تاثیر طرح صیانت روی کسب‌وکارهای بازاریابی دیجیتال، از زبان مدیران عامل بازیگران اصلی این حوزه

⏱زمان مطالعه: 7 دقیقه

طرح صیانت از حقوق کاربران که در حال حاظر روی میز اصل ۸۵ مجلس برای بررسی و تصویب است، مخالفان زیادی از جمله در میان متخصصین دارد. در این مطلب نقطه نظرات ۶ مدیرعامل را پیرامون این طرح آورده‌ایم.
مدیرعاملان کسب‌وکارهای رهبر و اصلی در زمینه بازاریابی دیجیتال، یعنی آپارات و صباویژن، یکتانت، تپسل، ویرگول، دیما و ترب. پرسیده‌ایم که به نظر شما طرح صیانت، چه تاثیری روی کسب‌وکارهای حوزه بازاریابی دیجیتال می‌گذارد؟

محمدجواد شکوری مقدم، مدیرعامل آپارات و صباویژن

صیانت محمدجواد شکوری مقدم آپارات و صباویژن

رویاهایی که مدیران و طراحان طرح صیانت از فضای مجازی برای مدیریت و کنترل سرویس‌های خارجی دارند، با توجه به تحریم‌ها و مشکلات زیرساختی عملی نمی‌شود، ولکن همه آن محدودیت‌ها و باید‌هایی که برای پلتفرم‌ها خارجی طراحی کرده‌اند را بر سر ما عملی می‌کنند و پاسخشان این خواهد بود که به آنها هم گفته‌ایم، پس شما هم باید تبعیت کنید.
پس از تصویب طرح صیانت امید و انگیزه نیروی انسانی شرکت‌های دانش بنیان و تکنولوژی‌محور به‌شدت دچار بحران می‌شود، در پی این بحران ما با چه تیم و نیروی انسانی قرار است در کشور کار کنیم؟!
همیشه در ابتدای طرح‌ها و ایده‌های محدود کننده مانند طرح صیانت، مسئولان و متولیان امر در مقابل نظرات و دغدغه‌های پلتفرم‌های داخلی با تاکید می‌گویند که اصلا نگران نباشید هیچ مشکلی پیش نمی آید، هیچ درد و ناامنی ندارد، اتفاق مهمی نیست و بعد از آن‌که فرایندها و سیاست‌ها را اجرایی کردند، تازه دردها و خونریزی‌ها شروع می‌شود و دغدغه‌های ما نمود عینی پیدا می‌کند و ما با سرمایه انسانی و مادی از دست رفته می‌مانیم.

علی آجودانیان، مدیرعامل ویرگول

صیانت علی آجودانیان ویرگول

این طرح بیش از آنکه بخواهد مشکلی را رفع کند یک طرح تعریف کننده نقش است. با تصویب این طرح شبه وزارتخانه‌ای بزرگ ایجاد می‌شود که حق تنظیم‌گری و رگولاتوری، قضاوت در مورد حق و حقوق و اجرا برای خود قائل است. وزارتخانه‌ای که بودجه دارد و می‌تواند هر کاری بخواهد بکند. خودش می‌تواند قضاوت کند کدام بخش قانونی و کدام بخش غیرقانونی است. این وزارتخانه بزرگ اگر متولد شود وزارت خانه سیاهی است که می‌خواهد با محدود کردن مردم را از جریان اطلاعات آزاد و کسب و کارها را از حق طبیعی فعالیت اقتصادی، شب و سیاهی را بر سپهر اقتصادی و اجتماعی ایران پهن کند.
وقتی طرح صیانت را دقیق می‌خوانیم، متوجه می‌شویم که این طرح علاوه بر تقابل و تعارض جدی با حق کاربران، به همان اندازه بلکه شدیدتر در تقابل و تعارض با کسب و کارها نیز است.
اگر گوش شنوایی باشد با فشارهایی که از سمت افکار عمومی آمده تغییراتی را به دنبال خواهد داشت. اما مورد نگران کننده اینجاست که تغییراتی اندک در این طرح ایجاد شود و افکار عمومی را در مقابل کسب و کارها قرار بدهند. کسب و کارهایی که در طول سالیان گذشته، با وجود فضای رقابتی، اما با کسب اعتماد عمومی و ارج نهادن به مولفه‌های سرمایه اجتماعی شکل گرفته‌اند.

سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت

صیانت سینا مومنی یکتانت

در سال‌های اخیر فضای دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی امکانی فراهم کرده‌اند که افراد بدون نیاز به سرمایه اولیه برای پرداخت هزینه اجاره و… به ساده‌ترین شکل کسب‌وکار خود را ایجاد کنند یا توسعه دهند و کسب درآمد کنند. در حال حاضر هزاران کسب‌وکار وجود دارند که به طور مستقیم از شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام یا تلگرام کسب درآمد می‌کنند. با تصویب و اجرای طرح صیانت قاعدتا این کسب و کارها آسب جدی می‌بینند یا به طور کلی نابود می‌شوند. این طرح می‌تواند جان و توان کسب‌وکارهایی را که به واسطه امکانات دیجیتال توانسته بودند بحران کرونا را پشت سر بگذارند، بگیرد.
علاوه بر این تعداد زیادی از کسب‌وکارها هستند که به صورت مستقیم از شبکه‌های اجتماعی برای درآمدزایی استفاده نمی‌کنند اما این فضا امکان ارتباط مستقیم با کاربران و مشتریان را برای آن‌ها فراهم کرده و از این طریق می‌توانند با مشتریان خود تعامل داشته باشند اجرای این طرح می‌تواند برای این گروه از کسب‌وکارها هم آسیب زننده باشد.
هم‌چنین این طرح تنها محدود به شبکه‌های اجتماعی نبوده و از تاثیرات اصلی آن، کم شدن میزان ارتباط کسب‌وکارهای داخلی و خارجی خواهد بود. با پیاده‌سازی این طرح امکان استفاده از برخی سرویس‌ها و زیرساخت‌های خارجی توسعه داده شده، در داخل کشور از بین خواهد رفت. و در پی آن شاهد عقب ماندگی هرچه بیشتر سرویس‌ها و کسب‌وکارهای ایرانی از سطح اول رقابت در دنیا خواهیم بود.
و درنهایت بنظر من مخرب‌ترین تاثیری که اجرای این طرح می‌تواند داشته این است که موجب تزریق ناامیدی در بین مردم و کارآفرینان است. اگر افراد متخصص ما ناامید شوند اتفاق بسیار بدتری می‌افتد، و آن خروج جوانان باهوش و مستعدی است که تاکنون به امید اصلاح و پیشرفت در ایران مانده‌اند و چرخ کسب‌وکارهای دیجیتال را می‌چرخانند. این طرح تاثیر جدی بر روی نرخ خروج نیروی کار متخصص خواهد داشت و می‌تواند کسب و کارهایی را متضرر کند که پتانسیل بالای خود برای کارآفرینی در طی سال‌های اخیر اثبات کرده‌اند.

محمد جلالیان، مدیرعامل تپسلصیانت محمد جلالیان تپسل

اقتصاد دیجیتال کشور همزمان با دولت یازدهم و پایان انحصار نسل سه و چهار اینترنت موبایل و افزایش پهنای باند کشور از یک طرف و رفع تحریم‌ها و ورود بازیگران بین‌المللی و بهره‌برداری از سرمایه و تجارب آنها در سایر کشورها از طرف دیگر، توانست به رشد قابل توجهی دست یابد. برخلاف بسیاری از صنایع دیگر، رشد این صنعت تنها مستلزم سرمایه مالی و سرمایه انسانی است که در مقطع زمانی اشاره شده فراهم گردید. در ادامه و با وضع مجدد تحریم‌ها گرچه این رشد تحت تاثیر قرار گرفت و کاهش یافت، اما همچنان جزو محدود صنایع با رشد اقتصادی مثبت و بالاتر از میانگین در کشور بود. در سال‌های اخیر اتفاقاتی مانند قطعی اینترنت در آبان ۹۸ و نیز فیلترینگ سرویس‌های مختلف داخلی و خارجی از جمله تلگرام، القا کننده عدم امنیت سرمایه‌گذاری در این صنعت بوده است که باعث کاهش سرمایه‌گذاری مالی و نیز خروج بسیاری از فعالان این صنعت از کشور به منزله کاهش سرمایه انسانی شده است.
نتیجه تصویب چنین طرحی قطعا کاهش شدید سرمایه گذاری بخش خصوصی در این صنعت و محدود شدن آن به سرمایه ‌گذاری دولتی و شبه دولتی خواهد شد. درحالیکه امروز شاهد هستیم سهم بزرگی از اقتصاد دیجیتال کشور حاصل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و بهره‌برداری از تجارب بین‌المللی بوده و علیرغم سرمایه‌گذاری قابل توجه بخش دولتی و شبه‌دولتی، این بخش نتوانسته سهم چندانی از اقتصاد دیجیتال را نصیب خود کند. معنای دیگر این صحبت ایزوله شدن اقتصاد دیجیتال کشور از دنیا و عدم امکان بهره‌برداری از تجربیات بین‌المللی و درجا زدن این صنعت خواهد بود.
علاوه بر این با تصویب این طرح شاهد مهاجرت گسترده‌تر فعالان صنعت از کشور خواهیم بود. در زمانی که عوامل متعددی مانند تحریم، مشکلات اقتصادی کشور و پیامدهای ناشی از پاندمی کرونا باعث خروج نیروهای نخبه از کشور شده است و نیز کشورهای همسایه برای جذب نخبگان این حوزه مشوق‌های بسیاری در نظر می‌گیرند، تصویب چنین طرحی قطعا به این موج دامن خواهد زد و مسئله نگهداشت سرمایه‌های انسانی یا جایگزینی آنها به دغدغه مهمی برای کسب‌وکارها تبدیل می‌شود. مسئله ای که مستلزم صرف هزینه مالی و زمانی بسیار کسب‌وکارها و مانع جدی برای توسعه آنها خواهد بود.

