گزارش دی‌ام تاک ۸ | ارائه پیمان خلیلی حول رشد در سئو و تغییر نحوه تفکر درباره آن

پیمان خلیلی دی‌ام تاک 8
⏱زمان مطالعه: ۲ دقیقه

پیمان خلیلی با اشاره به اینکه موضوع سئو کمتر در دی‌ام تاک به بحث گذاشته شده است، ارائه خود را شروع کرد. این هشتمین و آخرین ارائه دی‌ام تاک ۸ بود. پیمان خلیلی با اشاره به اینکه می‌توان با عوض کردن نگاه‌مان به سئو نوع دیگری راه خود را پیش برد، سعی در تشریح اهمیت سئو داشت.

او گفت سیستم‌ها سه نوع هستند: ساده، Complicated و Complex. به نظر خلیلی فرآیند سئو یک سیستم کامپلکس است چون کثرت اجزا زیاد است و پیچیدگی‌ها هم به شکل عجیبی بالاست. از سویی، رفتار گذشته هم نمی‌تواند رفتار آینده را پیش‌بینی کند. مسئله این است که ما باید به این کامپلکس بودن آگاه باشیم.

از تمایزهای این سیستم‌ها این است که یک تغییر جزیی می‌تواند کل نتیجه را عوض کند. اصل قضیه در اینگونه سیستم‎‌ها این است که ما یک کمبود شناختی داریم و نمی‌توانیم همه اجزای موجود در فرآیند سئو را به صورت یکسان و همزمان بشناسیم. خلیلی این سوال را پرسید که رشد در سئو دقیقا چیست؟ او توضیح داد که آن‌ها در سئوی باسلام ۲۰۰۰ کلمه را استخراج کرده و سپس با دسته‌بندی آن‌ها، سعی کردند که سهم هر سگمنت را در بازار ترافیک بفهمند. بعد باید آن‌ها نحوه رشد را طبق آمار به دست آمده تعیین می‌کردند.

به گفته خلیلی، بحث مانیتورینگ بسیار مهم است و یک قسمت مهم از رشد در سئو را به خود اختصاص می‌دهد. دیگر بخش مهم در رشد در سئو به عنوان یک سیستم کامپلکس، داستان‌سرایی است. این داستان‌سرایی هم هر داستان‌سرایی‌ای نیست بلکه یک داستان‌سرایی جدی و پرازجزییات است. از طرفی، در سئو نمی‌توان حرفی از پیش‌بینی زد. اگر شما بگویید ما در دو ماه آینده در این نقطه خواهیم بود، یعنی شما فهمی از یک سیستم کامپلکس ندارید. شما فقط می‌توانید مایل‌استون برای خود بسازید تا دیدگاهی حدودی از جایگاه خود داشته باشید.

خلیلی تمرکز خود را در این ارائه، روی درست کردن نگاه‌ها به به سئو گذاشت. او به فعالان حوزه سئو توصیه کرد که به جای اینکه حل‌کننده مشکلات سئویی باشند، ظرفیت‌سازی کنند و گنجایش سیستم را بالا ببرند تا در بلندمدت مشکلات کم شود. او همچنین اشاره کرد: «خوشبختانه یا متاسفانه، ما در سئو هنوز نمی‌تونیم خیلی از چیزها را اندازه‌گیری کنیم اما این مسئله برای ما هم می‌تواند فرصت باشد و هم چالش.»

او مشکل اصلی سئو را مشکلاتی اساسا استراتژیک اعلام کرد؛ مخصوصا مشکلات تیم و تیم‌سازی و ارتباطی که میان واحدهای مختلف بیزنس‌های وجود ندارد. سئو به صورت سنتی زیرمجموعه مارکتینگ است. در یک نگاه هم سئو زیرمجموعه محصول است. مسئله این است که در هر کدام از این‌ها وضعیت متفاوت است. بهترین شکل تیم‌سازی طوری است که سئو در ارتباط میان واحد مارکتینگ و واحد محصول قرار بگیرد و در این میانه نقش خود را بازی کند. به صورت کلی هم، مدل ایده‌آل این است که سئو بخشی از استراتژی‌های سازمان باشد.

نهایتا خلیلی به مبحث زمان اشاره کرد و اینکه تا چه اندازه سئو به این مبحث وابسته است. خلیلی اذعان کرد: «اختصاص بودجه اگر امروز صورت بگیرد، دلیلی نیست فردا هم این اتفاق بیفتد. زمان بسیار مهم است و شما باید بدانید که عدم موفقیت در هر میزانی از زمان به چه معناست. مثلا اگر پس از دو سال کار کردن روی سئو هنوز در این بخش موفق نشده‌اید، این بدان معناست که سئو جزیی از فرهنگ سازمانی شما نشده است و هنوز کارکنان سازمان شما نمی‌دانند چرا سئو برایتان مهم است.»

کشف دنیاها و آدم‌های جدید خوشحالم می‌کنه و یاد گرفتن زنده نگهم می‌داره. دی‌ام بُرد سرزمین جدیدِ پر از اکسیژنیه که الان توش سکونت دارم.

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید