پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
بازاریابی محتوایی

کپی رایتینگ چیست و کپی رایتر کیست؟ آشنایی با وظایف Copywriter

عاطفه سلحشور عاطفه سلحشور
21 مرداد 1402
زمان مطالعه: 11 دقیقه
کپی رایتینگ چیست و کپی رایتر کیست؟ آشنایی با وظایف Copywriter

آیا شما می‌توانید به وسیله کلمات، مخاطبان هدف خود را برای انجام کاری قانع کنید؟ آیا می‌توانید محتواهای بلاگ خود را به گونه‌ای بنویسید که خوانندگان آن را دنبال کرده و اقدام موردنظر شما را انجام دهند؟ اگر جواب شما به این سوالات مثبت است، پس شما از مهارت کپی رایتینگ در تولید محتوا برخوردار هستید.

در حقیقت خیلی مهم است که شما بتوانید با محتواهای خود، حرکت مثبتی در روند استراتژی بازاریابی کسب‌وکار خود ایجاد کرده و میزان تبدیل و شبکه‌های مشتریان خود را افزایش دهید.

پس برای آن که به درک بهتری از نوشتن محتواهای متقاعدکننده برسید، در ادامه به جواب سوال کپی رایتینگ چیست پرداخته و موضوعات مهم پیرامون آن را توضیح می‌دهیم.

کپی رایتینگ چیست؟

شغل کپی رایتینگ هنر خلق محتوای ترغیب‌کننده است که به طور استراتژیک برای افزایش تبدیل و فروش تهیه می‌شود. از نوشتن ایمیل‌های تعاملی و بلاگ‌های مجذوب‌کننده گرفته تا تبلیغ‌های متقاعدکننده و کاتولوگ‌های خیره‌کننده همه تحت تاثیر هنر کپی رایتینگ قرار دارند.

در توضیح مختصرتر می‌توان گفت:

کپی‌ رایتینگ یک استراتژی تولید محتوا بوده که بر متقاعد کردن مخاطبان برای انجام اقدام موردنظر ما تاکید دارد.

در حقیقت علت‌های مختلفی برای نام‌گذاری این مهارت به اسم کپی رایتینگ ذکر شده است. بعضی‌ها معتقدند این نام‌گذاری از کلمه یونانی ((copiae)) به معنای نوشت فراوان در سال  1300، گرفته شده؛ اما به مرور زمان، این کلمه دچار تحول معنایی شد تا در نهایت در سال 1800 که دنیای روزنامه‌نگاری متحول شد، معنای ((محتوای تبلیغاتی)) را پیدا کرد. بنابراین حال قابل درک‌تر است که چرا به نوشتن محتوای تبلیغاتی، کپی رایتینگ می‌گوییم.

همچنین در ارتباط با مفهوم بازاریابی محتوایی، این مقاله را از دست ندهید:

بازاریابی محتوایی چیست؟ | همه‌چیز درباره بازاریابی محتوایی 

تاریخچه کپی و کپی رایتینگ

اصطلاح ((کپی)) در کپی رایتینگ از صنعت چاپ نشات گرفته است. به بیان مفصل‌تر، در اوایل رشد صنعت چاپ، نسخه فیزیکی هر حرف یا کاراکتر تهیه شده و سپس به طور جداگانه چاپ می‌شد. این فرآیند مستلزم آن بود که چاپگر یک نسخه فیزیکی از متنی که باید تکثیر شود، یا همان ((کپی)) را داشته باشد.

با گذشت زمان، اصطلاح ((کپی)) به طور خاص به متن نوشتاری برای چاپ اطلاق گردید که اغلب به صورت دستی نوشته یا تایپ می‌شد. در حقیقت محتوای کپی برای تکثیر در اختیار چاپگر قرار می‌گرفت تا متن را روی دستگاه، چاپ کند.

با پیشرفت فناوری چاپ و خودکار شدن فرآیند، اصطلاح «کپی» همچنان برای توصیف محتوای نوشتاری که در حال تکثیر بود استفاده می‌شد. اما با ظهور تبلیغات در اوایل قرن بیستم، اصطلاح ((کپی))، به منظور محتوایی متقاعدکننده و جذاب برای تبلیغ برند، محصول یا خدمت به کار گرفته شد.

از طرفی دیگر مهارت کپی رایتینگ تاریخچه‌ای طولانی دارد که می‌توان آغاز آن را به دوران مصر باستان و با نگارش پیام‌های تبلیغاتی روی طومارهای پاپیروس، نسبت داد.

سپس اختراع چاپخانه گوتنبرگ در قرن پانزدهم صنعت چاپ را متحول کرد و فرصت‌هایی را برای تبلیغات نوشتاری به وجود آورد اما این روند به همینجا ختم نشد و با ظهور رسانه‌های جمعی در قرن بیستم، بازاریابان مسئول ایجاد پیام‌های متقاعدکننده برای روزنامه‌ها، مجلات، رادیو و تلویزیون شدند.

در همین دوران، ظهور پیشگامانی مانند دیوید اوگیلوی و کلود هاپکینز که بر تحقیق، تفکر استراتژیک و داستان‌سرایی در کپی رایتینگ تاکید داشتند، مفهوم مهارت کپی رایتینگ را بیش از پیش برای افراد روشن کرد.

در نهایت، عصر دیجیتال چالش‌ها و فرصت‌های جدیدی را به همراه داشت و کپی‌رایترها با استفاده از اینترنت، رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوایی توانستند زوایای دیگری از تبلیغ نویسی را کشف کنند.

 تبلیغ نویسی

 اهمیت کپی رایتینگ و تبلیغات

کپی رایتینگ و تبلیغات نقش مهمی در موفقیت کسب‌وکارها و برندها دارد. در ادامه به 7 دلیل کلیدی برای اهمیت آن‌ها اشاره می‌کنیم:

ایجاد ارتباط موثر با مخاطبان

تبلیغ ‌نویسی و تبلیغات به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا پیام خود را به طور مؤثر به مخاطبان خود منتقل کنند. آن‌ها کسب‌وکارها را قادر می‌سازند تا پیشنهادات، مزایا و ارزش‌های منحصربه‌فرد فروش خود را به شیوه‌ای متقاعدکننده منتشر کنند.

تقویت هویت برند

کپی رایتینگ و تبلیغات به ساخت و ایجاد هویت یک برند کمک کرده و از طریق پیام‌ها، لحن و عناصر بصری ثابت موجب شناخت برند، ایجاد وفاداری و تشکیل اعتماد در بین مصرف‌کنندگان می‌شود.

افزایش فروش و درآمد

کمپین‌های تبلیغاتی و کپی رایتینگ موثر می‌توانند با برجسته کردن ویژگی‌ها، مزایا و ارزش محصولات یا خدمات، مشتریان بالقوه را برای خرید، متقاعد کرده و باعث فروش و ایجاد درآمد برای کسب‌وکارها شوند.

متمایز ساختن از رقبا

در بازارهای رقابتی، کپی رایتینگ و تبلیغات به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را به خوبی نشان دهند.در حقیقت پیام‌های منحصربه‌فرد و تاثیرگذار می‌توانند برند را متمایز کرده و آن را به یادماندنی‌تر  کند.

ایجاد بازاریابی هدفمند

تبلیغ نویسی و تبلیغات به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا علایق و رفتارهای مشتریان بالقوه خود را هدف قرار داده و با سفارشی کردن پیام‌ها، توجه آن‌ها را جلب کرده و نرخ تبدیل را افزایش دهند.

بهبود روابط با مشتری

کپی رایتینگ و تبلیغات می‌تواند روابط مثبت با مشتریان را تقویت کند. به بیان دیگر با ایجاد محتوای جذاب، پرداختن به مشکلات مشتری و ارائه راه‌حل، کسب‌وکارها می‌توانند خود را به عنوان برندی قابل اعتماد در ذهن مخاطبان هدف ثبت کنند.

تأثیرگذاری بر رفتار مصرف‌کننده

کپی رایتینگ و تبلیغات مؤثر این قدرت را دارد که با هدف قرار دادن احساسات، نیازها و دغدغه‌های مخاطبان، آنان را به اقدام دلخواه خود مانند خرید محصولی خاص، ثبت‌نام در خبرنامه یا اشتراک‌گذاری محتوا با دیگران، ترغیب کنند.

به طور کلی، تبلیغ نویسی و تبلیغات ابزارهای ضروری برای کسب‌وکارها هستند تا به طور مؤثر پیام خود را منتقل کرده، برند خود را بهبود داده، فروش را افزایش داده و در نهایت به اهداف بازاریابی خود دست یابند.

تفاوت کپی رایتینگ و تولید محتوا

گاهی کپی رایتینگ و تولید محتوا با هم اشتباه گرفته می‌شوند؛ بنابراین بهتر است با تفاوت آن‌ها آشنا شوید. هدف تولید محتوا، آگاه ساختن، آموزش دادن و سرگرم کردن مخاطبان هدف است. به بیان دیگر ما در تولید محتوا به دنبال جلب اعتماد مخاطبان بوده تا آنان را تشویق به مراجعه دوباره به سایت و خرید محصولات خود کنیم.

در حالی که کپی رایتینگ نیز می‌تواند آگاه‎‌کننده، آموزش‌دهنده و سرگرم‌کننده باشد، هدف اصلی آن تبلیغ کردن و قانع کردن مخاطبان هدف است. در حقیقت کپی رایتینگ در تولید محتوا لحنی متفاوت داشته و خوانندگان را به انجام اقدام موردنظر ترغیب می‌کند؛ برای مثال در تبلیغ نویسی از مخاطبان می‌خواهیم که روی لینک کلیک کرده، چت رایگان انجام داده یا محتوای رایگانی را دانلود کنند.

شغل کپی رایتینگ

وظایف یک کپی رایتر

یک کپی رایتر قبل از آن که دست به قلم شود، باید منابع و داده‌های مرتبط را برای تبلیغ نویسی جمع‌آوری کند که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • یافتن کلمات کلیدی مرتبط با محصول یا خدمت
  • کشف ویژگی‌ها و مزایای محصول یا خدمت
  • پژوهش درمورد دغدغه‌های مخاطبان هدف
  • تحقیق در مورد داستان‌های تاثیرگذار برند
  • دنبال کردن ترندهای مرتبط و استفاده از آنان

کپی رایتر حتی ممکن است برای آن که بهتر بتواند محصول یا خدمت را درک کند، آن را تهیه کرده و آن را مورد بررسی قرار دهد. پس از تحقیق و بررسی، مرحله نوشتن آغاز شده که با تاکید بر متقاعدسازی مخاطبان هدف ارائه می‌شود.

فرمول‌های کپی رایتینگ 

فرمول‌های زیادی در کپی رایتینگ وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، محتواهای جذاب و گیرایی برای کسب‌وکار خود تولید کنید. از عمده این فرمول‌ها می‌توان به فرمول bab یا pas اشاره کنیم. در این بخش به بررسی برخی از بهترین فرمول‌های کپی رایتینگ خواهیم پرداخت. 

فرمول BAB

فرمول BAB در کپی رایتینگ از سه بخش با نام‌های before و after و bridge تشکیل شده است که می‌توانید جزئیات این فرمول را در بخش زیر مشاهده کنید:

1- قبل (before): در این بخش باید کاربر را به جایی ببرید که علاقه‌ای به بودن در آن ندارد. به عبارت دیگر، در ابن بخش از محتوا، کاربر در موقعیتی که دوست ندارد قرار می‌گیرد. 

2- بعد (after): در این بخش باید کاربر را به جایی ببرید که می‌خواهد به آن دست پیدا کند. به زبان ساده‌تر، در بخش after، کاربر در موقعیتی قرار خواهد گرفت که به آن علاقه دارد. 

3- پل (bridge): همانطور که از نام این بخش پیدا است، در این بخش باید پلِ رسیدنِ کاربر به موقعیتی که دوست دارد در آن باشد (after) را به آن نشان دهید.

فرمول pas

فرمول pas در کپی رایتینگ از سه بخش problem و agitate و solution تشکیل شده است که در بخش زیر می‌توانید جزئیات مربوط به آن را مشاهده کنید:

1- مشکل (problem): در این بخش نیاز است تا یک مشکل یا دغدغه کاربر به‌طور واضح بیان شود. 

2- بزرگنمایی (agitate): در بخش دوم، باید مشکلی را که بیان کردید، در چشم کاربر بزرگ کنید. 

3- راه حل: (solution): در آخر باید یک راه برای حل مشکلی که بیان کردید را به کاربر ارائه دهید. 

مثالی از متن یک تبلیغ با استفاده از فرمول pas در بخش زیر بیان شده است:

آیا شما نیز در صحبت به زبان انگلیسی با چالش مواجه هستید؟ (problem)

آیا می‌دانید با عدم یادگیری زبان انگلیسی، بسیاری از فرصت‌ها را در زندگی خود از دست خواهید داد؟ (solution)

برای یادگیری زبان انگلیسی می‌توانید در دوره ما ثبت نام کنید. (agitate)

فرمول 2yes

یکی از ساده‌تری فرمول‌ها در کپی رایتینگ، فرمول 2yes است. در این  فرمول ابتدا نیاز است تا دو سوال که جواب آن‌ها بدیهی است از کاربر بپرسید و در آخر، با یک فراخوان به اقدام، کاربر را به عمل دعوت کنید. شما می‌توانید مثالی از متن این تبلیغ را در بخش زیر مشاهده کنید:

آیا می‌خواهید در زمینه دیجیتال مارکتینگ متخصص شوید؟

آیا کیفیت آموزش برای شما مهم است؟

همین الان در دوره آموزشی بازاریابی دیجیتال ما ثبت نام کنید. 

10 نکته برای موفقیت در کپی رایتینگ

حال که با شغل کپی رایتینگ و وظایف کپی رایتر آشنا شدیم، بهتر است درمورد نکاتی برای موفقیت در تبلیغ نویسی آگاهی پیدا کنیم:

  1. مخاطب خود را درک کنید

قبل از شروع نوشتن، مطمئن شوید که درک روشنی از مخاطبان هدف خود دارید. درباره جمعیت شناسی، علایق و نقاط درد آن‌ها تحقیق کنید تا بتوانید یک کپی ترغیب‌کننده بنویسید.

  1. از عنوان‌های جذاب استفاده کنید

عنوان اولین چیزی است که خوانندگان با آن روبه‌رو می‌شوند؛ بنابراین آن را باید ساده و جذاب نگه دارید. در حقیقت شما باید به عنوان یک کپی رایتر با استفاده از کلمات احساس فوریت ایجاد کرده و آن‌ها را به انجام اقدام موردنظر دعوت کنید.

  1. روی مزایا تمرکز کنید

در تبلیغ نویسی به جای آن که تنها بر ویژگی‌ها تمرکز کنید، مزایای محصول یا خدمت را نیز بررسی کرده و در کپی خود برجسته کنید. در حقیقت شما باید به خوانندگان نشان دهید که چگونه می‌توانید مشکلات آن‌ها را حل کرده و زندگی آن‌ها را بهبود ببخشید.

  1. آن را واضح و مختصر نگه دارید

همیشه به یاد داشته باشید که در شغل کپی رایتینگ باید از اصطلاحات تخصصی یا مفاهیم پیچیده خودداری کنید. به بیان دیگر کپی خود را ساده، واضح و قابل‌فهم نگه داشته و برای تعامل با خوانندگان از جملات و پاراگراف‌های کوتاه استفاده کنید.

