زمان مطالعه: 5 دقیقه

سال 1400 سال بسیار پرکاری برای برندها به لحاظ تغییر هویت و ری‌برندینگ بود. در این سال، بسیاری از برندهای آنلاین و آفلاین بیزنسی و رسانه‌ای به فکر تغییر استراتژی‌های خود افتادند و ری‌برندینگ را نیز از این تغییرات جدا ندیدند. در این گزارش کوتاه، نگاهی به ری‌برندینگ‌های سال 1400 خواهیم داشت و در خصوص بازخوردهایی که هرکدام از آن‌ها گرفتند صحبت خواهیم کرد.

ری‌بندینگ باسلام

ریبرندینگ باسلام

باسلام یکی از مهم‌ترین و پرتغییرترین ریبرندینگ‌های سال 1400 را به خود اختصاص می‌دهد. باسلام یک بازار اجتماعی است که در آن امکان فروش هرچیزی وجود دارد. این برند در اواخر سال 1400 دست به یک ری‌برندینگ گسترده زدند و کمی بعد هم تبلیغات تلویزیونی خود را آغاز کردند. بازخوردها به این ری‌برند طیف مختلفی را شامل می‌شد اما کاربران عمدتا از این تغییر لوگو راضی نبودند.

ری‌برندینگ ایرانسل

همه‌ ری‌برندینگ‌های سال ۱۴۰۰! 1

ایرانسل نیز در روزهای آخر سال 1400 خبر از ری‌برندینگ خود داد. این اپراتور دیجیتال که سال‌های زیادی است انواع خدمات تلفن و اینترنت همراه و خانگی به ایرانیان ارائه می‌دهد، در اسفند 1400 از لوگوی جدید خود رونمایی کرد. این تغییر در هویت بصری، هم‌زمان و یکپارچه با تغییر هویت‌ بصری شرکت مادر یعنی MTN بود. طبق گفته مدیران ایرانسل، این ری‌برندینگ فقط در سطح ظواهر اعمال نشد و در راستای تغییر هویت سازمانی و تحولات کلی بود که چنین چیزی انجام شد. ری‌برندینگ ایرانسل هم در فضای مجازی واکنش‌های مختلفی دریافت کرد که عمدتا نشان از ناراضی بودن از لوگوی جدید داشتند.

بخوانید  مصاحبه با «مرتضی امیری» مدیر مارکتینگ آیتول | از تولد یک دستیار خودرو تا ری‌برندینگ و کمپین محیطی

ری‌برندینگ خبرگزاری فارس

ریبرندینگ خبرگزاری فارس

خبرگزاری فارس یکی از معدود رسانه‌هایی بود که در این سال‌ها دست به تغییر هویت بصری خود زد. این خبرگزاری در مهر 1400 تمامی خروجی‌های خود را به لوگوی جدید تغییر داد. به گفته خبرگزاری فارس، 300 اتود اولیه برای تغییر لوگو زده شد و نهایتا انتخاب به چیزی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید رسید. البته ادعاهایی هم در خصوص تقلید این خبرگزاری از روی لوگوی یک شرکت چینی وجود داشت که تیم تبلیغاتی گرافیکی‌ای که لوگوی جدید را طراحی کرده بودند و با توضیح فرآیند رسیدن به لوگوی جدید رد شد.

ری‌برندینگ آیتول

ریبرندینگ آیتول

به گفته مدیر مارکتینگ وقت آیتول، این سامانه خودرو با تغییر لوگوی خود فقط هویت بصری خود را متحول نکرد، بلکه تعاریف و مفاهیم سازمانی را نیز دچار دگرگونی کرد. او در این خصوص گفت که ری‌برندینگ و تغییر رنگ‌های سازمان در آیتول نهایتا با تغییر ارزش‌های سازمانی همراه شد. آیتول یکی از ری‌برندینگ‌های موفق سال 1400 محسوب می‌شد و بازخوردهای خوبی هم از مخاطبین گرفت. در خصوص این ری‌برندینگ می‌توانید این مصاحبه را نیز بخوانید.

ری‌برندینگ دکترساینا

ریبرندینگ دکترساینا

استارت‌آپ دکترساینا در سال 1400، در نزدیکی پنجمین سالگرد خود ری‌برندینگ کرد و لوگوی دیرینه خود را تغییر کرد. به گفته روابط عمومی دکترساینا، این تغییر فقط در سطح ظاهر نبود و سرآغازی برای اتفاقات و تغییرات جدید در این استارت‌آپ شد. لوگوی قبلی دکترساینا در تصویر زیر در سمت چپ تصویر قرار دارد.

ری‌برندینگ تخفیفان

ریبرندینگ تخفیفان

تخفیفان به‌نوعی اولین ریبرندینگ سال 1400 محسوب می‌شود چرا که فاز اولیه آن در روزهای آخر اسفند 1399 آغاز شد. این تغییر لوگو و ریبرندینگ بعد از 10 سال فعالیت تخفیفان اجرا شد و در عید سال 1400، با یک هویت بصری جدید شروع به کار کرد.

بخوانید  سرویس ایمیل مارکتینگ «پاکت» پس از دو سال ری‌برندینگ کرد

ری‌برندینگ و ادغام برند بیمیتو و ازکی

همه‌ ری‌برندینگ‌های سال ۱۴۰۰! 2

بیمیتو و ازکی دو برند مجزا بودند که در صنعت بیمه فعالیت می‌کرد. این برندها که به ترتیب در سال 1395 و 1397 تاسیس شده بودند، در پاییز سال 1400 تصمیم گرفتند که به عنوان یک مجموعه کار کنند و این دو برند را با هم ادغام کردند. این دو برند پس از ادغام با نام «ازکی» فعالیت خود را به شکل متحدالشکل ادامه دادند. برند مجزا و پیشین ازکی پس از ادغام در لوگوی خود نیز تغییرات جزئی‌ای اعمال کرد.

ری‌برندینگ لیون کامپیوتر

ریبرندینگ لیون کامپیوتر

لیون کامپیوتر یک مجموعه فروشگاه اینترنتی است که کار خود را رسما از سال 1383 و در زمینه فروش قطعات کامپیوتر آغاز کرد. این مجموعه در طول 18 سال بزرگ و بزرگ‌تر شد و کم‌کم به حوزه وب، موبایل، رمزارزها و ماینینگ نیز قدم گذاشت. ری‌برندینگ لیون کامپیوتر در سال 1400 و با برگزاری یک مراسم مفصل صورت گرفت. مدیران مختلف لیون کامپیوتر این تغییر هویت بصری را همچنین قدمی به سوی رشد دانستند و با وجود قدمت 17 ساله این هویت بصری، نیاز به پوست‌اندازی را ضروری دیدند. همانطور که می‌بینید لوگوی جدید لیون کامپیوتر به سمت مینیمال‌تر شدن رفته است و البته بازخوردهای بسیار مثبتی هم دریافت کرده است.

ری‌برندینگ بانک کارآفرین

ریبرندینگ بانک کارآفرین

در پنج شش سال اخیر بسیاری از بانک‌‌ها و بیمه‌ها دست به ری‌برندینگ و تغییر هویت بصری خود زده‌اند تا از رویکردهای سنتی در حوزه مالی جدا شوند و راه جدیدی را آغاز کنند. بانک کارآفرین یکی از همین موارد بود که در سال 1400 دست به ری‌برندینگ زد. در حالی که لوگوی قبلی بانک کارآفرین دارای انسجام و چارچوب خاصی بود، لوگوی جدید آن‌ها ذهنیت متفاوتی را القا می‌کند. این لوگو شامل 8 لوزی نامتقارن است و رنگی سبز دارد که عموما یادآوری‌کننده پول، بورس و بانکداری است. بانک کارآفرین نیز این تغییر را بیش از آنکه یک تغییر ظاهری بداند، آن را تغییری در رویکرد سازمانی و ذهنیت مشتری تعبیر کرده است.

بخوانید  بارای، راهکار هوشمندسازی کسب‌وکارهای آنلاین

ری‌برندینگ اکتیو

ریبرندینگ اکتیو

اکتیو یکی از ری‌برندینگ‌های موفق سال 1400 را به خود اختصاص داد و عمده بازخوردهای دریافتی آن هم مثبت بود. با اینکه این ری‌برندینگ در همه ابعاد سازمان اعمال نشده است، اما به لحاظ هویت بصری و گرافیکی، شاهد یک تغییر رویکرد بزرگ هستیم. اکتیو در این ری‌برندینگ به سمت جمع‌وجور شدن و مینیمالیسم رفته است و از شلوغی لوگوی قبلی کاسته است. اکتیو اعلام کرد که تصمیم به انجام این کار را پس از مدت بسیار زیادی تحقیق و بررسی انجام داده است و می‌خواهد با این تصمیم در مسیر رشد قدم بگذارد.

این ری‌برندینگ‌ها در سال 1400 رخ دادند و هرکدام بازخوردهای مختلفی دریافت کردند. چنین موارد متعددی نشان می‌دهد که بازار ری‌برندینگ در شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی داغ است و دانش در این زمینه، روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند.

اگر ری‌برند دیگری را در سال 1400 به خاطر دارید، آن را برای ما کامنت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =