
نسل Z و آلفا گوگل را کنار گذاشتهاند و برای جستوجو به سراغ تیکتاک، اینستاگرام و پینترست میروند


فهرست مطلب
گوگل یکی از غولهای بیرقیب دنیای موتورهای جستوجو است و با سهم چشمگیر بازار، سلطهای تقریباً کامل بر جستوجوی آنلاین دارد. با این حال، آمارها نشان میدهد که نسلهای جدید بهویژه نسل Z و آلفا، در حال بازتعریف شیوه جستوجو در فضای وب هستند و ترجیح میدهند به جای گوگل، سراغ پلتفرمهایی مانند اینستاگرام، تیکتاک، پینترست و یوتیوب بروند.
به گزارش دیام برد، در حال حاضر نسلهای جدید دیگر مانند گذشته برای یافتن پاسخ سوالات خود به طور مستقیم به گوگل مراجعه نمیکنند. در حالیکه بسیاری از افراد نسل X هنوز هم گوگل را بهعنوان اولین گزینه برای جستوجوی اطلاعات انتخاب میکنند، نسل Z و آلفا در حال تغییر این مسیر هستند و پلتفرمهایی مانند اینستاگرام، تیکتاک، پینترست، یوتیوب و سایر شبکههای اجتماعی را بهعنوان ابزارهای جستوجو ترجیح میدهند.
علت این تغییر، ساده و روشن است: همه ما به دنبال سریعترین و آسانترین راه برای رسیدن به پاسخ سوالاتمان هستیم. بسیاری از اپلیکیشنهای جدید تجربهای بصری، ساده و فوری در اختیار کاربران میگذارند که برای نسلهایی که با این ابزارها بزرگ شدهاند، جذابتر و کاربردیتر است. حضور دائمی نسل Z در این فضاها باعث شده آنها بهطور طبیعی تمایل بیشتری برای کنار گذاشتن شیوه سنتی جستوجو داشته باشند.
طبق گزارش Dot to Dot Digital، این تغییر رفتار در میان کاربران زیر ۳۵ سال یک نقطه عطف مهم برای کسبوکارهاست؛ بهویژه آنهایی که به دنبال جذب مخاطب جوان هستند. در این شرایط، برندهایی که همچنان صرفاً به ابزارهای سنتی مانند گوگل برای تبلیغات و حضور آنلاین خود تکیه میکنند، باید رویکرد خود را بهروزرسانی کرده و خود را با فضای نوین جستوجو در شبکههای اجتماعی همراستا کنند تا در رقابت دیجیتال موفق باقی بمانند.
۶۷ درصد از افراد نسل Z از اینستاگرام برای جستوجو استفاده میکنند
نسل Z و نسل آلفا به دلیل فعالیت زیاد در شبکههای اجتماعی مختلف، استفاده از آنها را برای سرچ روزانه خود ترجیح میدهند. یکی از ویژگیهای بارز این شبکهها، در اختیار قرار دادن اطلاعات و پاسخهای متنوع به کاربر است که جذابیت سرچ در آنها را نیز بیشتر میکند.
به همین دلیل پلتفرمهای شبکه اجتماعی، بهویژه تیکتاک، توییتر، اینستاگرام و پینترست در حال تبدیلشدن به جایگزینهای قدرتمندی برای موتورهای جستوجویی مانند گوگل، بینگ، یاهو و دیگران هستند.
این گزارش اشاره میکند که:
- ۶۷ درصد از افراد نسل Z که در بازه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال قرار دارند، از اینستاگرام برای جستوجو استفاده میکنند. همچنین ۶۲ درصد از تیکتاک و ۶۱ درصد همچنان از گوگل برای سرچ کردن بهره میبرند.
- در سایر گروههای سنی، ۳۵ درصد از نسل هزاره (Millennials)، ۲۰ درصد از نسل X و ۱۰ درصد از بیبیبومرها فقط از جستوجو در شبکههای اجتماعی استفاده میکنند.
- طبق این آمارها حدود ۴۰ درصد از نسل Z تمایل دارند برای نقد، بررسی، پیشنهادهای یک محصول یا رستوران از تیکتاک و اینستاگرام استفاده کنند.
۳۹ درصد از کاربران پینترست از این پلتفرم بهعنوان موتورجستجو استفاده میکنند
از سوی دیگر، گزارشهای دیگر نشان میدهد که پینترست نیز دیگر فقط یک پلتفرم الهامبخش نیست؛ بلکه به موتور جستجویی تبدیل شده که ۳۹ درصد مصرفکنندگان از آن استفاده میکنند. نسل Z با ۴۷ درصد پیشتاز است و زنان نیز دو برابر مردان به آن تمایل دارند. نکته جالب اینکه ۳۶ درصد کاربران جستجوهایشان را بهجای گوگل، از پینترست شروع میکنند.
دلیل اصلی این محبوبیت، نتایج بصری جذاب و شخصیسازی بهتر نسبت به گوگل است. برای کسبوکارها نیز پینترست فرصتی طلایی است. ۸۰ درصد میگویند تعامل بهتری نسبت به فیسبوک و اینستاگرام دارد. با وجود چالشهایی مانند کمبود زمان برای تولید محتوا، سرمایهگذاری روی این پلتفرم برای کسبوکارهای کوچک میتواند گامی هوشمندانه باشد.
تصویر محور بودن اینستاگرام وتیکتاک آنها را به پلتفرمی محبوب تبدیل کرده است
اینستاگرام بهدلیل ماهیت تصویرمحور خود و قابلیت نمایش محتوای بصری متنوع، به یکی از گزینههای مورد استفاده برای جستوجو و کشف محصولات و خدمات در حوزههایی مانند سفر، گردشگری، دکوراسیون منزل، مد، زیبایی و سبک زندگی تبدیل شده است. ویژگی (shoppable posts) نیز امکان تعامل مستقیم میان کاربر و کسبوکار را فراهم میکند و میتواند مسیر خرید را کوتاهتر کند.

