پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
گزارش‌ها

چالش اصلی متخصصان با کارفرمایان عدم صبر کافی در پروژه‌ها است؛ گزارش تریبون از وضعیت بازار سئو در ۱۴۰۲

مهدیه اسماعیلی مهدیه اسماعیلی
8 خرداد 1403
زمان مطالعه: 5 دقیقه
چالش اصلی متخصصان با کارفرمایان عدم صبر کافی در پروژه‌ها است؛ گزارش تریبون از وضعیت بازار سئو در ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 5 دقیقه

براساس گزارش تریبون، ۲۱ درصد افراد فعال در حوزه سئو با عنوان استراتژیست سئو و ۴۰ درصد نیز باعنوان مدیر سئو به فعالیت مشغول‌اند. کارشناسان ارشد سئو نیز ۱۴ درصد از افراد این جامعه را تشکیل می‌دهند. براساس داده‌های موجود در گزارش تریبون، بیشترین چالش متخصصان سئو با کارفرمایان در سال ۱۴۰۲ عدم صبر کافی در پروژه‌های سئو است.

گزارش وضعیت بازار سئو در سال ۱۴۰۲ با عنوان سومین گزارش سئو در ایران توسط تریبون با همراهی و مشارکت ۸۲۲ متخصص سئو تهیه و منتشر شد. براساس این گزارش، ۱۵ درصد متخصصان سئو، کمتر از هفت میلیون تومان درآمد دارند. ۲۴ درصد این افراد بین ۷ تا ۱۲ میلیون تومان درآمد دارند. درآمد ۲۱ درصد این افراد نیز بین ۱۲ تا ۲۰ میلیون تومان است. همچنین ۱۷ درصد متخصصان سئو بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان و ۷ درصد این افراد نیز بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان درآمد دارند. درآمد ۱۶ درصد متخصصان سئو نیز بیش از ۵۰ میلیون تومان است.

در این مطلب بخش‌هایی برگزیده از گزارش را می‌خوانیم. درصورت تمایل به مطالعه نسخه کامل گزارش اینجا کلیک کنید. روش این پژوهش نیز در فایل اصلی گزارش آمده است.

چالش اصلی متخصصان با کارفرمایان عدم صبر کافی در پروژه‌ها است؛ گزارش تریبون از وضعیت بازار سئو در ۱۴۰۲ 1

مدیرها از کارشناس‌ها بیشترند!

قسمت دیگر این گزارش مربوط به عنوان شغلی متخصصان سئو در آژانس‌ها است. گفتنی است، ۲۱ درصد افراد فعال در حوزه سئو با عنوان استراتژیست سئو و ۴۰ درصد نیز باعنوان مدیر سئو به فعالیت مشغول‌اند. کارشناسان ارشد سئو نیز ۱۴ درصد از افراد این جامعه را تشکیل می‌دهند. ۲۳ درصد این افراد نیز در پوزیشن کارشناس بوده و ۲ درصد نیز کارآموز این حوزه هستند. براساس داده‌های گزارش تریبون، بیشترین متخصصان سئو با عنوان مدیر سئو به این فعالیت مشغول‌اند.

چالش اصلی متخصصان با کارفرمایان عدم صبر کافی در پروژه‌ها است؛ گزارش تریبون از وضعیت بازار سئو در ۱۴۰۲ 2

عنوان شغلی متخصصان سئو در شرکت‌‌ها نیز از دیگر داده‌های موجود در گزارش تریبون است. بر این اساس، عنوان شغلی ۴۲ درصد از متخصصان سئو در شرکت‌ها کارشناس سئو بوده و ۳۰ درصد این افراد نیز در پوزیشن مدیر سئو در شرکت‌ها فعالیت می‌کنند. کارشناسان ارشد سئو نیز در شرکت‌ها ۲۱ درصد این جامعه را تشکیل می‌دهند. ۶ درصد افراد نیز باعنوان استراتژیست سئو در شرکت‌ها فعال بوده و یک درصد افراد نیز کارآموز سئو هستند. در حالی ۲۱درصد از متخصصان سئوی شاغل در آژانس‌های سئو نقش خود را استراتژیست سئو معرفی کرده‌اند که تنها ۶ درصد از متخصصان سئوی شاغل در شرکت‌ها این نقش را دارند.

 

چالش اصلی متخصصان با کارفرمایان عدم صبر کافی در پروژه‌ها است؛ گزارش تریبون از وضعیت بازار سئو در ۱۴۰۲ 3

معرفی به دوستان، کانال اصلی دریافت پروژه‌ی فریلنسرهای سئو

بخش دیگری این گزارش به چگونگی دریافت پروژه از سوی متخصصان سئوی فریلنسر اشاره کرده است. براساس این داده‌ها، ۶۶ درصد افراد از طریق دوستان و کارفرمایان قبلی خود پروژه دریافت می‌کنند. ۵۶ درصد افراد نیز از طریق شبکه‌سازی و ۱۸ درصد توانسته‌اند از طریق شبکه‌های اجتماعی پروژه‌های خود را دریافت کنند. سایت‌های کاریابی نیز توانسته است به ۱۴ درصد متخصصان سئو در یافتن پروژه کمک کنند. همچنین ۱۰ درصد این افراد از طریق پلتفرم‌های کاریابی فریلنسری و ۶ درصد با کمک فروم‌های اجتماعی پروژه‌های مد نظر خود را انتخاب کرده‌اند.

چالش اصلی متخصصان با کارفرمایان عدم صبر کافی در پروژه‌ها است؛ گزارش تریبون از وضعیت بازار سئو در ۱۴۰۲ 4

افزایش فروش، تارگت اول کارفرمایان از متخصصان

آنطور که در قسمت مربوط به انتظارات کارفرمایان از متخصصان سئو آمده است، بیشترین انتظاری که کارفرمایان از متخصصان سئو دارند، افزایش فروش (۷۱ درصد) و پس از آن بهبود رتبه کلمات کلیدی (۵۳ درصد) است. افزایش ترافیک، تولید لید، افزایش آگاهی از برند و لینک‌های بیشتر نیز به ترتیب بیشترین انتظارات کارفرمایان از متخصصان سئو است.

چالش اصلی متخصصان با کارفرمایان عدم صبر کافی در پروژه‌ها است؛ گزارش تریبون از وضعیت بازار سئو در ۱۴۰۲ 5

با این حال آنطور که در گزارش تریبون آمده بیشترین انتظار شرکت‌ها از متخصصان سئو، بهبود رتبه کلمات کلیدی (۵۴ درصد) است. پس از آن افزایش فروش با درصد ۴۸، در رتبه بعدی قرار دارد. دیگر انتظاراتی که شرکت‌ها از متخصصان سئو دارند به ترتیب، افزایش ترافیک، تولید لید، افزایش آگاهی از برند و لینک‌های بیشتر است. در حالی که اولین انتظار شرکت‌ها از متخصصان سئو بهبود رتبه کلمات کلیدی است، بزرگترین انتظار از متخصصان سئوی شاغل در آژانس‌های سئو و فریلنسر مشاور، افزایش فروش است. با وجود ثابت ماندن ۳ انتظار عمده شرکت‌ها از تیم‌های سئو یعنی «بهبود رتبه کلمات کلیدی»، «افزایش فروش» و «افزایش ترافیک»، انتظار «بهبود رتبه کلمات کلیدی» و «افزایش فروش نسبت بـه سال قبل به ترتیب ۲ و ۳ درصد کاهش داشته است.

چالش اصلی متخصصان با کارفرمایان عدم صبر کافی در پروژه‌ها است؛ گزارش تریبون از وضعیت بازار سئو در ۱۴۰۲ 6

متخصصان سئو از عدم صبر کافی کارفرمایان شکایت دارند

براساس داده‌های موجود در گزارش تریبون، بیشترین چالش متخصصان سئو با کارفرمایان در سال ۱۴۰۲ عدم صبر کافی در پروژه‌های سئو است. طبق این داده‌ها ۱۲ درصد این چالش‌ها نیز مربوط به چالش‌های ارتباطی مانند نداشتن ادبیات و فهم مشترک و انتظار رتبه‌گرفتن همه صفحات سایت است. ۹ درصد چالش‌ها نیز مربوط به عدم پایبندی به تعهدات مالی و تمرکز روی برخی کلمات کلیدی علی‌رغم اثربخشی کم آن‌ها است. اصرار به انجام فعالیت‌های سئویی مشابه رقیب دیگر چالش متخصصان سئو با کارفرمایان خود است.

چالش اصلی متخصصان با کارفرمایان عدم صبر کافی در پروژه‌ها است؛ گزارش تریبون از وضعیت بازار سئو در ۱۴۰۲ 7

ناآگاهی کارفرما از روند یک پروژه، بزرگترین چالش متخصصان سئو در ۱۴۰۲

چالش اصلی متخصصان با کارفرمایان عدم صبر کافی در پروژه‌ها است؛ گزارش تریبون از وضعیت بازار سئو در ۱۴۰۲ 8

براساس گزارش تریبون، در سال ۱۴۰۱ اولین و بزرگترین چالش متخصصان سئو با ۷۸درصد، کیفیت اینترنت بود؛ اما این چالش در سال ۱۴۰۲ با کاهش ۳۷ درصدی به دومین چالش بزرگ در سال۱۴۰۲ بدل شده است. همچنین ناآگاهی کارفرمایان از روند یک پروژه سئو از دومین چالش بزرگ سال ۱۴۰۱ به بزرگترین چالش سال ۱۴۰۲ برای متخصصان سئو تبدیل شده است. آپدیت الگوریتم‌های گوگل در سال ۱۴۰۲ برای ۳۷ درصد از متخصصان سئو چالش‌برانگیز بوده که نسبت به سال قبل، ۹ درصد افزایش داشته است.

چالش اصلی متخصصان با کارفرمایان عدم صبر کافی در پروژه‌ها است؛ گزارش تریبون از وضعیت بازار سئو در ۱۴۰۲ 9

بیشترین مورد استفاده متخصصان سئو از هوش مصنوعی فارغ از میزان سابقه کارآن‌ها، تولید محتوای متنی است. ۴۳درصد از متخصصان سئو با زیر ۱ سال سابقه کار، از هوش مصنوعی برای تولید محتوای متنی استفاده می‌کنند و این رقم برای متخصصان با بیش از ۱۰ سال سابقه کار ۲۵درصد است. از میان افرادی که تاکنون از ابزارهای هوش مصنوعی برای فعالیت‌های خود در زمینه سئو استفاده نکرده‌اند، میزان متخصصانی که بیش از ۵ سال سابقه کار دارند، بیشتر از متخصصان با کمتر از ۵ سال سابقه کار اسـت.

چالش اصلی متخصصان با کارفرمایان عدم صبر کافی در پروژه‌ها است؛ گزارش تریبون از وضعیت بازار سئو در ۱۴۰۲ 10

 

برای مطالعه نسخه کامل گزارش از این لینک استفاده کنید.

پاکت
به اشتراک بگذارید:
مهدیه اسماعیلی
مهدیه اسماعیلی
نظرات

در حال بارگیری کپچا...

پلاتین