پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
بازاریابی محتوایی

چطور محتوا را بازیافت کنیم؟

محمد نصیری محمد نصیری
23 خرداد 1401
زمان مطالعه: 7 دقیقه

به‌نظرتان با کیفیت‌ترین محتوایی که تاکنون تولید کرده‌اید چه بوده است، برای نگارش آن محتوا و تولید یک متن یونیک چقدر زمان صرف کرده‌اید؟ قطعا اگر در زمینه محتوا فعالیت دارید تا به حال مطالب بسیاری را ایجاد کرده‌اید که بازخورد خوبی را هم داشته است و یک زمانی می‌خواهید تا از آن دوباره استفاده کنید، اما بسیاری از افراد بر این باورند که اگر از یک محتوا دوبار استفاده شود، یعنی دارند یک موضوع تکراری را به مخاطبان ارائه می‌دهند! در صورتی که این طور نیست، شما می‌توانید با تکنیک بازیافت محتوا با ایجاد کمی تغییر از مطالب قبلی خود استفاده کنید و به اصطلاح با یک آپدیت جدید مخاطبان بیشتری را به خود جذب کنید.

در این راستا و با توجه به سوال بسیاری از کاربران ما در این مطلب به بررسی نحوه بازیافت کردن یک مطلب می‌پردازیم، لذا توصیه می‌کنیم برای آموزش و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

بازیافت محتوا چیست؟

بازیافت محتوا در واقع به معنی استفاده مجدد از یک محتوا تولید شده است. اما با ظاهری جدید و متفاوت‌تر تا از این طریق سبب
گسترش و افزایش طول عمر آن گردیم.
شاید شما با خواندن این تعریف به این فکر کنید بازیافت یک متن یعنی این که مطلبی تکراری را دوباره در اختیار مخاطب قرار دهیم، در صورتی که اصلا این طور نیست.

برای درک بهتر این موضوع اجازه بدهید تا یک مثال برایتان بیاوریم، تصور کنید شما چند ماه پیش یک مطلب را در وبلاگ خود منتشر کرده‌اید حالا می‌خواهید دوباره از همان محتوا در یکی از شبکه‌های اجتماعی خود مانند اینستاگرام استفاده کنید، به همین دلیل آن  محتوا را به صورت یک پادکست در می‌آورید و از آن استفاده می‌کنید، این کار در واقع یعنی بازیافت و استفاده مجدد ازآن! این محتوا نه تنها برای کاربران تکراری نیست بلکه در واقع یک ارزش جدید برای او است و حتی می‌تواند بیشتر از آن که فکر کنید جذاب هم باشد.حالا قطعا برایتان این سوال پیش می‌آید که:

مطلب مرتبط: کپی رایتینگ چیست؟

چرا باید از بازیافت محتوا استفاده کنیم؟

قطعا استفاده از این روش باعث کاهش هزینه و زمان تولید محتوا جدید و ارزشمند می‌شود، چرا که ما از قبل تمامی مراحل و زمانی‌که نیاز بوده است برای یک محتوا طی کرده‌ایم و حالا می‌خواهیم آن محتوای باکیفیت قبل را با یک سری تغییرات جزئی و جدید دوباره استفاده کنیم، در این صورت ما می‌توانیم از آن را به صورت یک پادکست، پست اینستاگرام، ویدئو یوتیوب و حتی به کتاب الکترونیک بازیافت کنیم. جالب است بدانید که بازیافت محتوا از نظر سئو هم بسیار حائز اهمیت است و سبب جلب توجه گوگل به محتوای شما می‌شود، به‌نظرتان چرا گوگل به این موضوع اهمیت می‌دهد؟ در پاسخ این سوال باید بدانید زمانی که در رابطه با یک موضوع چندین کلمه کلیدی با محتواهای مختلف دارید، موتورهای جستجوگر شما را به عنوان یک منبع در آن زمینه می‌دانند و این‌گونه بیشتر دیده خواهید شد.

همچنین علاوه بر این، آپدیت محتواهای قدیمی برای گوگل نشانگر این است که وب‌سایت شما فعال است و دائما برای جلب توجه و رضایت مخاطب در تالش است. در نتیجه باید بدانید، بازیافت محتوا در افزایش تعداد و کاهش زمان تولید آن و همچنین افزایش تعداد مخاطبین ما تاثیرگذار است. و اما می‌رویم سراغ مسئله اصلی، و این‌که چطور باید این کار را انجام دهیم.بازیافت محتوا

چطور محتوا را بازیافت کنیم؟

همان‌طور که تا به این جای مطلب توضیح دادیم، بازیافت کردن یک مطلب بدین معنا است که محتوایی را مجددا به یک صورت جدید و در جایی دیگر استفاده نماییم و یا اطلاعات جدیدی را به آن اضافه کنیم.
توصیه می‌کنیم اگر هدف شما از این کار استفاده از محتوا در کانال‌های متفاوت است، در این رابطه معیارهایی را برای خود تعریف کنید. منظور این است که، به طور مثال به سمت محتواهایی بروید که از آن بازخورد خوبی را دریافت کرده‌اید و سپس به گونه‌ای جدید که جذاب هم باشد آن را برای مخاطب به اشتراک بگذارید. اگرشما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید محتواهای ارزشمند قدیمی خود را دوباره کارآمد کنید و به عمر آن بی‌افزایید ما در ادامه قصد داریم تا برخی از بهترین روش‌ها را برای این ترفند برایتان شرح دهیم.

نکته: البته توجه کنید، نحوه بازیافت محتوا در سایت با شبکه‌های اجتماعی کمی متفاوت است، اما با این حال باز هم می‌شود از همه روش‌ها ارائه شده برای همه موارد استفاده کرد. لذا توصیه می‌کنیم به موارد زیر توجه ویژهای داشته باشید:

مطلب مرتبط: تولید محتوای آموزشی چیست؟ | اصول تولید محتوای آموزشی

راهکار بازیافت محتوا وبلاگی

تولید محتوا به صورت ویدئویی: جالب هست بدانید که امروزه یکی از تاثیرگذارترین راه‌ها برای استفاده مجدد از یک محتوا تبدیل آن به ویدئو است، مخصوصا در پست‌های آموزشی! در این رابطه اگر بخواهیم برایتان یک مثال بیاوریم هاب اسپات یک رسانه است که با تبدیل بالگ پستهای خود به ویدئو و استفاده از آن‌ها در یوتیوب توانسته کاربر بسیاری را به خود جذب کند. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر شرایطاش را دارید، برای بازیافت محتوا از قدرت تبدیل متن به ویدئو غافل نشوید و از آن استفاده کنید.

اینفوگرافیک بسازید: اگر در وبلاگ یا سایت خود محتوایی دارید که به صورت آماری و یا نموداری منتشر کرده‌اید، دست به کار شوید و با ساخت اینفوگرافیک آن و ایجاد یک محتوا بصری زیبا دوباره از آن استفاده کنید. اغلب محتواهای تصویری جلب توجه بیشتری برای مخاطب و کاربر دارد.

کتاب الکترونیکی بسازید: جمع‌آوری و تولید کتاب‌های الکترونیک دیگر راه کار برای آپدیت مجدد یک محتوا است. با این کار شما علاوه بر افزایش ارزش و اعتبار مطلب خود به راحتی می‌توانید برای خود رزومه‌سازی کنید.

پادکست بسازید: به طوری کلی تولید محتوا صوتی و ویدئویی به دلیل فراگیری ساده و راحت‌تر برای مخاطب جذاب‌تر است، بنابراین اگر مطلبی دارید که قابلیت این را دارد تا به صورت صوتی ضبط شود، پادکست تولید کنید. تولید پادکست همواره برای افرادی که محتوا آزاد دارند بهترین راه‌حل برای بازیافت است. برخی از افراد گاها در کنار تولید پادکست ویدئو هم تهیه می‌کنند.

راه‌کارهای بازیافت محتوا

راه‌های بازیافت محتوا شبکه‌های اجتماعی

اگر عمده فعالیت شما در زمینه شبکه‌های اجتماعی است و در آن محتواهایی دارید می‌توانید با استفاده از راه‌کارهای ذیل مجددا از آن‌ها استفاده کنید:

تبدیل پست به ویدئو: در حال حاضر اغلب شبکه‌های اجتماعی در دسترس قابلین پشتیبانی و انتشار ویدئو را داند. بیشتر فعالیت ایرانی‌ها در اینستاگرام است شما می‌توانید با تبدیل یک پست متنی به ویدئویی مقبولیت بیشتری را کسب کنید و تاثیر آن بر بازدید مطلب خود را مشاهده کنید.

از نظرات کاربران پست بسازید: استفاده از نظرات کاربران برای محصولات و خدمات می‌تواند یکی از روش‌های بسیار عالی برای بازیافت محتوا در شبکه‌های اجتماعی باشد.

محتوای ایجادشده توسط کاربر: استفاده از نظرات و کامنت‌های مثبت کاربران از دیگر راه‌های استفاده از محتوا است! شما می‌توانید به راحتی و با استفاده از این تکنیک ساده یک محتوا ارزشمند تولید کنید و اعتماد سایر مخاطبان را بیشتر به خود جلب کنید.

محتوا شبکه‌های اجتماعی را بازنشر کنید: آحرین راه‌کاری که در این مطلب می‌خواهیم به شما ارائه دهیم بازنشر محتوا شبکه‌های اجتماعی برای بازیافت آن‌ها است؛ برای این منظور شما به راحتی می‌توانید با کمترین زمان محتوا جدید تولید کنید برای مثال: از یک پست خود در توییتر اسکرین بگیرید و با نوشتن یک کپشن برای آن، مطلب را مجدد در اینستاگرام منتشر کنید به همین راحتی هم می‌توانید محتوای خود را در محیط‌های مختلف عرضه و کاربران بیشتری را جذب کنید.

بازیافت محتوا با استفاده از آپدیت مطالب قبلی

این روش برای افرادی است که محتواهایی دارند که در مرور زمان قابلیت تغییر و افزودن اطلاعات جدید را داند! بنابراین اگر وبلاگی دارید که در آن مطالب را می‌توان به‌روزرسانی کرد قطعا از قدرت این کار غافل نشوید! البته توصیه می‌کنیم در طی به‌روزرسانی‌های خود تغییرات زیادی را در یک محتوا ایجاد نکنید چرا که این مسئله می‌تواند سبب جریمه وب‌سایت شما توسط گوگل شود، اگر بتوانید در هر نوبت آپدیت ۵۰۰ کلمه جدید به همراه عکس به محتوا اضافه کنید، نتایج شگفت‌آوری را در سایتتان مشاهده خواهید کرد. پس برای بازیافت محتوا از این قابلیت استفاده کنید و مطالب خود را هر چند وقت یک‌بار بررسی کنید.

کلام پایانی

ما دراین مطلب سعی کردیم تا به طور کامل موضوع بازیافت محتوا و راه‌کارهای استفاده از آن را برایتان بررسی کنیم؛ توجه داشته باشید که تولید محتوا با ارزش بدون زحمت و یک شبه اتفاق نمیافتد! و شما باید برای خلق آن زمان زیادی را بگذارید. تکنیک بازیافت یک استراتژی مکمل برای افزایش تعداد و طول عمر محتوا است، شما از این طریق می‌توانید جانی دوباره به مطالب قبل خود ببخشید و مجددا از آنها استفاده کنند.

پاکت
به اشتراک بگذارید:
محمد نصیری
محمد نصیری
نظرات

در حال بارگیری کپچا...

هارمونی