بیش از ۱ میلیون خدمت ارائهشده در سال ۱۴۰۳ و سهم بازار ۵۰ درصدی آچاره

فهرست مطلب
آچاره گزارش عملکرد هشتساله خود را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، این پلتفرم تاکنون موفق به جذب بیش از ۳.۵ میلیون کاربر و ۲۱۰ هزار متخصص شده و بیش از ۶.۲ میلیون سفارش در آن به ثبت رسیده است که یک میلیون از این سفارشات متعلق به سال ۱۴۰۳ است. آچاره همچنین در این گزارش اشاره کرده است که نرخ تبدیل سفارشات ثبت شده به خدمات انجام شده ۵۳ درصد بوده است که نسبت به میانگین ۶۰ درصدی در دنیا عدد قابل قبولی محسوب میشود.
به گزارش دیام برد، آچاره گزارش عملکرد هشت ساله خود را منتشر کرد. این پلتفرم که در سال ۱۳۹۶ با هدف اتصال مشتریان به متخصصان در حوزههایی مانند نظافت، تعمیرات و بازسازی ساختمان راهاندازی شد، اکنون پس از هشت سال، گزارش جامعی شامل دستههای محبوب کاربران، تعداد کاربران و سفارشها، عملکرد پشتیبانی و سایر شاخصها منتشر کرده است. در ادامه، به طور مختصر به بررسی این گزارش میپردازیم.
کامل این گزارش را میتوانید از اینجا دریافت کنید.
بر اساس این گزارش:
آچاره تاکنون بیش از ۳,۵۵۶,۷۷۹ کاربر و ۲۱۰,۹۸۰ متخصص جذب کرده است.
- طی هشت سال گذشته، تعداد کاربران آچاره ۲۷ برابر رشد داشته است.
بیش از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار سفارش در این پلتفرم ثبت شده است.
تیم پشتیبانی آچاره تاکنون مجموعاً ۴۰۰,۲۵۲,۳۴۶ ثانیه با کاربران گفتگو کرده است.
بیشترین سفارشها طی این هشت سال (۳۱.۵٪ از کل سفارشها) مربوط به حوزه تعمیرات، بازسازی و نوسازی ساختمان بوده است.
آچاره در ۳۰ شهر کشور فعال است و ۳۴۰ نوع خدمت در ۳۲ دستهبندی ارائه میدهد.
سه شهری که بیشترین سهم از سفارشهای آچاره خارج از تهران را دارند، عبارتند از: اصفهان، کرج و مشهد.
رشد ۲۸ برابری سفارشهای آچاره طی ۸ سال
طبق گزارش آچاره، تعداد ثبت سفارشها در این پلتفرم طی هشت سال از ۷۰ هزار و ۹۵۰ مورد در سال ۱۳۹۶ به یکمیلیون و ۹۷۱ هزار و ۵۵۸ مورد در سال ۱۴۰۳ رسیده که نشاندهنده رشد ۲۶۷۹ درصدی است.

در سال ۱۴۰۳ نیمی از سفارشها به خدمت انجامشده تبدیل شده است
نرخ تبدیل سفارشهای ثبتشده به خدمات انجامشده در سال ۱۴۰۳ معادل ۵۳ درصد بوده است، در حالیکه این نرخ در سال ۱۳۹۶ برابر با ۳۰ درصد گزارش شده است. نمودار زیر نرخ تبدیل یا نرخ انجام سفارشها را نشان میدهد.

میانگین درآمد سالانه متخصصان پرکار آچاره
در میان دستهبندیهای مختلف آچاره، اسبابکشی و حمل بار با میانگین درآمد سالانه حدود ۱,۱۷۶,۰۰۰,۰۰۰ تومان در صدر لیست متخصصان پردرآمد قرار دارد. پس از آن، دستههای خدمات ساختمانی، نظافت و تمیزکاری، و تعمیرات اشیاء در رتبههای بعدی جای گرفتهاند.

ثبت ۹۸۰,۹۸۸ امتیاز در آچاره تا پایان ۱۴۰۳
تا پایان سال ۱۴۰۳، کاربران آچاره ۹۸۰,۹۸۸ امتیاز ثبت کردهاند. در سال ۱۳۹۶ میانگین امتیاز کاربران ۴.۶۲ از ۵ بود که بر اساس ۲,۵۵۶ نظر محاسبه شده بود. این رقم در سال ۱۴۰۳ به ۴.۶۹ از ۵ و بر اساس ۹۴,۵۹۰ نظر افزایش یافته است.
پرطرفدارترین سرویس های آچاره
بر اساس نزدیک به یک میلیون امتیاز ثبت شده در پلتفرم آچاره، پرطرفدارترین سرویس های آچاره به ترتیب عبارتاند از:
نصب و تعمیر دستگاه تصفیه آب با امتیاز ۴.۸۷ از ۲۷۹۶ رأی،
حمل بار با وانت و نیسان با امتیاز ۴.۸۵ از ۶۶۸۲ رأی،
و نقاشی ساختمان با امتیاز ۴.۸۳ از ۳۳۳۸ رأی.
در رتبههای بعدی نیز سرویسهای اسبابکشی با خاور و کامیون، سرویس لوکس نظافت و تعمیرات مبلمان قرار دارند.
محبوبترینهای کاربران
طبق گزارش، محبوبترینهای کاربران به شامل موارد زیر است:
رتبه اول: تعمیرات، بازسازی و نوسازی ساختمان با ۳۱.۵٪ از کل سفارشها؛ تا پایان سال ۱۴۰۳، ۲,۲۳۶,۰۰۰ سفارش در این حوزه ثبت شده است.
رتبه دوم: نظافت و تمیزکاری با ۲۷.۶٪ از کل سفارشها؛ تا پایان سال ۱۴۰۳، ۱,۹۵۴,۰۰۰ سفارش در این حوزه انجام شده است.
رتبه سوم: تعمیرات اشیاء با ۱۷.۳٪ از کل سفارشها؛ تا پایان سال ۱۴۰۳، ۱,۲۱۳,۰۰۰ سفارش در این حوزه ثبت شده است.
۱۲٪ از متخصصان آچاره در حوزه تعمییرات ساختمان فعالاند
تعمیرات ساختمان یکی از پرطرفدارترین حوزهها برای متخصصان آچاره است و حدود ۱۲٪ از متخصصان این پلتفرم در این بخش فعالیت میکنند. پس از تعمیرات ساختمان، حوزههای سرمایش و گرمایش و سپس برقکاری از دیگر زمینههای محبوب میان متخصصان محسوب میشوند.

آچاره بازار چیست و چه بخشهایی دارد؟
در سال ۱۴۰۲، آچاره بازار با هدف رفع یکی از چالشهای اصلی پروژههای ساختمانی ایجاد شد و فرآیند تأمین کالا را با قیمت و در زمان مناسب، امکانپذیر میکند.
بخشهای اصلی پلتفرم آچاره بازار:
پنل اختصاصی ثبت درخواستها
تأیید چندمرحلهای بر اساس سیاستهای تدوینشده
داشبورد جامع مالی و تدارکاتی
گزارشگیری دقیق از سفارشها
امکان خرید اعتباری
تعداد تأمینکنندگان فعال آچاره بازار از ۱۵۰ تأمینکننده در سال ۱۴۰۲ به ۵۴۰ تأمینکننده در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است، که نشاندهنده ۳.۶ برابر رشد است.

سهم ۵۰ درصدی آچاره از خدمت حرفهای آنلاین در ایران
آچاره در بخشی از گزارش خود اشاره می کند که در کشورهای توسعهیافته، بخش خدمات ستون فقرات اقتصاد است و نقشی کلیدی در تولید ناخالص داخلی، اشتغال و نوآوری دارد. بر اساس آمار سال ۲۰۲۳، سهم بخش خدمات از تولید ناخالص داخلی در برخی کشورها عبارت است از: ایالات متحده آمریکا ۸۰٪، بریتانیا ۷۸٪، فرانسه ۸۰٪ و آلمان ۷۰٪.
بازار ایران، با ویژگیهای اقتصادی و فرهنگی خاص، شباهت بیشتری به بازارهای در حال توسعهای مانند هند و برزیل دارد و در صورت پیروی از مسیر مشابه هند، انتظار میرود طی پنج سال آینده سهم خدمات آنلاین حداقل دو برابر شود. بر اساس تخمین محافظهکارانه تیم تحلیل داده آچاره، سهم این شرکت از خدمات حرفهای آنلاین حدود ۵۰٪ است.

مطالب پیشنهادی
هزینه اسپانسری در پادکستهای فارسی چقدر است؟