پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار تبلیغات

انتقاد تام هنکس از شبیه‌سازی و استفاده از چهره‌اش در یک تبلیغ

رویا عزیزی رویا عزیزی
30 مهر 1402
زمان مطالعه: 2 دقیقه
انتقاد تام هنکس از شبیه‌سازی و استفاده از چهره‌اش در یک تبلیغ
زمان مطالعه: 2 دقیقه

تام هنکس، بازیگر مشهور آمریکایی، در پستی که در اینستاگرام خود منتشر کرد، نسبت به تبلیغات شبیه‌سازی‌ شده از چهره‌اش که توسط هوش مصنوعی تولید شده بود، اعلام نارضایتی کرد.

تام هنکس در پست اینستاگرامی که منتشر کرد صراحتا اعلام کرد: «ویدیویی از تبلیغ یک دندان‌پزشکی منتشر شده‌ که در آن هوش مصنوعی چهره من را شبیه‌سازی کرده است؛ من در تولید این تبلیغ مشارکتی نداشته‌ام.»

نارضایتی تام هنکس

این تکنیک تبلیغاتی در واقع نوعی شبیه‌ساز تولیدشده توسط هوش مصنوعی است. پست این بازیگر، با ۹.۵ میلیون دنبال‌کننده، صرفا یک اطلاع‌رسانی برای مخاطبانش نبود؛ بلکه حاوی هشداری برای فعالان حوزه مارکتینگ بود که قصد دارند از این تکنیک استفاده کنند.

اخلاقیات در تبلیغات هوش مصنوعی

در مورد تبلیغ شبیه‌سازی شده تام هنکس می‌توان گفت اولین باری نبوده که برندها از امکانات هوش‌مصنوعی برای اهداف تبلیغاتی استفاده کرده‌اند؛ سال گذشته فولکس واگن، با نمایش تبلیغی که در آن الیس رجینا، خواننده برزیلی مشهور که اکنون درگذشته است، سروصدای بسیاری برپا کرد.

استفاده از تصویر و صدای این خواننده، که توسط هوش مصنوعی تولید شده بود، تحسین و تشویق‌های زیادی به‌همراه داشت و ظاهرا به اهداف کمپین رسیده بود؛ اگرچه روی تاریک این ماجرا که انتقاد منتقدان را به‌همراه داشت. پس از این تبلیغ که رسانه‌ها را تا مدت‌ها مشغول خود کرده بود، گروهی به جنبه‌های اخلاقی این اتفاق تاکید داشتند و شکایات زیادی از این کمپانی شد. در نهایت، یک سازمان نظارتی در برزیل، تیم تحقیقات مجزایی برای رسیدگی به جنبه اخلاقی این پرونده راه‌اندازی کرد.

بحث اخلاقیات از زمان ظهور هوش مصنوعی، موضوع داغی بود که هنوز هم درباره آن به نظر جامعی نرسیده‌ایم؛ از آن گذشته تبلیغات هم در حوزه اخلاقیات چالش‌های زیادی داشته است. به فعالان حوزه مارکتینگی که قصد دارند از امکانات هوش مصنوعی استفاده کنند، توصیه می‌شود نگاه دقیقی به این موضوع داشته باشند و چالش‌های آن را در نظر بگیرند.

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
رویا عزیزی
رویا عزیزی
خبرنگارم و کلمه‌ها راه را نشانم می‌دهند.
نظرات

اسمارتک