لانچ
گزارش‌ها

چای سوفیا کمپین تبلیغاتی خود را با محوریت گیمیفیکیشن و AR اجرا کرد

ترانه رسولیان ترانه رسولیان
اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۴
زمان مطالعه: 6 دقیقه
چای سوفیا کمپین تبلیغاتی خود را با محوریت گیمیفیکیشن و AR اجرا کرد

کمپین دیجیتال چای سوفیا، با شعار «یک قوطی، یک غول، کلی جایزه» با  همکاری آژانس تبلیغاتی یونیورس اجرا شد . این کمپین در فاز دیجیتال با هدف آگاهی بخشی از محصول خود و تعامل با مخاطبان به صورت گیمیفیکشن و AR طراحی شد. این برند اعلام کرده است که حدود ۶۰ درصد از بودجه خود را به تبلیغ این کمپین در اینستاگرام اختصاص داده است و توانسته ۲۳ میلیون ریچ را در این رسانه به دست بیاورد.

به گزارش دی ام برد، برند چای سوفیا با دو هدف اصلی آگاهی از برند و تعامل با مخاطبان، تبلیغات جدید و تجربه واقعیت مجازی خود را با همکاری آژانس تبلیغاتی یونیورس اجرا کرد. در مرحله اول کمپین، تمرکز اصلی بر معرفی چای زوددم  و ایجاد تعامل با قوطی‌های فلزی از طریق تبلیغات دیجیتال در بسترهای مختلف از جمله اینستاگرام، وب‌سایت‌ها و توییتر بود.

این برند عنوان کرد حدود ۶۰ درصد از بودجه خود در این کمپین را به اینستاگرام، ۳۸ درصد وب کلیکی و ۲ درصد توییتر اختصاص داده است.

این کمپین از طریق ۳۸ مگا اینفلوئنسر، بیش از ۳۵۰ رسانه عمومی (پابلیک پیج)، ۳۰۰ سایت ایرانی و ۱۱ اینفلوئنسر توییتر اجرا شد. همچنین، این برند با مشارکت پلتفرم‌های دیجی‌کالا و اسنپ مارکت، ۵۰ هزار قوطی سمپل چای زوددَم مثلثی سبز رنگ را در سبد کالایی سفارشی ۵۰ هزار کاربر قرار داد. با اضافه کردن یک CTA به این قوطی‌ها، این کاربران نیز به جریان کمپین هدایت شدند و به سمت لندینگ و بازی سوق پیدا کردند.

در کنار این اقدامات دیجیتال، رسانه‌های TVC و بیلبوردهای برند نیز به‌طور مجزا در سطح عمومی در دسترس بودند تا کمپین به شکل گسترده‌تری به مخاطبان معرفی شود.

 

۲۳ میلیون ریچ در اینستاگرام 

طبق گفته برند چای سوفیا، این کمپین در نهایت نتایج زیر را به همراه داشته است :

  • ۲۳ میلیون ریچ در اینستاگرام
  • ۳۰۰ میلیون بازدید از تبلیغات کلیکی وب
  • ۳ میلیون بازدید ویدئویی در رسانه‌های پری رول (Pre-roll media)
  • ۵ میلیون ویو در توییتر
  • بیش از ۲۰ هزار لید اکتیو
  • نمونه از تبلیغات پری‌رول نمونه‌ای از تبلیغات بنری

    چای سوفیا کمپین تبلیغاتی خود را با محوریت گیمیفیکیشن و AR اجرا کرد 1

    نمونه تبلیغات نیتیو

تلاش برای شروع یک مسیر تازه در استراتژی بازاریابی

محمدرضا کلانتری، مدیر دیجیتال مارکتینگ چای سوفیا در رابطه با این کمپین در گفت‌وگو با دی‌ام برد می‌گوید: «چای سوفیا با بیش از ۲۵ سال سابقه فعالیت، از سال ۱۴۰۳تصمیم گرفت مسیر تازه‌ای را در استراتژی بازاریابی و توسعه محصول آغاز کند که بر محور نوگرایی، ساده‌سازی تجربه مصرف و ایجاد ارتباط معنادار با مخاطب نسل جدید استوار است.»

او ادامه می‌دهد: «یکی از تحولات کلیدی در این مسیر، بازطراحی ساختار نام‌گذاری محصولات برند است. سوفیا با الهام از لحظات مصرف چای در زندگی روزمره، به‌جای استفاده از نام‌های فنی یا سنتی، از اسامی کاربردی و روزمره مثل «زوددم»، «دورهمی» و «روزانه» بهره گرفته تا هم انتخاب محصول برای مصرف‌کننده ساده‌تر شود و هم لحن برند به فضای زندگی مدرن نزدیک‌تر شود واین تغییر نه‌فقط در بسته‌بندی و نام‌گذاری بلکه در رویکرد ارتباطی و تبلیغاتی برند نیز نمایان است.»

 

غول چراغ جادو بخشی از هویت بصری چای سوفیا نیست

کلانتری در پاسخ به این سوال که آیا غول چراغ جادو بخشی از هویت جدید سوفیاست یا این حضور موقتی‌ست؟ توضیح می‌دهد: «در حال حاضر سوفیا برای به تصویر کشیدن ماهیت برند خود از المان‌های خارجی استفاده نمی‌کند و در تمام لاین‌های ارتباطی در تلاش است پیام خود را به صورت کاملا مستقیم به مخاطب منتقل کند. غول چراغ جادو، مفهومی آشنا بود که صرفا در این کمپین به عنوان المانی برای نمایش جوایز و شانس مورد استفاده قرار گرفت.»

