بودجه ناکافی و ناآگاهی کارفرما؛ بزرگترین چالشهای متخصصان سئو در سال ۱۴۰۳

فهرست مطلب
چهارمین گزارش جامع سئو در ایران، با مشارکت ۵۲۱ فعال این حوزه توسط تریبون منتشر شده و تصویر تازهای از وضعیت درآمد، چالشها و روندهای کاری متخصصان سئو در سال ۱۴۰۳ ارائه میدهد. بر اساس این گزارش، میانگین درآمد ماهانه متخصصان سئو ۲۹ میلیون تومان بوده و بیشترین درآمد به استراتژیستها و افراد با سابقه بالای ۱۰ سال تعلق دارد. همچنین ناکافی بودن بودجه، ناآگاهی کارفرما و تطابق با تغییرات الگوریتمهای گوگل از مهمترین چالشهای حرفهای و بهبود رتبه کلمات کلیدی و افزایش ترافیک ارگانیک از اصلیترین معیارهای سنجش موفقیت در این حوزه اعلام شده است.
چهارمین گزارش جامع سئو در ایران با مشارکت ۵۲۱ نفر از فعالان این حوزه توسط تریبون منتشر شد. جامعه آماری این پژوهش را متخصصان فعال در زمینه سئو تشکیل میدهند و روش نمونهگیری آن بهصورت تصادفی طبقهبندیشده بوده است. در ادامه این مطلب، به بررسی مختصر این گزارش خواهیم پرداخت.
کامل این گزارش را از اینجا دریافت کنید.
رشد ۳۸درصدی میانگین درآمد متخصصان سئو در سال ۱۴۰۳
میانگین درآمد ماهانه متخصصان سئو در سال ۱۴۰۳ برابر با ۲۹ میلیون تومان بوده است. نزدیک به ۲۰ درصد از متخصصان سئو در این سال، ماهانه بیش از ۵۰ میلیون تومان درآمد داشتهاند.
جزئیات درآمد بر اساس جایگاه شغلی و جنسیت به صورت زیر است:
مدیران سئو: میانگین درآمد ماهانه آقایان ۳۴ میلیون تومان و خانمها ۳۲ میلیون تومان
کارشناسان ارشد سئو: میانگین درآمد ماهانه آقایان و خانمها ۳۰ میلیون تومان (یکسان)
کارشناسان سئو: میانگین درآمد ماهانه آقایان ۱۹ میلیون تومان و خانمها ۱۷ میلیون تومان

بیشترین درآمد سئو متعلق به استراتژیستها است
طبق آنچه در گزارش تریبون ذکر شده، در حوزه سئو، سابقه کاری بالاتر معمولاً با درآمد بیشتر همراه است. بهعنوان مثال، فردی با بیش از ۱۰ سال تجربه میتواند حدود ۴۷ میلیون تومان درآمد داشته باشد، در حالی که کسی با کمتر از یک سال سابقه، حدود ۱۴ میلیون تومان درآمد دارد؛ یعنی تقریباً سه برابر کمتر.

همچنین، در تیمهای سئوی شرکتها، بیشترین درآمد متعلق به استراتژیستها است. میانگین درآمد ماهانه متخصصان سئو بر اساس نقش، به این ترتیب است: استراتژیست سئو ۳۷ میلیون تومان، مدیر سئو ۳۱ میلیون تومان، کارشناس ارشد سئو ۳۰ میلیون تومان و کارشناس سئو ۱۸ میلیون تومان.
انتظار دریافت نتیجه در کوتاهمدت؛ مهمترین دلیل قطع همکاری کارفرمایان با آژانسهای سئو
در بررسی دلایل قطع همکاری کارفرمایان با آژانسهای سئو، ۸۱ درصد «انتظار دریافت نتیجه در کوتاهمدت» را عامل اصلی میدانند. ۳۰ درصد به «انتظار بالاتر کارفرما از آژانس نسبت به تیم سئوی داخلی» اشاره کردهاند، ۲۱ درصد «مشکل ارتباطی در ابتدای همکاری و توافق» را مطرح کردهاند، ۱۶ درصد «عدم هماهنگی تیم سئوی داخلی با تیم آژانس» را به عنوان دلیل اعلام کردهاند و ۱۵ درصد «توقع آژانس برای اختصاص نیروی متمرکز به پروژه کارفرما» را از عوامل قطع همکاری میدانند.

استعداد و اشتیاق یادگیری؛ مهمترین مهارت مورد نظر برای جذب نیرو
طبق گزارش، مهمترین مهارتهای مورد نظر مدیران سئو برای جذب نیرو در سال ۱۴۰۳ بهترتیب عبارتند از: استعداد و اشتیاق یادگیری (۵۶٪)، سطح دانش سئو (۵۵٪)، روحیه تحقیق و پژوهش (۴۸٪)، تجربه عملی (۴۲٪)، سازگاری و انطباقپذیری با تیم (۳۶٪) و مهارتهای نرم (۲۷٪).

بزرگترین انتظارات کارفرمایان در سال ۱۴۰۳
طبق گزارش، بزرگترین انتظارات کارفرمایان در سال ۱۴۰۳ به ترتیب افزایش فروش، بهبود رتبه کلمات کلیدی و دیدهشدن در نتایج جستوجو بیان شده است.

بزرگترین چالش های متخصصان سئو با کارفرمایان در سال ۱۴۰۳
بزرگترین چالشهای به ترتیب عبارتند از: عدم صبر کافی، انتظار رتبهگرفتن همه صفحات سایت و چالشهای ارتباطی.

بودجه ناکافی؛ مهمترین چالش متخصصان سئو
مهمترین چالشهای متخصصان سئو در سال ۱۴۰۳ نیز ناکافی بودن بودجه، ناآگاهی کارفرما و بهروزرسانی مداوم الگوریتمهای گوگل عنوان شده است.

طابق با تغییرات الگوریتمهای گوگل؛ سختترین فعالیت حوزه سئو
سختترین فعالیتهای حوزه سئو در سال ۱۴۰۳، بهترتیب تطابق با تغییرات الگوریتمهای گوگل، تحلیل و آنالیز دادهها، و در نهایت سئوی خارجی و استراتژی لینکسازی گزارش شده است.

بهبود رتبه کلمات کلیدی؛ مهمترین معیار
بهبود رتبه کلمات کلیدی و افزایش ترافیک ارگانیک بهعنوان مهمترین معیارهای سنجش موفقیت در سال ۱۴۰۳ از نگاه متخصصان سئو معرفی شدند.

مهمترین روشهای جذب پروژه سئو توسط فریلنسرها
مهمترین روشهای جذب پروژه سئو توسط فریلنسرها در سال ۱۴۰۳ بهترتیب شامل معرفی از طریق دوستان و کارفرمایان قبلی، شبکهسازی شخصی، شبکههای اجتماعی، سایتهای کاریابی، فرومهای تخصصی و پلتفرمهای کاریابی فریلنسری گزارش شده است

عنوان شغلی متخصصان سئو در آژانس ها
طبق این گزارش، در آژانسها، بخش عمده تیمهای سئو را مدیران تشکیل میدهند که ۴۳ درصد از جمعیت تیم را شامل میشوند. کارشناسان سئو و کارشناسان ارشد هر کدام حدود ۱۸ تا ۱۹ درصد هستند، استراتژیستها نیز ۱۸ درصد و کارآموزان سئو تنها ۲ درصد از تیم را تشکیل میدهند.

مطالب پیشنهادی
لمیز شعبه جدید خود را از طریق نظرسنجی انتخاب کرد