تصویر محور بودن اینستاگرام
تیکتاک نیز در سالهای اخیر به یکی از ابزارهای مورد توجه کاربران برای دسترسی به اطلاعات اولیه درباره موضوعات مختلف تبدیل شده است. ویدیوهای کوتاه و ساختار ساده آن به کاربران اجازه میدهد تا در زمان کمتر، به اطلاعاتی مانند آموزشها، نقدها یا توصیههای کاربران دیگر دسترسی پیدا کنند.
در هر دو پلتفرم، الگوریتمهای پیشنهاددهنده با توجه به رفتار و علاقهمندیهای کاربران، محتوای مرتبط را نمایش میدهند که این امر میتواند فرآیند جستوجو را تسهیل کند. در نتیجه، برای بخشی از کاربران، بهویژه نسلهای جوانتر، اینستاگرام و تیکتاک به مکملهایی برای جستوجوی سنتی در موتورهایی مانند گوگل تبدیل شدهاند.
محبوبیت بیشتر هوش مصنوعی به نسبت اینستاگرام و تیکتاک
البته نباید نادیده گرفت که علاوه بر رشد استفاده از شبکههای اجتماعی مختلف برای سرچ کردن، استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مثل Chat GPT، در سالهای اخیر توانسته محبوبیت بیشتری به دست آورد و جایگزین گوگل شود. کاربران برای دریافت پاسخهای دقیقتر، شخصی سازی شده و صرفه جویی در زمان از این ابزارها استفاده میکنند. این دست از ابزارها به جای ارائه دادن فهرستی از لینکها و پاسخهای متنوع که نیاز به جستوجو و اسکرولکردن مجدد دارند، پاسخ دقیق را در کمترین زمان ممکن در اختیار مخاطب قرار می دهد.

مطالب پیشنهادی

نشست تخصصی دیام برد، به تعویق افتاد
