گزارش دی‌ام تاک ۸ | ارائه پریسا رحیمی حول ای‌بیزنس با تمرکز بر یک نمونه موردی

پریسا رحیمی دی‌ام تاک 8
⏱زمان مطالعه: ۲ دقیقه

ارائه دوم در روز دوم رویداد دی‌ام تاک ۸ به پریسا رحیمی، مدیر ایکامرس نستله تعلق داشت. او ارائه خود را حول محور فعالیت‌های ایکامرسی شرکت نستله جلو برد و از تجارب و سوابق خود برای شرکت‌کننده‌ها گفت. او اینگونه شروع کرد: «همه ما از اهمیت تبلیغات و جهان ایکامرس آگاه هستیم اما به نظر می‌رسد که هنوز بسیاری از شرکت‌ها و حتی دانشجویان رشته‌ها از ضرورت پرداختن و فعالیت در فضای آنلاین و ایکامرس به شکل کامل باخبر نیستند.»

ما باید در این میان از لنداسکیپ خود آگاه باشیم. چرا خریداران ما آنلاین اقلام خود را خریدار می‌کنند؟ تریگر این اکشن آن‌ها چیست؟ ما باید این‌ها را بدانیم. در نستله ای‌بیزنس به دو بخش تقسیم می‌شود:‌ ایکامرس و دیجیتال مارکتینگ. در دیتای شرکت نستله آمده است که سال ۲۰۱۸ سهم سود خالص آنلاین (online revenue) 25 درصد است. قسمتی از این ماجرا هم به روپو افکت (ROPO: research online, purchase offline) برمی‌گردد؛ یعنی زمانی که مشتری می‌خواهد محصول را آفلاین بخرد، اما از این خرید به واسطه سرچ در گوگل اطمینان پیدا می‌کند.

برای فروش آنلاین باید بدانیم که چطور باید با مشتری خود برخورد کنیم. ما می‌دانیم که مشتری در فضای آنلاین، باید با ورایتی و تنوع بیشتری روبه‌رو باشد تا حس کند انتخاب بیشتری دارد. او باید احساس راحتی کند. مهم این است که مشتری ما در موبایل به ما دسترسی داشته باشد، یعنی فروشگاه ما در بخش موبایلی پلتفرم داشته باشید.

رحیمی بیان کرد: «صنعت FMCG مانند محصولات سرگرمی و سفر نیست. این صنعت پیچیدگی‌های بیشتری دارد و باید به طور صد درصدی با احساسات مخاطب در ارتباط دوسویه باشد. شناخت مشتری یک طرف، تریگرها و بریرها (موانع خرید) یک طرف. باید همه این‌ها را بشناسیم و پله به پله تصمیم مخاطب در برابر چشمان‌مان نقش ببند.»

طبق آمار، هر انسانی به صورت معمول روزی ۹۱ متر اسکرول می‌کند. رحیمی تاکید می‌کند که ما باید جای خود را در میان این اسکرول‌های بی‌وقفه باز کنیم. راه انجام دادن این کار محتواست. محتوا کمک می‌کند که توجه مخاطب به شما بیش از فقط دیدن محصولات شماست. طبق آماری در سال ۲۰۱۵، شما می‌توانید ۳۵ درصد افزایش فروش داشته باشید اگر فقط و فقط روی محتوای خود کار کنید؛ این یعنی نیاز به هیچ هزینه دیگری ندارید. اگر فقط روی محتوای کسب‌وکار خود کار کنید، همین به‌تنهایی می‌تواند فروش شما را ۳۵ درصد افزایش دهد.

بیس ما برای محتوای موبایلی، تصویر است. باید به یاد داشته باشیم که کاربر وقتی به شما در موبایل مراجعه می‌کند بیش از متن، به تصویر نگاه می‌کند. باید در تصویر هرآنچه که می‌خواهید در متن بیاورید را لحاظ کنید؛ از تعداد ساشه‌های نسکافه در یک بسته گرفته تا اندازه هر ساشه و حتی شکل بسته از زوایای مختلف.» رحیمی همچنین اشاره کرد که مشتری‌های ما حالا بیشتر از صرفا یک محصول می‌خواهد. او از ما می‌پرسد: «دیگر چه چیزی برای ارائه دادن داری؟» برای همین محصولات مرتبط یا پروموشن پک‌هایی خلق کنید که به او چیز مازادی ارائه دهد.

۸۸ درصد مشتری‌ها قبل از خرید، سرچ می‌کنند. ۷۳ درصد ریاز آن‌ها اگر برند را در سرچ خود نبینند، به محصول اعتمادی نمی‌کنند. همین آمار ساده به‌تنهایی می‌توند از اهمیت فعالیت آنلاین به ما بگوید. سرچ یک تاچ پوینت است. شما باید بتوانید سرچ را همیشه بالا نگه دارید. رحیمی در ادامه به سرمایه‌گذاری‌های مختلف در حوزه ایکامرس، اهمیت وجود دیتا و ارزیابی و همچنین بررسی انواع درآمدهایی که مشتری برای ما به ارمغان می‌آورد پرداخت و ارائه خود را با ارائه نمونه‌هایی تصویری از تجربیات نستله با دیجی‌کالا به اتمام رساند.

گزارش بقیه ارائه‌های رویداد دی‌ام تاک ۸ را در رسانه دی‌ام برد بخوانید.

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید