پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار گزارش‌ها

رشد 72 درصدی جاباما در بازار اقامت نوروز امسال با وجود افت 30درصدی تقاضا

تحریریه دی‌ام‌برد تحریریه دی‌ام‌برد
20 اردیبهشت 1402
زمان مطالعه: 4 دقیقه
رشد 72 درصدی جاباما در بازار اقامت نوروز امسال با وجود افت 30درصدی تقاضا
زمان مطالعه: 3 دقیقه

با عبور از دوران کرونا و گذر از رکود بازار گردشگری، حالا می‌توان با نگاه دقیق‌تری وضعیت این بازار به‌ویژه در پرسفرترین زمان سال، یعنی تعطیلات نوروز را بررسی کرد.

گزارش جاباما از بازار اقامت در نوروز ۱۴۰۲ شامل داده‌هایی از رفتار سفر مردم در رزرو انواع اقامتگاه‌های غیرهتلی و وضعیت این پلتفرم است.

با وجود کوچک شدن بازار و کاهش نزدیک به ۳۰ درصدی تقاضا برای رزرو انواع اقامتگاه در تمام شهرهای ایران در نوروز ۱۴۰۲ (مطابق با میزان جست‌وجوی مهم‌ترین کلمات کلیدی در گوگل برای رزرو انواع اقامتگاه در تمام شهرهای ایران)، آمارهای جاباما حکایت از رشد این پلتفرم در زمان افت این بازار دارد.

رشد جاباما در نوروز ۱۴۰۲

جاباما به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین پلتفرم‌های رزرو اقامتگاه در ایران، نوروز امسال را با رشد قابل توجهی در تمام جنبه‌ها در مقایسه با وضعیت بازار امسال و نوروز سال گذشته به پایان رساند.

مقایسه میزان جستجوی نام برند بازیگران اصلی بازار رزرو اقامتگاه که به نوعی می‌تواند معرف میزان شناخته‌شدگی و با تخمینی سهم بازار آن‌ها نیز باشد

این پلتفرم اعلام کرده که تعداد فروش (رزرو نهایی) انواع اقامتگاه این پلتفرم در نوروز ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷۲ درصد و میزان مبلغ فروش در همین بازه زمانی، بیش از ۷۱ درصد رشد داشته است.

به گزارش جاباما میزان جست‌وجوی این برند در گوگل در نوروز ۱۴۰۲ از سوی کاربران افزایش چشم‌گیری داشته و بیش از سه برابر و تعداد نصب اپلیکیشن این پلتفرم، دو برابر بیشتر از نوروز سال قبل بوده است.

همچنین تعداد کل اقامتگاه‌های فعال در این پلتفرم در نوروز امسال در مقایسه با نوروز سال گذشته بیش از دو برابر رشد داشته است.

رفتار مردم در رزرو اقامتگاه برای نوروز ۱۴۰۲

به گزارش جاباما داده‌ها نشان می‌دهد اگرچه مردم در نوروز امسال در حدود ۳۰ درصد کمتر از نوروز سال قبل اقامتگاه رزرو کرده‌اند و میزان تقاضا کمتر شده است، اما مانند نوروز ۱۴۰۱، به‌طور متوسط ۱۰ روز زودتر از زمان سفر خود اقدام به رزرو اقامتگاه کرده‌اند. همچنین این داده‌ها حاکی از آن است که مردم در گروه‌‌های ۳ تا ۴ نفره به سفر رفته‌ و به‌طور میانگین برای ۲ شب اقامتگاه خود را رزرو کرده‌اند، با این تفاوت که تعداد رزرو انواع اقامتگاه در جاباما به بیش از ۱.۵ برابر خود در مقایسه با نوروز ۱۴۰۱ رسیده است.

محبوب‌ترین شهرها در نوروز ۱۴۰۲

کاهش تقاضا برای رزرو اقامتگاه در بازار اقامت ایران، ‌منجر به این شده است که میزان جست‌وجوی کلمات کلیدی مربوط به اقامتگاه –در گوگل- در محبوب‌ترین و پرجست‌وجوترین شهرها در سراسر ایران در نوروز ۱۴۰۲ در مقایسه با نوروز سال قبل رشدی نداشته باشد.

با این حال، میزان جست‌وجو برای رزرو اقامتگاه در شهرهای مرکزی ایران مانند اصفهان و یزد تا سه برابر رشد را تجربه کرده است و این افزیش تقاضا برای اقامتگاه‌های شهرهای مرکزی ایران می‌تواند حاکی از تاثیر فرهنگ‌سازی و فعالیت‌های برندینگ پلتفرم‌های گردشگری همچون جاباما برای اقامتگاه‌های به‌ویژه بومرگردی این شهرها و معرفی هرچه بیشتر جاذبه‌های گردشگری آن‌ها به مردم باشد.

میزان تقاضا در میان کاربران جاباما برای سفر به جنوب، مشابه نوروز سال قبل بود اما در مناطق شمال و شرق کشور افزایش ۱.۵ برابری و در مناطق مرکز و غرب کشور و استان تهران رشدی تا ۲.۵ برابر را شاهد بودیم.

همچنین بیش‌ترین شهرهایی که مردم در آن اقامتگاه رزرو کرده‌اند، اصفهان، یزد و شیراز در مرکز، کیش در جنوب، مشهد در شرق، رشت، رامسر، بندرانزلی، نور، ماسال و سوادکوه در شمال و نیز  تهران بودند.

پشتیبانی جاباما

درحالی‌ که آمار فروش جاباما در نوروز امسال حاکی از رشد ۷۲ درصدی است و عموما همزمان با رشد کسب‌وکارها میزان نارضایتی و تماس با پشتیبانی افزایش می‌یابد، تعداد تماس‌های ورودی جاباما در نوروز ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، تنها ۱.۱ برابر افزایش داشته است.

علاوه بر این، در طول سال گذشته تعداد اقامتگاه‌های فعال در پلتفرم جاباما افزایش قابل توجهی داشته که منجر به افزایش قدرت انتخاب و رضایت کاربران در یافتن و رزرو اقامتگاه دلخواه‌شان شده است. از همین رو، تعداد تماس‌های کاربران با این پلتفرم برای دریافت پیشنهاد اقامتگاه به‌طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
تحریریه دی‌ام‌برد
تحریریه دی‌ام‌برد
نظرات

اسمارتک