ChatGPT محبوبترین ابزار هوش مصنوعی در میان مدیران بازاریابی است

فهرست مطلب
هوش مصنوعی، علاوه بر ایجاد مزایا، تغییراتی در فرایند انجام کارها و وظایف مدیران بازاریابی ایجاد کرده است؛ تاجایی که کارهایی مانند تولید محتوا را به راحتی انجام میدهد و بر اساس اصول سئو، محتوا را بهینهسازی میکند. در این گزارش با استناد به مقالهای از Search Engine Journal، به بررسی محبوبترین قابلیتهای هوش مصنوعی از نگاه مدیران بازاریابی و ارائه نکاتی برای استفاده بهینه از این ابزار میپردازیم.
به گزارش دیام برد، هوش مصنوعی با ورود به دنیای مارکتینگ و بازاریابی، در حال باز تعریف بازاریابی مدرن است؛ از سرعت بخشیدن به تولید محتوا گرفته تا تحول در تحلیلها و خودکارسازی فرایندها. هوش مصنوعی ابزارها و قابلیتهایی را در اختیار بازاریابان قرار داده است که در حال تعریف روال جدیدی برای فرایندهاست. در این گزارش بر اساس مقاله Search Engine Journal، نقش فعلی هوش مصنوعی در بازاریابی و محبوبترین قابلیتهای هوش مصنوعی از منظر مدیران بازاریابی را بررسی میکنیم.
نسخه کامل گزارش را از اینجا دریافت کنید.
ChatGPT محبوبترین ابزار در میان بازاریابان
ChatGPT با نرخ پذیرش %۸۳.۲ بهعنوان ابزاری شناخته شده است که بیشترین کمک را به بازاریابان کرده است. نتایج نشان میدهد که ابزارهای مبتنی بر چت با مدلهای زبانی بزرگ (LLM) و دستیارهای خلاق، جذابیت بالایی در بین بازاریابان دارند. تنها ۲.۶٪ از پاسخدهندگان در این گزارش اعلام کردند که هیچ کدام از ابزارهای هوش مصنوعی را استفاده نمیکنند.
براساس نمودار زیر، میزان استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مختلف نشان میدهد که ChatGPT و Gemini بیشترین محبوبیت را دارند.

بیشترین تأثیر هوش مصنوعی در بازاریابی بر «محتوا» است
بر اساس آمارهای ارائه شده در این گزارش، بیشترین تأثیر هوش مصنوعی در بازاریابی بر محتوا است که شامل دادههای زیر است:
- ۶۴.۵٪ ارزش را در تولید محتوا تجربه کردهاند
- ۴۳.۹٪ در بهینهسازی محتوا
- ۴۳.۹٪ در تولید ایدهها
این دادهها نشان میدهد که قدرت هوش مصنوعی در سرعتبخشیدن به فرایندهای خلاقانه و سهولت در ایدهپردازی است.
هوش مصنوعی زمانی بیشترین اثر را در بازاریابی دارد که با بینش انسانی ترکیب شود. بازاریابان از آن برای شروع ایدهها و بهینهسازی محتوا استفاده میکنند، نه برای جایگزینی کامل فرایند خلاقانه. در واقع، AI باید بهعنوان شتابدهنده به کار گرفته میشود. علاوه بر محتوا، استفاده از آن در تحلیل دادهها، خودکارسازی ایمیل و تحقیقات بازار میتواند بازگشت سرمایه (ROI) را افزایش دهد.
با این حال، حوزههای مشتریمحور مانند شخصیسازی و تجربه کاربری هنوز چالشبرانگیز هستند و نیاز به بازنگری و سرمایهگذاری مؤثرتر دارند. به طور کلی، موفقیت اصلی AI در بازاریابی، تکمیل فرایندهای خلاقانه بهویژه در توسعه محتوا، سئو و ایدهپردازی است؛ در حالی که نقش آن در استراتژیهای عمیقتر و هدفگیری دقیق مخاطب هنوز در حال رشد و بلوغ است.
در واقع هوش مصنوعی بیشترین ارزش را در دو حوزه کپیرایتینگ و محتوا نویسی ایجاد کرده است.
در فرایند تکمیل این مقاله، از رهبران بازاریابی پرسیده شده است که هوش مصنوعی در کدام حوزه بیشترین ارزش را برای تیم شما ایجاد کرده است و پاسخهای به دست آمده نشان میدهد که کپیرایتینگ و محتوا نویسی در رتبه اول و بهینه سازی محتواها در رتبه دوم قرار دارد.

مهمترین دستاورد هوش مصنوعی در بازاریابی، صرفهجویی در زمان است
بر اساس این مقاله، مهمترین بهبودی که هوش مصنوعی توانسته در فرایند اقدامات بازاریابی ایجاد کند، صرفهجویی در زمان است. این موضوع نشاندهنده قدرت هوش مصنوعی در شتابدهی به جریانهای کاری و خودکار شدن تعداد زیادی از وظایف است؛ اما این تغییرات به معنای تغییر فوری در شاخصهای عملکرد مالی نیست.
بهعنوانمثال برخی وظایف مانند بررسی عملکرد کمپینها بهبود جزئی داشتهاند ولی شاخصهای حیاطی مانند ارزش طول عمر مشتری (CLV) و کیفیت لیدها همچنان پایین است و بهبودی نداشتند که نشاندهنده شکاف بین افزایش بهرهوری و نتایجی استراتژیک مربوط به بازگشت سرمایه (ROI) است.
در نتیجه استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی، کدام دستاوردها بیشترین بهبود را داشته است؟
این سؤالی است که از مدیران بازاریابی که از هوش مصنوعی استفاده کردند، پرسیده شده است. بر اساس نمودار زیر و آمارهای به دست آمده این ابزار در صرفهجویی زمان و بهبود در فرایند تولید محتوا، بیشترین تأثیر را داشته است. همچنین در اموری مانند ارزش طول عمر مشتری کمترین بهرهوری را داشته است.

برنامه آینده مدیران بازاریابی برای سرمایهگذاری در هوش مصنوعی
بر اساس مقاله Search Engine Journal، رهبران بازاریابی، در سال آینده، سرمایهگذاری خود در هوش مصنوعی را برای تولید، بهینهسازی محتوا و تحلیل و گزارشدهی افزایش میدهند که نشاندهنده تمایل به افزایش کارایی در مأموریتهای بازاریابی است.
مدیران بازاریابی در پاسخ به این پرسش که «در سال آینده قصد دارید روی کدام قابلیتهای هوش مصنوعی سرمایهگذاری کنید؟» بیشترین تمرکز خود را بر سه حوزه اعلام کردند: محتوانویسی، تحلیل و گزارشدهی، و بهینهسازی محتوا.
نمودار مقابل، توزیع آماری پاسخها را نشان میدهد و بیانگر آن است که این سه قابلیت، اصلیترین اولویت مدیران برای بهرهگیری از ظرفیتهای هوش مصنوعی در سال پیش رو خواهند بود.

نقشه راهی برای بلوغ هوش مصنوعی در بازاریابی
مدیران بازاریابی برای دستیابی به بازگشت سرمایه بیشتر، ابتدا باید بر موفقیتهای فعلی خود تمرکز کنند؛ بخشهایی از محتوا یا گزارشدهی که نتیجهبخش بودهاست را میتوان با بهرهگیری از ابزارهای نوین، نیروی انسانی متخصص و یا خودکارسازی تقویت کرد تا اثرگذاری آنها چند برابر شود.
در کنار این موضوع، طراحی یک نقشه راه مشخص برای هوش مصنوعی ضروری است؛ چرا که ارزیابی سطح بلوغ تیم در استفاده از این فناوری نشان میدهد آیا سازمان در سال پیشرو میتواند همگام با روندهای صنعت حرکت کند یا خیر.
همچنین لازم است مدیران بهطور جدی نقش انسان و ماشین را در تصمیمگیریها بررسی کنند؛ اینکه در چه حوزههایی هوش مصنوعی توانایی پر کردن شکافها را دارد و کجا همچنان اتکا به تجربه و قضاوت انسانی کارآمدتر خواهد بود.
نسخه کامل گزارش را از اینجا دریافت کنید.
مطالب پیشنهادی
صفحه دومینو به اینستاگرام برگشت