کلاب هاوس مارکتینگ – چرا – چطور – چگونه

⏱زمان مطالعه: 5 دقیقه

کلاب هاوس در حال حاضر داغ‌ترین شبکه اجتماعی جهان است. طبق آخرین آمار این اپ تا به الان بالای 15 میلیون نصب رسمی داشته است. در این بخش درمورد روش‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی توضیح داده‌ایم. اما وقتی درمورد بازاریابی در کلاب هاوس حرف می‌زنیم باید آن را از دیگر شبکه‌ها تمیز دهیم. اگر بخواهم مارکتینگ در کلاب هاوس را ساده توضیح دهم، می‌گویم کلاب هاوس همان رادیو قدیمی‌ست. اما حال در سال 2021 هر فرد به‌راحتی می‌تواند ایستگاه رادیویی خود را راه بندازد، مخاطب جذب کند و برای مخاطبان خود حرف بزند. حال آدم‌ها به راحتی می‌توانند ساعت 3 دوشنبه یک برنامه رادیویی آنلاین داشته باشند، داستان بخوانند، یا موسیقی پخش کنند، یا شعر بخوانند و… . وقتی با این دید به این شبکه اجتماعی نگاه کنیم فرصت‌های عجیب و جالبی را در آن پیدا می‌کنیم. فرصت‌هایی من می‌خواهم برای شما دانه دانه شرح دهم.

ممد:
یه لحظه ببخشید، چرا پادکست ضبط نکنیم؟ اون که کیفیت بهتری داره
سوال خوبیست، مرسی از ممد آقای گل

بگذارید یک آمار جالب درمورد مقایسه ویدیوهای لایو و از قبل شده به شما بدهم تا دید بهتری از حس مخاطب داشته باشیم. ویدیوهای لایو بیشتر از 10 برابر کامنت بیشتری دریافت می‌کنند و به علاوه افراد 10 الی 20 برابر بیشتر پای تماشای آن ها می‌شینند. با تمام این تفاسیر ارتباط و اعتمادی که در حالت لایو هست در حالت‌های دیگر رسانه پیدا نمی‌کنیم. اما این موضوع هم یک فرصت است هم یک تهدید که در ادامه شرح می‌دهم. فعلا برویم سراغ شرح فرصت‌های بازاریابی این اپلیکیشن.

1 – صدای واقعی کسب و کار شما

وقتی می‌خواهند روابط عمومی را تعریف کنند می‌گویند: صدای کسب‌وکار شما. اما واقعا تا به الان فردی که این منصب را عهده دار است چقدر از صدای خود استفاده کرده است؟ آن‌ها معمولا در جهت بهبود وجهه شرکت و یا مدیریت بحران کمپین‌های مختلفی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و… برقرار می‌کنند. اما اکثر این موارد لایو و همراه با تعامل کاربر نیستند. کلاب‌هاوس یک بستر فوق‌العاده برای رساندن صدای کسب‌وکار شماست و این صدا به‌راحتی می‌تواند با بقیه کاربران تعامل کند و زمان‌های بحران، موفقیت‌ها و یا کمپین‌های تبلیغاتی روابط عمومی به کمک شما آید. برای نمونه مای‌لیدی رومی با عنوان “آیا زنان برای دیده شدن باید قهرمان باشند“ و در قالب بخشی از کمپینی به نام #پیداشو به‌راه انداخت که می‌توانید از اینجا بیشتر درمورد آن بخوانید.

2 – تحقیقات بازار با تست مامان

شما که غریبه نیستید، هرچند هستید 🙂 من چند وقت قبل برای Validation (ارزیابی امکان پذیری) ایده یک استارتاپ یک روم برگزار کردم و فیدبک خیلی خوبی گرفتم. اگر با تست مامان آشنا نیستید می‌تونید این مقاله رو بخوانید. در تحقیقات به سبک تست مامان ما سعی می‌کنیم مخاطب نفهمد که قرار است از او مصاحبه کنیم، تا بتوانیم نظر حقیقی افراد را به دست آوریم و خطا را به حداقل برسانیم. برای مثال شما می‌خواهید یک استارتاپ در حوزه مارکتینگ راه بیندازید. کافیست یک روم بسازید، چند نفر متخصص را دعوت کنید و مثلا حول یک موضوع جذاب مثل “وضعیت مارتک در ایران” بحث کنید. با این روش خیلی راحت می‌توانید فرصت‌های این حوزه را شناسایی کنید و بدون آنکه مهمانان و حضار متوجه شوند اطلاعات جمع کنید. حالا می‌توانید این موضوع را بسط دهید به تحقیقات پیووت کسب و کارتان یا فیچرهای جدید سایت‌تان و… .

۲۱ گام تا افزایش نرخ مشارکت در اینستاگرام

3 – تبلیغات رادیویی

بستن قرارداد اسپانرشیپ برای کلاب‌ها و روم‌های پر مخاطب یکی دیگر از ایدههای بازاریابی من است. درست است به تازگی کلاب هاوس قابلیت Donation را برای اسپیکرها دارد امتحان میکند (خواندن کامل این خبر) اما من تعارف ندارم حتی اگر این مدل کامل اجرا شود فکر نمی‌کنیم در ایران آنطور که باید جواب دهد، زیرا این موضوع هنوز برای مخاطب ایرانی فرهنگ سازی نشده. به همین علت فکر میکنم در آینده اسپانسرینگ برای کلاب های پر مخاطب یک کانال تبلیغاتی جدید باشد. این نوع از تبلیغات هم می‌تواند به صورت مستقیم باشد هم به صورت نیتیو، اما چطور؟
تبلیغات نیتیو:
فرض کنید شما یک ابزار مشاوره سلامت بانوان دارید، حال کافیست به فلان کلاب پرمخاطب بگویید یک روم با موضوع “وضعیت سلامت زنان در ایران” راه بیندازد و مدیریت روم را به دست بگیرید. حال کافیست سعی کنید حین روم خودتان را به عنوان یک راهکار مناسب معرفی کنید.
تبلیغات مستقیم:
این مورد دقیقا مثل تبلیغات پادکستی یا رادیویی است. هر چند دقیقه یک بار متن تبلیغ گفته می‌شود.

4 – پرسونال برندینگ

سخرانی در روم های پر مختلف یک روش آسان و اثر بخش برای پرسونال برندینگ شما است. قبلا درمورد درگیری مخاطب با محتوای لایو و آنلاین حرف زده ام. حالا این موضوع رو به اینجا بسط دهید. حضور شما در یک روم پر مخاطب و گفتن تجربیات و تفکراتتون و حتی دعوت از افراد برای فالوی شما {تا از روم های بعدی که حضور دارید باخبر بشند} یک راه خوب برای پرسونال برندیگ شماست.

6 – کامیونیتی بیلدینگ

خیلی از کسب‌وکارها به‌دنبال ساخت کامیونیتی هستند. جایی که رابطه بهتری با خریداران یا کاربران خود برقرار کنند با آن‌ها تعامل کنند و آن‌هاهم باهم تعامل کنند و درنتیجه آن وفاداری بیشتری به کسب‌وکار پیدا کنند. روم‌های کلاب‌هاوس با توجه به پویایی و تعاملی که در خود دارند جای مناسبی برای ساخت کامیونیتی کسب‌وکار شماست. اگر می‌خواهید به کامیونیتی دی‌ام‌برد در کلاب‌هاوس بپیوندید و با ما بیشتر تعامل کنید می‌توانید از اینجا کلاب ما را فالو کنید.

7 – بازاریابی محتوایی

صوت روم‌های شما محتوای خالص هستند. هرچه مهمان‌های بهتری دعوت کنید، مجلس را گرم تر کنید و مباحث را جذاب تر کنید محتوای بهتری خلق می‌کنید. اما این پایان ماجرا نیست! شما می‌توانید صوت روم را ضبط کنید و در اپ‌های پادگیر منتشر کنید، یا حتی محتوا را متن کنید به صورت یک مقاله در بلاگ کسب و کارتان منتشر کنید و یا یک پله جلوتر برویم حتی می‌توان یک پست سوشال جذاب هم از روم شما درآورد.

8 – برندینگ

خلاصه کار برندینگ این است که شما قرار است “ذهنیت” مردم را نسبت به برندتان به شکل خاصی ثبت کنید، و در نتیجه آن، افرادی به سمت شما جذب شوند و سراغ برندهای دیگر نروند…
همه 7 مورد قبلی که از آن حرف زدیم شما را به سمت برندینگ می‌برذ. روم‌های جذاب و تعاملی، حضور افراد تاثیرگذار در بین اسپیکرهای روم شما، تبلیغات در روم‌ها، زنده بودن محتوا، همه‌ی این‌ها می‌تواند کسب‌وکار شما را به‌عنوان یک برند پیشرو در تکنولوژی، همراه با کاربر و امین ثبت کند و در این بین با روش‌های مختلف که قبلا توضیح دادیم کمپین‌های برندینگ بروید و کسب‌وکارتان را با کلیدواژه‌ه و ارزش‌های مختلف در ذهن کاربر ثبت کنید.

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید