یکتانت
گزارش‌ها
وحید عبداللهیان، مدیرعامل مختاپوس در گفت‌وگو با دی‌ام برد:

بردگیم‌ها مدیوم جدید تبلیغاتی هستند

ترانه رسولیان ترانه رسولیان
مهر ۲۴, ۱۴۰۴
زمان مطالعه: 8 دقیقه
بردگیم‌ها مدیوم جدید تبلیغاتی هستند

وحید عبداللهیان، مدیرعامل برند مختاپوس و عرضه‌کننده بازی‌های پرونده معمایی در ایران، در مصاحبه‌ای با دی‌ام برد درباره روند ایده‌پردازی و استراتژی‌های این مجموعه برای عرضه این محصول توضیح داد. عبداللهیان بیان کرد که بازی مختاپوس با الهام از نسخه آمریکایی بازی پرونده جنایی Unsolved Case File طراحی شده است و از همان روزهای نخست، با استقبال چشمگیر نسل Z مواجه شد. او همچنین برگزاری ایونت‌های تعاملی و هم‌زبانی با مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی را از جمله استراتژی‌های اصلی این برند برای تعامل مؤثر با نسل جدید دانسته است.

به گزارش دی‌ام برد، بازی «پرونده معمایی» که محصول شرکت مختاپوس است، از پرونده معمایی و جنایی آمریکایی الهام گرفته شده است. این بازی‌ها تعاملی و با محوریت داستان‌های جنایی هستند که در آن شرکت‌کنندگان در قالب نقش‌هایی همچون کارآگاه، مظنون یا شاهد، با استفاده از سرنخ‌ها و گفت‌وگو تلاش می‌کنند ماجرای یک جرم فرضی را بازسازی و تحلیل کنند. 

دی‌ام برد در مصاحبه‌ای با مدیر عامل شرکت مختاپوس، وحید عبداللهیان، به بررسی ایده‌پرازی و چگونگی تولید این بازی معمایی می‌پردازد.

بردگیم‌ها مدیوم جدید تبلیغاتی هستند 1

وحید عبداللهیان، مدیر عامل مختاپوس

نام برند، از عروسک‌های دورو اختاپوس الهام گرفته شده است

وحید عبداللهیان درباره آغاز فعالیت خود اشاره می‌کند که عروسک‌های دورو اختاپوس نیز محصول برند مختاپوس است و اسم برند نیز از این محصول الهام گرفته شده است. او در ادامه افزود: «ماجرای تولید عروسک‌های دورو اختاپوس مربوط به حدوداً ۵ یا ۶ سال پیش است. یک ویدیویی در اینستاگرام دیدم که ایده تولید این عروسک را به من داد و ما شروع به تولید این عروسک‌ها کردیم. فروش این عروسک‌ها به‌مراتب بیشتر و بیشتر شد تا زمانی که کارگاه‌های بزرگ عروسک‌سازی هم عروسک‌های دورو یا اختاپوس را تولید کردند. در همان بازه زمانی ایده پرونده معمایی هم در همان زمان به ذهن من رسید و در نتیجه، تصمیم گرفتیم تولید عروسک را متوقف کرده و طراحی و تولید پرونده‌های جنایی را آغاز کردیم.»

بردگیم‌ها مدیوم جدید تبلیغاتی هستند 2

عروسک‌های مختاپوس

الهام از بازی پرونده جنایی Unsolved Case File تا استقبال مخاطبان نسل Z

عبداللهیان درباره بنچ مارک و ایده‌پردازی این بازی می‌گوید: «ما ایده پرونده‌های جنایی را از یک بازی ِپرونده جنایی آمریکایی به نام Unsolved Case File الهام گرفتیم. این بازی آمریکایی یک ورژن ابتدایی از بازی‌های معمایی بود و شخص اصلی یک فرد سیاه‌پوست بود؛ ما بعد از تحلیل و بازسازی این بازی آمریکایی، داستان سازی را مفصل‌تر کردیم. در ابتدای کار هنوز تیمی تشکیل نداده بودیم. نسخه اول این مجموعه با همکاری یک طراح و نویسنده تولید و منتشر شد اما بعد از مدتی که حرفه‌ای تر شدیم تیم طراحی و نویسندگی تشکیل دادیم و مسیر جدی‌تری را آغاز کردیم.»

بردگیم‌ها مدیوم جدید تبلیغاتی هستند 3

بازی معمایی و جنایی Unsolved Case File

او در ادامه افزود: «ایده اولیه زمانی شکل گرفت که متوجه شدیم بسیاری از بردگیم‌های موجود در بازار، علاوه بر قیمت بالا، نیاز به آموزش نسبتاً طولانی دارند؛ در حالی که مخاطبان نسل Z معمولاً تمایلی به صرف زمان برای یادگیری قواعد پیچیده ندارند و ترجیح می‌دهند بدون مقدمه وارد بازی شوند. از طرفی، علاقه گسترده مردم به بازی‌های گروهی مانند مافیا و سبک سرگرمی‌های تعاملی، ما را به سمت طراحی و عرضه یک بازی معمایی جنایی سوق داد؛ بازی‌ای که علاوه بر قیمت مناسب، هم به‌آسانی در دسترس باشد و هم بدون نیاز به آموزش طولانی، امکان شروع سریع و درگیرکننده را فراهم کند. این ایده از همان ابتدا با استقبال روبه‌رو شد.»

فروش بیش از میلیون نسخه بدون برگزاری کمپین

مدیرعامل مختاپوس درباره مخاطبان این بازی و میزان فروش گفت: «فروش ما از بازی‌های جنایی معمایی در چهار سال اخیر به بیش از یک میلیون نسخه رسیده است و مخاطبان ما معمولاً در بازه سنی ۱۹ تا ۲۵ سال هستند. در حال حاضر به دلیل نوپا بودن کسب‌وکار نمی‌توان آمار دقیقی از سهم این بازی در سبد خرید مخاطبان به دست آورد.»

وحید عبداللهیان در ادامه اشاره کرد که برای فروش محصولات خود کمپینی اجرا نکرده است و با مگا اینفلوئنسرها همکاری نداشته و این بازی‌ها  روند ارگانیک پیشرفت خود را طی کرده است. او افزود: «در ابتدا با تعدادی از میکرو اینفلوئنسرها همکاری داشتیم. این همکاری‌ها باعث دیده شدن و محبوبیت زیاد این پرونده‌ها شد تا جایی که بعضی روزها بین ۳۰ تا ۴۰ عدد استوری منشن از سوی کاربران یا بلاگرها دریافت می‌کردیم. در حال حاضر نیز به‌دلیل حجم بالای کار و محدودیت در تولید، زمان و امکان تبلیغات یا جذب مشتریان جدید نداریم اما اگر نیازی به همکاری با اینفلوئنسرها باشد، مجدداً از میکرو اینفلوئنسرها کمک خواهیم گرفت.»

بردگیم‌ها مدیوم جدید تبلیغاتی هستند 4

 فروشگاه‌ها نقش مؤثری در شناخته شدن پرونده‌های معمایی داشتند

عبداللهیان درباره داستان گسترش فروش پرونده‌های معمایی به عنوان محصول تازه در بازار گفت: «اوایل واقعاً شرایط سختی داشتیم اما بالاخره موفق شدیم با یکی از دوستان در پخش تبریز قرارداد ببندیم و تعداد محدودی فروش داشته باشیم. یکی دو ماه بعد، محصول‌مان در چند فروشگاه دیده شد و همین دیده‌شدن باعث شد یکی از شرکت‌های پخش تهران با ما تماس بگیرد و از آنجا، مسیر جدی فروش‌ ما آغاز شد.»

او ادامه داد: «شرکت‌های دیگری در حال تولید پرونده‌های معمایی مشابه محصول ما هستند؛ اما اکثرا کاربران این پرونده‌ها را با نام مختاپوس می‌شناسند. در روند رشد نیز فروشگاه‌ها نقش زیادی داشتند چرا که متوجه خاص بودن این محصول شدند و به خرید و تبلیغ پرونده معمایی پرداختند. در واقع فروش و معرفی محصول ما از معرفی مشتری‌ها به یکدگیر اتفاق افتاده است. در حال حاضر به همین شکل معرفی محصول ما ادامه دارد و نیازی به اجرای تبلیغات نیست. اما در آینده و با تکمیل شدن اپلیکیشن و خدمات دیگر قصد اجرای تبلیغ را داریم.»

به دلیل رعایت‌نشدن قوانین کپی‌رایت با مارکت‌پلیس‌ها همکاری نمی‌کنیم

مدیرعامل مختاپوس درباره فروش محصولات خود و استفاده از مارکت‌پلیس‌ها می‌گوید: «ما نمی‌توانیم پاسخگوی فروش محصولاتمان در مارکت‌پلیس‌هایی مثل دیجی‌کالا و ترب باشیم؛ اگرچه پیشنهادات زیادی به ما داده شده ولی این امکان را نداریم. فروشگاه‌ها یا مراکز پخش لوازم هنری و فرهنگی متعددی وجود دارد که بازی «پرونده‌های معمای جنایی» را از ما تهیه می‌کنند و به فروش می‌رسانند. البته که تجربه خوبی هم در همکاری با دیجی‌کالا نداشتیم چرا که قوانین کپی رعایت نمی‌شود و پیگیری این مسائل هم سخت است. از طرف دیگر، مشکلات مربوط به بسته‌بندی، انبار و پرداخت‌ها باعث شده تمایل نداشته باشیم مستقیم با این مارکت‌پلیس‌ها همکاری کنیم. بیشتر فروش ما از طریق پیج اینستاگرام و سایت خودمان است که بازوی قدرتمند ما به حساب می‌آیند و فروش مستقیم را به فروش در مارکت پلیس‌ها ترجیح می‌دهیم.»

بردگیم‌ها مدیوم جدید تبلیغاتی هستند 5

بازی معمایی و جنایی مختاپوس

ورود واقعیت مجازی به پرونده‌های جنایی

مدیر عامل مختاپوس درباره هزینه‌ طراحی و تولید این پرونده‌ها عنوان کرد: «هزینه ساخت هر پرونده بسته به موضوع آن، مدارک مورد استفاده و سطح کیفی‌ داستان متفاوت است. گاهی می‌شود یک پرونده را با ۱۰ میلیون تومان ساخت و گاهی هم ممکن است تا ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلیون تومان هزینه داشته باشد.»

عبداللهیان در ادامه از ورود واقعیت مجازی و هزینه ‌آن‌ها می‌گوید: «پرونده‌های جدیدی که اکنون در حال تولید هستند، قابلیت واقعیت مجازی دارند؛ یعنی بازیکن می‌تواند با استفاده از گوشی خود، مدارک، محیط صحنه جرم و بسیاری از جزئیات دیگر را به‌صورت سه‌بعدی مشاهده کند. به عنوان مثال، صحنه قتل را از نزدیک ببیند و بررسی کند تا برایش ملموس‌تر شود. این دسته از پرونده‌ها به‌ دلیل تکنولوژی پیشرفته، هزینه ساخت بالاتری دارند و با نمونه‌های چاپی بسیار متفاوت است. بازی‌های جدید مبتنی بر واقعیت مجازی اکنون در مرحله تولید هستند و احتمالاً تا حدود یک ماه دیگر وارد بازار خواهند شد.»

پرونده‌های جنایی بستری مناسب برای مدیوم تبلیغاتی

از آنجایی که این پرونده‌های جنایی شامل فضای‌های مناسبی برای ارائه تبلیغات هستند، وحید عبداللهیان در این‌ باره گفت: «ما به صورت آزمایشی یک بار در پرونده‌ها تبلیغات بسته‌بندی آجیل و خشکبار را انجام دادیم و نتایج بسیار خوبی گرفتیم چرا که بازیکنان از صفر تا صد محصول را با دقت مطالعه می‌کنند و حتی به جزئیات حاشیه‌ای توجه دارند، بنابراین این اطلاعات در ذهن آن‌ها ماندگار می‌شود. به همین دلیل، این پرونده‌های جنایی به عنوان یک مدیوم تبلیغاتی بسیار مؤثر عمل می‌کنند چون مخاطبان گسترده‌ای دارند و تبلیغات داخل آن‌ها تأثیرگذار است. برنامه آینده ما تمرکز بیشتر روی تبلیغات در محصولاتمان است تا از این ظرفیت بهره بیشتری ببریم.»

بردگیم‌ها مدیوم جدید تبلیغاتی هستند 6

قیمت‌ پرونده‌های جنایی منطقی و با کمترین حاشیه سود است

و در آخر مدیرعامل مختاپوس درباره نحوه قیمت‌گذاری این محصولات عنوان کرد: «از آنجایی که این بازی‌ها به‌صورت گروهی و معمولاً با حضور ۸ یا ۹ نفر انجام می‌شوند، هزینه آن برای مخاطب چندان محسوس نیست و منطقی به نظر می‌رسد. مکانیزم قیمت‌گذاری ما نیز به‌گونه‌ای طراحی شده که درصد قابل توجهی از قیمت نهایی به پخش‌کننده و فروشگاه اختصاص می‌یابد. با در نظر گرفتن هزینه تولید و حاشیه سود شرکای فروش، ما معمولاً کمترین سهم سود را برای خود در نظر می‌گیریم.»

به اشتراک بگذارید:
ترانه رسولیان
ترانه رسولیان
نظرات

در حال بارگیری کپچا...

آسان‌پرداخت