بریتانیا طرحی جدید برای ممنوعیت فروش نوشیدنیهای انرژیزا به افراد زیر ۱۶ را پیشنهاد داد

فهرست مطلب
اخیراً دولت بریتانیا طرحی درباره ممنوعیت فروش نوشیدنیهای انرژیزا با کافئین بالای ۱۵۰ میلی گرم را به افراد زیر ۱۶ سال، پیشنهاد کرده است چرا که مصرف این نوشیدنیها عوارضی مانند اختلال خواب، افزایش اضطراب، کاهش تمرکز و افت تحصیلی را به همراه دارد. در پی این طرح، شرکتهای تولیدکننده نوشیدنی ۱۸ ماه فرصت دارند تا فرمولاسیون و شیوههای تبلیغاتی خود را تغییر دهند.
به گزارش دیام برد، دولت بریتانیا در ۲ سپتامبر ۲۰۲۵ طرحی برای ممنوعیت فروش نوشیدنیهای انرژیزا به افراد زیر ۱۶ سال ارائه کرده است. بر اساس این طرح فروش نوشیدنیهای انرژیزا با کافئین بالای ۱۵۰ میلی گرم در هر لیتر مانند Red Bull Monster و Prime به افراد زیر ۱۶ سال در تمامی فروشگاههای آنلاین، حضوری، رستورانها، کافهها و دستگاههای فروش خودکار غیر قانونی خواهد شد.
پیشنهاد آمادهسازی این طرح از ۲ سپتامبر اعلام شده و نوشیدنیهای کم کافئین مانند Coca-Cola ،Coke Zero ،Diet Coke Pepsi و همچنین چای و قهوه، مشمول این محدودیت نمیشوند.

در ادامه دولت بریتانیا به تحقیقات و شواهدی درباره مصرف نوشیدنیهای انرژیزا و عوارض آن برای کوکان و نوجوانان زیر ۱۶ سال اشاره کرده است. بر اساس این تحقیقات اثرات مضر این نوشیدنیها شامل اختلال خواب، افزایش اضطراب، کاهش تمرکز و افت تحصیلی است. این در حالی است که یک سوم از نوجوانان ۱۳ تا ۱۶ سال و یک چهارم از کودکان ۱۱ تا ۱۲ سال، هر هفته بیش از یک عدد نوشیدنی انرژیزا مصرف میکنند.
بسیاری از فروشگاههای بزرگ پیش از اعلام این طرح، محدودیتهایی در فروش نوشیدنیهای انرژیزا به صورت داوطلبانه اعمال کرده بودند اما فروشگاههای کوچک هنوز این نوشیدنیها را به کودکان میفروشند. این مسئله باعث شده تا درخواستهای زیادی برای یک سیاست یکسان مطرح شود.
این ممنوعیت در حالی مطرح شده است که توجه بیشتری به محصولات غذایی کودکان و نوجوانان دارد و تا حدی منافع شرکتهای نوشیدنی انرژیزا به حاشیه رانده شده است. به همین دلیل دولت بریتانیا اعلام کرده است که این شرکتها باید تغییراتی در فرمولاسیون و بازاریابی محصولات خود ایجاد کنند. بر این اساس شرکتهای تولید کننده نوشیدنی ۱۸ ماه فرصت دارند تا میزان شکر و نمک محصولات خود را کاهش دهند، دستورالعملهای جدید مشخص کنند و شیوههای بازاریابی خود را تغییر دهند.
ممنوعیت تبلیغات نوشیدنیهای ناسالم
از اکتبر ۲۰۲۵ تبلیغات غذا و نوشیدنیهای ناسالم برای افراد زیر ۱۶ سال محدود میشود و محدودیت رسمی از ژانویه ۲۰۲۶ اجرایی خواهد شد. بر این اساس، تبلیغات دیجیتالی Paid این محصولات در اینترنت (مثل گوگل، اینستاگرام و تیکتاک)، در سرویسهای پخش آنلاین مثل نتفلیکس و دیزنی، و در تلویزیون قبل از ساعت ۹ شب ممنوع میشود. این محدودیت فقط مربوط به تبلیغ محصولات ناسالم است و اگر شرکتی محصول سالم هم داشته باشد، میتواند تبلیغ آنها را در این فضاها ادامه دهد.
مطالب پیشنهادی
هزینه اسپانسری در پادکستهای فارسی چقدر است؟