تریبون در ادامه این گزارش اشاره میکند که شرکتهای خصوصی/دولتی در سال گذشته با میانگین بودجهای بیش از ۸ میلیارد تومان، بالاترین رقم را به خود اختصاص دادهاند. این گزارش همچنین نشان میدهد که شرکتهای B2C با میانگین بیش از ۷ میلیارد تومان، در مقایسه با شرکتهای B2B و B2G بیشتر برای فعالیتهای روابطعمومی پول خرج کردهاند.
گزارشها
اخبار
سومین گزارش جامع روابطعمومی تریبون:
۲۲ درصد مدیران، بدون هماهنگی واحد روابطعمومی با رسانهها مصاحبه میکنند
۵ درصد بیشتر از پارسال!
مهر ۲۶, ۱۴۰۴
زمان مطالعه: 6 دقیقه

فهرست مطلب
تربیون گزارش جامع روابط عمومی ۱۴۰۳ ایران را منتشر کرد. گزارش جامع روابط عمومی تریبون نشان میدهد که شرکتهای B2C نسبت به شرکتهای B2B، B2G و سازمانهای دولتی بودجه بیشتری را برای فعالیتهای روابطعمومی خرج کردهاند و در حالیکه ۴۲ درصد از کل سازمانها کمتر از یک میلیارد تومان بودجه به روابطعمومی اختصاص دادهاند، شرکتهای B2C به طور میانگین در طول این یک سال حدود هشت میلیارد تومان بودجه برای PR صرف کردهاند.
به گزارش دیام برد، تریبون سومین گزارش جامع روابط عمومی ایران را با هدف بررسی وضعیت این حوزه در سال ۱۴۰۳ منتشر کرد. به گفته تریبون این گزارش براساس پاسخهای ۴۱۷ متخصص و فعال روابط عمومی به یک پرسشنامه آنلاین تهیه شده است که وضعیت روابط عمومی ایران را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار میدهد.
لینک کامل گزارش جامع روابط عمومی ۱۴۰۳ تریبون را در اینجا مشاهده کنید.
براساس سومین گزارش جامع روابطعمومی تریبون، در سال گذشته بودجه روابط عمومی ۴۲ درصد از سازمانهای دولتی، شرکتهای خصوصی، شرکتهای خصوصی/دولتی و سازمانهای مردم نهاد کمتر از یک میلیاد تومان بوده است. این در حالی است که ۶ درصد از کسبوکارها و سازمانها در سال ۱۴۰۳ بیش از ۲۰ میلیارد تومان بودجه به روابط عمومی اختصاصی دادهاند.
تریبون در این گزارش «ارتباط با رسانه»، «تبلیغات» و «مدیریت شبکههای اجتماعی» را فعالیت اصلی متخصصان روابط عمومی در سازمانهای دولتی دانسته و اشاره میکند که متخصصان روابطعمومی در شرکتهای خصوصی و خصوصی/دولتی، «ارتباط با رسانه»، «تولید محتوا» و «برگزاری رویداد» را بهترتیب بهعنوان سه فعالیت اصلی خود معرفی کردهاند.
گزارش تریبون اشاره میکند که با وجود این که «ارتباط با رسانه» اصلیترین فعالیت متخصصان روابط عمومی است، این فعالیت دومین اولویت برای اختصاص بودجه به تیمهای روابط عمومی درسال گذشته اعلام شد. «تولید محتوا» نیز به عنوان اولویت اول متخصصان روابط عمومی، برای اختصاص بودجه در سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است.

۶۰درصد از متخصصان روابط عمومی مسیر شغلی ندارند
بر اساس گزارش تریبون، نزدیک به ۶۰درصد از سازمانهای دولتی، شرکتهای خصوصی، شرکتهای خصوصی/دولتی و سازمانهای مردم نهاد، برای تیمهای روابط عمومیشان مسیر شغلی تدوین نکردهاند. این رقم در سال ۱۴۰۳ هیچ تغییری نسبت به سال ۱۴۰۲ نداشته است. در این میان فقط ۳۹ درصد از سازمانهای دولتی و شرکتهای خصوصی و ۴۸ درصد از شرکتهای خصوصی/دولتی برای تیمهای روابط عمومی مسیر شغلی تدوین کردهاند.
همچنین ۳۷ درصد از متخصصان روابط عمومی اعلام کردهاند که بدون استراتژی ارتباطات فعالیت میکنند. میزان تیمهای روابط عمومی دارای استراتژی در شرکتهای خصوصی، شرکتهای خصوصی/دولتی و سازمانهای دولتی بهترتیب ۶۹، ۶۳ و ۵۵ درصد است.

بیشترین انتظار از روابط عمومیها: حضور در رسانه و شبکههای اجتماعی
بر اساس این گزارش، بزرگترین انتظارات سازمانها و کسبوکارها از تیمهای روابط عمومی:
- حضور کافی و موثر در شبکههای اجتماعی و رسانهها برای نشاندادن ارزشهای برند
- حفاظت و ارتقای خوشنامی برند
- همسویی اقدامات و فعالیتهای روابط عمومی با اهداف سازمان

همچنین معیار متخصصان روابط عمومی برای سنجش میزان موفقیت در سازمانهای دولتی؛ «افزایش اشتراکگذاری محتوا در شبکههای اجتماعی (Social Media Shares)» و در شرکتهای خصوصی و خصوصی/دولتی «ارتقای خوشنامی برند (Brand reputation) و افزایش اعتماد در ذینفعان» اعلام شده است.

۲۲ درصد مدیران بدون هماهنگی با روابطعمومی با رسانهها مصاحبه میکنند
محدودیت بودجه، بزرگترین چالش متخصصان روابط عمومی
در ادامه گزارش جامع تریبون از وضعیت روابط عمومی ایران در سال ۱۴۰۳، به شاخصهای متخصصان برای اندازهگیری فعالیتهای روابط عمومی، بزرگترین چالشهای اندازهگیری فعالیتهای روابط عمومی و بزرگترین چالش متخصصان این حوزه پرداخته است:
اصلیترین شاخصهای متخصصان برای اندازهگیری فعالیتهای روابط عمومی به ترتیب:
- میزان دیدهشدن محتوا در رسانهها و شبکههای اجتماعی
- نرخ تعامل در شبکههای اجتماعی
- تعداد پوشش رسانهای ارگانیک

بزرگترین چالشهای اندازهگیری فعالیتهای روابط عمومی به ترتیب:
- سختی اندازهگیری فعالیتهای روابط عمومی به واسطه عینیت کمتر اهداف آن
- همپوشانی فعالیتهای روابط عمومی و مارکتینگ و سختی تفکیک تأثیر مجزای هر کدام از آنها
- نبود ذهنیت مدیریتی در تیمهای روابط عمومی

بزرگترین چالش متخصصان روابط عمومی در سال ۱۴۰۳ بهترتیب:
- محدودیت بودجه
- جذب و حفظ نیروی متخصص
- تغییر نگاه به روابط عمومی با تغییر مدیرعامل یا ورود سرمایهگذاران سنتی

عوامل مؤثر بر انتشار اخبار از نگاه متخصصان روابط عمومی
بر اساس گزارش تریبون، متخصصان روابطعمومی در یک نظرسنجی آنلاین اعلام کردند که ارزش خبری بالا، ارتباط شخصی و دوستانه با خبرنگاران و سردبیران، رابطه مؤثر با رسانه و تناسب خبر با حوزه کاری رسانه از مهمترین عوامل مؤثر بر احتمال انتشار اخبار هستند. در این میان، ارزش خبری بالا با ۵۶ درصد و روابط دوستانه با خبرنگاران و سردبیران با ۵۳ درصد، بیشترین تأثیر را در انتشار خبر داشتند.

همکاری سازمانها با آژانسهای روابط عمومی به ۲۶درصد رسیده است
تریبون در ادامه اشاره کرد که در سال گذشته، ۲۰ درصد از متخصصان روابطعمومی اعلام کردند که از خدمات آژانسهای روابطعمومی استفاده میکنند. این رقم در سال ۱۴۰۳ با رشد ۳۰ درصدی به ۲۶ درصد رسید. همچنین میزان استفاده از خدمات آژانسهای روابطعمومی در میان سازمانهای دولتی ۲۴ درصد، شرکتهای خصوصی ۲۵ درصد و شرکتهای نیمهدولتی ۳۳ درصد گزارش شده است.

فعالیتهای برونسپاری شده به آژانسهای روابط عمومی به ترتیب:
- ارتباط با رسانه
- تولید محتوا
- برگزاری رویداد
- سوشال لیسنینگ
- مدیریت شبکههای اجتماعی
رشد ۵۰% میانگین درآمد متخصصان روابط عمومی در سال گذشته
تریبون در بخشی از این گزارش اشاره کرده است که میانگین درآمد متخصصان روابط عمومی از ۲۴ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ به ۳۶ میلیون تومان در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است. همچنین درآمد ۴۸ درصد از متخصصان روابط عمومی در سال ۱۴۰۳ بالای ۳۰ میلیون تومان بوده است. در سال ۱۴۰۳، میانگین درآمد متخصصان روابط عمومی در سازمانهای دولتی، خصوصی و شرکتهای خصولتی بهترتیب ۲۷، ۴۱، ۳۶میلیون تومان اعلام شده است.

میانگین درآمد متخصصان روابط عمومی بر اساس سابقه کار:
- ۱ تا ۲ سال: ۲۲ میلیون
- ۲ تا ۵ سال: ۳۱ میلیون
- ۵ تا ۱۰ سال: ۳۶ میلیون
- بیش از ۱۰ سال: ۴۵ میلیون
بر اساس سومین گزارش جامع روابط عمومی تریبون، میانگین درآمد متخصصان و فعالان روابط عمومی در سال ۱۴۰۳ در تهران ۴۱میلیون تومان، در کلانشهرها ۲۶میلیون تومان و در مراکز استان و شهرهای کوچک ۲۵میلیون تومان بوده است. همچنین در حوزه روابط عمومی، تحصیلات و درآمد همبستگی مثبت دارند و بر این اساس میانگین درآمد متخصصان و فعالان روابط عمومی با مدرک دکتری، ۴۳میلیون تومان گزارش شده است.
نظرات
مطالب پیشنهادی
صفحه دومینو به اینستاگرام برگشت
ترانه رسولیان
داریا حامی تیم فوتبال پرسپولیس شد
ترانه رسولیان
