یکتانت
گزارش‌ها اخبار
گزارش سال ۱۴۰۳ دیجی‌اکسپرس منتشر شد

ارسال ۳۴ میلیون بسته توسط دیجی‌اکسپرس و رشد ۳ برابری تعداد گنجه‌ها

یاسمن منفرد یاسمن منفرد
مهر ۲۰, ۱۴۰۴
زمان مطالعه: 4 دقیقه
ارسال ۳۴ میلیون بسته توسط دیجی‌اکسپرس و رشد ۳ برابری تعداد گنجه‌ها

دیجی‌اکسپرس، شرکت لجستیکی دیجی‌کالا، گزارش عملکرد سال ۱۴۰۳ خود را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، بیشتر از ۳۴ میلیون بسته در طول این سال ارسال شده و ۹۵.۱٪ از بسته‌ها به‌موقع تحویل شده‌اند. سرویس «تحویل امروز و فردا» با ۱۰۵٪ رشد به بیشتر از یک میلیون و ۶۰۰ هزار سفارش رسید، در حالی که سرویس تحویل حضوری با وجود ۳ برابر شدن تعداد گنجه‌ها، تنها ۱۰٪ رشد داشته است.

به گزارش دی‌ام برد، دیجی‌اکسپرس، شرکت لجستیکی دیجی‌کالا، گزارش سال ۱۴۰۳ خود را منتشر کرد.

گزارش کامل را از اینجا دریافت کنید.

طبق این گزارش:

  • تعداد کل بسته‌های ارسالی دیجی‌اکسپرس در سال ۱۴۰۳ به ۳۴,۴۸۴,۸۹۳ عدد رسید.
  • ۹۵.۱ درصد از بسته‌های ارسالی دیجی‌اکسپرس به‌موقع تحویل داده شده‌اند.

رشد ۱۰۵ درصدی تعداد کل سفارش‌های سرویس «تحویل امروز و فردا»

دیجی‌اکسپرس در این گزارش اشاره می‌کند که سرویس «تحویل امروز و فردا» برای مشتریانی ارائه شده که زمان برایشان اهمیت دارد و می‌خواهند سفارش خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن دریافت کنند. در حال حاضر، تحویل همان روز فقط در شهرهای تهران و کرج امکان‌پذیر است و برای سایر شهرها، سفارش‌ها روز بعد به دست مشتری می‌رسد. براساس آمار ارائه شده در این بخش:

  • تعداد کل سفارش‌های سرویس «تحویل امروز و فردا» در سال ۱۴۰۳ با رشد ۱۰۵ درصدی به ۱,۶۱۱,۹۳۵ بسته رسید.

ارسال ۳۴ میلیون بسته توسط دیجی‌اکسپرس و رشد ۳ برابری تعداد گنجه‌ها 1

در سال ۱۴۰۳، بیشترین تعداد سفارش سرویس «تحویل امروز و فردا» به ترتیب در شهرهای تهران، کرج و اصفهان ثبت شد.

ارسال ۳۴ میلیون بسته توسط دیجی‌اکسپرس و رشد ۳ برابری تعداد گنجه‌ها 2

رشد ۱۱.۷۲ درصدی تعداد کل ارسال‌های زمان‌بندی شده

تحویل زمان‌بندی شده، سرویسی است که امکان ارسال کالا از هر نقطه کشور به مقاصد دور و نزدیک را فراهم می‌کند. در این سرویس، مشتریان می‌توانند بازه زمانی موردنظر خود را انتخاب کنند و بسته در همان زمان تحویل داده شود.

  • در سال ۱۴۰۳، تعداد کل ارسال‌های زمان‌بندی شده ۳۰,۸۳۹,۶۵۰ بود که نسبت به سال قبل ۱۱.۷۲ درصد رشد داشته است.

ارسال ۳۴ میلیون بسته توسط دیجی‌اکسپرس و رشد ۳ برابری تعداد گنجه‌ها 3

در سال ۱۴۰۳، بیشترین تعداد سفارش سرویس تحویل زمان‌بندی شده به ترتیب در شهرهای تهران، کرج و مشهد ثبت شد.

رشد ۲۳۹ درصدی تعداد گنجه‌ها در سال ۱۴۰۳

این سرویس برای مشتریانی ارائه شده که به دلایلی امکان حضور در زمان تعیین‌شده یا در آدرس مشخص را ندارند، یا ترجیح می‌دهند با هزینه‌ای کمتر، بسته خود را دریافت کنند.

  • در سال ۱۴۰۳، تعداد گنجه‌ها با رشد ۲۳۹ درصد به ۲۵۱ عدد رسید و تعداد گنجدارها با رشد ۷۰ درصد به ۴۸۰ عدد افزایش یافت.

ارسال ۳۴ میلیون بسته توسط دیجی‌اکسپرس و رشد ۳ برابری تعداد گنجه‌ها 4

تعداد کل بسته‌های تحویل حضوری در سال ۱۴۰۳ به ۲,۰۳۳,۳۰۸ عدد رسید که نسبت به سال قبل ۱۰٪ رشد داشته است.

ارسال ۳۴ میلیون بسته توسط دیجی‌اکسپرس و رشد ۳ برابری تعداد گنجه‌ها 5

علیرغم اینکه تعداد گنجه‌ها در سال ۱۴۰۳ بیش از ۳ برابر شده، میزان تحویل حضوری و استفاده از آن‌ها تنها ۱۰٪ افزایش یافته است. این موضوع نشان می‌دهد که رشد زیرساخت منجر به رشد استفاده نشده و ظرفیت فیزیکی سرویس سریع‌تر از تقاضای واقعی مشتریان گسترش یافته است.

استفاده پایین از ظرفیت موجود می‌تواند به دلایلی مانند راحتی تحویل در آدرس، فاصله طولانی تا گنجه یا عادت مشتریان به روش‌های دیگر باشد. این شکاف نشان می‌دهد که تقاضا برای تحویل حضوری محدود است و صرفاً افزایش زیرساخت کافی نیست. برای افزایش استفاده از تحویل حضوری، ممکن است نیاز به آموزش مشتریان، اطلاع‌رسانی بیشتر یا ایجاد انگیزه‌هایی مانند تخفیف بیشتر باشد.

ارسال بیش از ۱۰ میلیون سفارش از طریق بستر دراپ‌شیپینگ

ایده دراپ‌شیپینگ از سال ۱۴۰۰ مطرح شد؛ مدلی که در آن کالا به طور مستقیم از تأمین‌کننده به مشتری منتقل می‌شود. این ایده در تابستان ۱۴۰۲ عملیاتی شد و با راه‌اندازی پلتفرم، دیجی‌اکسپرس توانست تمام حلقه‌های زنجیره لجستیک، شامل دریافت کالا (Pickup)، سفر میانی بسته‌ها (MM)، دسته‌بندی (SC) و تحویل نهایی (LM) را به‌صورت یکپارچه ارائه کند.

نتایج کلیدی:

  • ارسال بیش از ۱۰ میلیون سفارش از طریق بستر دراپ‌شیپینگ

  • پوشش بیش از ۹۹٪ سفارش‌های زمان‌بندی شده دیجی‌کالا از طریق این پلتفرم

  • راه‌اندازی سرویس دریافت (Pickup) و اضافه شدن گنجه و پست به شبکه

تحویل بیش از ۵۰,۰۰۰ سفارش FBM توسط دیجی‌اکسپرس

پروژه FBM با هدف افزایش سهم بسته‌بندی توسط فروشنده‌ها و کاهش فشار بر مراکز پردازش دیجی‌کالا در سال ۱۴۰۲ آغاز شد و در سال ۱۴۰۳ ابعاد عملیاتی گسترده‌تری پیدا کرد.
در این مدل، فروشنده مسئول آماده‌سازی سفارش است و دیجی‌اکسپرس وظیفه حمل‌ونقل را انجام می‌دهد.

نتایج کلیدی:

  • تحویل بیش از ۵۰,۰۰۰ سفارش FBM توسط دیجی‌اکسپرس

  • همکاری با بیش از ۱۸۰ فروشنده در تهران و البرز

  • جمع‌آوری وزانه به‌طور متوسط ۷۳۰ سفارش از فروشندگان

به اشتراک بگذارید:
یاسمن منفرد
یاسمن منفرد
فارغ‌التحصیل اقتصاد هستم و مدتیه که به خبرنگاری مشغولم. دی‌ام برد به من فرصت خوبی داد تا دنیای مارکتینگ رو تجربه کنم.
نظرات

در حال بارگیری کپچا...

آسان‌پرداخت