  1. یک دعوت به اقدام قوی ایجاد کنید

هر قطعه از کپی رایتینگ در تولید محتوا باید یک فراخوان به اقدام (CTA) واضح داشته باشد که اقدام بعدی را برای خوانندگان توضیح دهد. این فراخوان به اقدام می‌تواند، اقدامات مختلفی را از جمله خرید، ثبت‌نام در خبرنامه یا تماس با شما را در بر بگیرد.

  1. داستان‌سرایی را در اولویت قرار دهید

با استفاده از داستان‌سرایی، تعریف حکایات جذاب یا ارائه موقعیت‌های مرتبط، احساسات مخاطبان خود را درگیر کرده وآنان را با پیام خود همسو کنید.

  1. A/B تست را فراموش نکنید

شما به عنوان یک کپی رایتر باید از A/B تست برای مقایسه نسخه‌های مختلف کپی خود استفاده کرده و شاخص‌های کلیدی مرتبط مانند نرخ کلیک، تبدیل‌ها و تعامل را مورد بررسی قرار دهید. به بیان دیگر باید به طور مداوم اثربخشی تلاش‌های کپی رایتینگ خود را آزمایش و اندازه گیری کنید.

درباره A/B test، در این مطلب بخوانید:
همه چیز درباره A/B تست

  1. از ترندهای روز صنعت، استفاده کنید

در مورد تکنیک‌ها، استراتژی‌ها و پلتفرم‌های جدید آگاهی پیدا کرده و متناسب با آنان کپی خود را بنویسید. در حقیقت شما باید از آخرین ترندها در کپی رایتینگ و تبلیغات خود استفاده کنید.

  1. نتایج و بازخوردها را بررسی کنید

از همکاران، مشتریان یا مخاطبان هدف خود بازخورد گرفته و نظرات آنان را در محتواهای تبلیغاتی بررسی کرده و در صورت لزوم کپی جدید را با استفاده از نقطه نظرات آنان بنویسید.

  1. در آخر تمرین، تمرین و تمرین

در نهایت نیز باید به یاد داشته باشید که شغل کپی رایتینگ مهارتی است که با تمرین بهبود می‌یابد. اگر به دنبال تبدیل شدن به یک کپی رایتر برجسته هستید یا می‌خواهید مخاطبان خود را با محتواهای تبلیغاتی خود تحت تاثیر قرار دهید، باید تبلیغ نویسی را به یک تمرین روزانه تبدیل کنید.

کپی رایتینگ در تولید محتوا

چگونه کپی رایتینگ در تولید محتوا را شروع کنیم؟

وقتی نوبت به رشد کسب‌وکار می‌رسد، برآورده کردن مؤثر نیازهای مصرف‌کننده و در عین حال به حداکثر رساندن سود بسیار مهم است؛ اینجاست که کپی‌ رایتینگ وارد میدان می‌شود. در حقیقت پیام‌رسانی ترغیب‌کننده می‌تواند مخاطبان شما را مجذوب خود کرده و بهترین نتایج بازاریابی را برای شما به ارمغان بیاورد.

شما تنها کافی است همین امروز یک برند و محصول یا خدمت را در نظر گرفته و برای آن متن تبلیغاتی نوشته و به مرور زمان چکش کاری‌های لازم را انجام دهید. به این صورت به مرور می‌توانید ایده‌های جذابی را استخراج کرده و به یک کپی رایتر برجسته تبدیل شوید.

منابع:

Rockcontent

Awai

پاکت
به اشتراک بگذارید:
عاطفه سلحشور
عاطفه سلحشور
نظرات

در حال بارگیری کپچا...

سعید
سعید

شاید وظایف یک شخص توی پوزیشن کپی رایتینگ توی شرکت‌های ایرانی خیلی گسترده‌تر باشه. به عنوان مثال، توی خیلی از شرکت‌ها، یک کپی رایتر وظیفه تدوین استراتژی محتوا، نوشتن محتواهای بلاگ سایت و حتی انتشار محتواها هم بر عهده داره.

هارمونی