Chat GPT دستیار خوبی برای مارکترها خواهد بود، اگر…
فهرست مطلب
اگر تجربه صحبت با دوست خبرساز این روزها chat GPT را داشته باشید. متوجه شدهاید که تنها با طراحی سوالات درست و با ترتیب مناسب میتوان از پاسخهای آن در فرایندهای پیچیده کمک گرفت. سوالاتی که باعث ایجاد چشماندازی جدید در یک مسیر تکراری شود و یا سرعت انجام یک کار روتین را افزایش دهد. پس قدم اول یادگیری نکاتی برای نوشتن دستورات یا سوالات بهتر با chat GPT است و یا به صورت دقیقتر «چطور میتوان یک پرامپت (prompt) مارکتینگی خوب نوشت؟»
پرامپت (prompt) چیست؟
عبارت یا سوالی است که به کمک آن مکالمه خود را با یک دستیار هوش مصنوعی آغاز میکنید. در مقابل ChatGPT برای درک درخواست شما (پرامپتی که نوشتهاید) و نوشتن یک پاسخ مرتبط و منسجم از تکنیکهای پردازش زبان طبیعی (NLP) استفاده میکند و مکالمه ادامه پیدا میکند تا شما به پاسخ سوال خود برسید.
در ۵ قدم یک پرامپت خوب بنویسید
۱. روی موضوع مورد نظر خود دقیق شوید.
برای محدود کردن سوال یا درخواست خود میتوانید از ترفندهای زیر استفاده کنید:
- نسبت به موضوع مورد نظر آگاه باشید.
هر چقدر اطلاعات بیشتری پیرامون سوال خود داشته باشید، میتوانید سوالات بهتری طرح کنید و جوابهایی که به دنبال آن هستید؛ دریافت کنید.
- مخاطب هدف خود را مشخص کنید.
در مورد مخاطبان هدف خود و موضوعاتی که احتمالاً برای آنها جالب یا مرتبط است فکر کنید. این پارامتر به شما کمک کند موضوعی را انتخاب کنید که با مخاطب تعامل بیشتری داشته باشید.
- موضوع خود را به چند بخش کوچکتر تقسیم کنید.
اگر موضوع شما به بررسی چند بخش کوچکتر منتهی میشود. بهتر است هر بخش را جدا کنید و در مورد هر یک سوالاتی آماده کنید و از بخشهای کوچک به پاسخ سوال اصلی خود برسید.
۲. از کلمات مشخص و با قابلیت اجرا استفاده کنید.
استفاده از کلمات واضح و مشخص که قابلیت اجرایی دارند، هوش مصنوعی را تشویق میکند تا به دنبال پاسخ های بهتری برای درخواست شما باشد. در اینجا یکسری کلمات برای شما آورده شده است که میتوانید در مکالمات خود استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید:
- Identify (شناسایی کنید)
- Describe (توصیف کنید)
- Explain (توضیح دهید)
- Compare (مقایسه کنید)
- Discuss (گفتوگو کنید)
- Analyze (تجزیه و تحلیل کنید)
- Evaluate (ارزیابی کنید)
- Recommend (پیشنهاد)
- Suggest (پیشنهاد)
- Propose (پیشنهاد دهید)
- Predict (پیشبینی کنید)
- Assess (ارزیابی کنید)
- Interpret (تفسیر)
۳. زمینه موضوع خود را برای هوش مصنوعی مشخص کنید.
- موضوع خود را تعریف کنید.
با ارائه یک تعریف واضح و مختصر از موضوع خود شروع کنید. تا دستیار هوش مصنوعی توجه خود را روی موضوع یا سؤال خاصی که میپرسید متمرکز شود.
- اطلاعات اضافی ولی مرتبط ارائه دهید.
جزئیاتی از روندهای فعلی، وضعیت و تاریخچه ارائه دهید.
- هدف خود را توضیح دهید و مشخص کنید.
توضیح دهید که چرا این موضوع برای شما مهم است و میخواهید در نهایت به چه اطلاعاتی برسید.
- از مثال استفاده کنید.
مثالهای پشتیبان برای مشخص کردن زمینه مورد بحث و جزئیات بیشتر در مورد موضوع مورد نظر استفاده کنید.
۴. خروجی مورد انتظار خود را مشخص کنید.
- لحن: لحن پاسخی را که می خواهید از ChatGPT مشخص کنید: رسمی، غیررسمی، دوستانه یا حرفه ای.
- زبان: زبانی را که انتظار دارید ChatGPT در پاسخ خود از آن استفاده کند را تعریف کنید.
- طول پاسخ: طول پاسخی که از ChatGPT انتظار دارید را مشخص کنید. یک پاراگراف، ۳۰۰۰ کلمه و یا…
- فرمت: فرمت پاسخی را که انتظار دارید؛ مشخص کنید: متن، صدا، تصویر یا ویدئو.
- میزان شخصی سازی پاسخ: سطح شخصی سازی مورد نظر خود را در پاسخ تعریف کنید. آیا میخواهید ChatGPT از نام شما استفاده کند، توصیههایی بر اساس علایق شما ارائه دهد یا به شیوهای پاسخ دهد که شبیه یک مکالمه انسانی باشد؟
۵. با Chat GPT تعامل کنید.
لازم است بدانید که چگونه پس از شروع یک چت با ChatGPT تعامل کنید تا بهترین پاسخ را دریافت کنید. در ادامه به چند نکته در مورد نحوه تعامل با ChatGPT پرداختیم.
- برای انتقال بهتر منظور خود از زبان انگلیسی استفاده کنید!Chat GPT هنوز کامل نشده است. همچنین خیلی از اصطلاحات مارکتینگ معادل فارسی مناسبی ندارند. به همین دلیل استفاده از زبان انگلیسی میتواند بسیار کمککننده باشد.
- از نوشتن جملات طولانی با جزئیات فرعی خودداری کنید!واضح، دقیق و کوتاه بنویسید و در تعداد prompt بیشتر به دنبال خروجی مورد نظر خود باشید.
- از کلمات و اصطلاحات بیش از اندازه کلی، تخصصی یا عامیانه استفاده نکنید!از اصطلاحاتی استفاده کنید که به ابزار کمک کند تا منظور سوال یا درخواست شما را درست برداشت کند.
عالی بود. خیلی میتونه کمک کنه.