سنجاب
اخبار گزارش‌ها
در دومین رویداد ملی پادکست فارسی مطرح شد:

اسپانسرها به پادکست‌های بالای ۵۰ دقیقه علاقه‌مندند

یاسمن منفرد یاسمن منفرد
11 دی 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اسپانسرها به پادکست‌های بالای ۵۰ دقیقه علاقه‌مندند

دومین رویداد ملی پادکست فارسی با حمایت شنوتو برگزار شد. در این رویداد علاوه بر بررسی مسابقه پادکست و آثار آن، به موضوع چالش‌ها و فرصت‌های کسب درآمد از پادکست نیز پرداخته شد. کارشناسان حاضر تأکید کردند که مسیر کسب درآمد از پادکست درحال‌رشد و نیازمند استمرار است. همچنین عنوان شد که با استفاده از مدل‌های مختلف از جمله جذب اسپانسر و پلتفرم‌های اشتراکی، پادکسترها می‌توانند به درآمدهای پایدار دست یابند.

به گزارش دی‌ام برد، دومین رویداد ملی پادکست فارسی با حمایت شنوتو برگزار شد. بخشی از این رویداد به ارائه اطلاعات درباره این دوره از مسابقات پادکست، نحوه داوری و گزینش آثار، آثار شرکت‌کنندگان و همچنین پادکست‌های محبوب اختصاص داده شده بود و در بخش دیگر، موضوع مدل‌های مختلف کسب درآمد از پادکست مورد بررسی قرار گرفت. کسب درآمد مسئله‌ای است که هر پادکستر از ابتدای فعالیت خود دغدغه آن را در ذهن دارد. تا چند سال پیش به پادکست به چشم یک سرگرمی نگاه می‌شد؛ اما به‌تدریج این تصور اصلاح شده و مشخص شد؛ مانند هر رسانه دیگر، می‌توان از پادکست هم انتظار کسب درآمد داشت.

در حال حاضر پادکسترها می‌توانند از طریق جذب اسپانسر (که متداول‌ترین روش است)، پلتفرم‌های اشتراکی داخلی و پلتفرم‌های خارجی کسب درآمد کنند. امیرحسین مددی، مدیرعامل شنوتو در این باره توضیح داد که در حال حاضر چالش‌های مختلفی در مسیر کسب درآمد وجود دارد؛ اما شرط اصلی رسیدن به درآمد، استمرار است. مددی همچنین اعلام کرد که امسال، پادکست در سبد تبلیغاتی بسیاری از برندهای مطرح جاگرفته است. او تاکید کرد که رسانه‌ها و آژانس‌های تبلیغاتی باید نقش بیشتری در مسیر به‌درآمدرسیدن بیشتر و مستمر پادکست اجرا کنند.

مخاطبان پادکست به محتوای زیر ۲۵ دقیقه علاقه ندارند

سیاوش صفاریان‌پور دررابطه‌ با جذب اسپانسر برای پادکست به دی‌ام برد گفت: «فرایند جذب اسپانسر در گذشته سخت بوده؛ اما برخلاف چیزی که تصور می‌شود، به‌تدریج رو به آسان‌شدن است؛ چراکه پادکست به یک ابزار مناسب و قابل‌ اعتماد برای مخاطبان تبدیل شده و رفته‌رفته آژانس‌های تبلیغاتی و فضاهای مختلف سعی دارند که به آن رجوع کنند. به‌طورکلی درهای این مسیر در حال گشوده‌تر شدن است.»

او ادامه داد: «در گذشته تنها شخصی که برای پادکست‌هایش می‌توانست اسپانسر جذب کند، علی بندری بود. او این اعتمادبه‌نفس را به پادکسترها داد که می‌شود از این مسیر به درآمد رسید. در سال‌های قبل عموماً پادکسترها جرئت نداشتند برای جذب اسپانسر به سازمان یا ارگانی مراجعه کنند؛ اما امروز برای برخی از پادکست‌ها حتی چندین اسپانسر در نوبت می‌مانند.»

صفاریان‌پور در پاسخ به این سؤال دی‌ام برد که آیا پادکست که به طور ذاتی محتوایی طولانی دارد، ابزار مناسبی برای تبلیغات است، گفت: «شنونده‌های پادکست پر تعداد نیستند؛ اما برخلاف دیگران، به محتوای کوتاه علاقه ندارند. تجربه نشان داده افراد برای گوش‌دادن به پادکست در ترافیک، مترو و اتوبوس به دنبال محتوایی بین ۲۵ تا ۴۵ دقیقه هستند و به کمتر از آن، عموماً اقبال ندارند.»

پادکست‌های اشتراکی پس از دو یا سه سال به درآمد می‌رسند

امیرحسین مددی، مدیرعامل شنوتو دررابطه‌ با مدل‌های اشتراکی به دی‌ام برد گفت: «تعداد پادکسترهایی که در حال استفاده از فیچر پادکست‌های بهادار هستند زیاد نیست چرا که افراد دوست دارند محصول خود را در همه درگاه‌ها عرضه کنند و به‌وسیله این فیچر محدود می‌شوند. اما این افراد حداقل پس از دو یا سه سال به درآمد مستمر و نسبتاً جذاب رسیده‌اند.»

اسپانسرها به پادکست‌های بالای ۵۰ دقیقه علاقه‌مندند 1

علی بیاگویی نیز در این رویداد اعلام کرد که عموم اسپانسرها به پادکست‌های بالای ۵۰ دقیقه علاقه‌مندند و این موضوع را سرنخی برای پادکستری‌هایی دانست که به دنبال جذب اسپانسر هستند.
همچنین در پایان این رویداد از لوگوی جدید باشگاه پادکسترهای جوان رونمایی شد. در این لوگو از حرف اول کلمه پادکست و یک هدفون استفاده شده است.

ادزتو
به اشتراک بگذارید:
یاسمن منفرد
یاسمن منفرد
فارغ‌التحصیل اقتصاد هستم و مدتیه که به خبرنگاری مشغولم. دی‌ام برد به من فرصت خوبی داد تا دنیای مارکتینگ رو تجربه کنم.
نظرات

-- بارگیری کد امنیتی --

ادزتو