علی بابایی، مدیرعامل ترب

صیانت علی بابایی ترب

اسم طرح حمایت از کسب‌وکارها و صیانت از کاربران است اما در صورت اجرایی شدن، به جز محدودیت برای کاربران و کسب‌وکارها باعث ایجاد کسب‌وکارهای رانتی و دولتی جدیدی خواهد شد که اقتصاد دیجیتال ایران را هم مثل صنعت خودرو ناکارمد و فاسد خواهد کرد. و غم‌انگیزتر این است که این موضوع بارها و بارها تجربه شده است. در شرایطی که اقتصاد کشور درگیر کسری بودجه و تورم است و یکی از عوامل اصلی کسری بودجه قیمت گذاری دستوری نهادهای نظارتی به نام کنترل بازار یا حمایت از مصرف‌کننده است، تصمیم‌گیران به جای در اولویت قرار دادن این موضوع به دنبال تشکیل یک کمیسیون جدید به اسم صیانت از کاربران هستند تا یک گلوگاه دیگر به ساختار فساد اقتصادی اضافه کنند.

احمد علی فرهودی، مدیرعامل دیما

صیانت احمد علی فرهودی دیما

‏‎در مورد اثر اجرایی شدن طرح صیانت بر کسب و کارهای ICT، ملایم‌ترین کلمه‌ای که به نظرم می‌رسد «فاجعه» است. این طرح در ظاهر برای حفظ حقوق کاربران و حمایت از شرکت‌های ایرانی طراحی شده که عنوان خوبی است، ولی در باطن چیزی جز ابزاری برای ایجاد محدودیت بیشتر از پیش برای کاربران و کسب و کارهای ایرانی و به عقب راندن کشور نیست. طراحانش مدعی حمایت از کسب و کارها هستند، ولی تقریبا هر کسب و کار دیجیتالی که من می‌شناسم رسما اعلام کرده که این محدودیت‌ها به ضررش خواهد بود. اگر خوش‌بینانه نگاه کنیم طراحان و مدافعان این طرح اصولاً چیزی از توسعه صنعت ICT نمی‌دانند و البته نمی‌دانند که نمی‌دانند.
‏‎اگر فقط از بعد تأثیر اجرای طرح صحبت کنیم، مهم‌ترین اتفاق کاهش رقابت‌پذیری کسب و کارهای ICT نسبت به رقبای خارجی است. اینحا نیازی به تکرار ماجرای «صیانت» از خودروسازی در کشور نداریم چون همه با گوشت و پوست و حتی استخوان نتیجه آن را دیده‌ایم. شاید اگر ارتباط کشور با جهان کمی بهتر بود، کسب و کارهای ICT حتی با محدودیت‌های موجود می‌توانستند کم‌کم جایگاه خوبی در صادرات پیدا کنند که با اجرای این طرح‌های صیانتی فاصله ما و دیگران بسیار بیشتر خواهد شد. نکته مهم دیگر این است که با این طرح هم بسیاری از ابزارهای مهم کسب‌وکارها (مثل ابزارهای گوگل) فیلتر خواهد شد و هم بسیاری از بسترهای کسب‌وکاری مثل اینستاگرام از دسترس کاربران خارج می‌شوند یا کار با آن‌ها بسیار سخت می‌شود. بیشترین ضرر هم متوجه کسب و کارهای کوچک‌تر و خانگی خواهد شد. متاسفانه این تصور اشتباه که نیاز به ایجاد مشابه داخلی برای این ابزارها و بسترها وجود دارد منجر به توزیع رانت گسترده‌ای هم خواهد شد که سابقه آن در کشور ما کم نیست.
‏‎در کل باید بگویم که نتیجه این طرح چیزی جز دلسردی افراد متخصص، افزایش بیشتر مهاجرت و انحراف انرژی کسب و کارها از چالش‌های واقعی به سمت مشکلات بی‌مورد نیست. امیدوارم زمانی برسد که همه به نظم «بازار» و اهمیت رقابت‌پذیری در سطح بین‌المللی احترام بگذارند و سیاست‌گذاری حفظ حقوق و داده‌های کاربران هم به دست افراد متخصص انجام شود.

نظر ۴ متخصص درباره هدف‌گذاری و ست کردن شاخص کلیدی عملکردی (KPI)

یک دیدگاه

  1. دقیقا طرح صیانت به نفع سایت های بزرگ.هست . چرا ؟ چون مردم به جای وبگردی تو پلتفرم های خارجی تو پلتفرم های داخلی مجبورن وبگردی کنند و رشد این کسب و کار ها چندین برابر میشه و کلی کسب و کار خورده پا از بین خواهد رفت یا وابسته به این پلتفرم ها خواهد شد
    از نظر من یکی از مافیا ها و موافقان این طرح سایت های بزرگ ایران هستند
    آبان ۹۸ مردم میرفتن تو همین سایت ها و این سایت ها تو همون یک هفته کلی سود کردند

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید