دانا پرداز
گزارش‌ها اخبار
گزارش NEWZOO از بازار بازی‌ها در جهان در سال ۲۰۲۳؛

سهم درآمدی انواع دیوایس‌ها از صنعت بازی‌ها چقدر است؟

شقایق پرورش شقایق پرورش
26 آبان 1403
زمان مطالعه: 4 دقیقه
سهم درآمدی انواع دیوایس‌ها از صنعت بازی‌ها چقدر است؟

Newzoo در سال ۲۰۲۳ گزارشی با عنوان «بازار بازی‌ها در جهان» ارائه کرد و در این گزارش به موضوعاتی مانند ترندهای کلیدی، بازار جهانی بازی‌ها، ژانرهای بازی در سال ۲۰۲۳ و روش کسب درآمد از بازی‌ها پرداخته است. براساس داده‌های این گزارش بازی‌های کنسولی سهم از بازاری ۲۸ درصدی را از کل بازار بازی‌ها را به ارزش ۵۲.۴ میلیارد دلار به دست آوردند.

به گزارش دی‌ام برد، Newzoo یک شرکت پیشرو در زمینه ارائه داده‌ها و تحلیل‌های مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای است که با تمرکز بر بازی‌های رایانه‌ای بر روی کامپیوتر و کنسول، اطلاعات جامعی در اختیار توسعه‌دهندگان، ناشران و سرمایه‌گذاران این صنعت قرار می‌دهد. نیوزو اخیرا گزارشی با موضوع بازار بازی‌ها در جهان منتشر و به آمار بازیکنان، درآمدها در مناطق مختلف، رشد آینده بازار، و روندهای جدید این صنعت پرداخته‌ است.

براساس اطلاعات این گزارش با افزایش سن گیمرهای فعلی و ورود بازیکنان جدید، تعداد بازیکنان همچنان رو به رشد خواهد بود. علاوه بر این، بزرگ‌ترین آثار رسانه‌ای مرتبط با بازی‌های ویدیویی در سال ۲۰۲۳، از جمله فیلم برادران سوپر ماریو و سریال The Last of Us شبکه HBO و تعداد بی‌شماری از فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی مرتبط با بازی‌های ویدیویی که در حال تولید هستند، به افزایش تعامل در این صنعت میان افراد غیر گیمر و گیمرهای سابق کمک خواهند کرد. در نتیجه، تعداد گیمرهای جهانی با نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR) ۳.۷ درصد در بازه زمانی ۲۰۲۱ تا پایان سال ۲۰۲۶ به ۳.۶۸ میلیارد نفر خواهد رسید.

این گزارش همچنین اشاره می‌کند که بخش موبایل که در سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشت، در سال ۲۰۲۳ با کاهش درآمد ۲.۱ درصدی مواجه شده است و این گزارش دلیل این کاهش را سیاست‌های جدید اپل و گوگل در زمینه حریم خصوصی و تأثیر آن بر درآمدزایی و جذب کاربران در بازی‌های موبایلی دانسته است؛ چرا که توسعه‌دهندگان و بازاریابان موبایل مجبور شده‌اند استراتژی‌های خود را تغییر داده و روش‌های جدیدی را امتحان کنند تا این روند نزولی را متوقف کنند.

با این حال، رشد بازارهای نوظهور و عملکرد قوی بازی‌های محبوب موبایلی، تا حدودی از کاهش بیشتر درآمد در این بخش جلوگیری کرده است. به طوری که موبایل همچنان بزرگترین بخش بازار بازی‌های ویدیویی است و تقریباً نیمی از درآمد کل بازار را به خود اختصاص داده است.

بخش کنسول، دومین بخش بزرگ بازار خواهد بود

این گزارش در بخش دیگری به سهم بازار انواع مختلف بازی‌ها پرداخته است که آمارهای مرتبط با آن نشان می‌دهد که بخش کنسول در سال ۲۰۲۳ با درآمد ۵۲.۴  میلیارد دلار، ۲۸ درصد از کل بازار را تشکیل داد و به‌عنوان دومین بخش بزرگ بازار شناخته می‌شود. این بخش در سال ۲۰۲۳ رشد سالانه ۰.۳ درصدی را تجربه خواهد کرد که عمدتاً به دلیل عرضه تعداد زیادی از بازی‌های پرطرفدار در طول سال است.

اما براساس این گزارش، همچنان بازی‌های موبایلی با سهم از بازار ۸۹.۹ میلیارد دلاری، بیشترین سهم از بازار را دارند. در ادامه، بازی‌های دانلودی با سهم از بازار ۳۹.۶ میلیارد دلاری و بازی‌های مرورگر با سهم ۱.۹ میلیارد دلاری در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

این گزارش همچنین اشاره کرده است که هرچند تاخیر در ارائه بازی‌ها در سال ۲۰۲۲ به دلیل همه‌گیری کرونا منجر به عملکرد ضعیف این بخش شد اما این تاخیرها در سال ۲۰۲۳ تا حدودی جبران شد.

نیوزو افزایش پیچیدگی و گستردگی فرایند توسعه بازی‌ها، به‌ویژه بازی‌های بزرگ AAA را یکی از دلایل مهم تاخیر در ارائه بازی‌ها دانسته و اشاره کرده است که به همین دلیل، بسیاری از بازی‌های بزرگ و پرفروشی مانند  هاگوارتز لگاسی، افسانه زلدا: اشک‌های پادشاهی، و فاینال فانتزی XVI که در ابتدا برای سال‌های ۲۰۲۲، ۲۰۲۱ و حتی ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده بودند، در سال ۲۰۲۳ عرضه شدند. نیمه دوم سال نیز شاهد عرضه بازی‌های بزرگی مانند مرد عنکبوتی مارول برای پلی‌استیشن ۵، فورزا موتور اسپورت و استارفیلد برای ایکس‌باکس، و اولین بازی ماریو ۲ بعدی در چند سال اخیر از نینتندو (Super Mario Bros. Wonder) خواهیم بود.

برای دریافت و مطالعه متن کامل این گزارش اینجا کلیک کنید.

پاکت
به اشتراک بگذارید:
شقایق پرورش
شقایق پرورش
نظرات

در حال بارگیری کپچا...