سشن (Session) چیست؟ مفهوم سشن در بازاریابی دیجیتال

session در گوگل آنالیتیکس در واقع وظیفهی جمعآوری تمام رفتارها، واکنشها و اقدامات کاربران را دارد. مانند بازدید از یک صفحه، ثبتنام در سایت، خرید یک محصول یا خدمات، کلیک کردن روی لینکها و…
یک تعریف اشتباه درمورد session وجود دارد که هر ۳۰دقیقه یک session است اما هر ۳۰دقیقه غیرفعال بودن کاربر در سایت یا صفحه مد نظر باعث منقضی شدن session کاربر میشود. کاربر وارد سایت شما میشود چرخی میزند از لحظه ورود به سایت اگر کلیکی برای ورود به صفحه دیگر یا هر فعالیتی رخ ندهد آن session تا ۳۰ دقیقه بعد فعال است، اگر کاربر از صفحه ما به طور کامل حتی خارج شود و قبل از اتمام ۳۰دقیقه از آخرین فعالیتش دوباره به صفحه ما مراجعه کند وارد همان session قبلی میشود ولی اگر حتی پس از گذشت ۳۱ دقیقه دوباره وارد سایت شود session جدیدی برای وی ایجاد میشود. البته session کاربر ۲۴ساعته نمیباشد حداکثر پس از ۴ساعت session منقضی میشود. مدت زمان تعریف شده برای منقضی شدن session به صورت اتوماتیک توسط خود آنالتیکس تنظیم شده اما کسبوکارها میتوانند این تایم را از ۳۰دقیقه تغییر دهند ولی اکثرا همه از تایم اولیه استفاده میکنند.
هر session در آخر روز یعنی ۱۱:۵۹:۵۹ منقضی میشود در کمپینهای بزرگ مانند حراج جمعه بامیلو، یلدای دیجیکالا حجم ترافیک زیادی از کاربرها در این تایم منتظر حراج هستند که مبادا حراج را از دست بدهند زمانی که session منقضی میشود این حجم ترافیک وارد روز بعد میشود این باعث میشود هزینه شما در برخورد با آژانسها افزایش پیدا کند در حالی که بخش عظیمی از کاربرها را ما با انواع تبلیغات آفلاین و آنلاین جذب کردیم نه فقط آن آژانس بخصوص و علاوهبر آن به خاطر منقضی شدن session روز قبل شما دو برابر باید هزینه پرداخت کنید برای جذب یک کاربر چرا که دوبار شمارش شده. راهحل این مشکل به این صورت است که شما به آژانس بگویید که کاربرهایی را که در چند روز جذب صفحه شما کردهاند هرروز با UTM (کدهای UTM رشتههای متنی هستند که به آدرس URL مورد نظر اضافه میشوند.) متفاوت جذب کنند.
نکته بعدی درمورد منقضی شدن session تغییر منبع کمپین یا تغییر خود کمپین است، به طور مثال کاربر به صورت ارگانیک توسط گوگل به شما مراجعه کند و از سایت شما خارج شود سپس ۵دقیقه بعد به وسیله گوگل ادز یا… دوباره به سایت شما برگردد در این صورت برای وی یک session جدید ایجاد میشود. در اینجا متوجه میشویم که تعریف هر session یک کاربر است تعریف غلطی است و این دو موضوع از هم متفاوت هستند.
ممکن است شما کمپینی را اجرا کنید فرد دیگری نیز همان کمپین را اجرا کند ولی شما از او session بهتری جذب کنید آیا این ملاک است که شما از وی موفقتر بودید؟ خیر باید چک کنید که آیا گوگل آنالتیکس شما با گوگل ادز شما مرتبط بوده؟ برای درک آسانتر به این مثال توجه کنید، همواره در کمپینهای ریتارگتینگ تعداد session از کاربر بیشتر است چرا که کاربر مد نظر توسط کمپینهای مختلف جذب صفحه میشود و آنالتیکس session را میشمارد، در این صورت به دلیل تغییر منبع کمپین session جداگانه برای همان کاربر در نظر گرفته شده است. چرا که گوگل کلیک وظیفهاش شمارش کلیک است و برای هر بار کلیک GCLID(شناسه کلیک Google) متفاوت در نظر میگیرد.
زمانیکه کاربر به صورت ارگانیک وارد سایت شود و مجددا از سایت خارج شود اما قبل از ۳۰دقیقه به صورت Direct به صفحه بازگردد به دلیل اینکه آنالتیکس session را به صورت non-direct میشمارد منبع عوض نشده و کاربر در session قبلی است.
در حالت کلی شمارش session ،KPI (شاخص کلیدی عملکرد) مناسبی نیست اما در مواردی مانند تبلیغات کلیکی بهتر است شما با آژانس session را ملاک قرار دهید تا از کلیک بدانید چند کاربر وارد سایت شدهاند.