Shareit و واتساپ، تنها اپلیکیشن های خارجی میان بیشترین جستجوها

فهرست مطلب
گزارش سال ۱۴۰۳ بازار، پرنصبترین برنامهها، بازیها و بیشترین واژههای جستوجوشده در این سال را معرفی کرده و روند رشد پلتفرمها در حوزههای خرید، سفر، خدمات مالی و سرگرمی را نشان میدهد. طبق این گزارش، روبیکا با ۳۴ میلیون نصب، دیوار با ۲۲ میلیون نصب و شیرایت با ۲۰.۷ میلیون نصب در صدر پرنصبترین برنامهها قرار گرفتهاند. همچنین پلتفرمهای خرید و فروش آنلاین طلا در این سال، بیش از ۴ میلیون نصب را به دست آوردند.
به گزارش دیام برد و بر اساس گزارش سال ۱۴۰۳ پلتفرم بازار، صنعت محتوای دیجیتال ایران در سال گذشته با وجود فرصتهای جدید، سالی پرفراز و نشیب را تجربه کرد. شتاب تحولات جهانی در حوزههایی مانند هوش مصنوعی و اینترنت پرسرعت، همراه با شرایط داخلی از جمله تحریمها، محدودیت در دسترسی به سرویسهای بینالمللی و تغییرات سیاستگذاریها، فضایی چالشبرانگیز و پیچیده برای این صنعت ایجاد کرد.
با این وجود، دادههای رفتاری کاربران نشاندهنده روند تدریجی بلوغ در انتخاب و بهروزرسانی برنامهها و بازیها است، بهویژه در حوزههایی مانند سرگرمی و خدمات مالی که رشد قابل توجهی را تجربه کردند.
دیام برد در این مطالب، به بررسی مختصر این گزارش میپردازد.
برای دریافت نسخه کامل گزارش سال ۱۴۰۳ بازار، اینجا کلیک کنید.
طبق این گزارش:
دو دستهبندی شبکههای اجتماعی و ابزارها به ترتیب با ۱۲۷ میلیون و ۶۸ میلیون جستجو، بیشترین تعداد جستجو را داشتهاند.
دستهبندیهای شبکههای اجتماعی، ابزارها و سرگرمی با وجود کاهش تعداد کلی جستجو نسبت به سال ۱۴۰۲، همچنان رتبه خود را بین سایر دستهبندیها حفظ کردهاند.
دستهبندی خرید با وجود افزایش تعداد جستجو نسبت به سال ۱۴۰۲، نزول رتبه داشته است.
دستهبندی رفتوآمد هم کاهش تعداد جستوجو داشته و هم نزول رتبه را تجربه کرده است.
بزرگترین تغییر در تعداد جستجوی دستهها مربوط به دستهبندی امور مالی است که از رتبه پنجم در سال ۱۴۰۲ با مجموع ۲۵ میلیون جستجو، به رتبه سوم در سال ۱۴۰۳ با مجموع ۳۴ میلیون جستجو ارتقا یافته است.
تعداد جستجوی کاربران برای دستهبندی سفر بین سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ تغییر خاصی نداشته است.
دستهبندی امور مالی بیشترین رشد را در تعداد جستجوها نسبت به سال ۱۴۰۲ داشته است.
برترین واژههای جستوجو شده در بازار
با نگاهی به ۳۰ واژه پرجستوجو در بازار میتوان دریافت که کاربران همیشه به دنبال نام یک بازی یا برنامه مشخص نبودهاند و گاهی عبارات کلی را جستوجو کردهاند. با این حال، در بسیاری از موارد مستقیماً سراغ نام بازی یا اپلیکیشن مورد نظر خود رفتهاند. در میان این جستوجوها، واژههای «بازی»، «روبیکا»، «بازی دخترانه»، «ماشین بازی» و «دیوار» در صدر فهرست قرار گرفتهاند.

۱۰ برنامه برتر نصبشده در سال۱۴۰۳
در سال ۱۴۰۳ کاربران برنامههای نسبتا مشابهی را در مقایسه با سال قبل نصب کردهاند و تنها یک ابزار تقویم جای خود را به یک ابزار بانکداری الکترونیکی داده است.
۱۰ برنامه برتر نصبشده به صورت زیر است:

نصب و جستجوهای مرتبط با خرید و فروش آنلاین طلا
در سال ۱۴۰۳، پلتفرمهای خرید و فروش آنلاین طلا در مجموع بیش از یک میلیون بار جستوجو شده و حدود ۴ میلیون نصب داشتهاند. چهار برنامه برتر این دستهبندی شامل میلی، طلاسی، طلاین و بانکت هستند که همگی در سال ۱۴۰۳ معرفی شدهاند و پیشتر در سال ۱۴۰۲ وجود نداشتند.

نصب و جستجو های مرتبط با برنامه های امور مالی
در سال ۱۴۰۳، کاربران حداقل ۳۴ میلیون بار به دنبال ده برنامه برتر حوزه امور مالی بودند. در این سال، آپ برتری خود را در تعداد جستجو حفظ کرد، در حالی که بام بیشترین سهم را در تعداد نصب به خود اختصاص داد.
تعداد جستجوهای مربوط به نئوبانکها در سال ۱۴۰۳ رشد قابل توجهی داشت و ویپاد و بلوبانک نسبت به رقبای خود بیشترین افزایش را تجربه کردند. بهطور مشخص، ویپاد در مقایسه با سال گذشته بیش از سه برابر افزایش در تعداد جستجو و ۱٫۷ برابر افزایش در تعداد نصب از بازار داشته است. به طور خلاصه، بام، آپ و بلوبانک بیشترین نصب را در این دسته داشتند.

نصب و جستجوهای مرتبط با برنامههای خرید
در سال ۱۴۰۳، کاربران بازار حداقل ۳۲ میلیون بار به دنبال برنامههای دستهبندی خرید بودهاند. دیوار با اختلاف بیشترین میزان جستجو و نصب را در هر دو سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ در این دستهبندی به خود اختصاص داده است.
جالب این است که تعداد نصب برنامهها در این دستهبندی نسبت به تعداد جستجو بالاتر است؛ این موضوع نشان میدهد که کاربران عمدتاً مستقیماً به سراغ برنامه مورد نظر خود رفتهاند و نیازی به جستجوی طولانی نداشتهاند. دیوار، دیجیکالا و ترب در صدر این فهرست قرار دارند.

نصب و جستجو های مرتبط با برنامه های سرگرمی
در سال ۱۴۰۳، کاربران بازار حداقل ۱۱ میلیون بار به دنبال برنامههای سرگرمی بودهاند. در این دستهبندی، تلوبیون، آپارات و فیلیمو بهعنوان برترین برنامهها شناخته شدهاند.

۱۰ عبارت برتر جستوجو شده از بازی ها
در رتبه اول این بخش، واژه «بازی» قرار دارد که در سال ۱۴۰۳ حدود ۶۷ میلیون بار جستجو شده است. پس از آن، عبارت «بازی دخترانه» با حدود ۲۸ میلیون جستجو در جایگاه دوم قرار دارد، در حالی که «بازی پسرانه» تقریباً ۲ میلیون بار جستجو شده است. پس از این عبارات، ماشین بازی، فوتبال بازی و تفنگ بازی در رتبههای بعدی قرار دارند.

نصب و جستوجوهای مرتبط با برنامههای صرافی ارز دیجیتال
در سال ۱۴۰۳، در میان برنامههای مرتبط با صرافیهای ارز دیجیتال، نوبیتکس با ۷۶٪ رشد به ۲.۳ میلیون نصب دست یافت و بیتپین با ۸۰۰ هزار نصب در جایگاه دوم قرار گرفت.

نصب و جستوجوهای مرتبط با برنامههای سفر
نمودار زیر، حجم جستوجوهای مرتبط با ۱۰ برنامه دارای بیشترین نصب در سال ۱۴۰۳ را نشان میدهد. در صدر این فهرست، برنامههای ماکسیم، جاباما و علیبابا دیده میشوند.
طبق گزارش بازار، هرچند کسبوکار ماکسیم و برنامه رانندگان ماکسیم (Driver Taxsee) بیشتر با دسته «رفتوآمد» مرتبط است، اما به دلیل تصمیم توسعهدهنده برای حضور در دسته «سفر» و ارائه خدمات حملونقل بینشهری، در این دستهبندی قرار گرفتهاند.

۱۰ بازی برتر بر اساس نصب
استیکمن پارتی، کلاچ و ماینکرفت (نسخه جیبی) در صدر پرنصبترین بازیها قرار دارند. یکی از نکات قابل توجه، سقوط بازی آمیرزا از رتبه دوم در سال ۱۴۰۲ به رتبه چهارم در سال ۱۴۰۳ است.

بیشترین میزان نصب و جستوجوهای مرتبط بازی:

تعداد برنامههای منتشر شده بر اساس دستهبندی
در سال ۱۴۰۳، تعداد برنامهها در تمامی دستهبندیها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. در این میان، دستهبندیهای سرگرمی، ابزار و آموزش بیشترین سهم را در رشد کلی داشتهاند.
دستهبندی کودک با رشد ۲۸ درصدی، سریعترین رشد را در میان تمام دستهبندیها ثبت کرده است. همچنین، دستهبندیهایی که بیشترین تعداد برنامه را در بازار دارند، بیشترین رشد را نیز تجربه کردهاند؛ موضوعی که میتواند نشاندهنده رقابت فشردهتر در این دستهبندیها باشد.

میزان عرضه، تقاضا و تمرکز درآمد در دستهبندیهای مختلف برنامههای بازار
دستهبندیهایی مانند آشپزی و رستوران در پایین نمودار قرار دارند و عرضه و تقاضای پایینی دارند، مشابه دستهبندیهایی مانند آب و هوا. در دستهبندی آموزش با وجود عرضه و تقاضای نسبتاً زیاد، بازار بسیار رقابتی و پراکنده است. شاخص تمرکز پایین نشان میدهد که درآمد بین تعداد زیادی توسعهدهنده توزیع شده و هیچ بازیگر غالبی در این بازار مشاهده نمیشود.

مطالب پیشنهادی
هزینه اسپانسری در پادکستهای فارسی چقدر است؟