دومینو با میمسازی در اینستاگرام، برندش را به زبان نسل Z ترجمه میکند

فهرست مطلب
مدتی است صفحه اینستاگرام دومینو با تغییر رویکرد در لحن و شیوه ارتباط با کاربران، مورد توجه برخی کاربران این پلتفرم قرار گرفته است. حضور فعال ادمین صفحه با کامنتهای غیررسمی، شوخیآمیز یا کنایهدار، واکنشهایی را در فضای مجازی در پی داشته و منجر به تولید محتوای طنز (میم) توسط کاربران با محوریت «ادمین دومینو» شده است. بر اساس آمار بهدستآمده از ابزار آنالیز اینستاگرام سنجاب، در یک سال اخیر فالوورهای دومینو به ۳۴۰ هزار نفر افزایشیافته است.
به گزارش دیام برد، این رفتار را میتوان در چارچوب یک الگوی شناختهشده در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام و توییتر تحلیل کرد که به آن «شخصیتسازی برند» یا Brand Persona گفته میشود. در این الگو، برند نه بهعنوان یک نهاد رسمی، بلکه بهعنوان یک شخصیت انسانی با ویژگیهای مشخص (نظیر شوخطبعی، کنایهگویی یا صمیمیت) در فضای آنلاین ظاهر میشود و به تعامل با کاربران میپردازد.
پیش از این، برندهایی مانند کالیستا نیز در توییتر فارسی از این شیوه بهره گرفته بودند. نمونه کالیستا با ادمینی فعال و لحن غیررسمی، مدتها در میان کاربران فارسیزبان توییتر حضور قابل توجهی داشت و بهنوعی به یکی از نمونههای شناختهشده این سبک از مدیریت شبکههای اجتماعی تبدیل شده بود.
تعاملی که منجر به میم مارکتینگ شد
تفاوت در مورد دومینو این است که علاوه بر توییتر، در بستر اینستاگرام نیز از این الگو استفاده کرده است؛ پلتفرمی که معمولاً اولویت با محتوای تصویری است و رفتارهای گفتوگومحور برندها در آن کمتر رواج دارد. واکنش کاربران و انتشار میمهای متعدد پیرامون دومینو، این برند را به سوژه تولید محتوا در صفحات دیگر تبدیل کرده است؛ فعالیتی که در چارچوب میم مارکتینگ نیز قابل بررسی است. در این نوع از بازاریابی، برند مستقیماً تبلیغ نمیکند، اما در جریان تعاملات کاربران، بهعنوان یک عنصر تکرارشونده و قابل توجه حضور مییابد.

تعامل دومینو با کاربان در توییتر

تعامل دومینو با کاربران در اینستاگرام
این رفتار باعث شده دومینو در مرکز توجه کاربران اینستاگرام قرار بگیرد و پیجهای طنز، کاربران عادی و حتی میکرو اینفلوئنسرها به تولید میمهایی درباره «ادمین دومینو» بپردازند. این یک نمونهای از میم مارکتینگ (Meme Marketing) است که برند در آن سوژه طنز و گفتوگو کاربران قرار میگیرد، در عین حال دیده میشود و در ذهن میماند یا به نوعی دیگر تبلیغات غیرمستقیم صورت میگیرد.

فالوورهای دومینو از ۱۰۶ هزار به ۳۴۰ هزار نفر افزایش پیدا کرد
در مورد دومینو هم به نظر میرسد این استراتژی، باهدف مشخصی انتخاب شده است. ادمینی که لحن صمیمی دارد، سر صحبت را باز میکند، گاهی شوخی میکند و از آن مهمتر، واکنش کاربران را مدیریت میکند. همین رفتار، باعث شده میزان اینگیجمنت صفحه دومینو که شامل لایک، کامنت، منشن و اشتراکگذاری است، در هفتههای اخیر افزایش پیدا کند.
در همین رابطه ابزار تحلیل اینستاگرام سنجاب، دیتایی را در اختیار دیام برد قرار داده که نشان میدهد صفحه اینستاگرام دومینو توانسته در طول یک سال فالوورهای خود را از ۱۰۶ هزار به ۳۴۰ هزار نفر افزایش دهد. افزایش فالوور به طور دقیق از مارس (اواخر اسفند تا اواسط فروردینماه) شدت گرفته که نشاندهنده نتیجه استفاده از استراتژی Brand Persona است.
نمودار زیر نشاندهنده میزان تغییرات فالوور دومینو در یک سال اخیر است.

میزان افزایش فالوور در یک سال اخیر
علاوه بر افزایش فالوور، نمودارهای زیر به ترتیب نشاندهنده نرخ تعامل، میزان بازدید و بازنشر صفحه اینستاگرام دومینو در یک سال اخیر هستند. این نمودارها نشان میدهد که اینگیجمنت پستهای اینستاگرام دومینو پس از اجرای این استراتژی، از مارس (اواخر اسفند تا اواسط فروردین ماه) افزایشیافته و بیشترین میزان بازدید، بازنشر و تعامل را در ماه ژوئیه (از اواسط تیر تا اوایل مردادماه) داشته است.
در ادامه نمودار هر یک را با جزئیات کامل مشاهده کنید.

نرخ تعامل صفحه اینستاگرام دومینو

میزان بازدید صفحه اینستاگرام دومینو

میزان بازنشر صفحه اینستاگرام دومینو
این نخستین بار نیست که برندهای ایرانی در فضای اجتماعی خود چنین تعاملی برقرار میکنند. پیش از این نیز برند کالیستا (برند آرایشی) در توییتر فارسی با ادمینی شوخطبع، غیررسمی و فعال شناخته میشد که کامنتها و توییتهای آن بارها فیو (fave) میشدند و ریتوییت میگرفتند. برند کالیستا نیز موفق شده بود از طریق تعامل با کاربران، جایگاه برند را از یک تولیدکننده لوازم آرایش به یک برند «دوستداشتنی» ارتقا دهد.

در نهایت، اینکه آیا این نوع رفتار منجر به تقویت جایگاه برند در ذهن مخاطب خواهد شد یا صرفاً یک موج موقتی است، نیازمند بررسیهای دقیقتر و بلندمدتتری است. آنچه مشخص است، افزایش استفاده برندهای ایرانی از لحنهای غیررسمی و شخصیتمحور در شبکههای اجتماعی است؛ روندی که میتواند نشانهای از تغییر رویکرد در مواجهه با مخاطبان آنلاین باشد.

مطالب پیشنهادی
لمیز شعبه جدید خود را از طریق نظرسنجی انتخاب کرد