چای سوفیا کمپین تبلیغاتی خود را با محوریت گیمیفیکیشن و AR اجرا کرد 2

محمدرضا کلانتری، مدیر دیجیتال مارکتینگ چای سوفیا

او ادامه می‌دهد: «ایده‌ی محوری از یک عنصر نوستالژیک محبوب در فرهنگ عامه گرفته شد: غول چراغ جادو. شخصیتی جادویی که آرزوها را برآورده می‌کند و در ذهن نسل‌های مختلف، حضوری آشنا و الهام‌بخش دارد.سوفیا این غول را به درون قوطی فلزی چای زوددم خود آورد تا به مخاطب بگوید: «با یک قوطی چای، می‌توانی تجربه‌ای شگفت‌انگیز (بازی و جایزه بزرگ) را تجربه کنی»

مدیر دیجیتال مارکتینگ چای سوفیا می‌گوید:‌ «در واقع این کمپین، فقط یک ابزار تبلیغاتی نبود؛ بلکه بیانیه‌ای از سوی برند سوفیا بود برای اعلام حضور در نسل جدید بازار: برندی که می‌خواهد همچنان اصیل بماند، اما با زبانی تازه حرف بزند.»

چای سوفیا کمپین تبلیغاتی خود را با محوریت گیمیفیکیشن و AR اجرا کرد 3

نمونه‌ای از تبلیغات اینفلوئنسری کمپین

قوطی فلزی برای چای یک مزیت است

محمدرضا بختیاری، مدیرعامل آژانس خلاقیت یونیورس در پاسخ به این سوال که چرا روی فلزی بودن بسته‌بندی چای سوفیا مانور زیادی داده شد، می‌گوید: «ما فلزی بودن قوطی را یک مزیت واقعی می‌دانیم؛ چه از منظر حفظ کیفیت و عطر چای، و چه از جهت پایداری و امکان استفاده مجدد. بر همین اساس، در طراحی تجربه AR چای زوددَم سوفیا، از قوطی فلزی به‌عنوان نماد کلیدی استفاده شد تا این ارزش‌ها نه در قالب پیام‌های تبلیغاتی مستقیم، بلکه از طریق یک تجربه سرگرم‌کننده و به‌یادماندنی در ذهن مخاطب تثبیت شود و تاچ‌پوینت‌های برند و محصول نیز تقویت شوند.»

هدف اصلی برند نسل Y  بود

بختیاری در رابطه با اینکه چرا با وجود اینکه هدف اصلی کمپین نسل Y بوده است، چرا این برند تصمیم گرفت که ۶۰ درصد از بودجه خود را در شبکه‌های اجتماعی خرج کند که فعالیت در این فضا بیشتر با نسل Z گره خورده است، توضیح می‌دهد: «بر اساس گزارش Global Consumer Insights Pulse Survey 2023، بیش از 70٪ از مصرف‌کنندگان نسل Y (متولدین حدود ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۶) در سراسر جهان تصمیمات خرید خود را تحت تأثیر شبکه‌های اجتماعی، محتوای تولیدشده توسط کاربران و اینفلوئنسرها و به طور کلی محتوای داستان‌محور می‌گیرند.»

چای سوفیا کمپین تبلیغاتی خود را با محوریت گیمیفیکیشن و AR اجرا کرد 4

محمدرضا بختیاری، مدیرعامل آژانس خلاقیت یونیورس

او ادامه می‌دهد: «این تأثیر در ایران نیز به‌وضوح دیده می‌شود: طبق گزارش Digital 2023 – Iran (DataReportal)، بیش از ۶۰٪ کاربران اینترنت ایران در بازه سنی ۲۵ تا ۴۴ سال قرار دارند (یعنی دقیقاً گروه سنی نسل Y) و حدود ۵۸٪ از کاربران اینستاگرام در ایران از این پلتفرم برای کشف برندها و محصولات جدید استفاده می‌کنند. نسل Y در ایران علاوه بر اینکه جزو کاربران پرمصرف رسانه‌های اجتماعی محسوب می‌شود، نقش اصلی را در تصمیم‌گیری‌های خانوادگی از جمله خرید کالاهای مصرفی مانند چای ایفا می‌کند. برخلاف نسل Z که هنوز به‌طور گسترده وارد فاز تصمیم‌گیری خرید برای خانه نشده، نسل Y در حال حاضر بازیگر کلیدی در انتخاب برندهای FMCG است.»

بختیاری با اشاره به اینکه هدف اصلی کمپین، خلق تجربه‌ای وایرال از طریق AR و تحریک کنجکاوی مخاطبان بود، ادامه می‌دهد: «برای دستیابی به این هدف، ترکیبی از تبلیغات اینفلوئنسری، محتوای تعاملی و رسانه‌های کلیکی به کار بردیم تا کمپین در معرض دید وسیعی قرار گیرد.  نتیجه این انتخاب، نه تنها دیده شدن گسترده کمپین، بلکه آشنایی مخاطب با کلمه‌  زوددَم به عنوان یک لاین محصولی چای سوفیا، ایجاد یک بانک لید بیش از بیست هزار نفری و رشد ارگانیک بیش از دوازده هزار فالوئر جدید برای برند بود. این آمار نشان می‌دهد که بودجه‌گذاری ما با شناخت دقیقی از مخاطب هدف انجام شده و انتخاب رسانه‌ها در راستای پیام و هدف کمپین بوده است.»

نجوا
به اشتراک بگذارید:
ترانه رسولیان
ترانه رسولیان
نظرات

در حال بارگیری کپچا...

نجوا