند. از افراد تاثیرگذار در این دسته میتوان به آقای خدایار آهی به عنوان آرتیست، خانم آیدین اشکانی در زمینه عکاسی و غیره اشاره نمود.
از آنجا که تعداد دنبال کنندگان این دسته از اینفلوئنسرها نسبت به دو دسته قبلی بسیار کمتر است، این امر باعث شده تا بسیاری از کسب و کارها از این افراد برای تبلیغات و بازاریابی محصول خود استفاده نکنند. اما نکته قابل توجه اینجاست که میکرواینفلوئنسرها با تعداد دنبال کنندگان پایین تر نسبت به دو دسته ماکرو و مگااینفلوئنسرها، بیشترین نرخ تعامل با مخاطبان خود را داشته و تبلیغات آنها بسیار اثربخشتر از دو دسته قبلی خواهد بود.
بنابراین در صورتی که از بودجه محدودی برخوردار بوده و جامعه هدف خاصی را برای تبلیغات برند خود مد نظر دارید، همکاری با میکرواینلوئنسرها شانس شما برای دیده شدن را بیشتر خواهند نمود.
نانو اینفلوئنسرها:
به افرادی که در شبکههای اجتماعی حضور داشته و زیر ده هزار فالوور دارند، نانو اینفلوئنسر گفته میشود. در بین انواع اینفلوئنسرها، نانو اینفلوئنسرها کمترین تعداد دنبالکننده را دارند. هرچند در بسیاری از مواقع به جهت تمرکز تخصصی این افراد روی موضوع خاص، دنبالکنندگان هدفمندتری را جذب خود مینمایند و گزینه مناسبی برای همکاری با کسب و کارها به ویژه کسب و کارهایی که به دنبال تبلیغات محلی با صرف بودجه اندک هستند، میباشند.
زمینه فعالیت اینفلوئنسرها:
آمارهای موجود بیانگر این است که در شبکههای اجتماعی مختلف، 75% درصد اینفلوئنسرها را خانمها و 25% شان را آقایان تشکیل میدهند. هرچند حوزه فعالیت این افراد بسیار متنوع و گسترده است، با اینوجود دستهبندی کلی فعالیت اینفلوئنسرها در شبکههای اجتماعی به قرار زیر است:
• 85% فعالیت اینفلوئنسرها مربوط به روش زندگی(شامل مد، زیبایی، سفر، غذا، خانواده، دکور و …) میباشد.
• 45% فعالیت اینفلوئنسرها مربوط به سرگرمی است که شامل ورزش، هنر و خلاقیت، تکنولوژی و بازی میباشد.
• 15% فعالیت این افراد مربوط به فعالیتهای فرهنگی و شامل موسیقی، سینما، زبان و غیره میباشد.
• 9% از فعالیت اینفلوئنسرها در ارتباط با محیط زیست، سیاست و… میباشد.
• 4% از فعالیت افراد اینفلوئنسرها در زمینه بیزینس و کسب و کار است.
حال اگر شما به عنوان یک فرد تاثیرگذار در کسب و کاری فعالیت میکنید و متناسب با تغییر و پیشرفت بازار به دنبال ارتقا و رشد برند خود هستید، میبایست به فکر تغییر بوده و از محیط بازاریابی سنتی به بازاریابی دیجیتال روی آورید. در این میان، یکی از روشهای بازاریابی دیجیتال، بازاریابی توسط اینفلوئنسرهاست که به اینفلوئنسر مارکتینگ مشهور است.
اینفلوئنسر مارکتینگ مجموعهای از تکنیکهایی است که برای توصیه، ترغیب و یا تشویق عموم، در رسانههای اجتماعی انجام میشود و بازیگران اصلی این نوع بازاریابی، اینفلوئنسرها میباشند. در این روش از بازاریابی، کسب و کار شما پیام تبلیغاتی خود را نه به صورت مستقیم، بلکه به واسطه اینفلوئنسرهای تاثیرگذار، به گوش قشر خاصی از جامعه میرساند.
چرا که همانطور که گفتیم اینفلوئنسرها از افراد مورد اعتماد و متخصص در زمینه خود برای جامعه هدف ویژهای میباشند و در صورتی که کسب و کار شما در زمینه مربوطه فعالیت کند، استفاده از اینفلوئنسرها برای رساندن نام برند شما به افراد مختلف، بسیار تاثیرگذار است.
گفتنی است که این روش، جایگزین روشهای دیگر بازاریابی نمیباشد؛ اما همانند اهرمی عمل میکند که قادر است به دیدهشدن برند شما و رشد کسب و کارتان کمک شایانی نماید.
مطلب مرتبط: انواع روشهای تبلیغات در تلگرام
ضرورت استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به پیشنهاد یک دوست برای خرید محصول و یا دنبال کردن برندی، جواب مثبت داده باشید، در حالی که اگر تبلیغی از برند فوق در تلویزیون و سایر رسانهها دیده میشد، توجه شما را جلب نمیکرد. این دقیقا همان چیزی است که به اینفلوئنسرها بیش از کانالهای تبلیغات قدرت تاثیرگذاری بخشیده است. به همین جهت در بسیاری از مواقع با سنجیدن تمامی جوانب، استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ در برنامههای بازاریابی توصیه میشود. زیرا:
• اینفلوئنسرها قادرند آگاهی از برند را افزایش دهند و موجب ترغیب مخاطب به خرید یا دنبال کردن برند شوند.
• این تولیدکنندگان محتوا هستند که برای شما محتوای خلاقانه تولید میکنند. محتوایی خلاقانه و متفاوت از دیگر تبلیغات!
• اینفلوئنسرها تاثیر واقعی در جذب جامعه و دیدهشدن محصول یا خدمات شما دارند.
به این آمارها توجه کنید:
در ایران 1نفر از هر 3نفری که در سوشال مدیا حضور دارد اینفلوئنسری را دنبال میکنند. 52% از افرادی که یک یا چند اینفلوئنسر را دنبال میکنند تابحال حداقل یکبار از مشاوره آنها استفاده کردهاند و 89% افراد اعلام کردهاند که توسط اینفلوئنسرها محصول یا برندی را شناختهاند. 75% افرادی که اینفلوئنسرها را دنبال میکنند بعد از دیدن محصولی توسط آنها، آن محصول را خریداری کردند. 64% کاربران محصولاتی که توسط یک اینفلوئنسر ارزش گذاری شده بود را به اطرافیانشان پیشنهاد میدهند.
یکی دیگر از ارقام قابل توجه و دیدنی در سال 2020 مربوط به ترکیب جنسیتی خانم و آقا در اینستاگرام میباشد که 52% شامل خانمها و 48% آقایان میباشد. البته توجه داشته باشید که این ترکیب متناسب با نوع کسب و کار و فعالیت آن برای تمامی بیزینسها یکسان نیست.
با توجه و در نظر گرفتن اعداد و ارقام آمار فوق، میتوان به اهمیت اینفلوئنسر مارکتینگ در برنامه بازاریابی یک کسب و کار پی برد. اما سوالی که در اینجا مطرح است این است که به هنگام برنامه ریزی جهت همکاری با اینفلوئنسرها، چگونه اینفلونسر مورد نظر و مناسب با کسب و کار خود را انتخاب کنیم؟
چشم انداز وضعیت کنونی اینفلوئنسر مارکتینگ
در سال 2014 اگر به اندازه کافی خوش شانس بودید و با عکسهایی با پس زمینه رنگی و زیبا و با داشتن نکات زیباشناسی در صفحه عمومی اینستاگرام به نمایش درمیآمدید؛ یا اگر ظاهر شما به اندازه کافی جذاب بود، شانس شما برای تبدیل شدن به یک فرد تأثیرگذار زیاد بود و پس از مشارکت کافی با برند، میتوانستید اینفلوئنسر مارکتینگ را به یک حرفه تمام وقت تبدیل کنید. اما دنیای امروز شبکههای اجتماعی با حال و هوای آن روزها بسیار متفاوت است.
در حالیکه اینفلوئنسرها دوربین DSLR به دست به ساحلها میروند و با ویرایش عکسهای خود به عکسهایی فوق عالی دست مییابند، نسل جوانی هم وجود دارند که عکسهای خود را مستقیم از دوربین گوشی به اینستاگرام منتقل میکنند. حال برای این جامعه جوان، یک فرد فشن اینفلوئنسر کافیست تا عکسهای خود را در پوزهایی گاه و بیگاه و با ویرایشی محدود آپلود کند تا با استقبال بینظیری روبرو شود.
بنابراین، با تغییراتی که طی 5 سال گذشته روی داده است، خواهید دید که چگونه اینفلوئنسر مارکتینگ متغیر بوده و نمیتوان نسخه واحدی برای تمامی زمانها و برای تمامی کسب و کارها پیچید.
منبع این جمله و بقیه جملات همون پاراگراف رو لطف میکنید بگید؟
“در ایران 1نفر از هر 3نفری که در سوشال مدیا حضور دارد اینفلوئنسری را دنبال میکنند.”